blod i avföringen?

wtf

Trådstartare
aah! :eek:
vid lunch var jag ut å rastade hunden och ser till min fasa att det kom några droppar klart blod efter att han var klar. Det gjorde det även nyss när jag var ut också, dock verkar det inte vara lika mycket den här gången.
han är inte hård i magen utan det är sladdriga korvar (haha, vilken beskrivning :o)
Det enda jag kan komma på att han har ätit som han inte brukar är en panikportion färskfoder i fredags, han har varit kass i magen efter det.. :(

Vad bör jag göra nu? jag tänkte vänta nån dag med att kontakta veterinär iom att allmäntillståndet är oförändrat.
 
Sv: blod i avföringen?

Så länge det är färskt blod brukar det inte vara någon fara. Förmodligen är det ett blodkärl som har brustit. Är hunden pigg och glad i övrigt skulle jag avvakta med att kontakta vetrinär. Men är du orolig så ring och rådfråga. Blir allmänntillståndet sämre skulle jag inte tveka att åka in, men inte i dagsläget.

Kanske kan du ge någon mat som är mer skonsam för magen nån dag? Typ fiskbullar och ris.

Hoppas vovven kryar på sig!
 
Sv: blod i avföringen?

aah! :eek:
vid lunch var jag ut å rastade hunden och ser till min fasa att det kom några droppar klart blod efter att han var klar. Det gjorde det även nyss när jag var ut också, dock verkar det inte vara lika mycket den här gången.
han är inte hård i magen utan det är sladdriga korvar (haha, vilken beskrivning :o)
Det enda jag kan komma på att han har ätit som han inte brukar är en panikportion färskfoder i fredags, han har varit kass i magen efter det.. :(

Vad bör jag göra nu? jag tänkte vänta nån dag med att kontakta veterinär iom att allmäntillståndet är oförändrat.


Är avföringen mycket mörk? Min vovve hade också blod i avföringen och fick rådet av min veterinär att börja använda diarsanyl som åter balanserar magen. Efter att min vovve fick det så fick hon riktigt fin avföring och inga bloddroppar. Jag vill inte skrämma dig nu men enligt min veterinär så är det inte bra med blod i avföringen. Rådfråga en veterinär!!
 
Sv: blod i avföringen?

är hunden kass i magen och skiter blod kan det vara enterit (inflammation i tarmen) och mot det behövs antibiotika.
 
Sv: blod i avföringen?

Har han även slem i avföringen? Kan vara som någon skrev ett kärls som spräckts. Det brukar dock oftast hända om de är hårda i magen eller om de bajsar många gånger om dagen. Annars kan det vara som någon skrev någon typ av inflammation. Brukar även vara lite slem i avföringen då.
 
Sv: blod i avföringen?

det ser slemmigt ut, inte jätte men mer än annars.
var ut på en långpromenad och då bajsade han en ljus smet och så lite blod i slutet.
det här är ju 5:e gången han bajsar totalt idag, brukar vara runt 1-2 i normala fall..
 
Sv: blod i avföringen?

har jag samvete att vänta iaf tills imorrn? jag är ju ensam hemma utan bil :(
jag kan ringa veterinären imorgon om han blöder då också.. usch, jag hatar när han är krasslig... :(
 
Sv: blod i avföringen?

Ja det kostar ju inget att ringa och fråga en vet om råd!
 
Sv: blod i avföringen?

enterit är inte jättefarligt, är det det dör inte hunden av att vänta tills i morgon. men ring vet och fråga om du är osäker.
 
Sv: blod i avföringen?

uääh..
idag när jag kom hem från jobbet så hade han bajsat på min matta :( fortfarande blod i bajset..
ringde vet som sa att jag ska svälta/alt ge ris och vit fisk + canicur i ett dygn. blir det inte bättre så ska han in för undersökning.
ska även byta foder till nåt som veterinären hade för känsliga magar..
 
Sv: blod i avföringen?

uääh..
idag när jag kom hem från jobbet så hade han bajsat på min matta :( fortfarande blod i bajset..
ringde vet som sa att jag ska svälta/alt ge ris och vit fisk + canicur i ett dygn. blir det inte bättre så ska han in för undersökning.
ska även byta foder till nåt som veterinären hade för känsliga magar..

Som skrivits tidigare i tråden så kan det handla om någon form av tarminflammation. Om det är slem också så är det än mer troligt att det är något sådant.

Men nu när du svälter + ger canicur och snäll mat så blir det mindre påfrestning på tarmen, vi får hålla tummarna att det räcker med det för att han ska bli bra igen.
 
Sv: blod i avföringen?

Nu har jag hämtat canicur + Hill´s I/D.
Han ska ha några kulor av fodret + lite ris under tiden han behandlas + några fodertillfällen efter, och är han inte bättre förrän img efter 15 tiden eller om han blir sämre innan så åker vi in.

Usch, det är så jobbigt när min lille skrutt är dålig :( men han slog frivolter när svärfar kom idag så han mår nog inte så jättedåligt ;)
 
Sv: blod i avföringen?

Nu har jag hämtat canicur + Hill´s I/D.
Han ska ha några kulor av fodret + lite ris under tiden han behandlas + några fodertillfällen efter, och är han inte bättre förrän img efter 15 tiden eller om han blir sämre innan så åker vi in.

Usch, det är så jobbigt när min lille skrutt är dålig :( men han slog frivolter när svärfar kom idag så han mår nog inte så jättedåligt ;)

Min hund har också tarminflammation. Hade mycket jobb med honom innan jag hittade passande mat och fick rätt på hans mage. Jag ger nu också Id foder fast Specific ID som passade bättre på min hund. Lycka till
 
Sv: blod i avföringen?

under natten har tintin hunnit bli jättedålig :cry:
han väckte mig vid 3 och ville ut å skita, ca 30 min senare spyr han på löpande band...
vi måste gå ut ungefär var 20:e min och nu sist så sprutade det blod :eek: :cry:
han har spytt ca 10 gånger och är jättehängig, han skulle kunna döda för mat i normala fall men nu ville han absolut inte ha nåt! inte ens en ostskiva!

har varit i kontakt med jourvet. som sa att jag skulle vänta till kl 8 när dom öppnar och komma in då.
försökte hälla i honom lite vatten, men det kom upp mer än vad jag fick i honom så jag låter nog bli.

fick ringa sambon som ligger borta å jobbar, han är påväg hem nu och är hemma vilken sekund som helst :love:

uppdaterar senare... håll alla tummar å tassar för min käre vän...
 
Sv: blod i avföringen?

uh.. :cry:
han har varit ut en gång till och det sprutade blod igen i en tjock stråle... lilla älsklingen..
jag har så dåligt samvete för att jag trodde att det inte var nån direkt fara.. senast igår kväll var vi ute och busade på gräsmattan och han for runt som en projektil. men när husse kom hem orkade han knappt hälsa...
:cry::cry:
kosta vad det kosta vill, bara han inte dör :(
 
Sv: blod i avföringen?

nu är han inlagd på ultuna, minst över helgen..
blodprovet hos distriktsvet visade på för låga värden av röda blodkroppar = blodet har sämre förmåga att koagulera.
de skulle ta om blodproven på ultuna för att studera noga i mikroskop om det verkligen var så, å är det så är det dåligt iom att han har nån slags skada på tarmen :(

hos distriktsvet. fick han dropp och fick ha med sig det i bilen till ultuna, så när vi kom fram hade han inte bajsat blod på flera timmar och var lite piggare! han var nyfiken på droppställningen men tyckte att det var jobbigt när dom klämde och kände på honom..
vet. tyckte att hon kände att tarmväggen var lite onödigt tjock så han skulle röntgas i slutet av dagen, vilket borde ha varit för ett tag sedan då dom nämde "vid 4:a tiden".

nu hoppas vi både på att dom ska ringa och inte ringa.. om dom ringer vore det så skönt om dom sa att de hade hittat ett fel som går att åtgärda..
å så är jag väldigt glad att jag ändrade hans försäkring från agria bas (30 000) till agria plus (60 000), vi har 1000 kr självrisk och 20% rörligt.

älskade älskade vän... bli frisk!! :cry:
 
Sv: blod i avföringen?

Som jag har fått lära mig så är det alltid akut när hunden bajsar blod. (Men vi har haft denna diskussion tidigare här på Buke och alla anser att jag har fel, så jag har inte orkat ta upp det) Eftersom att det finns sår i tarmen så finns det alltid en risk att bakterier kan ta sig in i blodomloppet och orsaka blodförgiftning. Bakterier finns det dessutom gott om i tarmen. Tråkigt att ingen annan har rekomenderat dig att åka in till vet. tidigare istället för att bara ge tips om olika dieter. Men när hunden väl kommer in och tas om hand så är det ju lugnt! Nu löser det sig! Han får dropp och de mediciner som han behöver! Det brukar vända jättesnabbt! Jag har själv haft två hundar som legat inne för samma sak!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 358
Senast: Sol
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 361
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
25 736
Senast: Boj
·
Övr. Hund Var ute med mina promenadpappisar idag. Vi knallade på som vanligt och jag märkte inte att det skulle vara något fel med någon av...
Svar
4
· Visningar
6 420
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp