Bukefalos 28 år!

jag svarar till mig själv nu bäst så,

har läst mkt bra svar, och självklart så ska det göras rätt för att det ska vara bra, men så är det väl med alla grejs inom sånt :confused:.
bara att detta är lite starkare.
som sagt så ska det sitta på högst 24 h vad jag vet och ska innan dess tvättas bort noga med grönsåpa.
blistringen, cederoljan, skapar en inflammation som leder de vita blodkropparna dit och läker sedan (oftast) ut själva skadan.

min låtsaspappa är inom travsporten och en väldigt bra, enligt mig, "hästmänniska". väldigt kunnig om sin sak och försiktig och har bra hand med djur.
han blistrar, på rätt sätt, och det har alltid gett bra resultat.
min häst är oxå blistrad nån gång och det funkade och han fick inga ärr eller att det blev några komplikationer.

som min låtsaspappa brukar säga,
"jag använder i princip inget på mina hästar som jag inte skulle kunna tänka att använda på mig själv".
han har blistrat sig på armen, ryggen tror jag om jag inte minns fel osv.
han kände då inte av någon direkt smärta, som någon annan här skrev oxå, utan mer att det blev varmt och småkliade litegrann.

men självklart att man gör det på RÄTT SÄTT.
annars kan det få farliga följder.
men är man så okunnig att man inte följer "bruksanvisningarna" ska man inte gå nära en flaska med blistringsmedel.
tyvärr finns det ju dock dom som gör det ändå :(.
och då får hästen lida.

det är vad jag tycker, jag är iof inte så påläst inom ämnet men min låtspappa kan det ju väl så jag har litat på honom och låtit han blistra min häst.
jag har aldrig varit med om något negativt men det finns ju många fall.
 
Näe, aldrig. Men man ska ju späda tinkturen innan man lindar. Har lagt våtvarmt omslag med det många ggr när hästen var skadad och aldrig haft problem. Gav bara positiv effekt då.

Blistring är jag inte mkt för. Har sett en del misslyckade fall av det. Som sägs innan så är det ju relativt utbrett inom travsporten, men de personer som blistrar sina hästar om en typ av barrering, usch :(

Vet dock folk som förordar det, som vet vad de håller på med. En normal blistring ska inte ge ärr och utväxt av vita hår. :smirk:

Undrar hur patienterna på sjukhuset skulle reagera om man blistrade dem :confused: :smirk:
 
Inte alls, jag använder hellre laser. Om man absolut vill blistra är innanhudsblister att föredra eftersom det inte skadar huden (beror iofs på var skadan sitter)
 
(Till Pinky också): Är rätt säker på att jag spädde tinkturen.. Börjar undra om det var något annat han reagerade på. Mysteriet kommer väl att förbli olöst dessvärre.. :smirk:
 
Hur menar du med stel?

Har dom en liten känning i kota, knä brukar man ibland använda sig av blister, men som tidigare sagt det är ingenting man "testar, bara för att" för då kan det bli otrevligheter som följd.....

Jag blistrar bakknän, haser på min nuvarande häst (aktiv travare)då hon är behandlad där tidigare och för att underhålla det så hon förhoppningsvis inte får tillbaka problemen.

Använder nu oxå laser då jag har en sån lätt tillgänglig (naturligtvis inte samtidigt)
 
ja man brukar gnugga upp med något starkare linement tex: speedway eller radital, funkar bra om det bara är lite träningsvärk.
annars arnika på muskler!! :p
till alla som är emot blister:
ja det är farligt om det utförs av fel personer men du som lyckades blistra din häst men arnika måste ha begått ett litet misstag så att du fick in arnikan i nåt litet sår som blev infekterat.... se upp innan ni drar på linementet så att huden är hel..
kramar :bow:
 
I utlandet är det relativt vanligt att man blistrar hopphästar som en form av barrering. Ett nedslag som rivs med blistrade ben gör bra mkt ondare. Helt idiotisk tycker jag :smirk:

Grundprincipen med at blistra är väl att tillfoga en inflammation på ett ställe där hästen redan har en skada. Då ska vita blodkroppar rusa dit (kroppens immunförsvar) för att läka blistringen. Därmed räknar man med att läka ut den andra skadan oxå, eller åtminstone förbättra den.

Jag har ingen egen erfarenhet av blistring. Jag vet dock att om det görs på fel sätt så kan det orsaka stora skador. Hästar med vit hårväxt efter blistret har blivit för starkt blistrade och fått rejäla brännskador som jag förstår det. Min hovslagare arbetar mkt inom travet där denna åtgärd är mer vanlig. Hon säger själv att hästar med vita ben pga blister blivit felblistrade. Jag vet att en av instruktörerna på ridskolan blistrar.. Jag skulle själv inte göra det på mina hästar. man bör nog tänka över detta både en och två ggr.. om man gör det bör man verkligen veta vad man ger sig in på. Har själv blivit erbjuden att få min häst blistrad utan särskild anledning men jag har sagt absolut nej.

De som gör det måste väl anse att det ger en positiv effekt. jag har däremot inte märkt av den och hela konceptet verkar för mig konsitgt. Att tillfoga en ny skada för att läka en gammal.. att dessa läker ut varandra.. Näe.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 770
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
631
Senast: mily
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 505
Senast: Oknytt
·
Tjatter Vad tycker ni? Den har ju blivit otroligt hypad men jag tyckte att den var ganska överskattad den enda gång jag varit där. Då var jag...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 347
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp