Bukefalos 28 år!

Idiotiskt.
Säg att du har slagit din hand. Tror du den blir bättre om du smörjer in den med massa frätande giftiga ämner??? :confused: Knappast!!
Istället för en skada har du två.
Jag kan inte se en ända sak som är bra med att blistra, vill man öka genomströmningen så kan man använda andra smärtfria metoder.
 
Kan i vassa fall vara en bra sak.. I stället för massa annat mojs som inte funkar. Gammla hederiga metoder har funkat alla tider.
 
Vet eg. inte så mkt om blistring, men vi har en ridskolehäst som har jättefula ben pga detta. Massa vita fläckar efter sår + en massa ärr. (Detta är något som skett medan hon fortfarande bodde i Holland, hon imp. 2003 tror jag, så det är INTE vi som gjort det)
Så kan effekten av blistring bli detta så nej tack! :mad:

//Frida
 
HUR kan en skada bli bättre av att laga ännu en skada??? :confused:

Om det nu är en så bra metod, varför används den inte inom humanmedicinen?? Kanske för att det gör fasligt ont och dessutom inte gör nån särskild nytta...
Är hästen skadad, så behöver den VILA, kanske behandlas med laser, magneter BoT etc, en led blir ju inte friskare bara för att man gör frätskador på överhuden.

Förr i tiden så skar dom i folk och djur utan bedövning, visst, i bland gick det bra, men man tillämpar ju inte såna metoder längre, medicinen har kommit lite längra och behöver ej ta till den sortens brutala metoder.
 
Men att blistra är ju bättre än att spruta benen gång på gång..
 
HUR kan en skada bli bättre av att laga ännu en skada???
Att blista har samma funktion som att punkbränna, man tillför en skada för att tillkalla de vita blodkropparna som då ska läka båda skadorna...

Om det nu är en så bra metod, varför används den inte inom humanmedicinen??
Det användes förr på människor... t.ex att bränna på sår som inte ville läka..

Kanske för att det gör fasligt ont och dessutom inte gör nån särskild nytta...
Jag har en gång testa att blista mig själv... Stelt och varmt, men väldigt liten smärta..
Att blista behöver inte skapa smärta!

laser, magneter BoT etc, en led blir ju inte friskare bara för att man gör frätskador på överhuden.
Laser kan funka på ledskador.. men det är ganska sällan!
Magneter når inte in till leden!

Jag förspråkar absolut inte blister! Men jag har använt det med goda resultat! Som någon sa, bättre än att spruta en led... Men som sagt VILA är ju bäst.. :)
 
Visst, men då har kroppen ändå TVÅ skador att läka... Magneter och akupunktur kan användas för att "rikta kroppens uppmärksamhet" mot skadan.

Min häst blistrades av olycksfall. Känslig häst, lång päls, blue lotion liniment som fanns kvar under pälsen och sen benskydd ovanpå. Det här var mkt lindrig blistring, men han var rejält öm och sår i flera veckor.
 
Visst, men då har kroppen ändå TVÅ skador att läka...
Ja, men det är ju inte särskillt svårt för kroppen att klara av dessa 2 små skador... Talar om en frisk häst då så klart!

Magneter och akupunktur kan användas för att "rikta kroppens uppmärksamhet" mot skadan.
Till viss del ja...

Min häst blistrades av olycksfall. Känslig häst, lång päls, blue lotion liniment som fanns kvar under pälsen och sen benskydd ovanpå. Det här var mkt lindrig blistring, men han var rejält öm och sår i flera veckor.
Lindrig blistring innehåller inte sår... Beroende på vad man menar med sår!

Med blistring menar jag en lindrig inflammation i huden (rodnad)...
 
Vet man vad man gör kan det möjligen ha effekt. Tyvärr är det ofta man ser amatörer syssla med detta, vilket kan ge stora skador (t ex häst som kliar sig på benet och fräter sönder halva ansiktet och ett öga).

Personligen vet jag på tok för lite för att praktisera denna metod, men dömer inte ut den helt. Men frätskador etc får det ALDRIG vara tal om.
 
Jag har jobbat med travhästar föe en tid sedan...
Dom blistrades.
Jag fick aldrig lära mig att göra det för det är JÄTTE VIKTIGT att man gör på rätt sätt annars blir det såna skador som flera beskriver här...

En häst som blistras på rätt sätt ska inte få skador av det. Travarna där jag jobbade hadde inte det.
Men jag vet att det är farligt i händer på "amatörer".
 
Lånar denna tråd för att höra om det är någon som har råkat ut för blistrande effekt av arnika (vanlig Eclipse arnika). Min häst hade fått en smäll på ett bakben och var lite svullen så jag fick rådet av en stallkompis att ta på arnika och linda benen.. Har använt arnika under badage innan och hästen har då inte reagerat. Då jag inte är så duktig på att linda tog jag hjälp av stallkompisen för att det inte skulle bli för hårt etc. Bandageunderlägg användes givetvis. Dagen efter var hästen jättesvullen i båda bakbenen och varm och så småningom tappade han pälsen och fick sedan vita hår där. Inga direkta sår, men tydliga blistringsskador i alla fall :(.

Undrar mkt hur det kunde bli så när han varit lindad med arnika under förut.. Det enda som var annorlunda mot de andra gångerna var att det var andra bandageunderlägg.. :confused:

Någon mer som har varit med om detta?
 
Hm... Med utspädd Arnikatinktur (flytande), så har jag aldrig hört talas om blisterskador, inte ens under bandage.

Kan dock tänka mig att risken är större om man använder gel, eller om man glömmer att spä ut tinkturen?
 
Men att blistra är ju bättre än att spruta benen gång på gång..
Ännu bättre är ju att ta reda på orsaken till överbelastningen som orsakat inflammation i leden (eftersom du talar om att spruta) så slipper man både och!
 
om man nu ska blistra så gäller det ju verkligen att man vet vad man syslar med, jag är själv personligen emot det då jag har hållit på mycket med travhästar och sett många fula ben effter (felaktigt gjorda?) blistringar :bump:
 
Det förekommer ju i de flesta travstall, och vet man vad man håller på med så blir det ju oftast inga "skador". Själv skulle jag aldrig blistra eftersom jag inte besitter de kunskaperna.
 
Jag ska egentligen inte uttala mig, för det är något jag vet mycket lite om. Men i vilket fall som helst så var jag tidigare helt emot det, "bara därför att". Nu har vi två "omskolade" travmänniskor i stallet som jag har diskuterat detta med och då låter det inte alls lika fruktansvärt. Bägge två är kunniga och djurvänliga och bägge två anser att det ibland kan vara befogat om det utförs av någon som kan.
Så själv vet jag inte vad jag ska tro längre, däremot är det ingenting jag skulle ge mig på att försöka själv.
 
Jag använder mig av blistring i underhållande syfte.

Det är olika på vilka preparat man använder, men framförallt vem som applicerar det.
Det är inget man "testar bara för att" och inte vet vad man gör, då kan det få otrevliga konsekvenser.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 320
Senast: Lutten
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
623
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 098
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp