Bukefalos 28 år!

Bo på landet

Sv: Bo på landet

Det kallas marknad.
Man kan inte styra den med tvång - det blir aldrig bra.
Utan den som kan betala får köpa.
Det är egentligen både rättvist och lika för alla.

Vad hindrar storbonden från att köpa bara för att den inte får stycka?
Då så hyrs ju huset ut i stället och hur kul är det på en skala att inte få köpa sin bostad.
 
Sv: Bo på landet

Det kallas marknad.
Man kan inte styra den med tvång - det blir aldrig bra.
Utan den som kan betala får köpa.
Det är egentligen både rättvist och lika för alla.

Vad hindrar storbonden från att köpa bara för att den inte får stycka?
Då så hyrs ju huset ut i stället och hur kul är det på en skala att inte få köpa sin bostad.

Fast om bonden blir tvungen att hyra ut huset kommer han ju inte snabbt kunna få in pengar att betala av på köpet med.

Det är ju lite det som är tanken med tekniken köpa in, ta den mark man själv vill ha och sedan sälja resten så man får marken billigt/billigare än vad marken skulle kostat om den utbjöds separat.
 
Sv: Bo på landet

Det kallas marknad.
Man kan inte styra den med tvång - det blir aldrig bra.
Utan den som kan betala får köpa.
Det är egentligen både rättvist och lika för alla.

Tja du, stat och kommun pratar väldigt mycket om att landsbygden och odlingslandskapet inte får utarmas mera. Det pratas mycket om kulturlandskapet. Om mångfald. Om miljö och klimat.

Det kommer inte vara mycket kulturlandskap kvar när det finns max 10 lantbrukare i varje kommun som har köpt in all tillgänglig mark och alla andra måste arbeta i stan.

Stordrift och monokultur...

Jippie!

Det är väl bra om marknaden får styra -men bara till en viss gräns.
 
Sv: Bo på landet

Men det är fortfarande marknaden som styr.
Om inte någon var dum nog att köpa den kastrerade gården för ett överpris så skulle ju den marknaden dö.
Många vill ha stora hus med uthus men utan mark.
Och då så måste de ju får köpa det om de vill.

Kanske vill någon köpa huset och stycka bort marken för att finansiera det?
Det måste vara marknadsfrihet på sådant där.
 
Sv: Bo på landet

Det måste vara marknadsfrihet på sådant där.

Nä det måste det inte.

Du får tex inte göra vad du vill med ett kulturminnesskyddat hus. Tex riva ut och tokrenovera.

Du får tex inte ta stenarna från en stengärdesgård och sälja dem. Trots att du äger både stenarna och marken gärdesgården ligger på.

En gård är en enhet som kan ha sett likadan ut ytmässigt i över 100 år. Ibland i flera hundra år. Brukningsenheten i sig kan i vissa fall ses lika skyddsvärd som bara byggnaderna därstädes.

Att spräcka upp en kulturenhet tycker jag kan vara precis lika illa som att sätta plåttak på ett hus från 1400-talet.

/KT
 
Sv: Bo på landet

Men man skall inte sätta sådana gränser.
Det är ju inte frihet utan myndighetsstyrning.
Sådan styrning hör inte till ett fritt och demokratiskt samhälle.

Även i ett fritt och demokratiskt samhälle behöver styras. Annas blir det snart vare sig fritt eller demokratiskt.

/kt
 
Sv: Bo på landet

Fornminnen är en annan sak.

Att spräcka upp en kulturenhet tycker jag kan vara precis lika illa som att sätta plåttak på ett hus från 1400-talet.

Men man kan inte låta forntiden ha en allt för stor makt över nutiden.
För då så hindrar den framtiden.
Det är bättre att huset från 1400-talet har plåttak och överlever ytterligare flera hundra år än att det ruttnar.

Om man sätter för många regler runt det hela så är det till slut ingen som vill ha grejjorna.
 
Sv: Bo på landet

Även i ett fritt och demokratiskt samhälle behöver styras. Annas blir det snart vare sig fritt eller demokratiskt.

/kt

Nu så handlade det här om att få disponera sitt ägande i företagande.
Och företagande med vinst är nödvändigt för allting annat.
Om man reglerar det för mycket så blir det ekonomiskt dåligt för alla.
Som i forna Sovjet.
 
Sv: Bo på landet

Ärligt talat ser jag att det går på ett helt annat håll. Storbönderan köper (utan bankinblandning) fastigheten och struntar blankt i huset. De stycker inte av, utan låter det förfalla. För vem orkar hålla på med försäljningen eller eventuell uthyrning? Alla gnäller bara, bättre att låta skiten ruttna bort - det kostar i alla fall ingenting och köpet är redan finaniserat med marken.

Också farligt.
 
Sv: Bo på landet

Moiran : Du är nu inte längre inne på skadeståndsgrundande principer, du är inne på bevisvärdering, dvs var det hunden eller fåren som skrämde hästen? .
Det är två olika saker, bevisvärderingen får vi genom praxis bland annat.




Dvs det spelar ingen roll om hunden attackerar hästen eller orsakar en lång kedja av händelser som i slutändan gör att hästen blir skrämd, hundägaren/föraren är lika skadeståndsskyldig oavsett.

Nja, den där kedjan kan inte vara hur lång som helst, då kommer vi in på kausaliteten. Det var ju just pga bristande kausalitet som hundägaren gick fri från skadeståndsansvar i fallet med älgen som orsakade en bilolycka.

"HD ansåg att enbart den omständigheten att älgen i detta fall följdes av en hund inte gett tillräcklig grund för att kunna dra slutsatsen att hunden haft en så bestämmande inverkan på älgens beteende att den skall anses varit orsak till skadan."
 
Sv: Bo på landet

Ärligt talat ser jag att det går på ett helt annat håll. Storbönderan köper (utan bankinblandning) fastigheten och struntar blankt i huset. De stycker inte av, utan låter det förfalla. För vem orkar hålla på med försäljningen eller eventuell uthyrning? Alla gnäller bara, bättre att låta skiten ruttna bort - det kostar i alla fall ingenting och köpet är redan finaniserat med marken.

Också farligt.

Det känns igen det där. Vet ett antal ställen som förfallit pga skogsägare vill åt skogen eller storbönder som vill ha åker och hagmark, men orkar inte göra något åt husen , sälja eller hyra ut. Det är synd när det blir så.
 
Sv: Bo på landet

Nja, den där kedjan kan inte vara hur lång som helst, då kommer vi in på kausaliteten. Det var ju just pga bristande kausalitet som hundägaren gick fri från skadeståndsansvar i fallet med älgen som orsakade en bilolycka.

"HD ansåg att enbart den omständigheten att älgen i detta fall följdes av en hund inte gett tillräcklig grund för att kunna dra slutsatsen att hunden haft en så bestämmande inverkan på älgens beteende att den skall anses varit orsak till skadan."

Kedjans längs påverkas inte i sig av Kausaliteten, även om det självklart blir svårare att bevisa ett orsakssamband ju längre kedjan är.

Kausalitet betyder nämligen orsakssamband och i skadeståndsrätt talar man ofta om Adekvat kausalitet dvs orsakssamband av ett visst kvalificerat slag.
Om en serie händelser inräffar där var och en har adekvat kausalitet utgår skadestånd, problemet blir dock som jag påtalat ofta bevisvärderingen.

I det nämnda fallet utgick inte skadestånd då käranden helt enkelt inte lyckades bevisa att det förelåg Adekvat kausalitet mellan hundens jagande av älgen och älgens beslut att springa ut i trafiken, HD bevisvärdering i det här fallet har dock kritiserats.

Att det föreligger Adekvat Kausaliet mellan handling och skada är självklart alltid ett grundläggande krav för att skadeståndsskyldighet överhuvudtaget skall uppstå. Om handlingen inte orsakat skadan så skall självklart inte skadestånd utgå.

Landsortbo frågade efter Prejudikat där man kan utläsa att det strikta ansvaret även gäller för jakthundar. Ja, varför inte detta fall!

Om inte det strikta ansvaret hade gällt för jakthundar, så hade HD inte ens behövt ta upp detta mål för prövning, och inte heller kom HD till slutsatsen någonstans i domskälen att svaranden inte var skadeståndskyldig eftersom hunden var en jakthund och därför inte skulle omfattas av det strikta ansvaret.

Anledningen till att skadestånd inte utgick berodde endast på att Käranden misslyckats med att bevisa att Adekvat kausalitet förelåg mellan hundens handling och skadan.
 
Senast ändrad:
Sv: Bo på landet

Ja? Jag har samma utbildning som dig, så jag behöver ingen föreläsning. Anledningen till att jag skrev över huvud taget var att jag inte tyckte att biten med adekvat kausalitet framgick i den diskussion ni förde.
 
Sv: Bo på landet

Det kändes lite Overkill att gå in på det då jag uppenbarligen inte ens lyckats förklara skillnaden mellan Culpa och Strikt ansvar så att alla förstod, men visst har du rätt i att det krävs Adekvat Kausalitet mellan handling och skada.

Utläggningen berodde endast på att flera andra här troligtvis inte vet vad Kausalitet betyder.

Är du av en annan åsikt, att det Strikta ansvaret över hund inte skulle gälla jägare?
 
Sv: Bo på landet

Naturligtvis inte, tvärtom så har jag nog fortfarande ärr på pannan efter att ha dunkat den blodig i diskussioner med andra hundägare som inte vill förstå innebörden av strikt i strikt ansvar...så jag brukar för det mesta låta andra sköta diskuterandet nu för tiden. ;)
 
Sv: Bo på landet

Är du av en annan åsikt, att det Strikta ansvaret över hund inte skulle gälla jägare?

Men har någon här haft åsikten att det strikta ansvaret över hund inte gäller jägare eller andra som använder hundar som arbetsredskap? Jag tycker bara att det verkar som folk i allmänhet, och jag inget undantag, inte riktigt uppfattat vidden av strikt ansvar. Jag har levt i föreställningen att strikt ansvar innebär allt hunden ställer till med, men inte insett att det även gäller indirekta skador som följt av hundens normala arbetsuppgifter och som även har sin grund i ett annat djurs otillräknelighet. Och särskilt inte indirekta skador till följd av långa händelsekedjor som hunden på något sätt startade aktivt eller inaktivt. Men nu vet jag, och jag är fullkomligt övertygad om att jag aldrig någonsin tänker skaffa hund!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 577
Senast: Jadzia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 648
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 832
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 206
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp