Bukefalos 28 år!

Bojkotta julskinkan?

Jaa jag äter rätt ofta vegrätter. :) Men det känns ändå som ett stort steg att bara "bestämma sig". Även fast jag vet att det inte är det och att jag skulle må prima. Men.. det blir lite som en identitetsgrej? Äh svammel svammel, lite svårt att sätta ordet på känslan. :p
Varför måste det bli en identitet? Man måste ju inte vara vegetarian för att äta vegetariskt. :)
 
Varför måste det bli en identitet? Man måste ju inte vara vegetarian för att äta vegetariskt. :)

Nää jag vet.. Fånig känsla i min kropp. Jaja, kanske bara ska äta ur köttet ur min frys (ingen idé att slänga) och samtidig fasa in mer vegetarisk mat och inte köpa nytt kött bara.
 
Nää jag vet.. Fånig känsla i min kropp. Jaja, kanske bara ska äta ur köttet ur min frys (ingen idé att slänga) och samtidig fasa in mer vegetarisk mat och inte köpa nytt kött bara.
Fast varför måste du äta upp allt kött först? Och låta bli att köpa nytt? Kolla på vegetariska recept, inhandla ingredienser och laga. Köttet kan ju ligga i frysen trots att du lagar vegetarisk mat? Så kan du äta köttet när du är sugen på det.
 
Nej, mat är assvårt. Det är helt orealistiskt att göra en komplett livscykelanalys vid varje vara, och det är till och med svårt att veta vilka varor man ska jämföra med.

Att beskriva det som du, signalerar att du inte vet hur svårt det är.

Ja, mat är verkligen jättesvårt! Även om man bara skulle gå efter antal liv som gått till spillo för maten man köper så är det inte garanterat att ekvationen blir så lätt som att kött är värre än vegetariskt, om man ser på hela bilden. De död som en bit svenskt naturbeteskött innebär är ju uppenbar men hur ska man räkna djurdöd orsakad av besprutning av känsliga landområden? Det finns vegetarisk mat som är bra och sådan som är riktigt dålig när det kommer till påverkan på djurlivet och det är inte lätt att sålla agnarna från vetet(no pun intended). Ännu värre då om man ska jämföra med kött där man måste ta ställning till hur köttdjurets foder producerats osv.

Om man sedan vill ha mat som innefattar så lite lidande som möjligt ställs man inför ytterligare problem. Ska man räkna in mänskligt lidande orsakat av t ex vattenbrist, besprutning och oskäliga arbetsvillkor? Är det ok att köpa varor som man inte kan vara säker på är producerad i ett system som sjuder av maffialiknande metoder och gängkriminalitet?

Släng in miljöpåverkan i den ekvationen så kommer åtminstone min varukorg att förbli tom medan jag desperat kryssar mellan hyllorna för att hitta något jag inte behöver skämmas för.
 
Nää jag vet.. Fånig känsla i min kropp. Jaja, kanske bara ska äta ur köttet ur min frys (ingen idé att slänga) och samtidig fasa in mer vegetarisk mat och inte köpa nytt kött bara.
Jag kallar mig för fusketarian. Jag äter nästan bara vegetariskt men ibland kommer jag över ett rådjur eller hjort eller liknande och säger ja tack! Stoppar den i frysen till de dagar jag råkar vara sugen på kött. Dessa äter jag med helt ok samvete. Samma om jag får från mamma. Nötter på lösdrift, avlivas hemma med näsan i en hög med mat. När jag tillagar kött blir det kött i kanske 2 dagar. Sen äter vi vidare på våra grönsaker. Sist jag åt en riktig köttbit av rött kött nu var väl ett par månader sedan kanske. Minns inte. Fisk äter jag ännu mer sällan. Blir jag bjuden äter jag vegetariskt om det finns, annars stoppar jag i mig kött. Big deal, jag är ju inte på något sätt strikt, jag bara föredrar vegetariskt. För det mesta.

Blir du sugen på kött a la snabbmat tipsar jag om vegetariska "ham"burgare från frysdisken. Quorn har jag för mig är lite köttigare. De är så lika vanliga köttburgare att suget släcks :)
 
Jag äter gärna vegetariskt men jag vill inte begränsa mig matmässigt. Jag vill inte vara den som har specialdiet frivilligt även när man äter middag hos andra eller på restaurang. Det är där helt vegetarisk kost tappar mig...
 
Jag kallar mig för fusketarian. Jag äter nästan bara vegetariskt men ibland kommer jag över ett rådjur eller hjort eller liknande och säger ja tack! Stoppar den i frysen till de dagar jag råkar vara sugen på kött. Dessa äter jag med helt ok samvete. Samma om jag får från mamma. Nötter på lösdrift, avlivas hemma med näsan i en hög med mat. När jag tillagar kött blir det kött i kanske 2 dagar. Sen äter vi vidare på våra grönsaker. Sist jag åt en riktig köttbit av rött kött nu var väl ett par månader sedan kanske. Minns inte. Fisk äter jag ännu mer sällan. Blir jag bjuden äter jag vegetariskt om det finns, annars stoppar jag i mig kött. Big deal, jag är ju inte på något sätt strikt, jag bara föredrar vegetariskt. För det mesta.

Blir du sugen på kött a la snabbmat tipsar jag om vegetariska "ham"burgare från frysdisken. Quorn har jag för mig är lite köttigare. De är så lika vanliga köttburgare att suget släcks :)
Då måste jag fråga, eftersom det här är något jag inte förstått, varför kallar du dig fusketarian? Det kanske är mest skämtsamt från din sida, men överlag verkar det på något sätt väldigt viktigt att sätta ord på olika vegetariska varianter, som egentligen inte alls innebär att man utesluter något från sin kost. Det handlar ju snarare om att föredra vissa rätter framför andra än att hålla sig till en viss kost?

Jag tänker att man kan dra ned på köttet utan att kalla sig vegetarian, precis som att man kan dra ned på kolhydrater utan att äta LCHF-kost. Jag kan ju ha fel, men det känns som att allt det där namngivandet är vad som orsakar ”identitetskriser” som för @Wysiwyg eftersom alla är väldigt snabba även på att sätta namn på andra. Jag brukar bara säga att jag inte äter kött (eventuellt med tillägg att jag äter fisk och skaldjur) och har blivit kallad både peskitarian, stockholmsvegetarian och allt möjligt. Något som känns jättefrämmande för mig då jag inte identifierar mig med vad jag äter och det känns som att någon annan placerar en ideologi på mig.
 
Då måste jag fråga, eftersom det här är något jag inte förstått, varför kallar du dig fusketarian? Det kanske är mest skämtsamt från din sida, men överlag verkar det på något sätt väldigt viktigt att sätta ord på olika vegetariska varianter, som egentligen inte alls innebär att man utesluter något från sin kost. Det handlar ju snarare om att föredra vissa rätter framför andra än att hålla sig till en viss kost?

Jag tänker att man kan dra ned på köttet utan att kalla sig vegetarian, precis som att man kan dra ned på kolhydrater utan att äta LCHF-kost. Jag kan ju ha fel, men det känns som att allt det där namngivandet är vad som orsakar ”identitetskriser” som för @Wysiwyg eftersom alla är väldigt snabba även på att sätta namn på andra. Jag brukar bara säga att jag inte äter kött (eventuellt med tillägg att jag äter fisk och skaldjur) och har blivit kallad både peskitarian, stockholmsvegetarian och allt möjligt. Något som känns jättefrämmande för mig då jag inte identifierar mig med vad jag äter och det känns som att någon annan placerar en ideologi på mig.
För att frågan "är du vegetarian?" Alltid kommer när man frågar om vegetariskt. Folk blir inte lika svettiga om det ska bjudas på mat eller dylikt för det är ingen katastrof om det bjuds på kött. Och ja, det är ganska skämtsamt. En släkting hade något ord för "äter kött ibland" som jag inte minns (flexitarian kanske?) men det kändes lite för seriöst, precis som att kalla sig vegetarian när kött faktiskt förekommer i ens kost. Äter man inte kött alls är ju vegetarian ett väldigt bra ord för att beskriva vad man äter när middagsbjudning kommer på tal.
 
För att frågan "är du vegetarian?" Alltid kommer när man frågar om vegetariskt. Folk blir inte lika svettiga om det ska bjudas på mat eller dylikt för det är ingen katastrof om det bjuds på kött. Och ja, det är ganska skämtsamt. En släkting hade något ord för "äter kött ibland" som jag inte minns (flexitarian kanske?) men det kändes lite för seriöst, precis som att kalla sig vegetarian när kött faktiskt förekommer i ens kost. Äter man inte kött alls är ju vegetarian ett väldigt bra ord för att beskriva vad man äter när middagsbjudning kommer på tal.

Jag får ofta frågan när jag beställer vegetariskt och brukar svara "Nej, men jag äter mestadels vegetarisk kost."

Tycker överlag att det är så sjuuuukt skönt att vegetarisk kost börjar blir mer både socialt accepterat och vanligt. När jag blev vegetarian för bara 10-11 år sedan så var det fortfarande många restauranger som inte hade något vegetariskt på menyn och ifrågasättandet från omgivningen var betydligt högre.
 
Jag får ofta frågan när jag beställer vegetariskt och brukar svara "Nej, men jag äter mestadels vegetarisk kost."

Tycker överlag att det är så sjuuuukt skönt att vegetarisk kost börjar blir mer både socialt accepterat och vanligt. När jag blev vegetarian för bara 10-11 år sedan så var det fortfarande många restauranger som inte hade något vegetariskt på menyn och ifrågasättandet från omgivningen var betydligt högre.
På tal om restauranger. Jag åt ute i helgen. Bläddrade igenom hela menyn innan jag hittade de typ 5 rätterna som var vegetariska. På den ena rätten stod det inom parentes (OBS! innehåller kött färs) :rofl:
 
Fråga: jag har en slaktare här på orten. Det får slaktdjuren från en gård i byn (födda och uppfödda där) och slaktar och bereder köttet själva. Alltså inga slakttransporter att tala om (eller övriga transporter). Dock ej eko.

Vad är då "bättre"? Eko från vanlig butik eller icke-eko från slaktaren? (Jag vet ju vilket som smakar bättre...) Jag har inte besökt gården så jag vet inte vad de har för djurhållning, det borde jag göra...
 
Fråga: jag har en slaktare här på orten. Det får slaktdjuren från en gård i byn (födda och uppfödda där) och slaktar och bereder köttet själva. Alltså inga slakttransporter att tala om (eller övriga transporter). Dock ej eko.

Vad är då "bättre"? Eko från vanlig butik eller icke-eko från slaktaren? (Jag vet ju vilket som smakar bättre...) Jag har inte besökt gården så jag vet inte vad de har för djurhållning, det borde jag göra...

Jag hade köpt av den lokale slaktaren, efter att ha kollat hens djurhållning. Transporter är en miljöbelastning plus att jag personligen vill gärna ha kött från djur i närheten där jag själv sett att de mår bra. Kanske något att inkludera barnen i, de kanske kan få vara med på besök på gården?
 
Fråga: jag har en slaktare här på orten. Det får slaktdjuren från en gård i byn (födda och uppfödda där) och slaktar och bereder köttet själva. Alltså inga slakttransporter att tala om (eller övriga transporter). Dock ej eko.

Vad är då "bättre"? Eko från vanlig butik eller icke-eko från slaktaren? (Jag vet ju vilket som smakar bättre...) Jag har inte besökt gården så jag vet inte vad de har för djurhållning, det borde jag göra...
"Bättre" beror på vilka parametrar du väger in, och hur dina lokala djurhållare håller sina djur. Även vilka djurslag du menar kan spela in.

Fördel: Kortare transport och troligen lägre tempo på slakten. Småskaligt måste däremot inte alls betyda bättre, det beror helt på personalen.

Spontant hade jag valt att stödja den lokala produktionen och det lilla slakteriet baserat på att vi verkligen - verkligen - behöver fler lokala slakterier än vad som finns, och de behöver allt stöd de kan få...
 
Det mesta importerade köttet får vi i oss via restauranger och storkök. De redovisar väldigt sällan vilket ursprung köttet har, vilket är synd eftersom det då är svårt att göra ett medvetet val. Självklart kan man som restaurangbesökare alltid fråga var köttet kommer ifrån men många vill inte göra sig besvär. Att välja vegetariska rätter är alltid ett säkert kort, men tyvärr ligger en del kök efter på den punkten och har få alternativ som dessutom kan vara rätt tråkiga.

När professorn från slu så starkt uttrycker att slaktmetoden inte är bra så tar jag det på allvar. Jag har alltid fått intrycket av att metoden ska vara hyfsat skonsam och säker, men uttalandet har fått mig att tänka om där. Synd att metoden är godkänd för KRAV, eftersom jag tycker att djurhållningen i övrigt är bra där.
 
Fråga: jag har en slaktare här på orten. Det får slaktdjuren från en gård i byn (födda och uppfödda där) och slaktar och bereder köttet själva. Alltså inga slakttransporter att tala om (eller övriga transporter). Dock ej eko.

Vad är då "bättre"? Eko från vanlig butik eller icke-eko från slaktaren? (Jag vet ju vilket som smakar bättre...) Jag har inte besökt gården så jag vet inte vad de har för djurhållning, det borde jag göra...

Slaktaren i byn efter koll på djurhållningen.
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp