Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är stor skillnad på att vara rakt på sak och ärlig och att vara oförskämd och dryg som hovis är:cool:

Lite respekt för andra människor skadar aldrig. Och till hovis; jag får inte det minsta mer respekt för dej när du försöker hålla dej till fackliga termer som du läst i dina böcker och sedan skriver av. Snarare blir det bara löjligt när du kämpar på för att låta proffsig men gång på gång gör bort dej.:devil:

Nu förtår jag inte. Jag har aldrig träffat o pratat med en fackman som behövt ta upp en bok vid samtal. Vare sig min egen hovis eller röris eller elektriker. Arbetar man med något lär man sig vad sakerna heter o använder de orden. skulle jag tex ringa vår leverantör och säga att vi behöver en sån där böjd sak till stupröret skulle de undra om det var en böj, eller ett utkast o dessutom vilken dimension o färg eller om det möjligtvis är en koppardel som behöver bytas. Så för att det inte ska bli missförstånd har jag lärt mig facktermer o kan således även beställa en bricka till svepet om det skulle saknas.
Varför man gör bort sig för att kalla saker vid dess egentliga namn förstår jag inte.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu förtår jag inte. Jag har aldrig träffat o pratat med en fackman som behövt ta upp en bok vid samtal. Vare sig min egen hovis eller röris eller elektriker. Arbetar man med något lär man sig vad sakerna heter o använder de orden. skulle jag tex ringa vår leverantör och säga att vi behöver en sån där böjd sak till stupröret skulle de undra om det var en böj, eller ett utkast o dessutom vilken dimension o färg eller om det möjligtvis är en koppardel som behöver bytas. Så för att det inte ska bli missförstånd har jag lärt mig facktermer o kan således även beställa en bricka till svepet om det skulle saknas.
Varför man gör bort sig för att kalla saker vid dess egentliga namn förstår jag inte.

Jag tycker du ska ignorera det inlägget du svarade på.

Bakgrunden är helt enkelt ngt som Boj tidigare skrev i ett inlägg.

Citat Boj: Det här är inte alltid så att människor vill bli konfronterade med sanningen, och det retar många Slut citat:

Sedan är ju olika personer olika långsinta. :angel:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

du har en poäng.
blir bara irriterad på folk som ska gnälla på dem som faktiskt kan något och är hyggliga nog att dela med sig av sitt vetande. För oavsett hur stämningen varit då o då i tråden har jag lärt mig väldigt mycket iaf. :)

Tack!!!:bow::bow::bow:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ok tack för svaret :). Jag hade en liten baktanke med min fråga ändå :angel:

Jag hade fått för mig att det var en utbildad hovslagare men sen tyckte jag att det kom vissa "antydningar" från ett visst håll om att det var en barfotaverkare du hade anlitat.

Så nu fick vi ju klarlagt det - att det är en helt vanlig utbildad hovslagare! :) Kan ju vara kul att veta ifall coari gör allvar av sitt "hot" om att använda dina bilder som bevis i en ev utredning. ;)

jaså men varför skulle jag använda en barfotaverkare:) har hela tiden sagt att jag inte vågar testa nåt annat än "kunniga" hovslagare uppenbarligen hade det kanske varit mer lyckat att ta ut en barfotaverkade direkt:crazy:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Coari har förklarat så himla:bow: bra.

Han menar att du nu har bonnraspat :rofl:bort hela den hårda kanten av hovväggen- som ska skydda mjukdelarna som inte tål förslitning.

Bärranden består av relativt mjuka lameller som vid stor påfrestning kan ge blödningar o sen inte hålla ihop längre-belastningsfång.

Det är hovväggen som ska bära upp den, inte bara bärranden- som är levande vävnad- med massor med kapillärer(små blodkärl)samt nerver.
Det är därför som den aldrig får sömmas innanför vita linjen.

Nu får du nog leta rätt på boots iom att den nu kommer att slita ner hovarna i rekordfart:crazy:

Varför rider du medvetet på så mkt grus:confused:
För att se om den blir halt:confused:

Man måste anpassa ridningen efter underlaget när hoven inte längre har ngt skydd.

Du skrev att den sista hovisen även var barfotaverkare- det syns på hovarna.
en lite rundfilning görs inte alls lika djupt eller högt.
Nu är det verkligen Bonnraspat

okej har JAG raspat bort den? alltså jag förstår inte hur ni kan klaga så mkt på alla hovslagare jag anlitat alla kan väl inte vara helt okunniga alla har mkt erfarenhet och samma utbidlning som coari:smirk:

varför skulle de då göra nåt som skadar hästen kan man ju tycka.

förstår hur ni menar dock men fattar inte varför min hovslagare skulle velat skada min häst med tanke på att hon har utbildning och erfarenhet varför skulle hon då göra detta med flit om det inte är bra för hästen?

varför skulle han slita ner hovarna i rekordfart nu?

som SAGT rider jag INTE han har vila, undra hur många gånger man skall behöva säga det:angel:
jag gick/cyklade med han på gruset.


ooookej jag har INTE skrivit att den sista hovslagaren är barfotaverkare vart har du fått det ifrån. hon har samma utbildning som coari.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jo, tydligen har du haft en väldig otur med hovslagare.
Är det ont om dem blir det ju lättare för de mindre seriösa än om det är gott om dem..
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Hrrmmm.....eh jo tyvärr kan det visst det vara så :smirk: Tyvärr :(
Jag anser att det är hantverksyrke och som inom alla andra hantverksyrken så finns det massor som är superduktiga men tyvärr också många som inte har någon yrkesstolthet alls.

Man kan reta sig till förbannelse på coari pga av hans spydiga och lite "klumpiga" sätt att uttrycka sig men jag har den uppfattningen att han är en av de duktiga hovslagarna. Tyvärr ÄR inte alla det. :(

jo det håller jag med om, och alla gör olika tydligen de gör som DE tycker verkar bäst även om de har samma utbildning men man tycker ju inte de borde göra saker som skadar hästen då lär de ju inte ha kunder så länge till heller.

coari, HUR vet du att han är så mycket bättre än de jag tagit ut? det enda vi kan se är vad han kan rent teoretiskt vi vet ingenting om hur han gör praktiskt eller om det passar vår häst.
man kan ha mycket uppfattningar:

jag tror nog du med skulle ha uppfattningen att dessa hovslagare kan nåt:

tjej: utbildning, 20 års erfarenhet
kille: utbildning, 30års erfaenhet
tjej: utbildning, 2 års erfaenhet.

det är de jag tagit ut, och alla dessa 3 kunde tala för sig, jag kunde fråga allt och de svarade med olika resultat på svaren men alla verkade mycket kunniga och hade talets gåva.

men vad resultatet sen blev det vet vi ju, frågan är ju bara VAD som är rätt om de ni säger är rätt eller fel eller om 3 utbildade hovslagare har rätt.

det jag känner nu är att den som varit bäst endå av dessa 2 sista(den första kan jag ju inte ta igen eftersom jag flyttat) så tror jag killen med 30års erfarenhet (även om han är mer ouppdaterad rent teoretiskt) är bäst faktiskt fast att han dock var slarvig.
jag tror att det faktiskt går att diskutera med honom endå, han tog ju inte nåt på hovarna för att min häst skulle få en lättare övergång från skor till barfota.
men sen så skulle han ju komma tillbaka.

borde kanske ta ut han igen och låta han bedömma sista tjejens arbete:smirk:

ringde faktiskt en annan hovslagare, hon med höftproblem, hon var väldigt trevlig(som alla de andra) men har hört att hon är mkt bra(dock som de andra med) och jag försökte få råd av henne ville att hon skulle komma ut och titta på sista hovsalagrens verk.
tyvärr hade hon inte möjlighet men har mailat bilder till henne och får ringa henne när jag vill, ska se vad hon säger.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

16972660.jpg

du måste vinkla hoven mer för att man ska kunna se om den är plan, den skall vinklas så att trakterna kommer i våg med tån eller hur jag ska försklara kolla på mina bilder, annars kan du lika gärna bara ta ett kort underifrån men man håller hovarna så som jag gjorde för att se hur höga trakterna är och om hovarna är flata.

antar jag;) har bara sett hovslagarna göra det.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det kan jag lova dig att om det är en utbildad hovis som även klarat av slutprovet och är medlem i SHF så kommer det bli granskning av det skickliga yrkesutövandet. Inte en tjans att denna verkning skulle bli godkänd vid ett delprov i grunskursen.

Jag har oxå läst att gullan skrivit att hon skulle ta ut en barfota nisse och den verkningen som hon med bilder uppvisar är en typisk sanchp verkning. Hade hon inte skrivit att den va en kvinnlig utförare så skulla jag ha slagit vad på att den va utförd av O.L. så illa utfört är det tyvärr.

ja du kan ju försöka hitta henne och anmäla henne:angel:
jag borde kanske visa bilder på hur hon skor med, du har säkert nåt att klaga på, jag tycker det ser väldigt fint ut. men det brukar ju inte stämma haha.

NEJ och åter NEJ jag har ALDRIG skrivit att jag skulle ta ut en barfotanisse jag har möjligen skrivit att jag ALDRIG skulle våga ta ut en.

ni kanske missförstår mig eftersom jag skrev nåt om strasser och ville höra vad ni tycker om det:angel:(vet att det kommer bli storm)

vad är en sanchp verkning? nu får du förklara dig. så det menar du att det bara är barfotaverkare som håller på med?

och vem f*n är O.L.??? nu får du allt förklara dig.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Den perfekta hoven kan jag tyvärr inte visa dig för jag har hitills inte själv sett den.

Jag ska här enbart för din skull lägga in några bilder på en kunds häst som jag tog tidigt i höstas och som redan varit med i en annan tråd. Detta är i.o.f. sig bilder på en shettis men jag ser ingen skillnaden på en shettis och en islänning. Det viktiga här är att se till själva hovarna och verkningen. Denna shettis rids dagligen,körs i vagn på grusvägar och blandade skogsstigar/ängar tre ggr i veckan.

Fram före verkning:

20070525056.jpg


Fram efter verkning:
20070525068.jpg


Bak före verkning:
20070525057.jpg


Bak efter verkning:
20070525067.jpg


Traktens förhållande till stråle på obelastad hov:
20070525063.jpg


Bifogar en bild i genomskärning för den som är intreserad av hovens uppbyggnad och struktur innanför den skyddande hornkapseln:
Kopiaav20070519050.jpg

tack för bilderna MEN har du någon bild på hoven under före och efter? svårt att se bara på hovarna sådär.

dessutom tycker jag ärligt talat att skillnaden före och efter är så enormt liten att jag inte riktigt förstår vad man betalar för?
då kan man ju nästan ta raspen och vidröra hoven lite så den ser lite rörd ut och så har man verkat den?!
sliter denna hästen såpass mkt att du inte vågade ta så mycket att det är synligt för högat?

är det bara jag som på vissa bilder inte ens ser skillnaden?

såklart att det ser bra ut mellan före och efterbilderna om man knappt rört hoven?!
om man aldrig gör några drastiska förändringar kan man ju heller inte ändra på en hov som blivit felverkad.

dock är denna hästen säkert bra verkad så du kanske inte behövde göra så mkt?

jag tror dock att hon som verkade min häst sista gången ville göra en drastisk förändring med tanke på att min häst blivit gångartsskodd innan dvs långa tår fram och korta bak. det vet du väl om?!

därför behövde hon ju ta maximat på framhovarna för att korta av dem.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag vet att min häst helst töltar när han spänner sig. Nu är det inte en isis utan en varmblodstravare, men iaf. Första gången med ryttare resulterade i klockren tölt, samma i andra situationer där han spänt sig.
Nu känner ju inte jag din häst, men mest så att du tänker på det med..

min häst töltar när han känner att han behöver det och med tanke på att han verkades ganska kraftigt dagen innan så kanske han spände sig lite men han var inte öm så att han inte kunde gå eller att han kortade steget för han var piggare än vanligt t.o.m och jag vet att han går mkt mer sakta om han ömmar.

min häst har aldrig töltat bara för att han spänt sig innan då har det blivit grisepass nu var det klockren tölt.

jojo det hade jag i åtanke men tack endå:)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag har också tänkt mycket på den här tråden idag.
Speciellt varför TS hävdar att han inte ömmar och yrkesfolk hävdar att den gör det. Som lekman inbillar jag mig också att den ömmar.
Frågan är om den visar det. Jag har själv två isisar och drog mig till minnes runt lunch att kiropraktorn sa att just isisar har en väldigt hög smärttollerans o att de tyvärr säger ifrån väldigt sent. Vi kom in på det apropå att min ena har sadeltvång som antagligen utlösts av ridning på ryggskada, antagligen sa han inte ifrån förrän sent o sen var han totalt oridbar under många år. Slängde av folk till höger o vänster, senare hittades en läkt skada.
Ursäkta att det blev så långt, det är ju dessutom delvis OT men vill ändå säga att vissa lider i det tysta o biter ihop o ch vill vara till lags medan andra berättar snabbare. Så har jag iallafall jag förstått det, människor är ju också olika. Så om det hade varit min häst hade jag inte avfärdat gårdagens förklaringar med att han töltar på grus o därför är ok.

jo du har helt rätt det sägs ju att islandshästar/kallblod har högre smärttröskel.
men som du säger det är ju också väldigt individuellt.
jag vet inte om samma häst kan tydligt visa smärta på ett ställe och bita ihop på ett annat men tror och antar att samma häst visar smärta lätt/svårt vart det än är på kroppen.

min häst är väl inte speciellt känslig för sår och så men han visar EXTREMT tydligt om han inte gillar sadlar jag lägger på honom då slutar han trava.
han blev känslig då jag hade en bomsadel alla sade passade den såg lagom lång ut men med tanke på att min häst har en anläggningsyta på 35cm så var der rättså svårt att hitta en som passade.
denna var 37 om jag inte minns fel men alla jag frågade sa att den va lagom lång ut för den såg kortare ut än de flesta sadlar man slänger på på små stackars islandshästar.

men han slutade trava jag kastade sadeln direkt och vägrade rida med den red barbacka tills jag köpt bomlöst som han älskar.
men där är han extremt känslig, även om det är en bomlöst men är den minst för mkt stabil och för lång så slutar han direkt att trava och blir allmänt svår att samla(troligen vill han inte höja ryggen)

är jätteglad att han visar det så tydligt.
tycker han borde visa detta med i så fall.

om jag inte sagt det var han utan skor för 2år sedan i 2 månader när hovslagaren tog av skorna verkade hon honom direkt och ärligt talat kunde han knappt gå ut ur stallet så öm han var.

så jag tror det beror på hur de blir verkade med och nu har ju konstigt nog den sista hovslagaren tatt rätt mkt så jag trodde han inte skulle kunna gå knappt men han visade i princip inget och det lilla han visade känner jag att jag har medlidande för, lixom

en människa som tar av sig skorna på våren tycker ju inte att det är skönt att gå barfota direkt utan är mer känslig, men efter sommaren kn man gå på hårt grus m.m.
måste det inte vara samma sak för hästar?

de är ju trots allt meningen de skall vara barfota illa om de då inte klarar det eftersom de trots allt inte föda med skor.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är stor skillnad på att vara rakt på sak och ärlig och att vara oförskämd och dryg som hovis är:cool:

Lite respekt för andra människor skadar aldrig. Och till hovis; jag får inte det minsta mer respekt för dej när du försöker hålla dej till fackliga termer som du läst i dina böcker och sedan skriver av. Snarare blir det bara löjligt när du kämpar på för att låta proffsig men gång på gång gör bort dej.:devil:

:bow:

men jag tycker endå man lär sig av tråden och tack alla som lägger ut bilder så man förstår bättre...vill lära mig hur det SKA vara inte hur det INTE ska vara.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jo, tydligen har du haft en väldig otur med hovslagare.
Är det ont om dem blir det ju lättare för de mindre seriösa än om det är gott om dem..

jag kan ju säga att det har INTE varit ont om hovslagare.

med tanke på att jag bodde först i hästrika Östergötland och sedan i HÄSTRIKET tingsryd:smirk:

jag har dessutom ENDAST anlitat de allra bästa, som SKA vara de allra bästa. de med garanterad utbildning, de som är mest kända i området och de som har lång erfarenhet.

testade den sista tjejen för att se om det var bättre med en som ganska nyligen gått ut från hovslagarutbildningen.
men hon är med "känd" där och skall vara duktig.

har hört från många att dessa jag tatt ut skulle vara duktiga lixom.
så jag har knappat tagit det skit som fanns kvar jag tog det bästa direkt eftersom jag är så rädd om min häst..
men vad får man för det.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

de är ju trots allt meningen de skall vara barfota illa om de då inte klarar det eftersom de trots allt inte föda med skor.

Nej, det är de inte men det är inte vi människor heller. Däremot har vi blivit tvugna att börja använda det eftersom vi radikalt förändrat det vi går på.

Jag hoppas iallafall innerligt att inga av de senarior som beskrivits kommer drabba er.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

de är ju trots allt meningen de skall vara barfota illa om de då inte klarar det eftersom de trots allt inte föda med skor.
De är heller inte födda till att ridas på- jo dagens avel gjord av människan.
hovkvalité står inte högst på önskelistan.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Och anser man att Island är islandshästens naturliga miljö så skos alla hästar där. :angel:

Angående shettisens hovar tycker jag att de ser fina ut.
det man betalar för är inte mängden som tas bort, utan att få en jämn, lagom lång hov.
Min hovis tar inte heller mycket, utan så mycket som behövs, vilket jag tycker är utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu begriper jag inte riktigt din mening om isisen:confused:
Men små hästar/ ponnies som inte rids av oproportionerligt stora ryttare borde klara sig utan skor.
Isisen är en ponny även om det låter bättre med häst:D
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Gullan har en islandsponny:p, hon skrev att de föds utan skor o borde klara sig utan det. Men på Island verkar man inte anse det eftersom alla skos. Nu är det iof ett annat underlag där också.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag tycker du ska ignorera det inlägget du svarade på.

Bakgrunden är helt enkelt ngt som Boj tidigare skrev i ett inlägg.

Citat Boj: Det här är inte alltid så att människor vill bli konfronterade med sanningen, och det retar många Slut citat:

Sedan är ju olika personer olika långsinta. :angel:

Men det finns olika sanningar beroende på vem man pratar med ...... och alla har de "rätt" :smirk: Vad är det som säger att just du sitter inne med den absoluta sanningen? :angel:

Skulle inte förvåna mig om det finns kollegor till dig som inte håller med dig om vad som är rätt eller fel? Tycker du att de i så fall är okunniga? :) OBS! Nu pratar jag INTE om alternativverkare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
678
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp