Bukefalos 28 år!

Blöt i ögat

Blueberry

Trådstartare
Så att säga.
Billys ena öga har vätskat, runnit och varit lite kladdigt på sistone.

Jag har undersökt och så vitt jag kan se är det inget skräp i ögat, och han är inte mer röd i det ögat än det andra. Det är ingen konstig färg alls, faktiskt. Inget gult eller så.

Han verkar inte irriterad, men någon gång om dagen "putsar" han ansiktet, ungefär så som katter gör när det tvättar sig. Jag antar att det är för att han liksom "torkar av" ögat lite.


Tycker ni att jag ska avvakta, ska jag försöka spola ur ögat på något sätt eller finns det något annat jag kan göra?
 
Sv: Blöt i ögat

Om han inte är mer besvärad än vad du skriver kan du testa att skölja ur ögat men NaCl ett par ggr per dag i några dagar. Funkar inte det ska du kontakta veterinär för undersökning, för de kan bedöva ögat och kolla bakom tredje ögonlocket samt noga leta efter t ex felväxande ögonfransar eller annat skräp.
 
Sv: Blöt i ögat

Och om tipsen innan inte hjälper, kolla upp noskvalster. Ibland måste man tänka steget längre.
Min började klia sig över ögat och ögat började rinna och jag var envis med att det var en ögoninflamation som var väldigt långvarig och tvättade och tvättade. Det visade ju sig att de kliade i näsan och han därför drog tassen över ögat som fick i sig en massa bakterier.

Kan ju lika gärna vara vanlig ögoninflamation men skriver hit det iaf om det inte skulle ge med sig efter lite ögontvätt.

Ibland önskar man att de kunde prata:p
 
Sv: Blöt i ögat

När någon av mina hundar har fått lite geggiga och eller irriterade ögon så burkar jag spola med koksaltlösning i några dagar. Hittills har det alltid hjälpt. Annars får man ju gå till veterinären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 076
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 102
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 394
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp