Bukefalos 28 år!

Border collie

Ämelie

Trådstartare
Tycker ni att det är dumt att köpa en borde collie om man inte ska ha den som vallhund? utan som sällskap och träna/tävla lydnad?
 
Sv: Border collie

jo visst, men vill ha en aktiv hund som orkar följa med på ridturer och hunden ska vara medelstor eller stor...
 
Sv: Border collie

Finns ändå andra raser, och NEJ jag tycker inte att man skaffar sig en vallare om man inte ska valla, líka lite som jag tycker att man köper en jakthund om man inte ska jaga eller en draghund om man inte gillar drag...
 
Sv: Border collie

Så länge man vet vad man köper, och inser att det är en arbetande ras så kan jag inte se något som helst fel i det hela.
Jag har själv fött upp fem kullar border collie genom åren, och en hel del valpar har sålts som agility/brukshundar och dom fungerar kanon!!!
Bara man som uppfödare väljer sina köpare lika noga som dom väljer sina valpar så blir det oftast väldigt bra!

Det är inte värre att ha en BC än en schäfer som hästmänniska...båda två är raser som vill och ska aktiveras dagligen i ganska stor dos...
 
Sv: Border collie

Hur många BC föds om åren hur många vallare finns det?
 
Sv: Border collie

tror inte att det finns så många vallare som BC tyvärr, då måste tyvärr icke vallare också investera i BC och träna dem på annat sätt.

(enligt min mening)
 
Sv: Border collie

Flera av mina kompisar har BC enbart som sällskap & det har funkat bra med dem.
I och för sig så har de hundarna aldrig vallat & aldrig blivit "tända" på får/boskap i sitt liv.
Jag hade ju en BC förut, en stressad liten dam som bara hade vallning i skallen & jag vallade lite med henne men hon var alldeles för het...testade lydnad & det fungerade hyfsat, agility gick inte för hon blev för stressad.
Alla hundar är olika.
Man måste inte valla med BC, men de är aktiva hundar som måste få en "arbetsuppgift" (undantag finns dock...).
 
Sv: Border collie

Varför tycker du så om jag får fråga?
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Finns ändå andra raser, och NEJ jag tycker inte att man skaffar sig en vallare om man inte ska valla, líka lite som jag tycker att man köper en jakthund om man inte ska jaga eller en draghund om man inte gillar drag...

Lite så har jag funderat också, men jag är verkligen KÄR i denna ras. En kompis har en jämthund utan att hon jagar, hunder går lös på gården och man märker inte av hennes instinkter. En annan köpte en gammal draghund som nöjer sig med att gå långa promenader och cykelturer...

Kanske det är någon som har något annat bra tips på en aktiv hundras som gillar att arbeta och orkar springa långt?
 
Sv: Border collie

Saybia skrev:
Flera av mina kompisar har BC enbart som sällskap & det har funkat bra med dem.
I och för sig så har de hundarna aldrig vallat & aldrig blivit "tända" på får/boskap i sitt liv.
Jag hade ju en BC förut, en stressad liten dam som bara hade vallning i skallen & jag vallade lite med henne men hon var alldeles för het...testade lydnad & det fungerade hyfsat, agility gick inte för hon blev för stressad.
Alla hundar är olika.
Man måste inte valla med BC, men de är aktiva hundar som måste få en "arbetsuppgift" (undantag finns dock...).

jag tror också att många klara sig bra med en annan uppgift än vallningen...
 
Sv: Border collie

fast orkar bc springa långt? Om du är ute efter en hund som ska springa efter häst kanske en dalamatiner är att föredra?

Annars aktiva (men inte fullt så aktivtetskrävande raser) är: storpudel, flat, malle, terv!

Javan
 
Sv: Border collie

En kompis hade en BC som orkade utan problem att följa med oss på ridturer... varken flat, dalmatin eller storpudel är jag intresserad av. De andra vet jag inte vad du menar för raser...
 
Sv: Border collie

Javan skrev:
fast orkar bc springa långt?

O, ja! Min sprang tills hon stupade (men det gjorde hon aldrig..hon bara sprang å sprang :crazy: ). Hon hängde gladerligen med på alla ridtuerer & sprang före hästarna när vi galopperade ;)
 
Sv: Border collie

Ämelie skrev:
jag tror också att många klara sig bra med en annan uppgift än vallningen...

Ja, de må vara vallhundar.
Men travhästar klarar ju sig utan travet även fasten de är avlade för trav...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Otherside
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 036
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp