blod i avföringen?

Sv: blod i avföringen?

gissa om jag ångrar mig att jag inte åkte in tidigare :cry:
och jag har alltid varit sån att jag har åkt in flera gånger för mycket, har lagt åtskilliga tusenlappar på prover på en frisk hund. jag skulle verkligen ha litat på min magkänsla, tänk om det är för sent? :eek:

och det glädjer mig att höra att det gick så bra för dina hundar! det ger mig lite hopp om att få hem honom levande... för nu kan jag inte ens föreställa mig att jag får se honom i livet någe mer :cry: jag vill så gärna se den där lilla studsande hunden igen...
 
Sv: blod i avföringen?

här är mitt lilla hjärta... pigg å glad! :love:
åh.. jag börjar böla bara jag ser bilden...

 
Sv: blod i avföringen?

Du KOMMER att få hem honom levande! Vad det än är så fungerar antibiotika m.m. blixtsnabb och dropp verkar alltid göra susen ;) De är snabbt på benen och studsar igen!

När min unghund låg inne så ville de nästan skicka hem henne dagen efter. Hon är lite kontaktsökande sa de :angel: Antagligen så ville hon bo innaför deras kläder.

Däremot så tar det en evighet att få hem dem :crazy: Iaf från Strömsholm. Det där med att de kommer hem dagen efter har jag lärt mig att ta med en nypa salt. Hur pigga de än är så ska de först se att de bajsar normalt m.m. och det kan ju ta ett tag innan maten kommer så långt ned i tarmen. Jag tror att mina legat kvar 3 nätter om jag inte minns fel. Kanske till och med fyra. Speciellt dyrt har det heller inte blivit trots röntgen m.m. (Men med försäkring så klart)
 
Sv: blod i avföringen?

gissa om jag ångrar mig att jag inte åkte in tidigare :cry:
och jag har alltid varit sån att jag har åkt in flera gånger för mycket, har lagt åtskilliga tusenlappar på prover på en frisk hund. jag skulle verkligen ha litat på min magkänsla, tänk om det är för sent? :eek:

och det glädjer mig att höra att det gick så bra för dina hundar! det ger mig lite hopp om att få hem honom levande... för nu kan jag inte ens föreställa mig att jag får se honom i livet någe mer :cry: jag vill så gärna se den där lilla studsande hunden igen...

Du får hem honom igen. min hund har legat inne några gånger och har tom varit nersövd för att ta biopsier i magen då han var som sämst. Då bajsade han blod och slem. de återhämtar sig fort ska du se =)
 
Sv: blod i avföringen?

Usch vad tråkigt för er :( Förstår att det måste kännas jättehemskt.
Hoppas allt går bra och att han kommer hem pigg och kry på måndag redan :)
 
Sv: blod i avföringen?

Du ska se att det löser sig.Hoppas du åtmindstonde kan ringa o få besked om en förbättring idag.Håller tummarna att vi snart ser dig skriva:Han är hemma och mår bra/bättre.
 
Sv: blod i avföringen?

lite uppdatering..

Han har inte spytt eller haft diarréer under dagen, han är rädd men allmäntillståndet verkar bra.
Blodproverna var bra men visade på en liten infektion (eller var det inflammation?).
Röntgenplåtarna var bra förutom att mjälten var lite större än normalt och kanterna var inte så släta som man skulle önskat, vilket kan tyda på en liten tumör eller pga infektionen. detta hade dock inget med hans sjukdom att göra.
Han ska bli ultraljudad under dagen och om det är en tumör så ska han opereras i förebyggande syfte, för OM den spricker i framtiden så kan han förblöda.

om det inte är en tumör och han svarar bra på maten han ska få ikväll så får vi nog hämta hem honom imorgon! :)
 
Sv: blod i avföringen?

stackars vovve! håller tummarna för att det inte är nån tumör!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blod i avföringen?

goda nyheter! :)
ingen tumör i mjälten, så antingen är han en av dom som har lite större mjälte eller så beror det på infektionen.
han har fått lite mat nu, så vi hoppas på att han bajsar img och att det ser bra ut, för då får vi hem honom!!! :bump:
 
Sv: blod i avföringen?

Ingen hund idag, han hade diarré imorse men det var som tur ingen blodblandad.. så han är satt på canikur igen och nu hoppas vi på att han får komma hem imorgon!
men han var iaf pigg och glad, alltid nåt :)
 
Sv: blod i avföringen?

Ingen hund idag, han hade diarré imorse men det var som tur ingen blodblandad.. så han är satt på canikur igen och nu hoppas vi på att han får komma hem imorgon!
men han var iaf pigg och glad, alltid nåt :)

Alla tummar och tassar hålles för honom! Han kommer säkert att överleva och må bra i många år till.

Min gamla labbe "Laban" fick plötsligt en natt vid ca 7 (tror jag) års ålder attacker av kräkningar (han kräkte en gång i halvtimmen i några timmar, vi lyckades inte häva det), och efter kontakt med vet så åkte vi in med honom och han blev inlagd på morgonen. Hans kräkningar stoppades, men vet sa att de kunde ju stoppa kräkningarna men så länge de inte visste varför han kräkte så var det ju möjligt att det skulle hända igen. Därför ville de öppna och kontrollera, vilket de också gjorde (de tog vävnadsprov i mage och tarm har jag för mig).

Kronisk mag- och tarminflammation (liknande Crohns sjukdom hos människor) blev diagnosen, och han blev satt på cortisontabletter och magsårsmedicin, i början i en rejält hög dos, magsårsmedicinen drog vi ner ganska snabbt men cortisondosen fick vi trappa ner successivt tills dess att han fick lindriga symptom igen (det började med HÖGA "gurglingar" från magen), och då visste vi vilken dos han behövde just då. Sjukdomen (precis som hos människor) kommer i skov, vilket innebar att efter en viss tid (kunde handla om månader eller år) så fick han värre symptom igen, och dosen fick då höjas. Oftast räckte det då att höja dosen för att symptomen skulle gå tillbaka (efter kontakt med vår vet naturligtvis), men ibland fick han bli inlagd igen.

Vi hade (via ett djursjukhus) en underbar vet som verkligen tog sig an min gamle Laban, han gav oss sina privata nummer och ville att vi skulle kontakta honom så fort det var något med Laban. En jätteviktig sak var också att han lovade oss att han skulle säga till när det var dags, det är alltid svårt att själv avgöra. Men Laban mådde bra, var pigg och glad i flera år och han hade inte ont. Även när vår veterinär slutade på djursjukhuset (han började jobba med mediciner tror jag), så ville han behålla Laban som patient, något vi verkligen uppskattade.

Men eftersom han gick på cortison var det lite speciellt med hans rastning, cortison binder vatten (mycket mycket vatten), och efter en viss tid (ett antal timmar efter tabletterna ätits) så släpper plötsligt allt vatten. I börjar innebar detta ett antal olyckor inomhus, eftersom det gick så snabbt att Laban inte ens hann reagera själv. Man kunde vara ute och rasta honom kl 1630, och kl 1650 så kissade han inne eftersom vattnet släppte just då. Detta var väldigt jobbigt i början (framförallt för Laban, han tyckte det var jättejobbigt), men när han hade lärt sig känna när det var på gång + att dosen sänkts lite så var det inga problem.

Efter några år, när Laban var ca 10,5 år, fick han ett skov där han även fick blodig diarré (helt svart :cry:). Han lades in på djursjukhuset och vi insåg att detta nog var slutet. Han hade jättelåg halt av röda blodkroppar, och de övervägde att ge honom en transfusion, men han återhämtade sig otroligt snabbt och de behövde aldrig göra det. Jag hämtade hem honom på fredagen, men märkte att han inte mådde bra, och när han på söndagen fick blodig diarré igen så visste vi. Den 16 januari 2002 fick vår älskade gosse somna in (tårarna forsar när jag skriver detta, trots att det är många år sen nu. :cry:)

I vilket fall som helst, även om det skulle vara något liknande din lilla vän har drabbats av, så kan han säkert leva ett bra liv i ett antal år till (möjligtvis med hjälp av medicin). Det jag skulle råda dig till är att försöka hitta en veterinär som du känner förtroende för, som kan råda dig när du är osäker).

Kram!
 
Sv: blod i avföringen?

jag uppskattar att du tog dig tid att skriva så långt.. :)
jag HOPPAS dock att vi får hem honom utan att behöva medicinera resten av hans liv, men det enda som räknas är att han mår bra.. och om han så kommer att kosta oss flera tusen i månaden i foder och mediciner så är han värd det, så länge han mår bra!
jag kommer att ta bort honom den dag jag känner att han är vid liv pga själviska orsaker, och förhoppningsvis innan så att han får avsluta på topp.. :cry:
jag önskar så att detta är en dålig jävla serie man följer på tv... :(:(:(
 
Sv: blod i avföringen?

det behöver inte vara så illa. min labbe fick akut enterit, han kräktes och hade blodiga diarréer. efter några dagar på antibiotika och specialfoder var han helt återställd och har inte haft några återfall (6 år sedan). katten fick också enterit, han fick gå på flagyl ett par tre månader, sedan var han också frisk och har inte fått återfall (än, det var ett år sedan).
 
Sv: blod i avföringen?

Nej mina har inte heller fått återfall. Det var väl bara så kraftiga diarreer så att det "blev som det blev".
 
Sv: blod i avföringen?

här är vi på väg till ultuna med lille älsklingen...
 
Sv: blod i avföringen?

det känns lite mer hoppfullt när ni berättar om era hundar, tack!
haha, flagyl har jag också ätit :p
 
Sv: blod i avföringen?

Fick du någon medicin till din hund som han sa ta mot inflammationen? Flacyl gick min också på men det hjälpte inte och han fick ta en annu starkare. nackdelen med denna medicinen var att biverkningen var att den förstörde hans tårkanaler så hans ögon blev helt uttorkade. Han var så dålig att veterinären sa att det aldrig kommer bli bra igen och jag bör överväga om jag ville ha kvar honom eller inte. Ackta för denna medicin och det finns bättre val nu har jag hört. Nu slutade min historia lyckligt och jag testa medicin på egen hand ( naturläkemedel) och efter 4 veckor var min hund helt bra i ögonen igen trots att veterinären sa att de aldrig kommer återställas helt. När vi var på återbesök och mätte tårflödet hos en annan veterinäer var hans tårflöde perfekt och denna veterinär kunde inte tror att det var samma hund som mätte dessa värden 4 veckor innan:)

Tur man ibland testar sig fram själv =)
 
Sv: blod i avföringen?

Min har också haft enterit, två gånger till och med. Den ena gången fick hon antibiotika, gå på diet och hela baletten, den andra gången räckte det med diet i två veckor för att det skulle läka ut.

Du ska se att det blir bra! :)
 
Sv: blod i avföringen?

jag är lite smått nyfiken på om nån vet vad ultuna tar per dygn?
alltså nån slags grundavgift, behandlingar kommer ju utöver..
inte för att jag bryr mig egentligen, han är försäkrad upp över öronen :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 359
Senast: Sol
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 361
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
25 736
Senast: Boj
·
Övr. Hund Var ute med mina promenadpappisar idag. Vi knallade på som vanligt och jag märkte inte att det skulle vara något fel med någon av...
Svar
4
· Visningar
6 420
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp