Bukefalos 28 år!

Border collie

Sv: Border collie

Skaffa en finsk lapphund / lapsk vallhund. Vallningsinstinkten hos dessa raser är en helt annan än på BC och de lämpar sig bättre som bruks/agillity/sällskaps hundar :cool:
 
Sv: Border collie

Den erfarenheten jag har av BC ar att det ar en latt och rolig hund att ha. Lattlarda och villiga att arbeta och hitta pa nya saker.
Mina svarforaldrar har dessutom en BC som sa fort jag kommer med sadeln staller sej vid grinden och vantar pa att jag ska rida ut. Gar jag in pa ridbanan blir han besviken och ligger helst i mitten och tittar pa mej.
Han hanger med pa lang turer, till och med, sa oroa dej inte for uthallighet. Grannen har ocksa en BC, som ocksa garna hanger med, men han ar inte sa lydig och star garna mitt i vagen nar det kommer bilar, sa honom forsoker jag undvika.

Bada ar dock mycket trevliga hundar som aldrig vallat i hela sina liv. Bada gar dock losa och alla hagar runt om vara gardar ar fulla med far, kor och hastar...sa det finns mycket att valla om de ville.
Bara for att de ar avlade for att valla innebar inte det att de vill gora det. Ibland slar det fel, vi hade en Jack Russell, som inte alls ar avlad for att valla, och han sprang gladeligen ut pa falten och "rundade upp" grannens far och svarfars kor alldeles ensam!!
Utan att vara tranad kunde man ta med honom och valla faren, och han visste precis hur man gjorde.

Jag tycker att du kan skaffa dej en BC utan att vilja valla. Daremot kan du ju valja den i kullen som inte ar sa jatte-aktiv, det finns alltid en som ar lite latare.
 
Sv: Border collie

ramonarunds skrev:
Den erfarenheten jag har av BC ar att det ar en latt och rolig hund att ha. Lattlarda och villiga att arbeta och hitta pa nya saker.
Mina svarforaldrar har dessutom en BC som sa fort jag kommer med sadeln staller sej vid grinden och vantar pa att jag ska rida ut. Gar jag in pa ridbanan blir han besviken och ligger helst i mitten och tittar pa mej.
Han hanger med pa lang turer, till och med, sa oroa dej inte for uthallighet. Grannen har ocksa en BC, som ocksa garna hanger med, men han ar inte sa lydig och star garna mitt i vagen nar det kommer bilar, sa honom forsoker jag undvika.
Understrukna = vallningsbeteende :devil: :smirk:
Jag ÄR en BC-människa :cool: så jag vet ganska bra hur BC är och vad som får dom att ticka :angel:
 
Sv: Border collie

Ett litet tillägg.......

Ligger i mitten och tittar = eye
Står mitt i vägen = vill stoppa

:smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :smirk: :cool:
 
Sv: Border collie

Ett par kompisar till oss har en BC och hon orkar springa hur långt som helst. Det bästa hon vet är att leka med sin boll i havet och då kan hon hålla på i oändlighet.
Har ett par fina bilder på henne som jag måste passa på att lägga ut:


beastrand2ud.jpg


beahav15db.jpg


http://img309.imageshack.us/img309/9546/beahav22uv.jpg
 
Sv: Border collie

Nej, jag tycker man måste kunna erbjuda sin BC vallning om den har det intresset. Annars måste man ge den ett mycket ett liv med mycket aktivitet. Självklart finns det BC som inte har så stort vallintresse eller höga aktivitetskrav, men det vet man inte förrän hunden är köpt och har man då inte eget intresse för vallning eller tid/lust att aktivera den så mkt som den kräver så kommer tillvaron inte bli så rolig för varken hund eller ägare.

Att man känner någon som har en jämthund som kan gå lös på tomten utan att dra iväg, betyder inte att alla jämthundar kan det. Att en BC trivs som ren sällskapshund betyder inte att en annan gör det. Man måste se på rasen överlag och vad den är avlad till. Passar det inte ens egna intressen så får man helt enkelt se sig om efter en annan ras.

Så jag tycker Du ska söka vidare i Ditt val av hund, det kommer nog göra både Dig och Din blivande hund lyckligare. Det finns så många raser så ta Dig tid att söka.

Lycka till!
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Finns ändå andra raser, och NEJ jag tycker inte att man skaffar sig en vallare om man inte ska valla, líka lite som jag tycker att man köper en jakthund om man inte ska jaga eller en draghund om man inte gillar drag...

Jag känner många (inkl. mig själv) som äger belgiska vallare men bara en som vallar med sin. Och sen om man tänker på schäfer också, hur många är det som vallar med dom!?
Det är ju också vallhundar.
Min förra pojkvän hade en bc och hon fick springa runt i fårhagen då hon hade lust men ingen renodlad vallning pågick och henne var det inget fel på. Däremot tycker jag att det är onödigt att köpa bc om man inte tänkt valla då det finns så många andra raser. Och min ickevallande belgare kommer ju att tränas i så mycket annat som bruks t.ex.
 
Sv: Border collie

Gnist skrev:
Skaffa en finsk lapphund / lapsk vallhund. Vallningsinstinkten hos dessa raser är en helt annan än på BC och de lämpar sig bättre som bruks/agillity/sällskaps hundar :cool:

Vill inte ha en spetsras... :cool:
 
Sv: Border collie

GaurdianAngel skrev:
Nej, jag tycker man måste kunna erbjuda sin BC vallning om den har det intresset. Annars måste man ge den ett mycket ett liv med mycket aktivitet. Självklart finns det BC som inte har så stort vallintresse eller höga aktivitetskrav, men det vet man inte förrän hunden är köpt och har man då inte eget intresse för vallning eller tid/lust att aktivera den så mkt som den kräver så kommer tillvaron inte bli så rolig för varken hund eller ägare.

Att man känner någon som har en jämthund som kan gå lös på tomten utan att dra iväg, betyder inte att alla jämthundar kan det. Att en BC trivs som ren sällskapshund betyder inte att en annan gör det. Man måste se på rasen överlag och vad den är avlad till. Passar det inte ens egna intressen så får man helt enkelt se sig om efter en annan ras.

Så jag tycker Du ska söka vidare i Ditt val av hund, det kommer nog göra både Dig och Din blivande hund lyckligare. Det finns så många raser så ta Dig tid att söka.

Lycka till!


Jag tycker som det låter att du är en van hundmänniska och jag respekterar det du säger. Ska kolla efter fler raser, men vill ha en hund som är så lik bc som möjligt till temperamentet. vi får se vad det blir för hund i slutändan, det kanske blir en bc eller så blir det en helt annan ras... ska givetvis tänka igenom beslutet noga!
 
Sv: Border collie

Min första kontakt med en BC var en 2 åring,omplaceringstik som hade vallat får hos tidigare ägarna. Hon var dock "sönderstressad" och mådde absolut inte bra av det livet!
Efter två år hos mig så var hunden glad,lite tjock, välpälsad...och åt med god aptit... utan att ha vallat en dag här... däremot var hon med oss hela tiden, i stallet, i skogen på ridturer mm. VILLE HON INTE FÖLJA MED NÅN GÅNG, SÅ LA HON SIG LUGNT FRAMFÖR HUSET OCH LÅG KVAR DÄR NÄR VI SEDAN KOM HEM IGEN...
För mig (och många hundexperter som såg henne) hade den BC.n ett optimalt liv!
Vi parade sedan henne och behöll en hanvalp, som växelbor hos mig(då han är med mig och hästarna hela tiden) och hemma hos svärföräldrarna, där han vallar kor med glädje...)
Han mår precis lika väl på båda ställena!!!
Jag har nu tredje generationen här (efter första tiken), och hon är det coolaste som finns, med absolut noll vallintresse!!!
Åh, andra sidan så har jag aldrig uppmuntrat henne till det heller...
Hon går här på gården och leker med de andra hundarna, följer med ut på åkrarna nån gång, men helst ligger hon och gnager på något gammalt ben, eller badar i nån sankpöl i närheten...

Så för mig är det ganska klart att en BC kan få ett mkt bra liv, bara ägaren inser att den behöver få vara med "hela tiden"... sedan vad den använder sitt huvud till är nog ganska ovidkommande, bara den får stimulans...

Jag har träffat fler stressada vallande BC, än sådana som går bruks, lydnad tex...
 
Sv: Border collie

*knapplån*
Ja, det finns redan en himla massa svar på den här tråden.
Som alltid när det gäller bc så finns det en massa folk med olika syn på saken. En bc mår som bäst när den får valla, så enkelt är det. Visst finns det en uppsjö av bc´s som verkar må bra i ett liv utan vall, där den aktiveras på ett eller annat sätt men faktum är att det är en ras avlad för enbart en egenskap -vallning!
Något jag ofta ser hos bc´s är att dom blir bolltokiga eller pinnar, kottar, löv, ja vad som helst. Många verkar tycka att det är så kul med en bollglad bc som kan leka i timmar MEN, beteendet har en orsak, bollen har blivit ett substitut för vallningen.
Som någon ovan skrev att bc´n lägger sig framför hästen och vid paddockridning ligger och tittar i mitten, dettta är typiska vallbeteenden!
Om man nu promt ska köpa sig en bc utan att valla, så tänk på att den måste få en uppgift i livet, en enbart sällskap/stall-bc blir stressad -ja det finns undantag, haft en själv-

Pippi- border collie ägare och problemhundslösare sedan snart 20 år tillbaka
 
Sv: Border collie

Jag tycker att det är fel, punkt slut !

Efter att ha sett ett antal BC som aldrig vallat och som sedan fick prova så har jag totalt fastnat för denna åsikt och kommer inte ändra mig fören ´motsattsen är bevisad för mig
 
Sv: Border collie

Vallar viljan hos ett antal raser är ju som bekant bortavlat ( eller minskat ) och schäfer hör inte till vallarrasen nu utan till brukshunden.

Jag står klart och tydligt för mina åsikter ang raser och deras egenskaper.

Som du själv skriver, det finns så många raser att välja på, varför måste man då välja en ras vilket man som ägare inte uppfyller egenskapskraven för ?
 
Sv: Border collie

Då menar du att de hundarna inte mådde bra innan de fick valla?
 
Sv: Border collie

kan vi väl....

men du kan svara på frågan över ditt inlägg
 
Sv: Border collie

Mycket har redan sagts.

Border Collie köper man för att min valla i första hand. Ibland måste man som hundägare och människa inse att man inte kan få allt man vill ha. Border Collie är en ras som helt enkelt inte är lämplig om enbart har de intresse som nämnts ovan.
 
Sv: Border collie

Har förutom Border Collies även en jämthund och en finsk spets, som båda kan vara lösa på gården pga att dom är LYDNADSTRÄNADE, inte för att dom saknar jaktinstinkter.. Tro mig båda har jaktinstinkt så det räcker och blir över...... :smirk: :cool:
Men bara för att mina hundar är lydiga familjemedlemmar sida vid sida att dom är fenomenala jakthundar, skulle jag inte (och har inte) sälja jämthundsvalpar till enbart sällskap.. Så ont önskar jag vare sig den nya hundägaren eller hunden ....
 
Sv: Border collie

Ni är välkomna hem och hälsa på mina hundar så kanske ni tror mig att dom kan må riktigt bra utan att valla...

Varför väljer då hanhunden att vara med oss istället för att valla hästarna och nötdjuren härhemma, medans han hos svärföräldrarna direkt väljer att springa ut i hagen till kossorna???
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 829
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp