Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu begriper jag inte riktigt din mening om isisen:confused:
Men små hästar/ ponnies som inte rids av oproportionerligt stora ryttare borde klara sig utan skor.
Isisen är en ponny även om det låter bättre med häst:D

Aj aj aj Axel! :eek:

Hoppas ingen från Island läser vad du skrivit :D

Min väninna sa till en Islänning på mitt förra jobb att "Oh, Islandsponnyer är så söööööta :love:" Gissa om hon hade varit död om blickar hade kunnat döda :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boots till barfotahästar!

tack för bilderna MEN har du någon bild på hoven under före och efter? svårt att se bara på hovarna sådär.

dessutom tycker jag ärligt talat att skillnaden före och efter är så enormt liten att jag inte riktigt förstår vad man betalar för?
då kan man ju nästan ta raspen och vidröra hoven lite så den ser lite rörd ut och så har man verkat den?!
sliter denna hästen såpass mkt att du inte vågade ta så mycket att det är synligt för högat?

är det bara jag som på vissa bilder inte ens ser skillnaden?

såklart att det ser bra ut mellan före och efterbilderna om man knappt rört hoven?!
om man aldrig gör några drastiska förändringar kan man ju heller inte ändra på en hov som blivit felverkad.

dock är denna hästen säkert bra verkad så du kanske inte behövde göra så mkt?

jag tror dock att hon som verkade min häst sista gången ville göra en drastisk förändring med tanke på att min häst blivit gångartsskodd innan dvs långa tår fram och korta bak. det vet du väl om?!

därför behövde hon ju ta maximat på framhovarna för att korta av dem.

Hmmm, jag tycker förstås man ser skillnad :)

Titta på bilden med båda framhovarna framifrån före verkning. Den ena framhoven (vänster) är rätt så sned. Insidans hovvägg ser ut att vara längre/högre än på utsidan. I och för sig står hästen precis i en spricka på golvet så det kan ju vara en synvilla men det ser i alla fall ut så.

Sen tycker jag också att man kan se att hovarna (syns mest på höger) är liksom lite "klockformade". Om man hade lagt en linjal mot sidorna från kronranden och ned till golvet längs med hovväggen så hade man sett tydligt att linjalen inte hade haft kontakt hovväggen hela vägen ner.

Tittar man på bilderna när de är verkade så ser man att hovis har filat bort det utbuktande längst ner, det som såg ut att vara lite utflutet. Han har dessutom rundat av kanterna. Hade man lagt en linjal på hovens sidor nu (från kronrand till golv) så hade där inte varit något mellanrum utan linjalen hade slutit ganska tätt mot hovväggens sidor.

Kan hända inte hovis i detta fall har gjort några större "operationer" men det beror ju på hur långt det gått sedan förra verkningen och hur mycket "skit" som hänt sedan dess. :) En häst som t ex inte fått sina fötter omskötta på bästa sätt där ser man antagligen större skillnad. Men visst tycker då jag det har hänt en del även här? :)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Men om man har en som är över 148 så har man ju en islandshäst.

Hmm:idea:Ska börja kalla dem från Shetland för Shetlandshäst:D:angel:
Ursäkta trådkapningen, men visst har storleken betydelse för slitaget.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

tack för bilderna MEN har du någon bild på hoven under före och efter? svårt att se bara på hovarna sådär.

dessutom tycker jag ärligt talat att skillnaden före och efter är så enormt liten att jag inte riktigt förstår vad man betalar för?
då kan man ju nästan ta raspen och vidröra hoven lite så den ser lite rörd ut och så har man verkat den?!
sliter denna hästen såpass mkt att du inte vågade ta så mycket att det är synligt för högat?

är det bara jag som på vissa bilder inte ens ser skillnaden?

såklart att det ser bra ut mellan före och efterbilderna om man knappt rört hoven?!
om man aldrig gör några drastiska förändringar kan man ju heller inte ändra på en hov som blivit felverkad.

dock är denna hästen säkert bra verkad så du kanske inte behövde göra så mkt?

jag tror dock att hon som verkade min häst sista gången ville göra en drastisk förändring med tanke på att min häst blivit gångartsskodd innan dvs långa tår fram och korta bak. det vet du väl om?!

därför behövde hon ju ta maximat på framhovarna för att korta av dem.


Tråkigt att du inte ser skillnaden för bilderna va enbart för din skull.

Du har dock en poäng i det du skriver att det är små förändringar som är gjorda men se dig inte blind på själva hovarna utan titta på benaxlarna och hästens förändring i balansen före=obalans och efter=balans.

Bilder tagna underifrån är helt ointressanta i detta fall, den viktigaste bilden som du borde analysera är den hoven som är upplyft och visar strålens balanserade position i förhållande till trakterna. Titta gärna lite noggrant längs ner på hovväggarna oxå så förstår du skillnaden på rundad hovvägg och brutal "bonna raspning"
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Men om man har en som är över 148 så har man ju en islandshäst.

Hmm:idea:Ska börja kalla dem från Shetland för Shetlandshäst:D:angel:
Ursäkta trådkapningen, men visst har storleken betydelse för slitaget.

Det handlar om rätt rasnamn inte storleken.
Du säger väl t ex inte fjordponny heller?
Rasen heter fjordhäst och det gäller så även islandshäst. :idea:

Ursäkta urspårningen från tråden, men den är ju redan urspårad ;)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ursäkta urspårningen från tråden, men den är ju redan urspårad ;)


Tänk att jag håller nog med, och därför låser jag tråden nu. Jag tror dessutom att TS bör ha fått svar på sina frågor vid det här laget.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
678
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp