Bör jag kontakta veterinär?

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan.
Jag har en ponny som nu fyllt 31 år. Hon har på senaste tiden varit ganska stel i bakdelen och varit ovillig att springa som hon annars brukar älska jättemycket. Hon är ovanligt pigg för sin ålder. Busig och sprallig som bara attans i vanliga fall. Men nu skrittar hon efter de andra på väg till och hagen från hagen när de andra springer i full rulle. Hon brukar alltid vara i täten annars men nu kommer hon långt efter och springer inte ens om jag hojtar på henne och försöker skrämmas lite.

För en månad sedan hade hon lämnat jättemycket foder men dagen därpå åt hon som vanligt. För några dagar sedan hade hon bara lämnat en bajshög i boxen när de andra lämnat minst fem högar var i sina boxar. Hon hade dock ätit allt.

Frågan är då om jag bör kontakta veterinär.

Ponnyn är avmaskad, har jättefina tänder och är vaccinerad om det är relevant.
 
Hade det varit min häst så hade jag absolut velat att en veterinär tittade på den. Det du beskriver låter som väldigt stora förändringar i beteende på kort tid och de uppkommer inte utan anledning. 31 år är ju en väldigt aktningsvärd ålder på en häst och förr eller senare måste man ju som ägare säga stopp, innan de hinner bli alltför skröpliga. Att vänta för länge innan man tar bort dom är inget man vill utsätta sin häst för, har de haft ett långt och bra liv är det ju extremt tråkigt om det ska avslutas med en period av lidande. Kanske börjar det bli dags för din häst att få vandra vidare? Oavsett så tycker jag absolut att du bör konsultera en veterinär snarast.
 
Hejsan.
Jag har en ponny som nu fyllt 31 år. Hon har på senaste tiden varit ganska stel i bakdelen och varit ovillig att springa som hon annars brukar älska jättemycket. Hon är ovanligt pigg för sin ålder. Busig och sprallig som bara attans i vanliga fall. Men nu skrittar hon efter de andra på väg till och hagen från hagen när de andra springer i full rulle. Hon brukar alltid vara i täten annars men nu kommer hon långt efter och springer inte ens om jag hojtar på henne och försöker skrämmas lite.

För en månad sedan hade hon lämnat jättemycket foder men dagen därpå åt hon som vanligt. För några dagar sedan hade hon bara lämnat en bajshög i boxen när de andra lämnat minst fem högar var i sina boxar. Hon hade dock ätit allt.

Frågan är då om jag bör kontakta veterinär.

Ponnyn är avmaskad, har jättefina tänder och är vaccinerad om det är relevant.
Ja absolut.
 
Hejsan.
Jag har en ponny som nu fyllt 31 år. Hon har på senaste tiden varit ganska stel i bakdelen och varit ovillig att springa som hon annars brukar älska jättemycket. Hon är ovanligt pigg för sin ålder. Busig och sprallig som bara attans i vanliga fall. Men nu skrittar hon efter de andra på väg till och hagen från hagen när de andra springer i full rulle. Hon brukar alltid vara i täten annars men nu kommer hon långt efter och springer inte ens om jag hojtar på henne och försöker skrämmas lite.

För en månad sedan hade hon lämnat jättemycket foder men dagen därpå åt hon som vanligt. För några dagar sedan hade hon bara lämnat en bajshög i boxen när de andra lämnat minst fem högar var i sina boxar. Hon hade dock ätit allt.

Frågan är då om jag bör kontakta veterinär.

Ponnyn är avmaskad, har jättefina tänder och är vaccinerad om det är relevant.

Jag hade definitivt kontaktat vet.
 
Om det var min häst så hade jag satt mig ner och tänkt. För det är ju en aktningsvärd ålder och bäst före datum är passerat.
Hade jag känt att hästen var i skick att ha ett bra liv ett tag till så hade jag tagit ut veterinär. Om jag hade känt att det var slutet som var på väg hade jag istället tagit bort hästen medan den ännu hade lite livskvalitet kvar. Om jag inte själv kunde avgöra så helt klart veterinär för rådgivning.
 
Hejsan.
Jag har en ponny som nu fyllt 31 år. Hon har på senaste tiden varit ganska stel i bakdelen och varit ovillig att springa som hon annars brukar älska jättemycket. Hon är ovanligt pigg för sin ålder. Busig och sprallig som bara attans i vanliga fall. Men nu skrittar hon efter de andra på väg till och hagen från hagen när de andra springer i full rulle. Hon brukar alltid vara i täten annars men nu kommer hon långt efter och springer inte ens om jag hojtar på henne och försöker skrämmas lite.

För en månad sedan hade hon lämnat jättemycket foder men dagen därpå åt hon som vanligt. För några dagar sedan hade hon bara lämnat en bajshög i boxen när de andra lämnat minst fem högar var i sina boxar. Hon hade dock ätit allt.

Frågan är då om jag bör kontakta veterinär.

Ponnyn är avmaskad, har jättefina tänder och är vaccinerad om det är relevant.
Självklart bör du kontakta veterinär. Är man orolig så bör man kontakta veterinär lite oavsett tycker jag. Jag är lite sådan att alla förändringar är värda att kolla upp, speciellt om dom sker snabbt. Då är det ändå något som händer i kroppen, sen kanske det inte alltid behöver betyda annat än att hästen är just gammal och tar det lugnare än andra. Behöver ju inte betyda att dom mår dåligt.
 
låter som att det kan vara en god ide att åka till veterinären och kolla igenom ponnyn med tanke på mag problemen :), kan vara tid för lite tandkoll och genomgång av en equiterapeut/ massör också.

är bättre att åka två gånger för mycket än en gång för lite med så gamla hästar.
 
Alla förändringar till det sämre hos en häst, ska självklart åtföljas av en konsultation av/hos veterinär. Även om hästen är gammal, så är det inte självklart att den ska tas bort i mina ögon. Ibland händer det att det handlar om en enkel sak, som är lätt åtgärdad. Men ja, självklart ringer du till veterinären.
 
Jag förstår inte ens att du frågar på ett forum, du har en gammal ponny och är orolig, då är det väl självklart att du iaf pratar med en veterinär istället för att fråga vad andra tycker? :confused:
Våran veterinär är en gubbe som aldrig kommer om man ringer. Jag har inget förtroende för honom. Jag har heller inget förtroende för de andra veterinärerna som finns här. Jag frågar här för att jag vill visa mina föräldrar att vi kanske borde leta reda på en bra veterinär. Jag har en autismdiagnos så jag kommer absolut inte ringa en främmande människa och lyckas få fram ett budskap.
 
Jag förstår inte heller hur det skulle kunna vara "enklare" med en tråd på buke och fråga om man ska ringa veterinären istället för att ta upp telefonen och fråga veterinären själv direkt... :confused:

Hoppas vet. är kontaktad och att ponnyn är ok!
Våran veterinär är en gubbe som aldrig kommer om man ringer. Jag har inget förtroende för honom. Jag har heller inget förtroende för de andra veterinärerna som finns här. Jag frågar här för att jag vill visa mina föräldrar att vi kanske borde leta reda på en bra veterinär. Jag har en autismdiagnos så jag kommer absolut inte ringa en främmande människa och lyckas få fram ett budskap.
 
Hade det varit min häst så hade jag absolut velat att en veterinär tittade på den. Det du beskriver låter som väldigt stora förändringar i beteende på kort tid och de uppkommer inte utan anledning. 31 år är ju en väldigt aktningsvärd ålder på en häst och förr eller senare måste man ju som ägare säga stopp, innan de hinner bli alltför skröpliga. Att vänta för länge innan man tar bort dom är inget man vill utsätta sin häst för, har de haft ett långt och bra liv är det ju extremt tråkigt om det ska avslutas med en period av lidande. Kanske börjar det bli dags för din häst att få vandra vidare? Oavsett så tycker jag absolut att du bör konsultera en veterinär snarast.
Precis så som du säger om att de inte ska behöva lida på slutet känner jag också. Det är därför jag är så uppmärksam på hennes förändringar. Mina föräldrar tycker att jag är nojig och inte ska oroa mig så mycket. Idag var min ponny väldigt pigg och glad, betedde sig helt normalt. Jag vet inte om hon kanske bara har saknat sin ryttare som kom hem igen i helgen efter att ha varit borta från stallet i en månad ca. (hon har ändå fått motion men kanske itne lika "rolig" motion.)
 
låter som att det kan vara en god ide att åka till veterinären och kolla igenom ponnyn med tanke på mag problemen :), kan vara tid för lite tandkoll och genomgång av en equiterapeut/ massör också.

är bättre att åka två gånger för mycket än en gång för lite med så gamla hästar.
Tänderna är superfina, de kollade jag nu i december och hon behövde inte ens raspas. Men magen bör nog kollas. Hon har alltid haft lätt för att få ont där och varit lite "uppblåst" liksom.
 
Våran veterinär är en gubbe som aldrig kommer om man ringer. Jag har inget förtroende för honom. Jag har heller inget förtroende för de andra veterinärerna som finns här. Jag frågar här för att jag vill visa mina föräldrar att vi kanske borde leta reda på en bra veterinär. Jag har en autismdiagnos så jag kommer absolut inte ringa en främmande människa och lyckas få fram ett budskap.
Ok, det är inte lätt att veta dina problem med så lite fakta, men nu vet jag. :) Tråkigt om det inte finns några bra veterinärer i din närhet men jag hoppas det bara var hårfällningen eller som du skriver att hon saknade sin ryttare och att hon fortsätter vara pigg och glad. :up:
 
Jag känner en gammal häst väl. Hennes dagsform är mycket varierande. Vissa dagar väldigt stelt, andra dagar trippar runt som en liten donna. Vissa dagar äter hon mindre. Andra dagar lite mer. Vädret och underlag (frusen och knöglig mark) har stor betydelse för dagsformen. Hon hör dåligt och ser som kratta, men hästar och människor vallar in henne vid insläpp.
Veterinären sa i förra veckan, att hästen är i god vigör, även om bakkärran är stel.
Visst kan dina föräldrar ringa och rådfråga om veterinärbesök är nödvändigt, eller om ni kan avvakta.
Lycka till
 
Hej alla! Nu har hon fått träffa en veterinär och hon mår bra. Hon har lite ont i ryggen men det är inget farligt. Hon hann bli lite bättre med stelheten innan vi åkte till veterinären så vet tror att hon kommer bli helt bra på egen hand. Jag ska bara fortsätta ha noga koll så att hon inte blir värre igen. :) Det var inget tokigt med magen nu och alla organ såg bra ut. Vi fick massor komplimanger om hur otroligt pigg och fin hon var för sin ålder. Hennes leder är tydligen så smidiga de kan bli på en häst.
 
Tack för uppdatering. Det är alltid bra att få reda på hur det gått och här var det ju positivt även om hon har lite ont i ryggen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 659
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 493
Senast: liiinnea
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 428
Senast: Capybara
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp