Bukefalos 28 år!

Blir det billigare om man har egen seminspilta?

Hippocampus

Trådstartare
En fråga från en nybörjare inom avelsvärlden. Om det finns ett seminspilta i stallet där stoet bor, blir kostnaden mindre för att betäcka henne då? Eller spelar det ingen roll? Får man ut semin-vet till stallet som seminerar på plats eller är de alltid knutna till större uppfödare/avelsstall så man ändå måste åka?

OM det blir billigare, vilken avgift kan man då räkna bort?
 
Sv: Blir det billigare om man har egen seminspilta?

Blir bara dyrare för dig.

När ston står på station så finns både seminpersonal och stuteriveterinär tillgängliga.

T.ex.

Mån-ons-fre kollar veterinären stona.

Dom som är "färdiga" beställs det skick på.
Tis-tors-lörd är semineringsdagar.

Seminering sker av seminassistenter/seminveterinären och ingen annan.
(så alla veterinärer har alltså inte "stuteri-tillstånd" utan måste själva ha gått speciell utbildning)

Har man märren hemma så måste veterinären komma typ 6 dagar i veckan vid oflyt.

Går du seminkursen och skaffar dig ett 20 tal märrar, inklusive tillstånd och utrustning så blir det däremot billigare för dig ;)
I utrustningen ingår då, förutom seminspilta, även diverse förbrukningsmaterial, seminkatetrar, mikroskåp och helst en teaser.
Om du tar bort teasern så är du ialla fall uppe i över 20 tusen.

Seminering för hemmabruk är inte tillåtet utan måste ske, av jordbruksverket, godkänd anläggning med utbildad personal.

Även om jag vet att det finns en del som kringgår reglerna....


AM
 
Sv: Blir det billigare om man har egen seminspilta?

Men det beror ju också på hur man jobbar, vilken ras man har osv.
Inte alla semineras ju, en del kör iväg stoet till hingst för betäckning och då kan det ju bli billigare med egen spilta enbart för uppföljande ultraljud osv, beroende på hur långt man har till seminstation, priser, veterinär etc.

För mig blir det definitivt billigare med undersökningspilta hemma.
Dessutom har jag egen hingst och flera ston samt eventuella utomstående ston som betjänas, ej via semin.

Att hålla på att köra ston fram och tillbaka för ultraljud hade kostat mig mycket mer.
 
Sv: Blir det billigare om man har egen seminspilta?

Litegrann "hur långt är ett snöre" ;).

Det beror jättemycket på förutsättningarna. Vi har seminspilta och semintillstånd här hemma, och min vet kommer ut och undersöker och seminerar. Jag betalar samma avgift som om jag åkte till station + ersättning för resa - men jag slipper ju själv lasta, åka osv. Jag har inte räknat på det ekonomiskt men är ganska säker på att det blir billigare så här. Om inte annat så blir det otroligt mycket mindre krångligt.
 
Sv: Blir det billigare om man har egen seminspilta?

Men det beror ju också på hur man jobbar, vilken ras man har osv.
Inte alla semineras ju, en del kör iväg stoet till hingst för betäckning och då kan det ju bli billigare med egen spilta enbart för uppföljande ultraljud osv, beroende på hur långt man har till seminstation, priser, veterinär etc.

För mig blir det definitivt billigare med undersökningspilta hemma.
Dessutom har jag egen hingst och flera ston samt eventuella utomstående ston som betjänas, ej via semin.

Att hålla på att köra ston fram och tillbaka för ultraljud hade kostat mig mycket mer.

FAst det TS frågade om var "all inclusive" ;)

Ska man bara ha spiltan till att kolla då väger man ju för och emot.

Men om man vill undvika resor för att seminera hemma så blir et ett annat läge.

Om jag nu inte missförstod TS helt och hållet...........

AM
 
Sv: Blir det billigare om man har egen seminspilta?

Ja det kan vara jag som missförstått TS eller inte läst ordentligt också :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 332
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp