Bukefalos 28 år!

Bojkotta julskinkan?

Det mesta importerade köttet får vi i oss via restauranger och storkök. De redovisar väldigt sällan vilket ursprung köttet har, vilket är synd eftersom det då är svårt att göra ett medvetet val. Självklart kan man som restaurangbesökare alltid fråga var köttet kommer ifrån men många vill inte göra sig besvär. Att välja vegetariska rätter är alltid ett säkert kort, men tyvärr ligger en del kök efter på den punkten och har få alternativ som dessutom kan vara rätt tråkiga.

När professorn från slu så starkt uttrycker att slaktmetoden inte är bra så tar jag det på allvar. Jag har alltid fått intrycket av att metoden ska vara hyfsat skonsam och säker, men uttalandet har fått mig att tänka om där. Synd att metoden är godkänd för KRAV, eftersom jag tycker att djurhållningen i övrigt är bra där.

Min erfarenhet är dessutom att det inte går att lita på restaurangerna när de säger att köttet är svenskt... :(
 
Min erfarenhet är dessutom att det inte går att lita på restaurangerna när de säger att köttet är svenskt... :(
Det låter inte alls bra :(. Jag misstänker att det har varit så några gånger när jag själv frågat, för de ger ett ganska svävande svar och oftast måste de dessutom kolla efter.
 
För att frågan "är du vegetarian?" Alltid kommer när man frågar om vegetariskt. Folk blir inte lika svettiga om det ska bjudas på mat eller dylikt för det är ingen katastrof om det bjuds på kött. Och ja, det är ganska skämtsamt. En släkting hade något ord för "äter kött ibland" som jag inte minns (flexitarian kanske?) men det kändes lite för seriöst, precis som att kalla sig vegetarian när kött faktiskt förekommer i ens kost. Äter man inte kött alls är ju vegetarian ett väldigt bra ord för att beskriva vad man äter när middagsbjudning kommer på tal.
Går det inte att svara nej på den då? Man kan ju äta fisk på restaurang även fast man äter kött annars, borde ju kunna bli samma sak med vegetariskt. På något sätt hindras ju den utvecklingen om alla som äter vegetariskt ibland/ofta kallar sig för någon variant av vegetarian.

Och ja, flexitarian verkar vara ett vedertaget uttryck för att äta vegetariskt ibland... Vansinne om du frågar mig.
 
Jag valde att gå ur en grupp för vegetarianer och veganer, veganerna var helt enkelt inte kloka nånstans! Jag hoppades på nya influenser och tips på vegetariskt, men som sagt så orkade jag inte med fanatiska galningar med noll verklighetsanknytning. :wtf:
 
Går det inte att svara nej på den då? Man kan ju äta fisk på restaurang även fast man äter kött annars, borde ju kunna bli samma sak med vegetariskt. På något sätt hindras ju den utvecklingen om alla som äter vegetariskt ibland/ofta kallar sig för någon variant av vegetarian.

Och ja, flexitarian verkar vara ett vedertaget uttryck för att äta vegetariskt ibland... Vansinne om du frågar mig.

Inom restaurang frågar man om man är vegetarian eller vegan. Det är en ganska stor skillnad sen. Från mina förra arbetsplatser när man tog bokningar och frågade vi alltid. Inte när det kom till om de villa ha fiskrätt men när de frågade om vegetariskt. Detta för att vi skulle kunna servera kunden rätt i restaurangen.

Lite O.T
 
Det mesta importerade köttet får vi i oss via restauranger och storkök. De redovisar väldigt sällan vilket ursprung köttet har, vilket är synd eftersom det då är svårt att göra ett medvetet val. Självklart kan man som restaurangbesökare alltid fråga var köttet kommer ifrån men många vill inte göra sig besvär. Att välja vegetariska rätter är alltid ett säkert kort, men tyvärr ligger en del kök efter på den punkten och har få alternativ som dessutom kan vara rätt tråkiga.

När professorn från slu så starkt uttrycker att slaktmetoden inte är bra så tar jag det på allvar. Jag har alltid fått intrycket av att metoden ska vara hyfsat skonsam och säker, men uttalandet har fått mig att tänka om där. Synd att metoden är godkänd för KRAV, eftersom jag tycker att djurhållningen i övrigt är bra där.

Lite OT men jag och sambon var på resturang i somras och åt. Jag är för det mesta vegetarian, men äter kött då o då, när folk bjuder på mat, eller när vi går ut och äter. För det är svårt att hitta god vegetarisk mat ute tycker jag.

Hur som helst, där berättade de stolt vart köttet kom ifrån, att han själv hade skördat någon grönsak som var i rätten och han visste ALLT om varenda grejj i rätten verkade det som! Mkt uppskattat, och förvånande! Främst kanske för att de inte stoltserade med att det var lokalproducerat utanför. För sånt drar ju gärna kunder annars.

Det var riktigt roligt att äta där, och det märktes hur engagerad han var!
 
Det har jag, flera slakterier, och flera gånger. Jag har huvudsakligen tittat på slakten av lamm (får) och nöt.

Det går normalt lugnt och värdigt till, även på det riktigt stora slakteriet i min närhet.
Djuren hanteras lugnt både vid lastning på gården av entreprenören som kör lastbilen, och vid avlastning på slakteriet. Sedan så ställs djuren tillsammans i sin vanliga grupp i en välskött fålla, där de får vänta en kortare tid (handlar om någon timme), på slakten, som också görs i den vanliga gruppen. Jag har hittills inte sett några djur som varit mer stressade i slaktsituationen, än de blir av vardagshantering, som vägning eller avmaskning.

Jag levererar lamm till ett större slakteri ett par gånger om året, och grannen som jag samarbetar med om slaktleveranser, levererar både lamm och nöt.

De filmer som visas av djurrättsorganisationer m.fl. är ofta utländska, och visar sådana hemska situationer som inte får förekomma i Sverige.

Sedan ska jag väl erkänna, att någon gång varje år, så blir det fel även på svenska slakterier. Vilket man kan läsa om i nyhetsmedia.

Till mindre slakterier så kör man som djurägare ofta sina djur själv, och där går det ännu lugnare till...

Det som väl är det stora problemet som diskuteras här är bedövningsmetoden av grisarna, att det sker med koldioxid som är en sur gas som gör ont att andas in, och som dessutom är starkt ångestframkallande. Grisar som är slaktade så (eller för att vara exakt - som är bedövade så inför slakt) vill jag inte äta!

I övrigt är jag inte på något sätt motståndare till vare sig köttätande eller slakt - jag har sett slakt av fjäderfä ett antal gånger då jag jobbade (med IT) åt en av de större producenterna ett tag, och den slakten kändes för mig helt okej, det var lugnt och fint och bra hantering av djuren.
 
Jag är inte förtjust i Julskinka men sambon är det. Köper gärna helgskinka som egentligen bara är en förklädd julskinka och här går allt åt. Fick min familj välja skulle de äta julskinka året runt.

Köper alltid svenskt kött oavsett. Här har vi fördelen av att de stora matvaruaffärerna tar in från de lokala slakterierna så vi kan följa vart det kommer ifrån utan alltför stor ansträngning för oss.

Försöker hålla koll på vart det kommer ifrån, hur det sköts mm och gör det jag kan för att stödja svenska bönder och främja djurhållningen. Vi äter väldigt sällan på restaurang/utestället och när vi gör det så ja vi brukar faktiskt fråga vart det kommer ifrån.

Gäller både grönt som kött.

Och ja jag skulle kunna göra massor mer, men i dagsläget är det inte mer än såhär för det är vad jag mäktar med.
 
Fråga: jag har en slaktare här på orten. Det får slaktdjuren från en gård i byn (födda och uppfödda där) och slaktar och bereder köttet själva. Alltså inga slakttransporter att tala om (eller övriga transporter). Dock ej eko.

Vad är då "bättre"? Eko från vanlig butik eller icke-eko från slaktaren? (Jag vet ju vilket som smakar bättre...) Jag har inte besökt gården så jag vet inte vad de har för djurhållning, det borde jag göra...

Eko när det gäller kött säger mer om antibiotika användning än om hur djuren faktiskt har det (utrymme, utevistelse osv). Om jag inte missuppfattat det. Jag hade lätt valt den lokala framför den ekologiska. Dels för att jag är skeptisk till hur ekologiskt är idag och dels för att jag tycker att vi alla borde handla mer närproducerat då transporter står för mycket miljöförstöring. Det hjälper liksom inte hur miljövänligt producerat en vara är om den är producerad på andra sidan jordklotet och sen transporterad hit.
 
Av den enkla anledningen att serveringspersonalen har ca noll med beställningarna och råvaruleveranserna att göra och därför kollar med de som faktiskt vet. Dvs kökspersonalen.
Jo, jag vet. Men även kökspersonal har ibland fått leta i kylarna för att kunna läsa på etiketten varifrån köttet kommer, och jag kan nog tycka att man borde ha koll på det.
 
Lite OT men jag och sambon var på resturang i somras och åt. Jag är för det mesta vegetarian, men äter kött då o då, när folk bjuder på mat, eller när vi går ut och äter. För det är svårt att hitta god vegetarisk mat ute tycker jag.

Hur som helst, där berättade de stolt vart köttet kom ifrån, att han själv hade skördat någon grönsak som var i rätten och han visste ALLT om varenda grejj i rätten verkade det som! Mkt uppskattat, och förvånande! Främst kanske för att de inte stoltserade med att det var lokalproducerat utanför. För sånt drar ju gärna kunder annars.

Det var riktigt roligt att äta där, och det märktes hur engagerad han var!
Sådana ställen värmer i hjärtat och gör att man gärna går dit flera gånger. :D
 
Eko när det gäller kött säger mer om antibiotika användning än om hur djuren faktiskt har det (utrymme, utevistelse osv). Om jag inte missuppfattat det. Jag hade lätt valt den lokala framför den ekologiska. Dels för att jag är skeptisk till hur ekologiskt är idag och dels för att jag tycker att vi alla borde handla mer närproducerat då transporter står för mycket miljöförstöring. Det hjälper liksom inte hur miljövänligt producerat en vara är om den är producerad på andra sidan jordklotet och sen transporterad hit.
Eko handlar om hur fodret framställs, i viss mån relationen grov/kraftfoder och att gårdarna själva ska producera viss procent av sitt foder själva. Det reglerar även gödselhantering, gödning osv. Antibiotikaanvändningen i Sverige är hårt reglerad och det är bara sjuka djur som får behandlas - och de behandlas oavsett om de står i en kravbesättning eller en konventionell.
 
Det som väl är det stora problemet som diskuteras här är bedövningsmetoden av grisarna, att det sker med koldioxid som är en sur gas som gör ont att andas in, och som dessutom är starkt ångestframkallande. Grisar som är slaktade så (eller för att vara exakt - som är bedövade så inför slakt) vill jag inte äta!

I övrigt är jag inte på något sätt motståndare till vare sig köttätande eller slakt - jag har sett slakt av fjäderfä ett antal gånger då jag jobbade (med IT) åt en av de större producenterna ett tag, och den slakten kändes för mig helt okej, det var lugnt och fint och bra hantering av djuren.

Bra hantering av fjäderfän? Vilken producent var du hos? Antingen går de samma öde till mötes som grisarna (gasas ihjäl med koldioxid), eller så hängs de upp vid fullt medvetande i ett ben på löpande band, deras huvuden doppas i strömförande vatten, och längre ner på bandet sågas deras huvuden av. Det är inte bra hantering, så jag vill gärna veta hur de gjorde där du var.
 
Eko när det gäller kött säger mer om antibiotika användning än om hur djuren faktiskt har det (utrymme, utevistelse osv). Om jag inte missuppfattat det. Jag hade lätt valt den lokala framför den ekologiska. Dels för att jag är skeptisk till hur ekologiskt är idag och dels för att jag tycker att vi alla borde handla mer närproducerat då transporter står för mycket miljöförstöring. Det hjälper liksom inte hur miljövänligt producerat en vara är om den är producerad på andra sidan jordklotet och sen transporterad hit.

Då har du absolut missuppfattat vad eko är. Framförallt handlar det om foder, utevistelse och utrymme. Antibiotika används i samma utsträckning men karensen är längre.
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 062
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp