Blöta täcken.

fejko

Trådstartare
Om täcket är torrt på insidan men blött på utsidan, kan man låta det sitta kvar på hästen då? Hur gör ni? Tar man av det så torkar det ju aldrig :confused: Samtidigt är det ju lite blött i kanterna som ligger mot benen och jag själv skulle inte vilja ha en tröja med blöta ärmar på.
 
Jag säger faktiskt som dig, det torkar ju faktiskt fortare på hästen, vilket ju gör att hästen slipper ha ett blött täcke nästa dag. Så länge det är garanterat torrt på insidan och andas bra så går det.
Att det är lite blött i kanterna ja... Visst, jag vill inte heller ha en tröja med blöta ärmar, men hästen har ju päls emellan...

//Lilla jag :bump:
 
Hej!

Om man inte har nån annan möjlighet att torka hästens täcken på kan det gott ligga kvar på hästen ett tag tills täcket är torrt! Så gör vi iallafall i vårt stall.
 
det kanske det gör, men jag vill inte att min hästar ska stå med blöta och leriga täcken hela natten, så jag hänger upp dom i sadelkammaren.
 
Våra täcken får sitta kvar på hästen och torka (om de inte är blöta igenom vil säga...).
Det tar ungefär 3-4 dagar för de och torka i sadelkammaren så....
 
Jag tar av täckena direkt när hästen kommer in. De hängs på tork. Har flera täcken att byta med, så det läggs inga blöta täcken på kusan inte. Alltid bra att ha flera att byta med.
 
Jag har ingen uppvärmining alls i mitt stall så om täcket är blött På utsidan) så får det sitta på fram tills kv fodringen oftast brukar det vara torrt då och då byter jah men ibland får det ligga på hela natten.

Skulle jag ta av det och låta det torka så hade det nog tagit fram tills sommaren!
 
Om de bara är blött på utsidan så brukar vi låta de sitta kvar på en liten stund tills de värsta har torkat.. Om de är blöta rakt igenom hänger vi dem i täckestorken så är de torra följande dag.. Problemet är bara att de är så dyrt att ha torken på.. Så där hänger vi dem bara om de jätte blöta(nästan genom blöta)..
 
Jag låter det sitta kvar på hästen och så gör de flesta i stallet hos mig. Har förvisso sadelkammare med värme men hur lycklig blir man om någon hänger skitiga, leriga, unkna täcken men gödsel och urin stank där inne? Nä fy faaan :devil:, jätte kul, inte, att få pest doft på grjjorna och lera på sadlar och golv. Trevligt.
 
Min står i utebox och har samma täcke på sig dygnet runt om det inte blivit blött igenom. Hästen känner alltså aldrig att det är blött på utsidan.

Det är ett tunt, vinterfodrat andastäcke som sitter perfekt. Det torkar på utsidan även om det är minusgrader ute.

Det enda "problem" jag skulle kunna se med att man låter täcken torka på hästen, är att fukten ju måste ta vägen någon stans = ut i stalluften. Då gäller det att ha bra ventilation...
 
Men HALLÅÅÅ!!!!

Varför tror ni att täckena torkar snabbare PÅ hästen än om man tar av det?
JO, för att hästen VÄRMER täcket... Det blöta täcket knycker alltså värme = KYLER hästen för att torka!!! Detta i stället för att VÄRMA hästen, som täckena är till för!

Jag tar ALLTID av blöta täcken direkt när pålle kommer in. Har flera täcken att byta mellan just för att slippa lägga på våta täcken på morgonen. Jag har inte tillgång till uppvärmt utrymme att torka täcken i (än... :angel:), men det funkar bra ändå.
 
Min har ett undertäcke och ett yttertäcke som är vattentätt.

Tar av yttertäcket och hänger på tork, har i reserv om det ej skulle torka till dagen efter.

Håller med ameo - vill helst inte ha blöta täcken på om jag slipper.
 
Tack!
Vad blind för det uppenbara man kan bli! Nu skifftar jag täcke efter insläpp om det är blött på utsidan och lägger på torrt, har ALDRIG tänkt i dom banorna :o. Maken gnäller över häst stanken från källaren ( blöta täcken på tork :angel:) men vaddå.... :D
 
Stallägaren där jag har mina hästar gör så, alltså låter blöta täcken som inte är blöta igenom torka på hästen.
Hennes hästar är friska och krya.

Jag skulle aldrig i livet göra så. Mina hästar är också friska och krya.
 
Jag lämnar aldrig ett blött/smutsigt täcke på. Täckena åker av och hängs på tork. Har dom inte torkat över natten så lägger jag på nya på morgonen. Mår dåligt av att se hästar med skitiga täcken och intorkad lera som inte görs rena varje dag utan får stå skitiga.
/M
 
jag har ett Rhinotäcke. När det blir blött ordentligt på utsidan, är det fortfarande helt torrt på insidan. Eftersom det är så "fluffigt", så kommer inte det kalla/blöta mot hästen alls, så det täcket låter jag ligga på en stund till det torkat lite iaf, innan det hängs upp för tork.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 552
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp