Bukefalos 28 år!

Blir ev av med körkortet. Hur göra?

Precis som @Alexandra_W skriver så drabbar ju ett återkallande av körkortet en yrkeschaufför mycket hårdare än den gör för någon som t ex jobbar på kontor och som i alla fall teoretiskt sett kan ta sig till jobbet med kollektivtrafiken och det är inte meningen utan det ska så långt det är möjligt vara lika för alla.
Vad är då syftet med att dra in körkortet?

Lika för alla är det inte, de som kör yrkesmässigt har betydligt hårdare krav på sig än vanliga och det med all rätt.
 
Detta är dock inget rättsväsende. Att bli av med sitt körkort räknas inte som ett straff i rättslig mening. Sitt straff har ju missfideli redan fått - i form av ett strafföreläggande och böter.
Jag skulle i alla fall se det som ett straff att bli av med körkortet, även om termen är fel i rättslig mening.
 
Jag skulle i alla fall se det som ett straff att bli av med körkortet, även om termen är fel i rättslig mening.
Jag med. Det skulle bli näst intill omöjligt att ta sig till jobbet (nä, jag är inte så hurtfrisk att jag cyklar 1,5 mil fram och tillbaks...). Dessutom skulle det kännas pinsamt.
 
Rättsväsendets straff har jag köpt och betalt, så ni som påstår att jag försöker välja straff har helt fel. Böteslappen betalade jag in samma dag jag fick Den, ifrågasatte aldrig den rubriceringen.
Jag har tidigare jobbat med myndighetsutövning (djurskydd) och jag misstänker att transportstyrelsen har samma strategi. Dvs att de meddelar att förseelsen kan leda till indraget körkort. De måste skriva att det kan hända (även om det kanske inte är troligt i det enskilda fallet att körkortet faktiskt dras in). Precis som vi alltid var tvungna att meddela att brott mot djurskyddslagen kan leda till djurförbud (trots att det är ytterst ovanligt).

Naturligtvis känns det jätte obehagligt, men myndighetstext har väl aldrig varit känd för att vara särskilt finkänslig om man säger så...

Så du ska absolut lämna ett yttrande nu när du blir ombedd att göra det. Och överklaga om beslutet skulle bli att du blir av med körkortet.
 
Jag med. Det skulle bli näst intill omöjligt att ta sig till jobbet (nä, jag är inte så hurtfrisk att jag cyklar 1,5 mil fram och tillbaks...). Dessutom skulle det kännas pinsamt.

För mig kostar det i runda slängar 23000 per månad i utebliven lön. Efter skatt. Plus räntor på alla kreditkort jag måste använda för att inte bli vräkt.
 
Jag med. Det skulle bli näst intill omöjligt att ta sig till jobbet (nä, jag är inte så hurtfrisk att jag cyklar 1,5 mil fram och tillbaks...). Dessutom skulle det kännas pinsamt.
Sambon fick cyklar till och från jobbet under 1,5 månad när körkortet blev indraget, det är 4 mil tur och retur.
 
Vill man veta vad exakt som gäller i ett specifikt fall så ska man läsa "Beslutet" i frågan. Tidningarna skriver det som de tror att folk vill läsa och förfasas över... Det finns alltid omständigheter som inte kommer fram i Tidningarnas skriverier....
Nu var det i och för sigår Körkortsboken och inga tidningar ;) Å andra sidan så står det inget mer specifikt om lagen så jag förstår att det kan vara olika från fall till fall.
 
Jag har tidigare jobbat med myndighetsutövning (djurskydd) och jag misstänker att transportstyrelsen har samma strategi. Dvs att de meddelar att förseelsen kan leda till indraget körkort. De måste skriva att det kan hända (även om det kanske inte är troligt i det enskilda fallet att körkortet faktiskt dras in). Precis som vi alltid var tvungna att meddela att brott mot djurskyddslagen kan leda till djurförbud (trots att det är ytterst ovanligt).

Naturligtvis känns det jätte obehagligt, men myndighetstext har väl aldrig varit känd för att vara särskilt finkänslig om man säger så...

Så du ska absolut lämna ett yttrande nu när du blir ombedd att göra det. Och överklaga om beslutet skulle bli att du blir av med körkortet.
Tror liknande. Beror lite på vad som står i brevet och i vilket skede av processen det är.

Står det bara "kan hända" och inte mycket mer så betyder det ungefär: tala om vad du har att säga om saken som vi bör veta för att ha som underlag vid bedömningen. = oklart var det slutar.

Står det mer konkret typ "förslag till beslut x månader" så betyder det ungefär: detta anser vi om saken och ifall du inte kommer med något argument emot så kommer det att bli så.
 
Utveckla gärna.

Svarar mig själv. Det finns visst en äldre dom där man tyckte att körkortsåterkallelse inte sågs som en form av dubbelbestraffning (vilket inte är tillåtet) som många tycker utan man kunde istället se att det som en del av det straff som man får enligt Trafikbrottsförordningen.
 
Efter att ha läst på lite får jag rätta mig själv: körkortsåterkallelse är en del av straffet även i juridisk betydelse.

Svensk rätt har historiskt inte sett det som straff (och gör egentligen inte nu heller annat än inom nedan nämnda diskussion). Men enligt EU-rätt kan det ses som ett straff, men ses då som en ingående del av det totala straffet för att begå vissa trafikbrott etc. Detta för att det annars under EU-rätt skulle ses som dubbelbestraffning. Men man har löst det med att då det finns ett tidsmässigt nära samband mellan ev straffrättslig påföljd och körkortsingripandet samt att konsekvensen att man riskerar att bli av med körkortet om man si eller så är känd - så anses det vid trafikbrott ingå i totalstraffet även EU-rättsligt. Och så blir det inga problem (jmf med tex skattemålen som startade hela diskussionen)

Men körkort återkallas även av hälsoskäl tex, och då är det inget straff oavsett.

Det man missar med ovan är att i svensk rätt är det fortfarande inte ett straff (påföljd) strikt juridiskt, eftersom de straff som finns enligt svensk rätt är de som räknas upp i brottsbalken.

Så det beror på hur många hårstrån man klyver egentligen.
 
Svensk rätt har historiskt inte sett det som straff (och gör egentligen inte nu heller annat än inom nedan nämnda diskussion). Men enligt EU-rätt kan det ses som ett straff, men ses då som en ingående del av det totala straffet för att begå vissa trafikbrott etc. Detta för att det annars under EU-rätt skulle ses som dubbelbestraffning. Men man har löst det med att då det finns ett tidsmässigt nära samband mellan ev straffrättslig påföljd och körkortsingripandet samt att konsekvensen att man riskerar att bli av med körkortet om man si eller så är känd - så anses det vid trafikbrott ingå i totalstraffet även EU-rättsligt. Och så blir det inga problem (jmf med tex skattemålen som startade hela diskussionen)

Men körkort återkallas även av hälsoskäl tex, och då är det inget straff oavsett.

Det man missar med ovan är att i svensk rätt är det fortfarande inte ett straff (påföljd) strikt juridiskt, eftersom de straff som finns enligt svensk rätt är de som räknas upp i brottsbalken.

Så det beror på hur många hårstrån man klyver egentligen.
RÅ 2000 ref. 65, SOU 2000:26
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 465
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 900
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp