bockande häst

cili

Trådstartare
Hur blir man av med bockandet?
Tidigare har jag bara kunnat driva på framåt och så har han slutat efter en stund när han insett att jag varken kommer ur balans eller låter honom gå hem/springa fort. Men nu när jag har en skadad rygg måste jag få honom att sluta med det helt och hållet eftersom det gör så otroligt ont.

Han har inte ont, utrustningen passar och det är inte bara med mig som ryttare som han gör det.
Eftersom jag stått på marken när andra ridit honom så har jag ju även sett att öronen är spetsade ända tills han verkar inse att han inte kommer nånvart med det hela. Sen går han och småsprätter med bakbenen tills han inser att inte heller det hjälper. Efter det kan han gå hur fint som helst..

Det är som om han testar ryttaren, men att testa varje ridpass i ett år..?
Jag rider varierat (eller ja, inte fullt så varierat just nu då han är under igångridning och jag bara har två gångarter att använda).
Dressyr med mycket svängar, övergångar och tempoväxlingar.
Hoppning och bomövningar i olika gångarter, olika hindertyper, olika tempon.
Uteritter i alla gångarter och olika rundor.
Utöver ridningen får han även springa lös i paddocken, longeras, tömköras..
Han har även minst en vilodag i veckan.

Hästen i fråga har varit hos mig i 4½ år. Jag har ridit in honom själv, och det var för ca ett år sedan han började med det här - utan att något hänt eller så. Det skedde inte heller över en natt utan har kommit gradvis.
Han är kollad av veterinär.
 
Sv: bockande häst

Mystiskt.
Men han kanske bara testar.... Vissa påstår ju att hästar aldrig gör någonting "med flit", inte planerar...

Men jag tror visst att det kan flyga in en liten jävul och testa ryttarförmågan... :devil:

Försök att säga till på skarpen att du ogillar detta beteende, dra upp huvudet och lägg pisken lite på bogen för att markera.

Annars vet jag inte något mirakel knep... Skulle vara bra att ha ett dock...:angel:

/L *som föll av i tredje bocken för en vecka sen...*:o
 
Sv: bockande häst

Att nudda eller snärta till med spöt gör att bakdelen flyger skyhögt i protest, oavsett om jag petar på rumpan eller bogen.

Kan tillägga att han gör likadant oavsett om jag har hopp-, dressyr- eller allroundsadel. Även barbacka.
Han rids på många olika bett, även bettlösa varianter - men det är ändå samma visa
 
Sv: bockande häst

Jag tror att hos många finns det ett litet busfrö som vill komma ut och när de gillar sina ryttare extra mycket och inte får alltför stora krav under ridningen. Jag tror att din häst har för mycket energi och inte tillräckligt hårt arbete.
Försök samla honom mer, även när du rider ut. Han märker att du tolerar att han bockar, men de andra inte gör det. Att han sparkar mot spöet är inte acceptabelt. Snärta till en gång till då, för när han sparkar mot spöet gör han fel.
GE INTE UPP!! Har själv ridit en häst som till en början när han inte hade någon energi inte bockade alls, men så snart han kom i grupp så gjorde han detta. Fick han gå först var han coollugn. Men de sa åt mig att jag inte jobbade med honom tillräckligt.
 
Sv: bockande häst

HeJ!

Hur mycket kraftfoder får han?
Och hur mycket motioneras han nu?
Kan det vara överskottsenergi?

Vi har ett par hästar där jag jobbar som måste gå 3 timmar/dag, varje dag, samtidigt som de får minimalt med kraftfoder- annars slänger de av!
En av dom funkar ok när han är ur kondition efter betet, men så fort han börjar få konditionen tillbaka börjar eleverna flyga runt i ridhuset som popcorn..

/ Lavinia, som sänkt båda dessa hästars mat rätt så rejält.
 
Sv: bockande häst

han får ett halvt kg havre om dagen, jag har sagt att havren egentligen kan tas bort helt och att han kan få några morötter vid fodringarna istället, men det verkar inte kommas ihåg vid fodringarna? nåväl, ½kg är inte speciellt mycket i alla fall.

han motioneras varannan dag nu under igångsättningen
om jag rider lugnt så får han springa lös på ridbanan en stund efter eller innan.
kanske borde öka på motionen mer?
han har hållt igång rätt bra själv under sin viloperiod (ett halvår, pga min skada och brist på stallplats), springer mycket i hagen och leker med sin kompis. så konditionen är inte kass, och musklerna finns där nånstans under fettlagret..

han är travare kan tilläggas, ligger nånstans mellan normalfödd och lättfödd
 
Sv: bockande häst

han bockar med andra också, läs igen ;)
att han sparkar mot spöet förstår jag inte alls, eftersom jag inte använder det annars (alltså borde han inte protestera på överanvändning), men han kanske ser sig orättvist behandlad :D
 
Sv: bockande häst

OK då missuppfattade jag det! Bockningen kan vara ren protest mot att behöva arbeta. Kanske aktivera honom mer så att han inte hittar på dumheter. Samla honom mer! Rid varje dag men kortare och intensivare pass tycker jag till en början, men se till att han rör på sig ordentligt med ordentlig samling.
 
Sv: bockande häst

Det där är lite lustigt faktiskt....
Min häst är också under igångsättning och rids då barbacka, mycket ute och med varierande uppgifter. Tricktränar och leker också.
Till en början var han snäll och säker ute men nu när musklerna och konditionen börjar komma tillbaka har han börjat bocka en hel del.
Inte riktigt som din men nästan....
Undrar om det kan ha att göra med att det just är överskottsenergin i kombination med för lätta arbetsuppgifter där de inte får "tänka" så mycket.
Jag tror iaf att min pålle kommer bli bättre när han får börja ridas på böjt spår i höst och ställs inför lite tuffare utmaningar,tills dess får man väl hålla ut:crazy:
När min bockar stressar han upp sig och vill springa/gå mycket snabbt framåt. Håller jag in honom då eller spöar så snurrar han gärna runt på stället, halvt på två ben, vilket ofta leder till att man åker av.
Därför gör jag mycket förhållningar, berömmer, ryggar, berömmer. Gör en mjuk halt, lite sidvärts övningar och då brukar han lugna ner sig.
Hoppas det löser sig för dig:)
 
Sv: bockande häst

tack för råden, ska prova att öka motionen och se hur det utvecklar sig.
återkommer med uppdatering om hur det går
 
Sv: bockande häst

det du skrev fick mig att komma på en sak.
om jag tar fram ett papper, och delar upp det i två delar.
på ena delen skriver jag övningar/tricks/övrigt som han kan, på den andra skriver jag saker som han ska lära sig.
då har jag en färdig "övningsbank" och en "det här kan jag sysselsätta hans hjärna med"
 
Sv: bockande häst

Hej.
Det kan mycket väl vara överskottsenergi, det är vanligt. Men det märker du om han bockar och rusar mycket när du har honom på lina.
En del longerar lite fel och får inte ut överskottsenergin dock, de samlar istället på den som spänningar.
Det yttrar sig genom att hästen inte springer särskilt mycket när man släpper ut den på linan, då tror ägaren att det är coolt men i själva verket är den superladdad så fort det händer minsta lilla.
Sådana hästar får man släppa ut på linan och sedan jaga på lite. När de slutar ladda när man smackar t.ex då är de rastade.

Jag har sett detta så många gånger, det är därför jag skriver om det. Många står och är försiktiga när hästen är lös eller longeras, bättre att låta dem kuta ordentligt.

Sen bottnar det självklart i för mycket mat i förhållande till hur mycket de rör sig.
 
Sv: bockande häst

OK då missuppfattade jag det! Bockningen kan vara ren protest mot att behöva arbeta. Kanske aktivera honom mer så att han inte hittar på dumheter. Samla honom mer! Rid varje dag men kortare och intensivare pass tycker jag till en början, men se till att han rör på sig ordentligt med ordentlig samling.

Så skulle jag oxå tro att det kan vara.
TS: Strunta i ökade galopper och skritta och trava under uteritterna till en början.
Långa samlade travpass ute i skogen.
Kan inte ge några andra tips och råd nu utan att säkert veta varför han gör det.
Men det låter som lite istadigheter för att "komma undan" arbete.;)
 
Sv: bockande häst

jag föredrar att ha honom lös på ridbanan när han ska springa på fortare, då det blir både raka och böjda spår då.
ska ladda ur honom helt innan nästa ridtur
 
Sv: bockande häst

vi skrittar och travar bara nu också.. han är som sagt inte igångsatt
 
Sv: bockande häst

Oki.. men det är säkert då en kombination av överskottsenergi och att han sedan tycker det är jobbigt och att han helt enkelt tyckte det var skönare att vila.;)
Det kan ju vara så att eftersom han har stått så har han tappat lite muskler och kondition och sen när han inte riktigt orkar så blir det att han försöker protestera lite för at slippa undan.

Men jag tror att med lite longering innan passet där han får busa av sig det värsta och sen sen succesiv igångsättning så kommer han nog sluta.

Ett annat tips kan vara att gör massa roliga och varierande saker med honom så kanske han blir lite extra motiverad om det nu är så att han tycker det blir lite trist och jobbigt.

Önskar dig lycka till!
 
Sv: bockande häst

Men när du har honom lös så bestämmer han ju själv? Eller hur?
Vilket blir då protest mot dig och andra ryttare när de sätter sig på hästen. Han vill hellre vara fri och göra som han vill. Min tränare när jag var utomlands sa att det var rent vansinne att släppa hästar på det sättet, då var det precis som att släppa taget om sin bästa vän.
Longering ca 15-20 min innan du sätter dig på, kan vara bättre och verkligen se till att han är samlad och får arbeta, så att han inte hittar på dumheter. Det verkar tydligt och klart att han har för mycket tid att hitta på en massa dumheter.
 
Sv: bockande häst

"Min" häst är en djävel när han vill bocka.. Men han vill inte ha av mig egentligen, verkar det som. För när jag trillat av kommer han fram och liksom "gick det bra?" Han är bara 5 och det har man ju tänkt lite på när man lägger upp träningen, men som han håller på går det inte att ta hänsyn till det. För vilar han mer än en dag så går det knappt att rida honom normalt. Förut red jag honom mycket samlat, särskillt i galoppen. Men min tränare har sagt att jag ska göra mycket tempoväxlingar och det ska verkligen hända nått när man trycker på framåt. Och huvet ska vara uppe hela tiden, göra han minsta antydan till att ta ner huvet så ska jag ta upp det och driva frammåt.. Jag vet inte hur din är men kan du öka honom ordentligt ( men kontrollerat) och han fattar dirrekt att det är ökning som gäller? För för mig har det funkat mkt bättre. Min tränare sa att han ska gå med huvet högt och tänka mkt frammåt och först när framtänket funkar väldigt bra ska jag fundera på att rida ihop honom.. Som en gång då han var helt galen skulle jag bara trava över ett kryss som var max 20 cm. Han hoppar typ 130 över och lägger samtidigt in en spark för att sedan fortsätta med massa bock när han landat och till sist en tvärvändning då jag flög :angel:
Hur tänker du när du rider honom? Tänker du att du ska samla honom mkt eller tänker du mkt framåt?
 
Sv: bockande häst

han får inte springa som han vill. jag bestämmer gångart och varv precis som i longeringen.
han vet mycket väl vad jag kräver från honom när han är lös :)
 
Sv: bockande häst

nu i början har jag knappt krävt någon samling alls, men ska prova det och se om han bättrar sig. frågan är bara om han då kommer protestera ännu mer när han måste använda muskler som knappt finns för tillfället.
han bockar oavsett om det går fort eller långsamt. även i skritt.
han vill inte heller ha av mig, för så fort jag kommer ur balans (och han blir "fri") så slutar han
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp