Bomlös hysterin!

B

_breeze_

I just cant get it! :confused:

Asså det känns som om hälften av alla trådar här på utrustning handlar om Bomlösa och Bomfria sadlar! Jag ska inte säga nått om att dom är dåliga för jag har ingen erfarenhet av dem heller.. Men jag står ju i ett hoppstall och man väl inte hoppa med bomlösa sadlar??
Ser ni med bomlösa sadlar nån mer tjusning i dom än att dom passar lätt? För det är väl det som är grejen? Har ju ingen som helst koll!
Jag har alltid tyckt att det känns som en stor billig klump som skogsmulle hästar går runt med... :o

Men nu är jag beredd att lära mig allt om bomlöst, det har mitt samvete tvingat mig till!

LÄR MIG!

Fast för min egen del blir det nog Prestige MED BOM ett tag till :D
 
Sv: Bomlös hysterin!

Här är en till ryttare som rider med vanlig sadel och också undrar! :bump:

Håller helt med dej om att hälften av alla trådar handlar om bomlösa sadlar, det verkar ju rent av mode att ha en... ;)
 
Sv: Bomlös hysterin!

Pja, vad ska man säga, hästryggar är mjuka och rörliga och bomsadlar hårda och stela, det finns en viss divergens där som inte är helt lycklig och som är anledningen till att jag använder bomlös sadel sedan drygt tre år.

Tyvärr måste jag spräcka dina fördomar genom att dels berätta att jag inte är en skogsmulle, och dels att klumpen tyvärr inte var billig.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Nej, billiga är de ju inte! :eek: :eek:
Hade varit lite intresserad om den hade sett lite mer hmmm...sadelaktig ut. men nu verkar ju även det komma! :idea:
Kommer helt klart testa nån gång, men vet ingen i närheten som man kan låna av....hade varit kul att känna skillnaden nämligen.
 
Sv: Bomlös hysterin!

De är jättesköna!! Känns som en soffkudde ungefär... :love: Och man får en fin sits!! Iaf i den jag har provat. Jätteskön att rida långt i med!!

De används väl mycket i distans om jag inte har helt fel. Alltså även på tävling, så skogsmullesadel kan man väl inte kalla dem heller.

Men jag är ändå mer för bomsadlar hittills!!
 
Sv: Bomlös hysterin!

Ser ni med bomlösa sadlar nån mer tjusning i dom än att dom passar lätt? För det är väl det som är grejen? Har ju ingen som helst koll!
Jag har alltid tyckt att det känns som en stor billig klump som skogsmulle hästar går runt med... :o

Det är en stor sak skogshästar går omkring med, bland annat ;) Inte klump däremot, de känns inte klumpiga varesig för häst eller ryttare. Och väger mindre än en bomsadel.

Fördelen förutom passformen är KÄNSLAN. Du sitter som i en soffa, det är så bekvämt att det är pinsamt. Mjuuukt, följsamt etc helt enkelt. Sen iaf jag sitter EXTREMT mycket bättre i en bomlös. Som jag tjatat om tidigare så i FreeFormen kan jag sitta ner i trav och galopp utan MINSTA ansträngning. Jag bara sitter där. I alla bomsadlar inklusive en del andra bomlösa har jag fått kämpa för att sitta ner.

Sen, iom de flyttbara stigläderfästena på FreeFormen så sitter jag absolut lodrätt utan ansträngning med. Kort sagt - JAG är en bättre RYTTARE i bomlöst!

HÄSTEN fick friare galopp också, men så har vi aldrig lyckats hitta en bomsadel som ligger 100% bra på honom heller.

Mitt för dagen STÖRSTA problem är hur fasiken jag NÅGONSIN ska ju kunna konvertera tillbaka till bomsadel i dressyren. Sitta i en hård sak (för även den mjuuukaste bomsadel är hård i jämförelse) där jag får anstränga mig för att rida? Nej, det är nogd ags jag börjar fila på den där dispensansökan för att få tävla unghästen i bomlöst sen (valacken tävlar bara på klubbnivå och där har jag dispens).

/Alexandra - som aldrig kan tänka sig att frivilligt byta den FULA bomlösa mot en ack så snygg dressyrbomsadel. Men som imorgon ska till sadelutprovaren för att se om vi kan hitta en hoppsadel.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Vimzis skrev:
Här är en till ryttare som rider med vanlig sadel och också undrar! :bump:

Håller helt med dej om att hälften av alla trådar handlar om bomlösa sadlar, det verkar ju rent av mode att ha en... ;)

Knappast mode eftersom inte en enda tävlingsryttare eller liknande har det eller oftast ens vill ta i den med tång. Snarare så att, som luftats lite i den här tråden 'det är en ful klump som skogsmullehästar lallar runt i'.

DÄREMOT så iom bomlöst boomen som man nog faktiskt får kalla det som pågår just nu, där det faktiskt finns märken i alla prisklasser och den bomlösa sadeln gjorts tillgänglig för fler, så är det fler som provar, antagligen påverkat av att senaste åren har det pratats MYCKET oms adeltillpassning och många har insett att deras bomsadel inte passar och sen hur SVÅRT det är att hitta en passande bomsadel. Och då är det många som provar bomlöst - och eftersom de flesta inte har erfarenhet sen tidigare och 'bomlöstutprovare' är lika sällsynta som snö på midsommar, så kommer helt naturligt en rad frågor. Jag tycker det är BRA att folk frågar och inte bara testar själv.

Sen blir man lätt lyrisk också när man inser hur skön och enkel den är att sitta korrekt i, att hästen rör sig väldigt mycket bättre eller liknande som många upplever och då vill man dela med sig.

Och som sagt, billiga, tja Knights är väl billig, startar väl på 5000 kr utan padd. Men de flesta bomlösa ligger från 8 - 12 000 kr, dvs samma pris som många, många sadlar. Och det går lätt att hitta en bomsadel som är billigare. Och där slipper man ha en padd för över 1000 kr och så vidare. Däremot är en 'billig' sett till att ofta kan du ha en sadel till flera hästar.

/Alexandra .- som är bomlöstfrälst och ställt en hel del frågor mellan minf örsta kontakt med en bomlös och mitt köp av en.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Prova att spänna fast två plankor på ryggen med ett spännband och ge dig ut å spring :smirk: :devil:

nätack! bomlöst va det här.... mycke skönare å springa med en kudde på ryggen :banana:
 
Sv: Bomlös hysterin!

Just det, en Knights Bareback är det jag brukar rida i!! Verkligen jättesköna!! Sitsen blir lodrät och det finns ingenstans att knipa med knäna!! :D

Nackdelen tycker jag är att det är så svårt att få den att ligga rakt!! Känns som den hamnar snett så fort man sitter upp (även om man sitter upp från pall) eller om hästen hoppar åt sidan lite. Finns det några knep?

Men distansryttare tävlar väl i dem? Eller har jag helt fel?
 
Sv: Bomlös hysterin!

Julle skrev:
Nackdelen tycker jag är att det är så svårt att få den att ligga rakt!! Känns som den hamnar snett så fort man sitter upp (även om man sitter upp från pall) eller om hästen hoppar åt sidan lite. Finns det några knep?

Spänn gjorden hårdare eller (helst) - skaffa bättre balans ;)

/Alexandra - som jobbar med hur hon EGENTLIGEN belastar när hon står i fältsits i galoppen. Jämnt trodde jag, snett sa Freeformen och gav sig av åt sidan.. hrmm..
 
Sv: Bomlös hysterin!

Tack för alla svar! Men en bomfri sadel är nog inget för mig! Speciellt inte om man inte får tävla lite högre klasser i dom! För det va väl nån som skrev att hon kunde tävla lokalt med den?
 
Sv: Bomlös hysterin!

Den nya från ST borde gå att få tävla i ser ju precis ut som en bomsadel.
/T
 
Sv: Bomlös hysterin!

Sen så är det ju lite skillnad mellan häst och männsiska :smirk:
 
Sv: Bomlös hysterin!

_breeze_ skrev:
Tack för alla svar! Men en bomfri sadel är nog inget för mig! Speciellt inte om man inte får tävla lite högre klasser i dom! För det va väl nån som skrev att hon kunde tävla lokalt med den?

Nej, du får tävla under lokalnivå med den med arrangörens godkännande. Talar om dressyr. I TR för dressyr har nämligen något pucko skrivit in att sadeln skall vara av 'engelsk typ'. Och det är tydligen inte de bomlösa som finns idag (hur man nu får ighop DET är en annan femma). Den nya ST Close Contact borde de inte kunna klaga på dock.

Från lokal och uppåt gäller TR ovillkorligen, på klubbnivå kan nästan hela TR 'förhandlas bort', däremot inte säkerhetsdelen. Så precis som arr klubb kan ge 'dispens' för klädseln och inte kräva TR-mässig klädsel kan de ge dispens för en massa annat. T ex ge utrustningsdispens så du får tävla i annan sadel i dressyr än 'av engelsk typ'.

Så har inget med hur höga klasser det är, utan en puckad formulering i TR som ansvariga väljer att tolka efter EGET tycke och smak. Det finns överdomare i dressyr som gett dispens för just den tävlingen, men en generell dispens måste du söka och det finns de som fått den på lägre nivå (lokal, ev regional inte säker på om det var regional).

Men som sagt, den nya som kommer i augusti från ST KAN d einte gnälla på och den är tillåten rakt av.

I hoppning är sadlingen fri men bomlöst är inte riktigt lämpat för hoppning, så där är den tillåten men används sällan.

/Alexandra - som har klubbdispens för sin FreeForm och som kommer skaffa en genrell licens för att unghästen ska få tävla lokal dressyr iaf med den om det så blir det sista jag gör ;)
 
Sv: Bomlös hysterin!

Alexandra_W skrev:
Spänn gjorden hårdare eller (helst) - skaffa bättre balans ;)

/Alexandra - som jobbar med hur hon EGENTLIGEN belastar när hon står i fältsits i galoppen. Jämnt trodde jag, snett sa Freeformen och gav sig av åt sidan.. hrmm..

Jo, det där sista håller jag med om... Skjuter alltid över mig på höger... Men sitta upp måste man ju och om gjorden är så hårt spänd det går då? Och sadeln hamnar snett redan där?? Men visst, det största problemet är ju att jag inte sitter helt rakt alla gånger... :angel:
 
Sv: Bomlös hysterin!

Julle skrev:
Jo, det där sista håller jag med om... Skjuter alltid över mig på höger... Men sitta upp måste man ju och om gjorden är så hårt spänd det går då? Och sadeln hamnar snett redan där?? Men visst, det största problemet är ju att jag inte sitter helt rakt alla gånger... :angel:

SPänn gjorden hårdare innan du sitter upp eller sitt upp från en högre pall/ramp så du inte behöver belasta stigbygeln
 
Sv: Bomlös hysterin!

Här är min klumpiga 10000-kronorssoffa som är det bekvämaste min röv berört. Två timmar i en bomsadel = öm i tre dagar för mig. Aldrig i denna underbara sadel.
8922uppladd.JPG
 
Sv: Bomlös hysterin!

Det är ju en innepryl, trots att dom har sina tydliga fördelar. Just nu ska man rida akademiskt, bettlöst och i bomfritt, för det är ju det enda rätta mot hästen, eller hur?! :smirk: ;)
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 404
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då var min hälsohemsvistelse slut, och jag har återvänt hem igen. Men vilken häftig upplevelse det var! Min tanke med att åka dit var...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 531
Senast: bigganl
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?
  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp