Bojkotta julskinkan?

Nej de får gå på bete i KRAV och bara i rastgård för EU-eko. Och där är väl den enda skillnaden typ, alla djurslag inräknat.
Avvänjningsålder på kalvar osv? (Sen kan man ju ifrågasätta huruvida det är ökad djurvälfärd att kon får knyta an till kalven innan den flyttas, istället för att ta den på en gång...)
 
Avvänjningsålder på kalvar osv? (Sen kan man ju ifrågasätta huruvida det är ökad djurvälfärd att kon får knyta an till kalven innan den flyttas, istället för att ta den på en gång...)

Hur menar du med avvänjningsålder på kalvar? I Sverige (som är det enda land som använder KRAVs regler fullt ut) finns bara KRAV-mjölkproduktion, vi har inget segment för EU-eko. Köttraskalvar avvänjs i regel vid 6-8 månaders ålder.
 
Sen finns det olika regler för eko beroende på var i världen det är producerat. Sen finns det olika dispenser man kan få och ändå kalla produkten eko. Om all livsmedelsproduktion hade gått över till bli eko hade livsmedelsproduktionen i världen sjunkit rätt ordentligt, ska man då skövla mer natur för att anlägga fler åkrar för att ändå kunna producera den mat som behövs? Ja, jag är skeptisk till eko som det ser ut nu. Tycker man borde ändra i det så det blir hållbart för all livsmedelsproduktion att följa reglerna.
 
Angående restaurangmat så bjöd vi mina föräldrar på jullunch härom helgen. Det var på en av mina favoritrestauranger som satsar på mycket lokalproducerat. Inte nog med att det var löjligt billigt(det var som ett litet julbord men serverat i omgångar vid bordet), servitören presenterade alla rätter och hade stenkoll på ursprunget på råvarorna. Kanske inte jättesvårt i vissa fall, t ex när restaurangägarens pappa skjutit älgen som de gjort korv av. :D
 
Är det? Jag upplever det helt tvärtom, att köttätare försvarar sitt köttätande med näbbar och klor trots att jag aldrig ifrågasätter deras kött. De frågar om min matlåda och konstaterar sen att de behöver kött, sen är den diskussionen död för både jag och de vet att det behöver de inte alls.

Som parentes kan jag säga att jag inte är nån slags betongbarn som knappt sett djur. Jag praoade på Scan i två veckor redan när jag gick i åttan, har jägarexamen och har jagat massor, vi har slaktat hemma, senast förra veckan höll jag i snöret när min bästa kompis häst vandrade vidare. Död och slakt är inget konstigt för mig, jag vet hur djuren har det, vet hur det låter och luktar på slakteriet. Jag hade kunnat promenera en tur i ett slakteri vilken dag som helst, men till slut tyckte jag det skavde att äta något jag inte längre kunde stå för.
Det upplever jag också upprör andra mer, att jag som faktiskt har dödat djur inte längre känner nån lust att äta dem.

Hur menar du att jag ska kunna föreslå en djurhållning som en vegan accepterar, där sedan djuren slaktas? Är det då ens meningsfullt att diskutera en lösning tillsammans? Om ingen kompromiss är acceptabel? Då kan jag lika gärna utforma djurhållningen efter bästa möjliga sätt på egen hand och inte blanda in någon som redan bestämt att den är oacceptabel, för att den slutar med slakt.

Animalier är en del av de livsmedel som finns att tillgå genom årtusenden för människor och som passar människan utmärkt att förtära för att tillgodogöra sig viktiga ämnen. På så sätt kan man säga att man "behöver" kött lika väl som man behöver vegetabiliska livsmedel.
 
Jo, jag vet. Men även kökspersonal har ibland fått leta i kylarna för att kunna läsa på etiketten varifrån köttet kommer, och jag kan nog tycka att man borde ha koll på det.

Beror ju på hur väl den som styr köket (och för det mesta också är den som sköter beställningarna) informerar sin personal om varenda råvara, om all kökspersonal är ordinarie eller inte.
Mina icke ordinarie hade nog väldigt dålig koll på sådant utan att titta efter, men de ordinarie hade koll.

Sen att folk kan tycka saker, ja det kommer man aldrig ifrån. Jag kan t ex tycka att om man på restaurang beställer en helt vegetarisk rätt, så bör man inte klaga för att den är just helt vegetarisk. vilket faktiskt händer mer ofta än man skulle kunna tro, men det är bara att gilla läget liksom.
 
Bra hantering av fjäderfän? Vilken producent var du hos? Antingen går de samma öde till mötes som grisarna (gasas ihjäl med koldioxid), eller så hängs de upp vid fullt medvetande i ett ben på löpande band, deras huvuden doppas i strömförande vatten, och längre ner på bandet sågas deras huvuden av. Det är inte bra hantering, så jag vill gärna veta hur de gjorde där du var.

Jag tänker inte diskutera vilken producent jag var hos, däremot kan jag beskriva slakten, som i mina ögon såg mycket lugn och odramatisk ut. I det här fallet var det kalkoner, de kom till slakteriet i burar som såg ut ungefär som transportburar för katter, där kalkonerna satt två och två. De plockades ut en och en, lugnt och försiktigt, och kontrollerades (ytligt) av veterinär (som måste vara närvarande hela slakten och som kan/skall avbryta om något går fel eller hotar att gå fel, och som också måste plocka bort sjuka eller skadade djur eftersom de inte får bli mat). Sedan hängdes de upp i fötterna (båda) och ett par sekunder senare kom huvudet i kontakt med den strömförande vätskan och de var helt bedövade. Ytterligare några sekunder (15-30?) senare skars halsen av med kniv (manuellt). Därefter iväg på löpande band, hängandes i fötterna. Men egentligen är ju det viktiga vad som händer medan djuret fortfarande är vid medvetande, och där såg jag ingenting som inte kändes okej - först lugn och försiktig hantering, sedan väldigt kort tid till medvetslöshet och inga synliga smärtreaktioner. Rädslereaktioner såg jag inte heller, vad jag kunde bedöma, men kan lite för lite om fjäderfän för att helt kunna bedöma det.
 
Beror ju på hur väl den som styr köket (och för det mesta också är den som sköter beställningarna) informerar sin personal om varenda råvara, om all kökspersonal är ordinarie eller inte.
Mina icke ordinarie hade nog väldigt dålig koll på sådant utan att titta efter, men de ordinarie hade koll.

Sen att folk kan tycka saker, ja det kommer man aldrig ifrån. Jag kan t ex tycka att om man på restaurang beställer en helt vegetarisk rätt, så bör man inte klaga för att den är just helt vegetarisk. vilket faktiskt händer mer ofta än man skulle kunna tro, men det är bara att gilla läget liksom.
Det har du såklart rätt i. Det finns såklart situationer där personalen inte kan förväntas ha koll på allt och så länge jag får den information jag vill ha så är jag nöjd. Jag ser ju hellre att man kollar efter en extra gång för att förmedla ett korrekt svar.
 
Avvänjningsålder på kalvar osv? (Sen kan man ju ifrågasätta huruvida det är ökad djurvälfärd att kon får knyta an till kalven innan den flyttas, istället för att ta den på en gång...)
Har de inte ändrat det? Har för mig att det åtminstone varit på tapeten av just det skälet du nämner - att det är bättre att separera kalven tidigare från mamman.
 
Har de inte ändrat det? Har för mig att det åtminstone varit på tapeten av just det skälet du nämner - att det är bättre att separera kalven tidigare från mamman.

Det ändrades från 3 till 1 dygn för några år sen. Men det är som sagt ingen som har EU-ekologiska mjölkkor i Sverige.
 
Eko när det gäller kött säger mer om antibiotika användning än om hur djuren faktiskt har det (utrymme, utevistelse osv). Om jag inte missuppfattat det. Jag hade lätt valt den lokala framför den ekologiska. Dels för att jag är skeptisk till hur ekologiskt är idag och dels för att jag tycker att vi alla borde handla mer närproducerat då transporter står för mycket miljöförstöring. Det hjälper liksom inte hur miljövänligt producerat en vara är om den är producerad på andra sidan jordklotet och sen transporterad hit.
KRAV reglerna har mycket större krav på utrymme, utevistelse och i viss mån berikning än konventionell produktion.

http://www.krav.se/fakta-om-krav-certifierad-djurhallning
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp