Börja longera

K

kusen

Hej!
Många longerar ju sina hästar, tänkte detta kunde vara ett komplement även till min shettis. Men hur lär man dem detta, eller är det svårt med en shettis? Har försökt men lyckas inte få han ifrån mig, så fort linan blir lite lite längre vänder han emot mig och ställer sig vid mig i mitten. Tacksam för tips!
 
Sv: Börja longera

Lättast är kanske om du har någon som kan hjälpa dig i början och gå bredvid ponnyn. Den kan hålla lite koll så den inte vänder in mot dig.
Eller att du med hjälp av longerpisk visar var den ska gå. Inte slå på hästen utan bara peka mot den så att du får ut den på volten igen.
 
Sv: Börja longera

det är bättre att tömköra hästen, än att longera. att longera sliter mkt på hästens ben.
men om du vill longera honom och få ut honom på volten, så skulle jag rekommendera att du har ett longerspö, som du pekar mot huvudet/framdelen, så att du petar ut framdelen. smacka mycket, så att han går framåt.
 
Sv: Börja longera

Det viktigaste vid longering för mig är röstkomandon. Som sagt det sliter att motionera hästen via longering.

(Skräckexempel, piska till hästen och den hoppar fram och schasa på så har du en häst som skenar runt volten...:devil:)

Kan hästen röstkomandom när du går brevid (kort grimskaft) tränar du att hästen ska gå en bit ifrån dig, eller att du har långt grimskaft och går snett bakom. (Stanna, skritta(påmaning), trav samt avsaktning).
Lättast och så som jag brukar börja är att ha tränat in röstkomando för trav (genom att ha sprungit brevid hästen och manat på/sagt kommando) och sedan göra detta en bit ifrån och till slut att jag står stilla men manar på hästen att fortsätta i trav.

Alltid samma komando, vänligt men bestämt och en pisk kan vara bra att visa vägen med. Vid tömkörning bör man vara flera, men det kan vara en bra hjälp med medhjälpare även när du longerar i en början. Tömkörningslongering är roligt men kan vara lite komplicerat.

Lycka till!
 
Sv: Börja longera

Man kan också ifall man har möjlighet bygga upp en volt på ridbanan, ifall man har över lite staket någonstans, då brukar dom lära sig ganska fort att det är enkelt at bara följa staketet. Men man behöver ett longerpisk för att som sagt, visa vägen i början. Det verkar också som om du står för långt fram, eftersom han stannar och vänder sig mot dig. Testa stå längre bak så att du står mittemot hästens bakben och friv mera. Ifall det endå inte går, kan man i början gå i en liten cirkel själv också, så att hästen följer staketet i volten och du själv går i en mindre cirkel. Sen när hästen förstår, kan man longera utan volt, men man får vara bered på att den kan börja dra utåt, för att testa gränsen.


Sen ifall den vänder sig mot dig är inget jag skulle bli arg på den för, vet inte om du blev de heller men i alla fall så gör den det för att den inte vet vad den ska göra, och eftersom du är ledaren så inväntar den bara en ny signal :)
 
Sv: Börja longera

Jag tycker som Etttan, det är bättre att tömköra hästen än att longera. Longering sliter inte bara på benen utan det är också väldigt trist för hästen, att bara gå runt runt på en volt och bara byta varv är inte roligt.
Om jag vore du så skulle jag tömköra, gå prommenader med shettisen i skogen så att den får kliva över stock och sten, ta med den som handhäst när du rider och kanske ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig att utbilda ponnyn för ridning för hand, det är som vanlig ridning, du lär hästen att arbeta i rätt form och trampa under sig, göra skolorna och så småning om även piaff, passage etc) bara det att du inte sitter på utan går bredvid! Ett jättebra sätt att hålla sin lilla ponny i fin form, slank och fin trots att man inte kan rida!
Lycka till! :)
 
Sv: Börja longera

Vad snälla ni är, tack för alla svar! =)
Nej jag blev faktiskt inte alls arg på honom för att han vände in mot mig när jag skulle longera, syntes så väl att han inte alls förstod vad det hela gick ut på. Med tanke på att jag haft honom några månader bara och vi har ju haft våra duster så känns det bra att han har börjat lita på mig. I början var det ett helt företag att hämta honom ur hagen bara, men nu kommer han gnäggande fram varenda dag. =)
Jag hade spö och försökte mana honom ut från mig, men kan inte påstå att han reagerar allt för mycket på spö. Typ lägger bogen mot spöt till slut och bara trycker emot mig. Hum... =)
Jag tömkör honom en hel del, longering tänkte jag mest kunde vara ett komplement, speciellt nu när det är snö upp till magen på honom ute och vi måste gå genom den en bra bit innan vi kommer ut på grusväg, lite kämpigt (i alla fall för mig...) sen blir det ju mest skritt när man tömkör.
Ska prova lite mer, men nu har det ju ändå blivit isgata ute så nu är inte longering något alternativ ändå. Får ta på mig styltor och ut å gå antar jag. =)
 
Sv: Börja longera

Många säger ju att tömkörning är bättre än longering så det är nog det du bör fortsätta med även om det kanske kan vara bra om shettisen lär sig vad longering går ut på. Många gånger används det ju för att se hältor tydligare så det kan ju kanske vara bra för den att kunna? Men sen är det ju så att tömkörning inte bara kan göras i skritt i skog och längs vägar. Om du har en paddock eller äng som passar till longering kan du ju även tömköra på detta ställe på volt, längs fyrkantspåret och diagonalt. Placerar du dig lite innanför i volten kommer du kunna springa brevid både i skritt och trav (och med en shettis kanske även i galopp?). Bra och nyttig motion för både dig och hästen samtidigt som du lätt kan se om han jobbar rätt och hästen vänjer sig vid "ridvägarna". När du blivit duktigare funkar det även med sidoförflyttningar som mjukgör. Prova och jag kan lova att ni kommer ha kul! Tänk på att yttertömmen är minst lika viktigt som innertömmen trots att den gömmer sig där på utsidan. Sen när ni tömkört tillräckligt mycket på volt kanske det blir lättare med longeringen oxå.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 003
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp