Blöta täcken.

( Lånar ditt inlägg lite, är ej personligt menat till dig)

Vad är problemet egentligen? Vissa är mer besserwissrar än andra ju! Otroliga teorier som presenteras- att blöta täcken " stjäl" värme från hästen. Jag kan inte se hur ett täcke som ska vara vattentätt kan stjäla värme från hästen? Ett täcke hindrar ju överskottvärmen från att avdunsta och därför torkas täcket. Den värme som produceras när hästen äter är den överskottsvärme som torkar täcke och värmer upp stall. Jag är säker på att folk försöker lösa det på bästa sätt så sluta idiotförklara alla andra...
 
Ett bra täcke är torrt där det ligger mot hästen. Och det torkar snabbara utvändigt på hästen än om man tar av det.
Dessutom hinner det oftast inte torka över natten om man inte har uppvärmt tork rum.....så jag låter det sitta kvar på hästen.
 
Ni som nu verkar tro att Ameos resonemang är mumbojumbo kan läsa mer innantill om hästens kroppsfunktioner.

En häst i mitt stall har åkt skytteltrafik till Hbg pga. korsförlamning. Där har veterinären gett massor av råd och tips för att den egna stallmiljön ska bli bättre för hästen. Hon nämde även detta som ett problem, alltså att folk låter sina blöta täcken torka på hästen...

Det är stor skillnad på hästars och kossors värmealstring. Det vi tycker blir varmt i ett stall är ofta resultat av dålig luft. Medan i en lagård blir det varmt utan att få den samma fukta som blir i ett lika varmt häststall.

:bow: till Ameo som har korrekta pålästa uppgifter, och tar hänsyn till hästen iställetför vad som är bekvämt och billigt för oss hästägare.
 
Jo det är klart, men vad har det att göra med att hästen har ett blött täcke på sig (blött på UTSIDAN, förstås)? Blir LUFTEN i stallet sämre av det??? Förstår faktiskt inte... :confused:
 
När täcket torkar så måste ju vattnet ta vägen någonstans. Det FÖRSVINNER ju inte bara för att det inte är kvar på täcket...
Vattnet blir i stället till vattenånga i luften, dvs stallets luftfuktighet blir högre, vilket inte är bra av flera skäl...
 
Jo, visst, men en blöt häst utan täcke avsöndrar väl oxå fukt? Och blöta täcken som hänger på tork likaså?

Jag är inte på något sätt rabiat i frågan :) , utan fattar bara inte resonemanget.

Kan inte heller förstå detta att ett täcke som är torrt på insidan om än blött utanpå skulle kunna göra någon skada. En förutsättning är ju dock att täcket verkligen är TORRT på insidan, och inte småfuktigt, som
t ex ofodrade regntäcken har en tendens att bli vid kraftigt regn. Ett sådant täcke ska naturligtvis inte ligga på.

Självklart är det kanon om man har möjlighet att torka täckena i en varm sadelkammare, absolut, men att det skulle vara skadligt för pålle att stå med täcke som är varmt och torrt mot kroppen, det köper jag inte. Hästen är varm och tott under täcket o har heller inte blivit varesig blivit kall eller blöt, och huden under täcket kan därmed rimligen inte känna att täcket är blött utanpå. Därför anser inte jag att teorin om att hästen skulle sätta i gång att producera mer värme för att s a s torka täcket (blöt MATERIA som inte har någon direktkontakt med kroppen) håller.

Intressant diskussion i allafall.

Tjohej
 
Och ett täcke som ska försöka torka i ett stall (vi har inget tork rum) är dels blött innuti när man lägger på det på hästen nästa dag och har dessutom släppt ut fukt i stall luften.......
:smirk:
 
Det är just därför man behöver mer än ett vinter/regntäcke att skifta med...
Om båda mina vintertäcken är blöta på morgonen lägger jag på hästen ett termotäcke under det torraste av utetäckena.
 
Har du eget stall? Utrymme att förvara många täcken i stallet?

Jag står inakorderad och stallägaren släpper ut på morgonen. Det täcket som hänger på boxdörren är det täcket hästen får på sej på morgonen. Och det är samma täcke som i så fall togs av vid insläppet kvällen innen.
:smirk:
Med andra arbetstider (jag kan bara vara i stallet mitt på dagen)eller eget stall utanför min ytterdörr hade jag gärna bytt till annat ute täcke (har flera stycken) men i min verklighet fungerar inte det.
Jag har två val:
Låta täcket torka på hästen eller låta det "torka" på boxdörren.
 
:bow:

BRA täcken håller fukten ute men har man ett sämre täcke som blir fuktigt på insidan så ska det absolut av.
 
Jag tror knappast att blöta täcken är orsaken till att luften värms upp i stall- hästen förlorar värme även genom utandningen. Definera gärna vad du menar med blött täcke i det specifika fall du nämnde; blött på ända in till hästen eller bara på utsidan. Vad menade veterinären?

Med mitt inlägg ville jag bara säga att jag tror att folk försöker göra det bästa för sina hästar och göra det bästa utifrån vad som är genomförbart och rimligt.Har du inget täckesrum el dylikt så är det ju ganksa orimligt att täcket får torka i en vecka. Det är ju också begränsat hur mycket folk kan vara hos sina hästar: jag tror att de flesta inte har tid och möjlighet att byta täcke, släppa ut, plocka in, byta täcke igen. Jag tror inte att man ska räkna med att täckesbyte ingår i utsläpp/ insläpp i alla stall. Jag är medveten om att det finns bekväma människor men det finns också människor som försöker att hitta den bästa lösningen för sig och sin häst och ibland kanske man har att välja mellan pest eller kolera? Alla har knaske inte obegränsat med tid och / eller pengar.

Vad gäller korsförlamning så är väl för stor fodergiva i relation till för lite motion den vanligaste orsaken, dvs en fysiologisk reaktion ( övergående förlamning) i musklerna. Enligt litteraturen är det vanligast på större, tyngre hästar men jag vet även hästar som är mindre som drabbats ( på hösten, utan att ha blivit blöta eller för att de stått med blött täcke).

Jag vet inget om kossors värmealstring men vet att när energi förbränns så bildas värme som en bieffekt...gäller djur såväl som människor. Du får gärna offentliggöra dina källor så vi andra "obildade" också kan få ta del dem, för visst är det så- inte minst att döma av detta forum- att många människor tycker och tänker och anser att just det de tycker är rätt och riktigt men talar inte om på vad de baserar sina uppgifter.

God Jul :)
 
Hos mig har alla hästar regntäcke med fleace. Varje kväll vid insläpp tas täckena av och hängs in i ett rum över natten med elelement. Under natten står hästarna alltid med vanligt fleasetäcke (torra å fina och fria från spån). På morgonen skiftar jag bara till det torkade regn/fleacetäcket igen.
Jag har inte alltid haft torkrum, men jag lovar att det är guld värt. Försök prata med stallägaren om det inte går att ordna ett isolerat utrymme någonstans med stänger eller linor för täckena och ett element eller fläkt av något slag. Det behöver inte bli så dyrt. Lycka till.
 
Man kan om man vill räkna ut energiåtgången och tiden för att torka täcket på hästen.

Värmeöverförningen från hästen genom det torra skiktet kan beräknas genom formeln:

Pv=A*k*(t1-t2)

Pv = överförd värmeeffekt i Watt

A=skiljeväggens yta i m ² (Täckets yta mot hästen)

k=Värmeöverförningskofficient i W/(m ² C °) (0,05 för täcket)

t1 = lägre temperaturen (omgivningstempen) i C °

t1= högre temperaturen (hästens yttemperatur)i C °

För att avdunsta 1 liter vatten åtgår 635 Watt, energi som tas från hästen.
 
Jag har ett torkskåp till mina täcken så jag torkar dom där om dom blivit blöta efter en dag i hagen. Ett litet tips är att du kan köpa ett reservtäcke som du kan lägga på om det andra täcket är jätteblött.

MVH/ Zanna
 
Täcket torkar allra bäst när det ligger på hästen.
Självklart kan täcket ligga kvar på hästen om det är torrt på insidan. Det stör ju inte hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 552
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 436
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp