Blötmat eller torrfoder?

lil-sis

Trådstartare
Okej.

Jag har förstått att det finns två "läger".

Och jag känner att jag står mitt emellan.

Så kan Ni vara snälla att komma med era bästa, hyffsat väl underbyggda argument till varför man ska välja det ena eller det andra?

(Eller kanske inte välja alls?)

Jag vet vad mina kissar föredrar men serveras det bara den ena sorten så äter de. Matvägran varar bara ett halvt dygn eller så.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

måste man välja?
mina har tillgång till torrfoder hela dagarna och får blötmat på kvällen.

KL 18.00 är det utfodring av alla djuren och då sitter iallafall katterna på rad. Om det skulle vara slut och man inte har hunnit köpa nytt får min gubbe säga det till dem så klarar jag mig från onda ögat:p
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Ska jag säga det väldigt kortfattat blir det: katten är en strikt köttätare vars kropp inte är gjord för att inta stora mängder kolhydrater. Därför är våtfoder bättre än torrfoder.

Det var kortfattat. Jag orkar inte skriva en novell just nu, är tokförkyld med en förkyld bebis.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

De "korta" fattar jag.

Teoretiskt är jag med på varför blötmaten är bättre för katterna (de äter Mjau).

Men kissarna föredrar torrfodret, mkt.

Och "historiskt" sett har jag inte hört eller märkt av de problemen som det pratas om här. Kan mkt väl bero på ren okunskap.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

De "korta" fattar jag.

Teoretiskt är jag med på varför blötmaten är bättre för katterna (de äter Mjau).

Men kissarna föredrar torrfodret, mkt.

Och "historiskt" sett har jag inte hört eller märkt av de problemen som det pratas om här. Kan mkt väl bero på ren okunskap.

Att torrfoder smakar bättre stämmer, mycket tillsatt smakämne gör detta. Detta gör tyvärr att det är svårt att få katterna att äta blötmat om dom ätit torrfoder en längre tid. Senaste jag läst är en tjej som försökt och försökt och efter 3 år äntligen lyckats få över alla sina katter på blötmat. Envisa djur :p
Det vanligaste problemet med torrfoder är väl övervikt, många överviktiga katter har gått ner i vikt när dom bara fått blötmat. Trots att dom kanske bara fick portionerat torrfoder också.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Inga problem med övervikt (de två yngre är ju igång jämt så det är inte så konstigt och den äldre, kastrerade har varit svår att hålla vikten på förut).

Och de är såpass hungriga av sig att det tar som sagt ca 12h utan torrfoder så börjar de äta blött och då äter de en 680g burk på en och en halv dag, så inga jättemängder men det kanske räcker?
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Vet inte vad som är bäst men mina har valt själva! En äter torr och en blöt, sittandes brevid varandra :D nån gång kan de ta av varandras men återgår snabbt! Det är två kastrerade hankatter :love:
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

*kl*
Så ni menar att man bara ska servera blötmat? Då skulle min lilla snutt bli glad! Hon får nu fri tillgång på torrfoder och lite mjuk mat 3 gånger om dagen.

Vad ska det vara för näringsinnehåll i kattmat för att det ska vara så bra som möjligt? Tänkte på mineraler framför allt men även protein och kolhydrater (och annat, vad det nu kan tänkas vara)
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Om jag fattat det rätt så är det inte vilken blöt mat som helst utan den ska vara så ren som möjligt, tex Mjau som i stort bara innehåller kött och vatten och tillsatta vitaminer och mineraler.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Ja, jag kör mjau. Men jag tänkte mer på näringsinnehåll i procent för att veta vad man ska kika efter för att det är intressant.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Mina har fått välja själva, vissa vill ha blötmat och vissa vill ha torrfoder. Sen ser jag gärna att vissa av dom äter torrfoder då dom har svårt att lägga på hullet, eftersom dom tycker torrfoder är godare och det är lättare att hitta torrfoder med högt energi-innehåll så är det då också lättare att få upp dom i vikt.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Jag har alltid fodrat med enbart torrfoder.
Tog upp frågan med en veterinär och hon sa att man i stortsett bara köper med sig vatten om man köper blötmat. Så så länge katterna dricker som dom ska så räcker det gott och väl med torrfoder.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Man ska inte lyssna på veterinärer när det gäller foderfrågor till katt, dom har inte särskilt mycket utbildning (om ens någon alls) när det gäller det. En gång sa en veterinär till mig att man inte skulle ge katterna blötmat för då kunde dom få problem med kisseriet! :rofl: Var fick hon det ifrån? (om något så är det ju tvärt om, att torrfoder kan orsaka kisseri-problem om dom inte dricker tillräckligt) :D
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Nej veterinär lyssnar jag inte på just på matbiten, är ju bara att tänka igenom vad för tokiga råd man fått till hästarna under åren :eek:
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Jag har alltid fodrat med enbart torrfoder.
Tog upp frågan med en veterinär och hon sa att man i stortsett bara köper med sig vatten om man köper blötmat. Så så länge katterna dricker som dom ska så räcker det gott och väl med torrfoder.

Tja, vatten är ju i princip det du får med dig hem och du köper en tomat, gurka eller älgfilé till dig själv också.;) Vad är det som är så tokigt med det?
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

*kl*
Så ni menar att man bara ska servera blötmat? Då skulle min lilla snutt bli glad! Hon får nu fri tillgång på torrfoder och lite mjuk mat 3 gånger om dagen.

Vad ska det vara för näringsinnehåll i kattmat för att det ska vara så bra som möjligt? Tänkte på mineraler framför allt men även protein och kolhydrater (och annat, vad det nu kan tänkas vara)

Egentligen går vilken burkmat som helst utan spannmål bra. Katter behöver inte kolhydrater i kosten och äter din katt även torrfoder får den i sig en hel del spannmål via den. Bäst då att välja ett helt animaliskt våtfoder. Jag diggar MJAU.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Hmm, då kanske hon ska få mer burkmat!
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Det är en smådjursveterinär som jag litar på till 100%.
Men sen har jag hört det från både uppfödare och katthem. Skulle mina katter dock få problem med njurar eller så, så skulle jag börja fodra med blötmat.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

Det är en smådjursveterinär som jag litar på till 100%.
Men sen har jag hört det från både uppfödare och katthem. Skulle mina katter dock få problem med njurar eller så, så skulle jag börja fodra med blötmat.

Då är det ju för sent.

Jag har en veterinär som inte anser att katter ska äta torrfoder och vi är många uppfödare bara här på forumet som inte ger torrfoder.

Att katthem måste ha torrfoder är helt annan femma. De brukar dock även ge blötmat, men det är inte praktiskt möjligt att driva ett katthem och bara ge burkmat.
 
Sv: Blötmat eller torrfoder?

kl
mina får båda och. mjau burkmat och gourmet mousse (såna små svindyra burkar), och mjau torrfoder. har provat ge dom dyra torrfoder som royal canin, nutro, hills osv men det vill dom inte äta... men mjau torrfoder kanske är lika bra?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 397
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 131
Senast: jemeni
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 761
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 970
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp