Bukefalos 28 år!

Blir ni gratulerade på jobbet.

Gratulation vid födelsedag

  • Ja av kollegor och chefer

    Röster: 47 28,0%
  • Ja men bara kollegor

    Röster: 35 20,8%
  • Ja men bara av chefen/chefer/HR

    Röster: 2 1,2%
  • Nej

    Röster: 84 50,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
  • Omröstning stängd .
På mitt jobb näms det att vissa fyller år och andra inte 😩
Beroende på om någon chef kommer ihåg det eller inte.

Jag fick inte ens ett grattis när jag gifte mig. Makens jobb skickade blommor.
Fick inte jag heller, men å andra sidan är det något jobbet absolut inte kunde veta nåt om heller…

Det är bättre att ha en policy om hur man gör tänker jag, så ingen behöver känna sig bortglömd eller särbehandlad.
 
Betald ledighet vid 50? Aldrig hört talas om.
Har i och för sig jobbat statligt i mitt liv så där kostas det inte på sånt från skattebetalarnas pengar.
Men kul för den som får ledigheten.
På min arbetsplats firades jämna årtal, typ 50 och 60. Arbetskamrater skramlade in till blomma eller någonting.
Statligt anställda har väl ofta tillräckligt med semester att ta ut när som.
 
På ett av mina jobb förväntades man själv beställa catering och fira stort. Allas födelsedagar fanns offentligt på en lista så ingen kunde komma undan. Om man fyllde jämt var det varm mat som förväntades. Övriga dagar räckte det med tårta och godis, kakor. Ca 60 anställda.

På övriga jobb har man förväntas att ta med godis och/eller kakor. Man har själv kunnat välja om man ville fira. Inget var offentligt.

Företaget har inte betalat något utan man har fått stå för firandet själv.
 
Jobbar på stora företag. Aldrig någon som vet när någon fyller år; finns ingen norm kring firande.

Jobbar man i en mindre grupp på ett projekt t.ex. kanske de närmsta kollegorna kommer ihåg det om du nämner det - men firandet sträcker sig inte längre än gratulationer och att du uppmanas att inte jobba övertid typ.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi är en liten personalgrupp som är självgående (dvs, vår chef är inte speciellt närvarande) som är organiserad i en större annan grupp. Vi jobbar inte alls med samma saker, men har samma chef. I lilla personalgruppen firar vi varandras födelsedagar med gemensam frukost oftast. När någon i stora arbetsgruppen fyller jämt köper arbetsgivaren tårta och blommor och så samlar alla till en gemensam present.
 
Chefen säger alltid grattis och även de kollegor som råkar veta att man fyller år. Vi är inget stort gäng och har ganska bra koll på varandras födelsedagar.

Fyller någon eller flera 50 under året så bjuds alla på företaget in till (frivilligt) gemensamt firande vid ett tillfälle under året. HR frågar alltid om man vill få sin födelsedag uppmärksammad i förväg 🙂
 
Fattar inte den ledsna smileyn på mitt tidigare inlägg? Jag tycker födelsedagar är något som inte är viktigt alls. Varför ska andra människor hålla reda på vilket datum jag föddes, det är absurt. Ok om det är ens partner eller ens egna barn osv. men arbetskollegor jag vet liksom knappt vad deras barn heter eller vad dom gör på fritiden?
 
På mitt jobb så kommer chefen med tårta och blomma vid 50 och 60. De kolleger som jobbat nära den som fyller brukar skramla ihop till någon present. Övriga födelsedagar har vi som tradition att den som fyller bjuder på någon god fika (om de vill, säger ingen när de fyller vet vi ju inte om det). Tycker det känns som en lagom nivå :)
Lägger till mitt eget inlägg. Vi är alltså inget stort gäng som vanligen pausar ilag på arbetsplatsen, så när man förväntas ta med fika på sin födelsedag så handlar det om till ca. 5 personer, så det är hanterbart :D
När chefen bjuder på tårta vid jämna födelsedagar så brukar vi alla från samma område vara bjudna, men även då handlar det om en grupp på under 20 människor.

(Man kan även undanbe sig att bli firad av arbetsgivaren, vilket en kollega en gång gjorde när hen fyllde 60. Sedan när en annan blev firad på sin jämna födelsedag så gick kollegan runt och beklagade sig över att hen fick nog minsann ingen tårta när hen fyllde år 🤦‍♀️ det är liksom det som brukar hända när man undanber sig firande. En mycket speciell person)
 
Ja, jag var på en arbetsplats där det alltid skulle firas när någon fyllde år och så skulle någon utvald kollega ta med hembakt och köpa present åt individen. Jobbet betalade inget av det. Motsatte man sig att vara med på det så var det som att det var något fel på en. Men det var ett litet företag, sådär 8 kollegor, var ju nästan som att gå med i en sekt.
Avskydde det, om inte det framgick. :rofl:Föredrar jobb som inte blandar sig in i privatlivet.
 
Fick inte jag heller, men å andra sidan är det något jobbet absolut inte kunde veta nåt om heller…

Det är bättre att ha en policy om hur man gör tänker jag, så ingen behöver känna sig bortglömd eller särbehandlad.
Det är inget vi haft på något av mina jobb!
Jag blev inte gratulerad när jag fyllde 30 heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi blir uppmärksammade på jämna födelsedagar, eller inte på födelsedagen utan på ett byråmöte i anslutning. Liten present och ett tal från chefen (som alltid gråter av rörelse när hon håller tal. Gulligt!).

Vår verksamhetscontroller uppmärksammar också namnsdagen med ett mejl. Det fnissar jag alltid lite åt då vi är tre manda i företaget och det skickas ett gruppmejl. I år dagen efter med en ursäkt. Vet inte varför jag tycker det är så roligt men jag tror det är blandningen av löpande band och individuellt uppmärksammande.

Jag var sjukskriven under senaste jämna födelsedagen. Chefen skickade hem ett presentkort.
 
Har jobbat på många ställen och det varierar stort hur och om det firas. På ett jobb så anordnades insamlingar bland och av kollegorna, men när jag fyllde år var det ingen som fixade. Så efter ett par år med noll uppvaktning så slutade jag vara med på andras insamlingar och tog semester om min födelsedag inföll på en arbetsdag och gjorde något kul istället. Uppskattar hur det fungerade på min förra arbetsplats; vid jämna födelsedagar var närmaste chef ansvarig för firande med tårta och present, övrigt uppmärksammades inte alls egentligen om inte de nära kollegorna vet och säger grattis. På nuvarande förväntas det att man bjuder på fika när man fyller år.
 
Men brukar ni fira födelsedagar på jobbet då? Är ju inte alla arbetsplatser där man gör det. Jag har två arbetsplatser, på den ena så brukar man få tårta när man fyller 50 om nån vet om att man fyller, på den andra uppmärksammas inte födelsedagar alls, för någon.

Det är nog ovanligt att inte bli uppmärksammad när man fyller jämnt. På alla arbetsplatser jag varit på så uppmärksammar arbetsgivaren genom blommor och kollegorna genom insamling. Frågade några vänner nu precis och det var samma på deras arbetsplatser. Vanliga födelsedagar uppmärksammas inte på nuvarande jobb.


Nu pratar jag alltså inte sommarjobb, påhugg eller liknande utan jobb där man är en längre period.
 
På förra jobbet (statligt) firades man vid jämna födelsedagar, dvs 30, 40, 50, 60. Då var det tårta och utdelning av present. På nuvarande jobbet (kommunalt) firas det inte alls. Jag föredrar det senare. Om man vill tala om att man fyller år och ta med fika så får man göra det själv, men det är ingen som håller koll på födelsedagar.
 
Fattar inte den ledsna smileyn på mitt tidigare inlägg? Jag tycker födelsedagar är något som inte är viktigt alls. Varför ska andra människor hålla reda på vilket datum jag föddes, det är absurt. Ok om det är ens partner eller ens egna barn osv. men arbetskollegor jag vet liksom knappt vad deras barn heter eller vad dom gör på fritiden?
Instämmer.

Födelsedagar uppmärksammades inte i min barndom. Mina föräldrar hade nog med sitt.
Mannen jag gifte mig med kom aldrig ihåg. :D

Det rejälaste firande jag varit med om var när avkomman överraskade mig med att bjuda hem folk till mig när jag fyllde 60. Jag blev glad och väldigt generad.

Kort sagt så tror jag att det beror på hur man haft det tidigare i sitt liv. Om det varit en grej eller inte. Och så reagerar man utefter det? @Tranan
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 596
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 277
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 120
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 029
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp