Bukefalos 28 år!

Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

E

Equine

Har varit i kontakt med en sadelmakare idag, o hon hade inget gott att säga om bomlöst mest för att den inte klarar att fördela trycket, utan punkt belastar.

Då frågade jag om de som har paneler i lite tjockare matrial om de va bättre,än tex de som har en padd med lite fårskinn under, men det va samma skiten typ, och att de som tillverkar bommlöst inte vet vad de håller på med, dels oxå för att stiglädren ligger över torn utskotten o trycker på dom

Så nu vänder jag mig till er som har egna erfarenheter, eller som har pratat med ngn som påstår motsatsen, eller ngt forskat på det osv
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Det finns 500 ton trådar om bomlöst, använd sökfunktionen och sök på bomfritt/bomlös
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

har sökt o har kollat runt lite, men det blir mkt sökande för att få de svar jag vill ha, så jag valde att göra en ny, o när man inte har bredband så blir det dyrt att sitta ute i flera timmar för att söka, eftersom det finns mkt man vill söka o ha reda på här på buke o andra sidor förståss
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

I stallet där jag har min häst har dom också haft ut en manlig sadelutprovare/sadelmakare som provat ut sadelar till flera hästar. Han ska tydligen vara väldigt kännd och duktig mm. Tyvärr så var jag själv inte i stallet då han var där men ett par andra i stallet hade frågat honom om det här med bomlöst...
Han hade också sagt att det var vansinnigt och att den som kom på detta måste var typ dum i hela huvudet.... jag vet ju inte exakt vad som frågades och hur han svarade...men det var nått i den stilen han svarade.

Själv är jag helt övertygad om att bomlöst är "svaret på alla problem".
Jag har förr alltid haft vanliga bomsadlar till alla min hästar och det var inte förr än jag till slut insåg att min arab (kort jätte bred platt manke) inte kan ha en vanlig sadel som jag började kolla på bomlöst.
Jag har ridit i bomlöst (knights bearback med torsion schabrak) över 2 år nu. Jag rider 5-7 dagar/vecka tränar dressyr för tränare 1 dag/vecka. Tränar själv i ridhuset 1-2 dagar/vecka resten av dagarna rids hästen ute i skogen. Varje pass är 45min-1,5tim. Hon har aldrig haft ont i ryggen hon har fått ett mycket bättre steg sedan jag började med bomlösa sadeln och hon har tidigare vuxit väldigt olika på framhovarna (ena växer rakt upp medan den andra flyter ut). Detta är nästan borta och båda hovarna växer nästan lika. Hovslagaren tror att det är för att jag bytt sadel och när jag pratade med veterinären om det så sa hon att det är fullt möjligt att hon tidigare pga att bommen i sadeln stört rörelserna = ojämn belastning = ojämn tillväxt på hovarna. Och den förklaringen tror jag själv på efter som att det blivit så enorm skillnad på hästen.

Jag tror på bomsadlar när det gäller hoppning efter som att det kräver lite annat av sadeln och där tror jag att man måste ha en bom för att tryckavlastningen ska bli bra.

Innan den bomlösa sadel hade vi också problem med orena framben och 2 st dubbelsidiga kotledsinflammationer. Mina bomsadlar har varit utprovade av sadelinpassare men nån sadel har jag själv provat ut.

Om bomlöst skulle vara skadligt för hästens rygg så skulle tex distansryttare inte kunnat rida i dom för då skulle deras hästar få ont i ryggen = går ej igenom veterinärkontroller = måste avbryta tävling.

Om du aldrig provat/ägt/ridit i en bomlös....
Testa! Låna/hyr av någon och prova på din häst.
Jag tror att både du och hästen blir nöjda.
Den modell som jag har kostar ca 5000kr och om du köper ett schabrak från torsion så kostar det 1480kr. Och det är inte sååååå mycket pengar så att man blir helt ruinerad. Anledningen till att jag valt torsions schabrak i stället för den såm "tillhör"/går att köpa till sadeln är att torsions inlägg är tjockare precis vid ryggraden = bättre tunnel för ryggraden.

Nu mera finns det även en bomlös som du får tävla i(dressyr)...
Den heter STAR-TREKK DRESSAGE CLOSE CONTACT och finns att köpa hos www.kaupreridsport.se
Jag har själv tänkt köpa denna modell (när jag får råd) och därför har jag varit i kontakt med svenska ridsportförbundet och dom sa att det fanns inget att invända...sadeln ser tillräckligt engelsk ut för att vara godkännd för dressyrtävling.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Equine skrev:
Har varit i kontakt med en sadelmakare idag, o hon hade inget gott att säga om bomlöst mest för att den inte klarar att fördela trycket, utan punkt belastar.

Då frågade jag om de som har paneler i lite tjockare matrial om de va bättre,än tex de som har en padd med lite fårskinn under, men det va samma skiten typ, och att de som tillverkar bommlöst inte vet vad de håller på med, dels oxå för att stiglädren ligger över torn utskotten o trycker på dom

Så nu vänder jag mig till er som har egna erfarenheter, eller som har pratat med ngn som påstår motsatsen, eller ngt forskat på det osv

Sadelmakare har ägnat ganska mycket tid åt att lära sig tillverka bomsadlar. Det är liksom en ganska integrerad del av deras världsbild, att det behövs en bom i en sadel. Däremot har få av dem ägnat någon djupare uppmärksamhet åt bomlösa sadlar genom att t ex prova att använda dem. Trots det finns det ändå en eller annan sadelmakare som rekommenderar bomlösa, särskilt till hästar som har så besvärligt sadelläge att det är omöjligt att passa till en bomsadel.

Själv tar jag mina hästars prestation som ett tydligt tecken på att bomlösa inte är skadliga utan snarare tvärtom. Jag utesluter inte att hästen skulle prestera lika bra i en riktigt bra, perfekt utprovad sadel. Men just nu ser jag ingen anledning att lägga de pengarna för att få veta.
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Jag har vart lite emot bomlöst just av tryckfördelningsfunderingarna. Och att alla bomlösa var så vanvettigt fula... Men när jag gav upp och köpte mig en bomlös, en Startrekk, som inte nog med att den var snygg, den TROLLADE med min häst! Han har ALDRIG rört sig så bra innan! Och lägger jag på en bomsadel så är effekten omedelbar - rörelserna blir betydligt sämre...
Hade den inte fördelat bra så hade han inte rört sig som han gör!
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Du har ju fått bra svar redan, ville bara även säga att:

Equine skrev:
mest för att den inte klarar att fördela trycket, utan punkt belastar.
Bomlösa sadlar skulle man kunna jämföra med en madrass på hästen, en madrass kan knappast punktbelasta. De flesta sadelmakare har inte ens brytt sig om att titta närmare på hur en bomlös är byggd, eller så baserar de sitt omdöme på en enda modell de sett en gång för 10 år sedan :crazy:

Equine skrev:
dels oxå för att stiglädren ligger över torn utskotten o trycker på dom

Vissa bomlösa kan göra detta om man inte använden den padd med kanal som SKA användas till. Men bomlösa som har riktiga bossor på undersidan trycker inte på tornutskotten. Och GÖR den det så passar den inte hästen. Hästen ska ALDRIG ha tryck på tornutskotten!
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Tack för alla svar. Enligt den här sadelmakaren nu då så skulle inte panelerna klara att fördela trycket, men som sagt va, jag lyssnar hellre på er o vad era hästar visar o försöker dra en slutsats framöver om vad jag ska ha. Fler åsikter vore trevligt
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

svea skrev:
Sadelmakare har ägnat ganska mycket tid åt att lära sig tillverka bomsadlar. Det är liksom en ganska integrerad del av deras världsbild, att det behövs en bom i en sadel. Däremot har få av dem ägnat någon djupare uppmärksamhet åt bomlösa sadlar genom att t ex prova att använda dem. Trots det finns det ändå en eller annan sadelmakare som rekommenderar bomlösa, särskilt till hästar som har så besvärligt sadelläge att det är omöjligt att passa till en bomsadel.

Själv tar jag mina hästars prestation som ett tydligt tecken på att bomlösa inte är skadliga utan snarare tvärtom. Jag utesluter inte att hästen skulle prestera lika bra i en riktigt bra, perfekt utprovad sadel. Men just nu ser jag ingen anledning att lägga de pengarna för att få veta.

Ha ha det här med att de inte har lagt ngn uppmärksamhet på hur det funkar utan bom, ja det va ju tydligt på henne, men hon typ sade att en idiot kan räkna ut att det kommer att bli ett ökat tryck utan bom, tänkte fråga henne hur det kommer sig att hästarna klarar att muskla sig så bra som jag har hört att vissa gjort då, men jag bet mig själv i läppen för hon va redan så upprörd att hon mer el mindre skällde ut mig, bara för att jag tog upp frågan om bomlöst

Men då kan man väl kanske dra den slutsatsen att en någorlunda musklad häst klarar av den ökade punkt belastningen som blir??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Equine skrev:
hon mer el mindre skällde ut mig, bara för att jag tog upp frågan om bomlöst

Kanske hon känner sig hotad/rädd för att bli arbetslös?!;)

Kan ju tillägga att jag själv rider bomlöst i min ST dressage CC.:)
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

ja ngt i den stilen verkade det att vara
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Equine skrev:
Har varit i kontakt med en sadelmakare idag, o hon hade inget gott att säga om bomlöst mest för att den inte klarar att fördela trycket, utan punkt belastar.

:rofl: Vilken tur att min häst inte har hört detta - det är ju ändå han som ska ha den på sig och då han säger JA TACK! till den bomlösa och USCH, NEJ TACK! till alla bomsadlar så är ju valet givet...

/Camilla
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Equine skrev:
Men då kan man väl kanske dra den slutsatsen att en någorlunda musklad häst klarar av den ökade punkt belastningen som blir??

...finns beskrivet i miljoner trådar om vilken typ av belastning en bomlös ger...o det blir inte punktbelastning! Tänk om den "myten" kunde dö ut någon gång..!
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

*KL*

Nu är det faktiskt så att långt ifrån alla bomlösa sadlar är bra, precis som det finns dåliga bomsadlar.
Lite är det så att det har gått en hype i bomlöst och det är en hel del hästar som är ute och knatar med bomlösa sadlar och som hade mått mycket bättre av bomsadlar och vise versa.
Långt ifrån alla av de bomlösa sadlarna som finns på marknaden just nu är så tryckfördelande som deras tillverkare och återförsäljare vill göra gällande.
Men bomlöst är inne i ett barnstadie om en tio år börjar vi se resultatet av vad lång användning av den typen av sadel ger och jag är inte helt övertygad om att det kommer vara positivt hela vägen igenom - vi får se!

Man ska se till individens behov och inte vad alla andra har för erfarenheter och åsikter.
Man ska se till vad ekipaget gör och inte gör och vilka förutsättningar, mål och ambitioner ekipaget har.
Man ska se till fysiska aspekter hos både häst och ryttare.
När man har gått igenom den långa digra listan så diskuterar man vilken utrustning som behövs.

Mina åsikter om bomlöst är helt grundade på nuvarande modeller. De som är tio år gamla tittade jag inte på - då gjrde jag lumpen och hade föga tid.:cool:
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

apocalypsen skrev:
Nu är det faktiskt så att långt ifrån alla bomlösa sadlar är bra, precis som det finns dåliga bomsadlar.
Är det FAKTISKT så? Vilka typer är då dåliga? Och vilka problem ger de?
Lite är det så att det har gått en hype i bomlöst och det är en hel del hästar som är ute och knatar med bomlösa sadlar och som hade mått mycket bättre av bomsadlar och vise versa.
Vad grundar du detta på? Jag säger inte att du har fel, men jag kan varken bekräfta eller motsäga ditt påstående då jag inte har en aning om alla hästar med bomlösa sadlar och därför är det intressant att veta hur du vet detta? Vilka bomsadlar skulle de ha mått bättre av? På vilket sätt? Vad har de för bomlösa sadlar nu och varför mår de dåligt av dem?

Långt ifrån alla av de bomlösa sadlarna som finns på marknaden just nu är så tryckfördelande som deras tillverkare och återförsäljare vill göra gällande.
Hur tryckfördelande är de då? Hur stor är skillnaden mot vad åf påstår? Är denna ev. skillnad skadlig? Hur stor viktfördelning är rätt? Uttryckt i vikt/yta? Är alltid en sadel med större anläggningsyta bättre än en sadel med mindre yta? Varför är då engelska sadlar utrustade med mycket smala putor? Eller är det bara fördelning i längd som är viktig?
Men bomlöst är inne i ett barnstadie om en tio år börjar vi se resultatet av vad lång användning av den typen av sadel ger och jag är inte helt övertygad om att det kommer vara positivt hela vägen igenom - vi får se!
Hur mycket underlag behövs? Hur många hästar och hur många timmar i sadeln? Finns det några discipliner som använt bomlösa sadlar länge redan? Tex distansritten? Är det inte så att det är först de senaste 1-2 åren som ryttare allmänt blivit intresserad av bomlöst, men att det inom distansritten funnits länge och att de där används otroligt mycket?

Man ska se till individens behov och inte vad alla andra har för erfarenheter och åsikter.
Man ska se till vad ekipaget gör och inte gör och vilka förutsättningar, mål och ambitioner ekipaget har.
Man ska se till fysiska aspekter hos både häst och ryttare.
När man har gått igenom den långa digra listan så diskuterar man vilken utrustning som behövs.

Hur många går igenom den listan innan de beslutar sig för en engelsk bomsadel? Min erfarenhet är att det är självklart att det ska vara en engelsk bomlös sadel (se bara hur sadlar presenteras i butiker och postorder; engelska sadlar under "sadlar", westernsadlar under "western" och islandssadlar under "island"). Därför inhandlar alla en sån som i bästa fall har rätt bomvidd och rätt längd men i övrigt görs ingen behovsanalys och inga andra sadeltyper utvärderas.

/Camilla
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Var hos en rätt känd sadelmakare med min häst för ett tag sen och det första han gjorde innan han ens visste vad jag använde för sadel, var att han klämde och kände på hennes rygg... Han frågade om jag använde bomlöst och ja, det har jag ju gjort ett tag. Hästen reagerade så att där jag hade min tyngdpunkt när jag red var hon öm. Hade jag däremot haft en sadel med bom hade ej det här problemet funnits sa han. Bomsadlar fördelar ut trycket till skillnad mot bomlösa. Om de ligger korrekt vill säga. Så har JAG fått lära mig...
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Är det FAKTISKT så? Vilka typer är då dåliga? Och vilka problem ger de?

Jag tänker inte gå in på märken eftersom det ger inget att sitta och smutskasta dem - alla blir saliga på sin tro.
Men ett problem med vissa märken är att de är för mjuka även om de används med pad. De tryckfördelar inte ett piss och i kombination med lite tyngre ryttare blir det ännu värre.
Ytterligare ett skäl till att inte diskutera märken är att det är mycket individuellt beroende på sadel i kombination med häst och ryttare


Vad grundar du detta på? Jag säger inte att du har fel, men jag kan varken bekräfta eller motsäga ditt påstående då jag inte har en aning om alla hästar med bomlösa sadlar och därför är det intressant att veta hur du vet detta? Vilka bomsadlar skulle de ha mått bättre av? På vilket sätt? Vad har de för bomlösa sadlar nu och varför mår de dåligt av dem?

En intressant diskution med insatta veterinärer grundar jag bla min argumentation på.
Det finns hästar som har haft bomlöst för att deras ägare inte har orkat/kunnat/hunnit leta upp passande bommar till dem och de har användt bomlöst som alternativ under uppbyggnadsfas mm. Detta har inte alla gånger varit av godo och tvärtom skapat muskelspänningar, ömheter hos hästen, obalans och smärtor hos ryttaren
Sedan finns det hästar som mår mycket bra av bomlöst och fungerar väldigt väl under dessa sadlar. En del av dessa hästar har naturligt breda ryggar och icke-existerande sadellägen. De är helt enkelt inte alltid skapta för att ridas på


Hur tryckfördelande är de då? Hur stor är skillnaden mot vad åf påstår? Är denna ev. skillnad skadlig? Hur stor viktfördelning är rätt? Uttryckt i vikt/yta? Är alltid en sadel med större anläggningsyta bättre än en sadel med mindre yta? Varför är då engelska sadlar utrustade med mycket smala putor? Eller är det bara fördelning i längd som är viktig?

Det varierar mycket på märke. En kollega till mig i England har tydligen roat sig med att lägga en slät tryckmätningspadd under sadlarna (han gör det med alla sadlar han passar till för att veta att det inte finns några tryckpunkter) Det ska tydligen vara enorm skillnad beroende på märke och tillverkningssätt. Jag har inte varit i kontakt med honom det senaste året och har därför inget tillgängligt material.

Naturligtvis ska trycket fördelas jämnt över hela den del sadeln ligger an mot hästen. Momentär tryckförändring går aldrig att undvika eftersom hästen rör sig på olika underlag, hoppar mm.

Engelska sadlar tar jag just nu som ett samlingsuttryck för en modell av sadel. Långt ifrån alla har smala putor och bommen hjälper till att fördela trycket jämnt över putorna.
Både bredd och längd är viktiga aspekte vid viktfördelning . Uttryckt i vikt/yta har jag inget.

Jag tycker att det är skadligt om en sadel som sägs vara viktfördelande lyfter både fram och bak och trycket hamnar på mitten. En bomsadel börjar i regel gunga och ligger inte still en klar indikation på att sadeln inte passar. En bomlös ligger kvar med och still, men med snefördelat tryck.


Hur mycket underlag behövs? Hur många hästar och hur många timmar i sadeln? Finns det några discipliner som använt bomlösa sadlar länge redan? Tex distansritten? Är det inte så att det är först de senaste 1-2 åren som ryttare allmänt blivit intresserad av bomlöst, men att det inom distansritten funnits länge och att de där används otroligt mycket?

Med risk för att få halvdistanssverige på halsen. Inom distans har det förekommit väldigt mycket allt från vanliga bomsadlar till hemmabyggen baserade på bildäck och jag vet inte allt.
Jag är inte jätteinsatt i distansens värld. Vad som pågår där har jag ingen koll på, jag jobbar inte med den typen av ryttare

Det är i hobby/amatörryttarvärlden det har blivit en hype.
Ungefär som att det blev en hype att ta till sadelmakare och kiropraktor för att lösa alla ridproblem när jag var i england för många år sedan
Det är här jag väntar på ett resultat, vad som händer när halvblodet Torsten är ute med Märta på ryggen varje dag. När medelryttaren som inte alltid har jättebalansen börjar nyttja denna typ av sadel. Som rider blandat men huvudsakligen i skogen blandat med dressyr


Hur många går igenom den listan innan de beslutar sig för en engelsk bomsadel? Min erfarenhet är att det är självklart att det ska vara en engelsk bomlös sadel (se bara hur sadlar presenteras i butiker och postorder; engelska sadlar under "sadlar", westernsadlar under "western" och islandssadlar under "island"). Därför inhandlar alla en sån som i bästa fall har rätt bomvidd och rätt längd men i övrigt görs ingen behovsanalys och inga andra sadeltyper utvärderas.


Nej men vad man borde och vad man gör är två skillda saker.
Men de flesta har ju någon aning om vad de vill med hästen de skaffar och det är en grund.
Sedan kan man ju efterhand upptäcka att man tillsammans med hästen är en fena på dressyr och har förutsättningar inom den sporten. Andra kommer på att de gillar hoppning bäst och en tredje att de föredrar skogen. Alla tre ekipagen har olika behov som behöver tillgodoses och sedan hur långt man är beredd att gå beror ju upp till var och en . Jag har kunder som bara rider i skogen och nöjer sig med en begagnad allrundsadel för 3000:- Jag har kunder som vill till medelsvår/svår och köper pryttlar för betydligt mer.
Jag ser en bomsadel som en bas för den ridning gör.
Jag tycker det är intressant att vrida och vända på saker och ta till mig det bästa. Därför följer jag den bomlösa sadelns utveckling precis som jag följde hypen och utvecklingen med luftstoppade sadlar och nu även vidgningsbara sadlar.
Saker är väldigt sällan vad de ser ut att vara och jag köper sällan till aldrig en säljares argument.
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

*hugger knapp*
Vill bara ge min erfarenhet av det hela dilemmat här... dvs av fyra hästar jag har hemma fungerar två med bomfritt.
Häst ett: irländare med rund stark rygg o bra muskulatur, stormtrivs med bomfritt. Dock inriden med bomsadel. Rör sig kanon i den
Häst två: halvblods-sto, tävlad i hoppning, har rund fin rygg, stortrivs oxå med bomfritt.
Häst tre: spanjor, välmusklad,får skav av bomfria sadlar trots att dom ligger helt korrekt. Han har helt enkelt för mycket aktion i sig för att klara av en bomfri.
Häst fyra: omusklad unghäst, står på bakbenen o bara kastar av med bomfritt, men är en pärla med bomsadel.

Min slusats är att de redan musklade runda hästarna klarar av det. Hur det ligger till vet jag inte, men hos oss kör vi på den saderln som passar o dom trivs med, bomfritt eller bomsadel.
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Tack för dina svar.

apocalypsen skrev:
Naturligtvis ska trycket fördelas jämnt över hela den del sadeln ligger an mot hästen.

Okej. VARFÖR är detta viktigt? Om jag har en bomlös med större anläggningsyta en än bomsadel och den bomlösa inte fördelar över hela ytan och bomsadeln fördelar över hela, men den jämförande ytan är lika stor?

Med risk för att få halvdistanssverige på halsen.
Nejdå, just nu är det bara jag som tycker att kombinationen av dina åsikter här nere (jag har klippt in från slutet av ditt inlägg) är intressant:

Inom distans har det förekommit väldigt mycket allt från vanliga bomsadlar till hemmabyggen baserade på bildäck och jag vet inte allt.
Jag är inte jätteinsatt i distansens värld. Vad som pågår där har jag ingen koll på, jag jobbar inte med den typen av ryttare
---
Saker är väldigt sällan vad de ser ut att vara och jag köper sällan till aldrig en säljares argument.

Ser du? "Saker är väldigt sällan vad de ser ut att vara..." Jag undrar var hemmabyggen baserade på bildäck kommer ifrån? Har du sett en sådan? Hos en distansryttare, eller hos en ryttare som ville rida distans? Var den dålig, då?

Sen undrar jag vad "den typen av ryttare" betyder? Då jag är distansryttare så vore det kul att veta hur jag är, liksom.

/Camilla, som rider LA dressyr, MSV distans, C-nivå i western, vad nu det blir för typ av ryttare...
 
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

Precis som med en bomsadel så behöver man anpassa en bomlös så att den ligger bra. Just det problemet du beskriver är nog inte så ovanligt med en bomlös som inte har justerats efter hästen.

Men jag vet inte om jag håller med om att problemet skulle vara borta med en bomsadel. Jag har haft flertalet bomsadlar inpassade av sadelmakare och de har gjort min häst ryggöm över HELA ryggen och så pass ryggöm att han har reagerat vid rykt.

Med den bomlösa så är nästan all ryggsmärta borta, fortfarande finns en liten reaktion över länden men jag har haft den bomlösa i knappt ett år och han har varit ryggöm i 7 år innan dess så det tar väl ett tag innan allt är borta.

I början med den bomlösa (en ST Comfort Shorty) så blev min häst ruggad på vänster sidan lite framför min höft. Efter omplacering av paneler så är problemet borta. Men jag kollar sadeln med jämna mellanrum och man känner också vid ridning om man behöver justera. Eftersom min häst alltid varit dåligt musklad vid manken så växer de musklerna sakta men säkert så ibland får jag bredda lite framtill för att den ska fortsätta att ligga bra.

Skillnaden mot en bomsadel är väl att när den börjar ligga fel så kan jag själv inte göra så mycket åt det och även för en sadelmakare är det begränsade möjligheter om man inte vill kosta på den en förmögenhet.

/Camilla
 

Liknande trådar

Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 165
Senast: Liten
·
A
Utrustning http://caandraa.blogg.se/dixie/?tmp=09085924 På länken ovan finns resultatet när jag provade stallkompisens freemax! Hur ligger den...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: sissu
·
Hästmänniskan I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 041
Senast: skuggi
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 962
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp