bockande häst

Sv: bockande häst

Såhär står det i en bok jag läser: "Om du har en häst som brukar bocka så att du faller av, frågar du dig säkert hur du ska få den att sluta bocka. Det är ju inte så konstigt. Att åka i backen är inte särskilt kul, och det är ju alltid lättare att ge sig på symtomen i stälelt för att ta reda på vad som ligger bakom. Det gäller även i andra sammanhang. Men egentligen ska du fråga dig varför hästen bockar. Den kan vara rädd, trotsig eller ha ont någonstans, eller också är den helt enkelt uttråkad. För att komma underfund med din hästs beteende måste du lära dig att tänka likadant som den gör. Du måste öppna ditt sinne och vara beredd på att förändra dig. Det är inte omöjligt att problemet med din häst beror på att du gör fel på något sätt. Rätta till ditt felaktiga handlande så blir du av med det oönskade beteendet som berodde på det för alltid. Det är verklig kontroll och den börjar med dig själv."

Vet inte om det hjälper. Men kanske ger några tips! :D
 
Sv: bockande häst

En fixidé låter det som.

Hmm ja det är inte så lätt, min häst bockar också ibland, oftast när han tycker ngt är mycket kul och spännande, eller om han blir rastlös typ vill efter andra hästar, då säger han typ " släpp mig nu då matte":smirk:.

Det har blivit bättre, han gör inte mer så många bock på raken och mer sällan men ibland då är han lite knäpp:rofl:.

Driva framåt funkade på min inte då bockade han bara ännu mer. däremod höjer jag händerna jätte mycket, så jag får upp skallen säger bestämt nej (låter riktigt arg) och om det behövs så försöker jag böja huvud så att han typ lär göra en riktig jobbig bakdelsvändning.:devil: ( snurra rund sig själv)

Nu om han har hunnit att göra en bockning så räcker det nu att jag säger nej, för då vet han att matte är arg och är man inte snäll nu lär man göra ngt jobbigt.
Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: bockande häst

han har ju alltid gått på havre innan, men det kanske är som du säger - att denna hösilageskörden innehåller mer energi så att det får bägaren att rinna över.
vi har ingen analys, och tar inte heller eftersom vi har så många olika åkrar (den diskussionen hör dock inte hit).

Intressant tanke!
Har inte tänkt på det, men sen vi var tvungna att byta hösilageleverantör, så har hästarna varit mycket mer spralliga - kan det vara så enkelt?
 
Sv: bockande häst

*kl*

Han sköter sig bättre, men jag har inte tid att rida/motionera honom så ofta som jag skulle vilja pga skolan.
jagar medryttare, utan att vilja ha betalt, men får inga svar :(
 
Sv: bockande häst

Hade oxå en bockmaskin ett sto som när hon sätter manken till lyckas göra dom mest äckliga sprången hon e övervig och lelös denna dam. Hade samma tendenser som din att sparka bakut mot spöt samt sparka mot skänkeln.. Var nog därför som hon skulle åkt med slaktbilen när hon var 6 år om jag inte hade köpt henne.
Ett tips tålamod, och envishet efter att ha bockat och sparkat ett tag så ger dom sig jag lovar.. lär dom sig därimot att om jag bockar så får jag som jag vill eller om jag sparkar så får jag som jag vill då kommer det aldrig funka.. Idag så ingår varken bockar eller sparkar i hennes rutiner nått glädje skutt kan det väl bli men inte protest bockar och sparkar när man rider dressyr..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp