Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Här hittade jag en skiss på hur hovbrosken fäster vid hovbenet, från sidan fast tyvärr utan "resten", så det är bara själva hovbenet och hovbrosken:
latcartlabelled.jpg.w300h225.jpg

Samt i genomskärning:
barmov.gif
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag tycker att jag skriver mer lättförståligt än många andra här och blir sällan missuppfattad. Att jag väcker känslor och reaktioner är väl bra för trådens framtida levene och dom reaktionerna som redovisas i kommande svar. Om du bara visste hur mkt spydigheter och klumpiga uttryck jag själv får från vissa här. Jag tar gärna det och ger gärna tillbaka, en rak komunikation är alltid rakare än en komunikation som slingrar sig i osäkerhet.

Om du retar dig till förbannelse på mig så kanske det beror på att du inte håller med mig men i stället för att diskutera det, väljer du att svara med tystnad.

Nä du coari, nu måste jag be att få protestera!

För det första väljer jag aldrig att "svara med tystnad". Varför uppfattar du det så? Även om man kan tro det i bland så bor jag inte här på Buke och svarar när jag har tid att logga in. Och speciellt mycket vill jag svara när du kommer med egna tolkningar som inte stämmer med verkligheten ;)

Du ger tillbaka säger du? Ja, det må hända men det gör man väl i så fall bara till dem som ger sig på dig? Du kommer faktiskt väldigt ofta med onödiga "pekpinne"-kommentarer som du kryddar med lite "gift" och till folk som i alla fall jag tycker inte förtjänat det.

Och en sak ska du veta om mig - jag är en person som i alla lägen försöker respektera andras åsikter. Det finns ett gammalt uttryck som lyder ungefär så här:

"Jag håller inte med dig men jag är beredd att dö för din rätt att få uttrycka din åsikt"

Nu tänker jag inte vara så dramatisk att jag går och dör :p men du förstår säkert innebörden?

Att jag "retar mig till förbannelse" har ingenting med att göra att jag inte håller med dig - det finns många jag inte håller med. Nej det är uteslutande ditt sätt att uttrycka dig till folk.. Du kanske missade att jag skrev att jag uppfattar dig som en av de duktiga hovslagarna? Det menar jag också! Jag skulle inte tveka att anlita dig om jag bott i din närhet!

Jag tycker det verkar som att du inte kan acceptera att andra har en annan efarenhet och åsikt med tanke på hur hårt du går åt dem ibland. :angel:

Så coari, nu går jag in i "tystnaden" igen för nu ska jag upp till pållen. :)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag försöker förklara saker med så enkla ordalag jag kan för att även lekmän skall greppa helheten, istället för att försöka imponera med så många facktermer jag kan.

Det tackar nog många för! :bow:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Facktermer har dock den fördelen att de är definierade, och minskar därmed utrymmet för feltolkningar. Det är i mina ögon bättre om vi intresserade lär oss korrekta benämningar från början.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag kan snacka politik på franska för att jag tycker att det blir mer exakta formuleringar, men det innebär inte att fler kommer att förstå mig för det! Det är en fin balansgång mellan missförstånd för att man uttryckt sig med för svåra ord och missförstånd för att man varit för generell. Men jag jobbar på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boots till barfotahästar!

Om du retar dig till förbannelse på mig så kanske det beror på att du inte håller med mig men i stället för att diskutera det, väljer du att svara med tystnad.

Att folk retar sig på en del inlägg beror nog mer på att du skriver i ett ska vi säga INTE hymlande ordalag, kort sagt du skriver rakt på sak. Det här är inte alltid så att människor vill bli konfronterade med sanningen, och det retar många. Sen är det alltid svårt att tolka ett skrivet inlägg, en del människor kan uppfatta det skrivna som spydigt även om avsikten inte var sådan. Jag tror att de flesta har råkat ut för det någon gång, andra drabbas säkert oftare.;)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Åtminstone jag skiljer på terminologi och val av språk. Det är en viss skillnad ;) Ber om ursäkt ifall det inte gick fram i ovanstående.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu får jag nog säga att jag inte heller förstår vad du menade med "armarna" också ända bak i trakten eller bilda ett litet valv i obelastat läge, liksom hoven ofta har ett litet fotvalv i obelastat läge. trots att jag är lekman så du får gärna förtydliga lite för mig med.
Kan instämma med att facktermer har en fördel, förstår man inte kan man ju slå upp det i en bok eller motsvarande, så det leder inte till missförstånd.:)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Fast det var väldigt kul när ni förr kallade trakten för häl:rofl:

Fast det kanske kommer från det engelska/amerikanska uttrycket "heel" och som man säger "overthere" när man benämner den delen av hoven? :idea:

Själv kallar jag hovarna ibland för fötter och mulen för näsan men självklart vet jag att det inte heter så :D
 
Sv: Boots till barfotahästar!

.....och bakdelen heter ibland "rumpegumpen" men när jag säger det så tror jag pålle skäms! :D

Förlåt ts nu spårade det ut igen! :rofl:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Här hittade jag en skiss på hur hovbrosken fäster vid hovbenet, från sidan fast tyvärr utan "resten", så det är bara själva hovbenet och hovbrosken:
Samt i genomskärning:
barmov.gif

Den här bilden vill jag tacka dig för att du la in för den beskriver precis det jag ville komma till. TACK!!

Här ser vi hoven i genomskärning bakifrån, även trakterna, vita linjen,det yttre skyddande vägghornet, strålen,elastiska putan och det viktigaste av allt, hovbrosket!!

Tyvärr är inte bilden helt korrekt utifrån vad som händer i en belastningsfas då denna bild enbart har ritat pilar uppåt vilket lätt kan leda till att man ser sig blind på att själva strålens kontakt med underlaget är helt avgörande för god hovmekanism.

Verkligheten är att kraften som hoven utsätts för i belastningen kommer från två håll !!

1. Det motstånd som underlaget ger i belasningsfasen,ju hårdare underlag ju mindre sjunker hoven ner och utsätts för motkraft. Strålens possition i förhållande till trakterna.

2. Den motkraft som hoven utsätts för utifrån hästens egen kroppsvikt och den motkraften som går genom hela benaxeln ner genom hoven. Ju hårdare underlag ju större kommer motkraften ner i hoven att bli och ju högre gångart ju större motkraft blir det.

Den motkraft som hoven utsätts för kommer först att expandera genom kotleden,vidare ner genom kronbenet och ner i själva hornkapseln. Detta leder till att kronranden först utsätts för motkraften och expanderar (vidgar sig) därefter transporteras kraften vidare ner i själva hovbenet/djupa böjsenan, elastiska putan och hovbrosket.

Hovbrosket är det vi konsentrerar oss på här. Även om detta är en "teckning" och inte en verklig bild så ser vi här ganska väl hur långt ner hovbrosket befinner sig i framför allt trakten i hornkapseln.

Nu kan vi lätt förstå vägghornet och hörnstödens skyddande naturliga inverkan på själva hovbrosket och förklaringen till elastiska putans storlek och strålens viktiga secundära upptag i själva belastningen.

Det är ingen slump att väldigt många hovar man för dagen tar del av som av en eller annan orsak är verkade i obalans med bakåt bruten vinkel,för hårt verkade trakter där strålen tar upp den primära belastningen och där individen uppvisat långvarig smärta i hovarna, även vid röntgen uppvisar hovbrosk förbening/ avsprängt hovbrosk. (läs hovbrosk fraktur)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag försöker förklara saker med så enkla ordalag jag kan för att även lekmän skall greppa helheten, istället för att försöka imponera med så många facktermer jag kan.

Jag tror flera hästägare förstår dig om du håller dig rätt benämning av hästens termer. Lekmän blir lätt förvirrade när man blandar ihop fötter och hovar.

Att du förklarar saker med så enkla ordalag du kan bevisar bara att du själv är lekman på området. Lär dig rätt termer så kommer du oxå vinna respekt och bli förstålig för dagens veterinär kår.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det tror jag inte din pålle skäms för, bara din man när du säger så.:rofl:

Nä, så säger jag inte till honom heller! Pålles rumpa är mycket sötare fniss :) ....eller ja - kanske något hårigare :rofl:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Nä, så säger jag inte till honom heller! Pålles rumpa är mycket sötare fniss :) ....eller ja - kanske något hårigare :rofl:


Då är det väl din man som när han ser din bakdel kallar den för "rumpegumpen" utan att skämmas.:rofl:

Va är den hårig oxå?:eek:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ha ha du är för go du coari :D

Pålles rumpegump är hårig! :p
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ja, nu fattar jag :P Glömde hur hovbenet ser ut. Man ser ju inte dem så ofta.
(fast det hade ju vart trevligt att få det förklarat i ditt första inlägg till axel (tror jag) om att det var genomskärning ;) Men men. ^^ )

För att förstå det behöver du veta hur ett hovben ser ut i alla vinklar. Det är nämligen inte bara en liten pilspets som det ser ut i genomskärning.
Jag gjorde en liten sökning och hittade ett inlägg i ett annat forum där de fotat och lagt ut bilder på hovbenet och en del andra ben.
http://www.eques.com.au/discus/messages/14038/145398.html?1181636859
Sedan skall man tänka det att man har hovbrosk som går ut från "armarna" också ända bak i trakten så du har hovbenet och hovbrosken som utgör grunden för hovens form. Det är detta som skall vara markparallelt i belastningsfasen men bilda ett litet valv i obelastat läge, liksom hoven ofta har ett litet fotvalv i obelastat läge.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Att folk retar sig på en del inlägg beror nog mer på att du skriver i ett ska vi säga INTE hymlande ordalag, kort sagt du skriver rakt på sak. Det här är inte alltid så att människor vill bli konfronterade med sanningen, och det retar många.

Det är stor skillnad på att vara rakt på sak och ärlig och att vara oförskämd och dryg som hovis är:cool:

Lite respekt för andra människor skadar aldrig. Och till hovis; jag får inte det minsta mer respekt för dej när du försöker hålla dej till fackliga termer som du läst i dina böcker och sedan skriver av. Snarare blir det bara löjligt när du kämpar på för att låta proffsig men gång på gång gör bort dej.:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
678
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp