Blir ev av med körkortet. Hur göra?

Men har vänner som kökrockat, råkat köra in i framförvarande person vid rondell/rödljus osv senaste två åren utan att något hänt körkortsmässigt. Men de kanske tagit krafttag nu då? Känna dock väl hårt om ett misstag ska "straffas" så hårt i "normalfallet"

Det här var precis innan sommaren, kortet är tillbaka sedan ungefär en vecka.

Har full förståelse för det beslutet. Att ligga för nära i kö/inte vara uppmärksam vid vägarbete kan leda till väldigt otrevliga konsekvenser.

Det är inte tal om annat än att det är fullt begripligt att man kan bli straffad om man skapar olyckor. Oavsett vilket sammanhang.

Jag tycker också att staffet ska vara mer kännbart om det handlar om yrkeschaufförer, riskerna är ju så oerhört mycket större och mer frekventa.

Dock har jag lätt att identifiera mig med kö-misstaget, man sniglar fram i 30 km och ska på motorvägen från påfarten, medan blicken fastnar lite för länge i döda vinkeln hinner framförvarande tvärnita.
 
Du skrev det i min tråd. Så jag trodde förstås att det gällde även mig.
Jag skrev det till Alexandra och det handlade om hur man resonerar vid en återkallelse av körkort. Det gäller dig om du kör yrkesmässigt men det är ett allmänt resonemang och inte hur säker förare du är som individ, om du hänger med?
 
Jag skrev det till Alexandra och det handlade om hur man resonerar vid en återkallelse av körkort. Det gäller dig om du kör yrkesmässigt men det är ett allmänt resonemang och inte hur säker förare du är som individ, om du hänger med?

Ja och jag kör yrkesmässigt.
 
Jag blev av med körkortet efter att en läkare ville förhindra mig att arbeta som ssk, det hade varit bättre att anmäla mig till socialstyrelsen så jag hade haft möjlighet att rentvå mitt namn via urin o blodprover.
Enligt anmälan var jag blandmissbrukare sedan många år Fanns inget fog för den anmälan.. ute o körde på fel sida av en 1 + 2 väg, vilket jag var. Orsaken var med största sannolikhet en då odiagnostiserad epilepsi. Vid tillfället var jag uppenbarligen spritt språngande psykotisk.

Flera åtal väntade men blev avskrivna. Förundersökningsledaren var väldigt förstående o hjälpsam. Jag blev åtalad för grov vårdslöshet i trafik, åtalet lades ner.
 
Men vad konstigt. Enligt körkortsböcker är det tillåtet för veterinärer att köra för fort vid sådana tillfällen. Vad knepigt det blir att veta vad som gäller egentligen.

Lagen är inte så specifik att det räcker att du är vet/läkare/ssk och hävdar akutsituation så är du fri. Däremot förmildrande och tas hänsyn till. Dock i varje specifikt fall.

Jag har en veterinärvän som blev stoppad, hävdade akutsituation och fick därefter poliseskort till sjukhuset.
Det är helt enkelt ett beslut du får ta som yrkesutövande och vara beredd att ta eventuella konsekvenser. Men hellre böter än att patienten dör....
 
Lagen är inte så specifik att det räcker att du är vet/läkare/ssk och hävdar akutsituation så är du fri. Däremot förmildrande och tas hänsyn till. Dock i varje specifikt fall.

Jag har en veterinärvän som blev stoppad, hävdade akutsituation och fick därefter poliseskort till sjukhuset.
Det är helt enkelt ett beslut du får ta som yrkesutövande och vara beredd att ta eventuella konsekvenser. Men hellre böter än att patienten dör....
Innan ens djurambulansen var uppfunnen så körde jag hästar åt andra och ibland till djursjukhus akut, jag ringde polisen och ville ha eskort ibland men oftast blev svaret "gasa på du, nu vet vi vad det gäller om nån har synpunkter".
 
Blev lite mer nyfiken på detta, och frågade pappa (som jobbar med bilförsäkringar - dock inte just skadefrågor i huvudsak) i allmänna ordalag om hur det ser ut kring "körkortsstraff" vid olyckor. Och enligt honom så lät situationen märklig. Ja, de har blivit något hårdare på senare år. Men inte mycket.
Pratar vi personskador (alltså vårdslöshet+vållande till kroppsskada) då brukar man allt som oftast få körkortet indraget en period. Där har man också skärpt upp det ytterligare något.
Vid vållande till annans död + (grov/vårdslöshet) ryker kortet alltid.
Men som jag förstod det här var det tal om vårdslöshet av normalgraden och inget vållande till kroppsskada?
Då låter det väldigt märkligt att du skulle få körkortet indraget. Enligt honom brukar det åtminstone rubriceras som grov vårdslöshet för att körkortsindragning ska komma på tal. Varning - möjligen. Så "skärpt" har det väl blivit. Men som sagt, körkortsindragning vid vårdslöshet av normalgraden brukar inte ens nu sluta i indragning.
 
@Dressyrtjejen_97 men det spelar väl ingen roll, nu har ju @MissFideli faktiskt fått brev från Transportstyrelsen om att de överväger att återkalla. Hon har fått, såvitt jag kan bedöma, jättebra hjälp av @Zoya som jobbat med det här på just Transportstyrelsen. Det är väl det bästa råd hon kan få, oavsett vad en pappa på försäkringsbolag tror.

@MissFideli Vilken jäkla otur! Hoppas du får ihop ett bra yttrande så att du kommer undan det här.
 
Blev lite mer nyfiken på detta, och frågade pappa (som jobbar med bilförsäkringar - dock inte just skadefrågor i huvudsak) i allmänna ordalag om hur det ser ut kring "körkortsstraff" vid olyckor. Och enligt honom så lät situationen märklig. Ja, de har blivit något hårdare på senare år. Men inte mycket.
Pratar vi personskador (alltså vårdslöshet+vållande till kroppsskada) då brukar man allt som oftast få körkortet indraget en period. Där har man också skärpt upp det ytterligare något.
Vid vållande till annans död + (grov/vårdslöshet) ryker kortet alltid.
Men som jag förstod det här var det tal om vårdslöshet av normalgraden och inget vållande till kroppsskada?
Då låter det väldigt märkligt att du skulle få körkortet indraget. Enligt honom brukar det åtminstone rubriceras som grov vårdslöshet för att körkortsindragning ska komma på tal. Varning - möjligen. Så "skärpt" har det väl blivit. Men som sagt, körkortsindragning vid vårdslöshet av normalgraden brukar inte ens nu sluta i indragning.

Det blev nog personskador, men mig veterligen inte allvarliga. Enligt sjukhuset var jag den som var värst skadad där. Men jag vet inte mer än att vi åkte ambulans alla, men bara jag var fastspänd och fick åka med blåljus.
 
Fick ett aningen oväntat brev från Transportstyrelsen igår vilket vände min värld upp och ner. Dom verkar vilja återkalla mitt körkort efter olyckan i mars. Jag ska återkomma snarast med ett yttrande om varför dom inte skulle ta det.
Hur gör jag nu? Jag och alla jag pratat med (inkl flera poliser) anser att det är för hårt, en varning borde räcka.
Jobbet ska skriva ihop ett intyg om att det är min inkomst och jag får skriva ner att det är första pricken och bötesbeloppet på 19 års körning, varav 18 yrkesmässigt.
Men chefen så att han inte trodde det skulle hjälpa.
En av poliserna sade direkt att jag skulle överklaga om det beslutas så och det kommer jag göra förstås.
Men måste jag blanda in jurist då? Får jag jobba vidare tills svaret på överklagan är sagt?

Jag behöver verkligen er hjälp nu :cry:
du ska överklaga och peka på hur hårt det skulle drabba dig
 
Jag blev oskyldig påkörd bakifrån av en taxishaffis för över tjugo år sedan. Han skällde ut mig för han menade att jag skulle ha tvärbromsat och att varken bromsljus eller blinkers funkade, och han sa att han kört taxi i femton år eller hur länge det nu var utan att det hänt något förr. Blink o bromsljus funkade på den oskadade sidan och han fick skulden för olyckan, men han fick fortsätta köra taxi ändå. Men som sagt, det var länge sedan. Kan ju vara hårdare nu.
 
Fast så funkar ju inte rättsväsendet - att man själv får bestämma sitt straff efter vad man tycker är rimligt.

Som flera påpekat är körkortsåterkallande inte ett straff i juridisk mening. Dessutom så i princip alltid när staten i någon form ingriper mot en enskild så finns en proportionalitetsbedömning bakom beslutet, där man ser över om åtgärden står i proportion till ingreppet för den enskilde. En åtgärd ska aldrig vara strängare eller hårdare än vad som är nödvändigt med hänsyn till anledningen/ändamålet.

Dvs intresset av och ändamålet med att återkalla körkort vid brott mot trafikregler ställs mot hur körkortsinnehavaren drabbas av ett ingripande i form av körkortsåterkallande en viss tid. Och där måste ingripandet alltså stå i proportion till ändamålet/skälen för det. Och i den bedömningen påverkar en rad faktorer.

Det @MissFideli uttrycker om att hon inte anser att det är en rimlig konsekvens att bli av med körkortet pga det som hände i den situation hon är kan alltså ses som att hon anser att det brister i proportionaliteten, att åtgärden är för ingripande sett till ändamålet. Det får man tycka - det är dessutom rent juridiskt, likt det mesta, en bedömningsfråga utan knivskarp gräva.

Man får överklaga domar och beslut med - utan att det ska ses som att man har "rätt att själv bestämma straffet"...
 
Rättsväsendets straff har jag köpt och betalt, så ni som påstår att jag försöker välja straff har helt fel. Böteslappen betalade jag in samma dag jag fick Den, ifrågasatte aldrig den rubriceringen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 950
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp