Blöta täcken.

Jag skulle aldrig låta ett täcke som var fuktigt på INSIDAN sitta kvar på hästen. Däremot om det är torrt på insidan och blött på utsidan så torkar det betydligt snabbare om jag låter det sitta kvar på hästen än om jag hänger det i pumprummet (där det finns ett element). Är själv lite kluven dock ibland tar jag av det ibland låter jag det sitta på.
 
Bytar alltid med ett torrt täcke om utetäcket är blöt. Inte bra om hästen står inne med ett blöt o kallt täcke, det kyler ner hästen och dess muskulatur. Har man inte möjlighet att byta täcke tycker jag att man ska låta bli att lägga på täcke när hästen ska ut. Men det är vad jag tycker. :) Själv har har två täcken på min valack. Ett stalltäcke och ett lite tjockare regntäcke över som håller regn o rusk ute. Tar av regntäcket när han kommer in, hänger det på tork och lägger på ett nytt torrt nästa morgon. När det blir kallare så får han ha sitt nya Rambo Supreme Turnout :).... inte lätt för den lille, han fryser så lätt nu när han flyttat till Sverige. :D
 
Hästarna mår säkert lika dåligt som du av att inte få rentvättade täcken varje dag... :angel:
 
Klart vi har värme i sadelkammaren!!!
Men med 4-5 blöta tjocka täcken tar det lite tid....
 
Hm...
Min häst är då ALDRIG kall under sitt täcke fast att det (ve och fasa) får sitta kvar trots att det är blött på utsidan...

Täcket andas, är tjockt och luftigt och jag har tyvärr inte råd med att ha ca 4 vintertäcken åt min häst! Det är ungefär vad som skulle gå ut med tanke på hur klång tid det tar innan våra täcken torkar....
 
Att hästen inte är KALL under täcket ska du enbart vara glad för.

Men ÄNDÅ går det åt värme FRÅN hästen för att torka täckena. Hästen måste producera mer EGEN värme, genom att förbränna mer energi, för att hålla samma temperatur själv PLUS torka täcket.

Det går faktiskt utmärkt att ha regntäcke + t.ex termotäcke som ersättning för ett tjockare vinterutetäcke.
Jag har själv klarat flera vintrar med ett eller kanske två tjockare utetäcken + två regntäcken och några termotäcken.
Sen finns det faktiskt riktigt bra täcken även i lägre prisklasser.
Tycker faktiskt att OM man väljer att ha sin häst täckad utomhus så får man se till att TA sig råd att ha tillräckligt många täcken för att ha några att byta med.
 
Men hur kan det gå åt mer värme från hästen om täcket är torrt på insidan? Hästen kan väl inte känna att täcket är vått på utsidan heller??
Hästar alstrar ju värme och därför torkar täcket.

Om jag har en vattentät jacka på mig och det regnar känner ju inte jag att jackan är våt , det blir ingen skillnad på värme och jackan är våt eller torr så det där ställer jag mig skeptisk till.

Mina hästar är alltid varma under sina våta täcken så jag undrar vad för dåliga täcken du har om dina hästar blir kalla?

Iallafall, när jag hade tillgång till uppvärmt täckesrum bytte jag alltid täcken när dom var våta , men nu har jag inte det längre så nu får dom sitta kvar.
 
Jag tar av mitt, men jag har dock tillgång till rum med värme i...så det torkar fort.

Men vet andra som har kvar det på...vilket jag åxå hade haft om jag inte haft ett varmt rum att hänga det i!!
 
:bow:

Jag vill inte heller att min häst ska stå med blött täcke under natten. Eftersom jag oftast är i stallet på förmiddagarna, brukar de andra i stallet hjälpa mej med täckesbyte på kvällen, vilket jag är oerhört tacksam för.

Jag har haft några täcken hemma för torkning - de har hängt i grovköket. Sadelkammaren tycker jag inte är någon riktigt bra idé, ingen vill ju ha fuktigt därinne, eller hur?

Immer
 
"Men ÄNDÅ går det åt värme FRÅN hästen för att torka täckena. Hästen måste producera mer EGEN värme, genom att förbränna mer energi, för att hålla samma temperatur själv PLUS torka täcket."

Visst går det åt energi för att torka täcket, men det låter konstigt att hästen skulle behöva producera MER värme för att torka täcket. Av vad jag sett av detta fenomen har jag slutit mig till att det är överskottsenergi som torkar täcket, när hästen kommer in i en högre temperatur.

Med ditt resonemang skulle hästarna börja frysa för att det blir varmare i stallet när de kommer in på kvällen, eller?

//En som sov sig igenom fysiklektionerna men som ägnar dagarna åt empiriska studier
 
Lånar ditt inlägg bara.

Det finns ju en del täcken som faktiskt är gjorda för att ligga kvar på hästen och torka: Bucas-täckena är det t ex.
 
Tar alltid av ett blött täcke. Även om det är torrt på insidan åker det av... Hänger det i sadelkammaren ovanför elementet och då är täcket torrt nästa morgon! Perfekt! Har även hört att "torrbollen" eller vad det nu kallas, såna avfuktare ska vara väldigt bra, suger åt sig fukt = täcket torkar snabbare!
 
Nog sjutton skiljer det MYCKET på hur en torr jacka värmer mot vad en blöt jacka gör!! En blöt jacka har exakt samma kylande effekt som ett blött täcke har.
Skulle vilja se NÅGON gladeligen ställa sig stilla i ett stall med en blöt jacka på sig och inte kunna ta av sig den på hela natten! Nog sjkutton skulle du frysa! :devil:

Nej, mina hästar är inte kalla under sina våta täcken, men det går åt en attans massa EXTRA energi för att de ska hålla temperaturen uppe om jag låter dem ha kalla, blöta täcken på sig. Då kan jag lika gärna klä av dem nakna och låta dem hålla värmen utan täcket - då är det ju bara sig själva de ska värma, inte det blöta täcket OCKSÅ...

Man kan ju jämföra med shettisar. Deras pälsar tar flera dagar att torka efter en regnig dag, detta för att pälsarna isolerar så bra att de inte släpper ut någon överskottsvärme för att ens torka den egna pälsen. Täcken har dock inte så bra isoleringsförmåga som deras pälsar har. Hade de haft det så hade de dels varit alldeles för varman för hästarna att bära och dels hade de INTE torkat snabbare på hästryggen än om de vore upphängda.

Hästar alstrar ingen överskottsvärme på det sätt som t.ex kossor gör. En ladugård med kor i kan man hålla VARM med hjälp av deras överskottsvärme, men det går inte alls på samma sätt med hästar. Hästarna behåller sin värme för sig själva.
 
Hmmm.... Kanske kan hålla med dig....
Har ett regntäcke med fleecetäcke under har byta till, men mer än så är det inte...

Och vart hittar jag BRA, BILLIGA täcken med bra PASSFORM?? INGA täcken jag provat sitter bra på min häst förutom SVEA täckena... tyvärr... Önskar att hon kunde ha andra täcken oxå, men men...

Och ta sig råd när man är 17 år och lever på ett studiebidrag på 500 i månaden och ska betala hovslagaren på 1000 kr var 8:e vecka så är det lite knorrt att få ihop pengar.... Tar ett litet tag att spara ihop pengar ;)
 
"Shires" finns det ett märke som heter. De har täcken med god passform och bra kvalitet till hyggliga priser (5-800 för utetäcken). Jag tror de kan finnas lite varstans, men jag har handlat på affären Travshopen i Mantorp.

Hoppas du hittar något bra o prisvärt!

AKO- som låter täckena torka på pållarna förutsatt att dessa är torra o varma under täcket (naturligtvis inte annars).
 
Tyvärr så passar inte Shires modell min häst överhuvudtaget...

Annars är det flera som rekommenderat det täcket...
 
Jo men jackan är ju fortfarande vattentät, det blöta kommer ju aldrig in på kroppen och nog fan har man stått still med blöta jackor och med torra jackor för den delen oxå men någon större skillnad märks inte.

Du kanske får köpa bättre täcken då :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp