bockande häst

Sv: bockande häst

Jag skulle nog plockat bort havren helt jag.
Ett halvt kilo är kanske inte mycket men bl.a för mina havregalna hästar så är det enormt mycket. Skadar ju inte att prova.
 
Sv: bockande häst

Jag tänkte på det med havren oxå.
Mina travare har gått antingen på ett färdigfoder ( müsli- eller krafft)
eller så har jag helt enkelt bytt ut havren emot korn.
Travare har ganska mycket krut i sig ändå i många fall.
Och på en som bockar ( vilket jag funnit är litet ovanligt bland travare) så hade jag definitivt bytt bort havren.:bow:
 
Sv: bockande häst

havre har han gått på innan utan problem, men den ska som sagt bort ändå. räcker med ensilaget och lite morötter i krubban när de andra får sitt kraftfoder.

idag har vi haft en dust på ridbanan.
dressyrsadeln dammades av och sattes fast på hästen, eftersom den har ett djupare säte och är betydligt mindre hal än de andra sadlarna.
vi började med longering. hästen var mer i luften och på frambenen än på backen. när han så småningom lugnat ner sig och gått i en vettig form en stund satt jag upp i sadeln - och upptäckte att jag trots allt satt på en tickande bomb.
det bleven hel del skritt i alla dess former, volter, långa tyglar, korta tyglar, serpentiner, framdelsvändningar.. men han var trots det beredd att explodera när som helst.
så jag bad sambon hämta en halsring och sen hålla koll på oss ifall han skulle behöva fånga mig i ett fall.
och som vi travade... eller ja, det blev mest pass eftersom han var alldeles för spänd. huvudet var rakt upp i vädret (tänk struts..), det gick inte böja åt något håll. jag höll glatt i halsringen och drev framåt så han inte skulle stanna. ibland for han iväg i galopp några språng och nästan satte sig ner på backen för att han blev rädd för något.
efter en stund slappnade han av mer och mer och huvudet sjönk med flera decimetrar, passen övergick i trav och ryggen under mig gjorde sig påmind om att den faktiskt existerade.
efter två-tre varv i denna hyfsat samlade trav saktade jag av till skritt och skrittade av honom - nu utan bombtendenser.

ska fortsätta sådär, dock med halsring på ifrån början.
nästa gång slänger jag dock på gelepadden, för ryggen är inte glad nu kan jag lova
 
Sv: bockande häst

Jag tror att om du fortsätter göra såhär ett tag nu så kommer han lugna sig lite.
Eftersom han lugnade ner sig vid slutet av passet och slappnade av, så tror jag att han stissar upp sig p.g.a att han har stått ett tag och samlat på sig massa överflödig energi.;)
 
Sv: bockande häst

men det känns rätt fel att trava omkring varv på varv på varv i ridbanan på en häst som inte är igång..
tur att han har bra grundkondition och har underhållit sina muskler i hagen
 
Sv: bockande häst

men det känns rätt fel att trava omkring varv på varv på varv i ridbanan på en häst som inte är igång..
tur att han har bra grundkondition och har underhållit sina muskler i hagen

Ett ytterligare tips jag kan ge dig är tömkörning.
Där har du ju chansen att arbeta han lite för handen och samtidigt hålla honom lite nere i varv till skillnad från longering.
Kanske det kan vara nåt för er till en början?
Då är det ju inte full spruta som gäller och han kanske skärper till sig lite när han känner att du har lite mer kontroll än vid longering?
Vad tror du?

Tömkörning tycker jag är oslagbart vid igångsättning och massa ggr bättre än longering.
 
Sv: bockande häst

tömkörning ja, det hade jag tänkt hålla på med istället för longering idag. men se det ville herr häst inte alls vara med om. bakben och framben flög i en salig röra. och eftersom han var så blöt om benen att han inte kunde ha benskydden ville jag inte riskera för mycket.
snart tar jag ner hårfönen till stallet tror jag...
jag föredrar också tömkörning, men det blir ju lite problematiskt i och med att jag då måste ta av tömkörningsgjorden och sen på med sadeln innan jag sitter upp, smidigare när man kan dra åt sadelgjorden en sista gång och sen sitta upp direkt
 
Sv: bockande häst

Prova att ha honom väldigt aktiv hela tiden. dvs. rid inte runt på en volt flera varv eller bara runt fyrkanten, utan hela tiden håll igång. serpentiner, snett igenom, öka, korta, volt, skänkelvikning, öka, serpentiner med halt på mittlinjen osv.. hela tiden nya saker så att han alltid har nått annat än att bocka att koncentrera sig på och KRÄV att han ska gå som du vill. Lycka till :)
 
Sv: bockande häst

idag har vi varit på ridbanan igen.
antal bockningar: 3
antal "låt mig göra som jag vill-sparkar": 2
antal genomförda ridvägar: så långt kan jag nog inte räkna ;)
resultat: arg häst, förvirrad häst, sur häst, glad häst, ovillig häst, böjbar häst, stel häst, häst i bra form, stjärnkikarhäst..
MEN han har i alla fall jobbat i vettig form ett tag.
elaka jag sa att han fick inte skritta förrän han tagit åtminstone tre bärande steg, det tog en liten stund men det gick när han tröttnade på att bli tvingad att springa bara för att han lekte stel pinne (dvs mjuk på halva volten, stel på den sidan som ledde bort från öppningen) och hade huvudet upp i luften.
sen travade jag av honom på långa tyglar - inga bocktendenser.

men han kanske bara hade en bra dag? ;)
 
Sv: bockande häst

tålamod? jag?
jag har mina ljusa stunder ;)
ibland är jag dock lika mycket tickande bomb som min häst, fast då låter jag bli att rida och ägnar mig åt någon aktivitet från marken istället :D
 
Sv: bockande häst

just ja, ska ju uppdatera mer:

idag har han fått vila. planen var att han skulle tömköras men jag hade fullt upp med att putsa träns (har alldeles för många, tvåsiffrigt antal som används) och kratta stallplanen, sen gick jag in för att äta och sen började det blåsa massor.

jag har sagt att det är no more havre för den hästen på ett tag nu. han får morötter istället.
 
Sv: bockande häst

Vissa hästar tål ju inte havre. Min tex, även i små mängder får hon överskottsenergi som kan leda till bockningar och protester. Havren är nu borta = harmonisk häst igen. Kan ju tillägga att min pålle inte är speciellt pigg i sig själv men havren ger fel slags energi. Och min häst har funkat på havrefoder förut men då hade höet helt andra värden, då behövde hon energin. Nu har vi jättejätte-energirikt hö så nu vart havren för mycket.

Så ta bort havren låter som ett bra alternativ!
 
Sv: bockande häst

Min häst har också hållt på med det...Men han har slutat..det är protest mot arbete skulle jag tro...om du rider på som vanligt så tror jag han kommer att sluta...'

jag kan tillägga att jag tror inte de gör de för engergin....nu rider jag bara på helger för jag har ingen bana han är lugn men för massa år sedan när jag red varje dag o statsade på träningen så då höll han på...men slutade sen...det berodde inte på foder eller engergi...bara att testa om han kanske slipper arbeta...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bockande häst

han har ju alltid gått på havre innan, men det kanske är som du säger - att denna hösilageskörden innehåller mer energi så att det får bägaren att rinna över.
vi har ingen analys, och tar inte heller eftersom vi har så många olika åkrar (den diskussionen hör dock inte hit).
 
Sv: bockande häst

Prova ett tag och skippa havren och se om det gör skillnad. :)
Skulle det vara så att du märker att han behöver lite mer efter att du har satt igång honom så testa att ge korn eller kanske ett färdigfoder istället.
Som du säger så kan ju hösilageskörden variera från år till år och självklart påverkar det även kraftfoderransonen.
 
Sv: bockande häst

Hästen i fråga har varit hos mig i 4½ år. Jag har ridit in honom själv, och det var för ca ett år sedan han började med det här - utan att något hänt eller så. Det skedde inte heller över en natt utan har kommit gradvis.
Han är kollad av veterinär.

han får ett halvt kg havre om dagen

han är travare kan tilläggas, ligger nånstans mellan normalfödd och lättfödd

En anledning till att han börjat med detta först nu kan vara så enkelt att han inte har haft styrka och balans till det förut.
Fler har nämnt att han kanske bockar i protest mot arbete. Det ligger en hel del idet. En travhäst är ju inte avlad för att sätta bakbenen under sig och bära istället strävar man efter det motsatta, det tar tid att "bygga om" en häst. Nu efter den här vilan är han så pass stark och har så pass bra balans att han orkar säga ifrån när det tar emot. Han har kommit undan arbetet en gång och verkar ha satt det i system. Smart liten rackare =)
Min erfarenhet är att det som funkar bäst är att inte göra för stor grej av det, avbryt honom direkt och sätt honom i arbete direkt. Rucka på hans balans. Inte han på din. Ofta känner man när hästen börjar samla sig till ett språng, distrahera honom med att rida lite sidvärts e.dy. och sen när han är snäll-låt honom pusta.
Jag har under många år ridit en ganska speciell häst till och från. Problemet man har med honom är att han handlöst kastar sig baklänges när han får mjölksyra. Vare sig det är i skogen eller i ridhuset. Det enda som funkar är att be honomm göra något han kan och orkar när man känner att det är på väg och kanske låta honom gå ur form lite, bli lite längre och sedan pusta. Tillslut vet han att den här ryttaren tänker inte tvinga mig till mjölksyra hon låter mig vila när jag behöver och han slutar kasta sig in i sargen.
Jag tror inte att havren påverkar hans beteende. Du ger honom så pass lite.
Lycka till och hoppas det löser sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp