Bukefalos 28 år!

Border collie

Sv: Border collie

Lånar knapp

Kom hem till mig också vettja.

(min vovve är väl mer rädd för alla djuren)
 
Sv: Border collie

Man kan inte utgå från en eller ett fåtal individer som bryter vallningmönstret och säga att alla BC klarar livet galant utan vallning.

Största skaran skulle säkerligen må bättre om det fick valla.
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Man kan inte utgå från en eller ett fåtal individer som bryter vallningmönstret och säga att alla BC klarar livet galant utan vallning.

Största skaran skulle säkerligen må bättre om det fick valla.

Du kan ALDRIG utgå ifrån ett fåtal individer ang beteende i någon ras!!!

Alla rottweiler bits inte, bara för att det stod i tidningen igår att EN gjort det!!!

Det är upp till var och en som´hundägare att se till att just deras hund har ett bra och meningsfullt liv!!!

Det finns :devil: ligt många fler hundraser än BC som inte trivs i tex lägenheter mm...

En hund som får leva som en "familjemedlem" har det sällan dåligt...

Sedan finns det otroligt många hundraser som ingen nybörjare borde få äga som förstahund, däribland BC...
 
Sv: Border collie

Du och jag verkar ha väldigt skilda åsikter om hundar i största allmänhet ( inget illa med det )

1 ) Jag utgår inte från ett fåtal individer

2 ) det där med lägenhetshund tror jag inte ett dyft på ( föruotm polarraserna ) hunden aktiveras utomhus och sover inomhus ..( så fungerar det hos mig )

3)Att en hund blir medlem i familjen utgår jag ifrån när det gäller mig själv, men det krävs mer för att en hund ska må bra, speciellt om det är en arbetande ras

4) En nybörjare kan klara det bättre än en erfaren. Det vill säga om nybörjaren är villig att lära sig och är öppen. Tycker inte att man kan generalisera och säga att vissa hundraser INTE passar för nybörjare osv
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Du och jag verkar ha väldigt skilda åsikter om hundar i största allmänhet ( inget illa med det )

Hjäälp :eek: ja, det har vi verkligen!!! Men det är ju alltid skoj att få debattera lite :)

QUOTE=Calazirya]1 ) Jag utgår inte från ett fåtal individer

2 ) det där med lägenhetshund tror jag inte ett dyft på ( föruotm polarraserna ) hunden aktiveras utomhus och sover inomhus ..[/QUOTE]

Helt rätt, men du måste ju också inse hur många lata hundägare det finns, som inte ger sin hund tillräckligt med motion dagligen... :crazy: Och en hund som kan springa lös i en trädgård, eller på en gård, har det väl ändå bättre då än en understimulerad hund på tredje våningen??? :confused: )


QUOTE=Calazirya]( så fungerar det hos mig )[/QUOTE]

Du kan inte bara utgå ifrån dig i det fallet heller, tyvärr finns det många som inte ser det så...


QUOTE=Calazirya]( 3)Att en hund blir medlem i familjen utgår jag ifrån när det gäller mig själv, men det krävs mer för att en hund ska må bra, speciellt om det är en arbetande ras)[/QUOTE]

Jag tror att alla nyblivna valpköpare TROR att vovven skall bli en i familjen, tyvärr rinner det ibland ut i sanden... :cry:
Det är därför jag gång på gång poängterar hur viktigt det är att du som VALPSÄLJARE VÄLJER DINA KÖPARE MINST LIKA NOGA SOM DOM VÄLJER VALP!!! det gäller att vara lite av en människokännare och sålla rejält!!!

QUOTE=Calazirya]( 4) En nybörjare kan klara det bättre än en erfaren. Det vill säga om nybörjaren är villig att lära sig och är öppen. Tycker inte att man kan generalisera och säga att vissa hundraser INTE passar för nybörjare osv[/QUOTE]

Alla nybörjare är jätteoptimistiska!!! Alla fullföljer inte hela vägen ut, många har aldrig insett hur mkt jobb och tid en hund faktiskt kräver!!! En van hundmänniska har gjort egna erfarenheter, vet vad den vill ha för typ av hund, vet att man får gå ut och rasta valpar på nätterna ibland, kan hantera en kräkánde valp som spytt ner hela bilen mm...

Vi kan väl kankse iallfall enas om att vissa människor inte borde ha hund överhuvudtaget!!!
 
Sv: Border collie

Alla bc som ligger i eliten inom lydnad, agility mm har de en skock får hemma? Det låter på vissa av er att bc inte mår bra om de inte får valla, om de inte mår bra hur kommer det sig då att det NÄSTAN enbart finns bc i eliten. En hund som är stressad och mår dåligt skulle inte kunna prestera så bra.
 
Sv: Border collie

Det kan jag hålla med dig om..

Men åter till lägenhetshundar,bara för att vissa är lata hundägare betyder inte det per automatik att hunden inte är en lägenhetshund.

Visst en trädgård är bättre än ingeting, men vi kanske menar olika när vi pratar om lägenhetshunden?
 
Sv: Border collie

:bow: så rätt skrivet :bow: (att inte alla raser passar för nybörjare) :smirk: :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Border collie

Så en bc som inte vallar kan inte vara lycklig, och alla som får göra det har automatiskt ett bra liv?
Hoppas jag missförstod dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Border collie

Det hoppas jag också du gjorde, annars mår inte min vovve bra...
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Ja man tolkar ju det som man vill. suck....

Kanske, men jag undrar ju hur det är MENINGEN att man ska tolka så att jag inte börjar gå emot nån i onödan på grund av ett missförstånd.
En förtydling av ditt inlägg skulle vara väl mottaget från min sida, om man vågar be om det.
 
Sv: Border collie

såklart man vågar be om det

En BC som inte vallar kan vara lycklig ( visst ) men har man sett en BC som sedan vallar så ändrar man oftast den lycka till överlycklig.

Varför skall man undanhålla något som finns i generna på hunden och som den är avlad för ?
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
såklart man vågar be om det

En BC som inte vallar kan vara lycklig ( visst ) men har man sett en BC som sedan vallar så ändrar man oftast den lycka till överlycklig.

Varför skall man undanhålla något som finns i generna på hunden och som den är avlad för ?

Tack för förtydligandet.
 
Sv: Border collie

elmelts skrev:
Alla bc som ligger i eliten inom lydnad, agility mm har de en skock får hemma? Det låter på vissa av er att bc inte mår bra om de inte får valla, om de inte mår bra hur kommer det sig då att det NÄSTAN enbart finns bc i eliten. En hund som är stressad och mår dåligt skulle inte kunna prestera så bra.


Vet Du hur mkt jobb det är för att kunna nå resultat i eliten? Dessa hundar får jobba!! Det är skillnad på att ha en BC och tävla i elit än att ha BC för att träna lite agility eller lydnad och ha som sällskapshund.

Och ja, jag känner 3 st som har BC och tävlar i elitlydnad. Dessa ägare vallar även med sina hundar. Dock ej varje vecka men några gånger i månaden, utöver några timmars daglig träning i lydnad, spår, sök, uppletande m.m
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
såklart man vågar be om det

En BC som inte vallar kan vara lycklig ( visst ) men har man sett en BC som sedan vallar så ändrar man oftast den lycka till överlycklig.

Varför skall man undanhålla något som finns i generna på hunden och som den är avlad för ?

:bow: :bow:
 
Sv: Border collie

ancan skrev:
Så länge man vet vad man köper, och inser att det är en arbetande ras så kan jag inte se något som helst fel i det hela.
Jag har själv fött upp fem kullar border collie genom åren, och en hel del valpar har sålts som agility/brukshundar och dom fungerar kanon!!!
Bara man som uppfödare väljer sina köpare lika noga som dom väljer sina valpar så blir det oftast väldigt bra!

Det är inte värre att ha en BC än en schäfer som hästmänniska...båda två är raser som vill och ska aktiveras dagligen i ganska stor dos...

Håller med dig!!

Jag har en BC-tik och inte ett enda får.. (om man inte räknar mina hästar som fårskallar)...
Enda gången hon blir stressad är när hon ser älgar springa på avstånd, eller om man smackar för hon vet att hästarna börjar springa då... Då vill hon gärna "valla" dem men säger jag till henne att stanna så gör hon det och inte mer med det!!
Hon är jättelugn när man vill det, men busar och leker om man hetsar upp henne, men direkt när man säger att hon ska lugna sig igen så gör hon det!!

e2d227c8.jpg

9cac12df.jpg

85bc53d1.jpg


VISST E HON VACKER, MIN LILLA BELLA !!!! :rofl: :rofl:
 
Sv: Border collie

Så en bc som inte vallar kan inte vara lycklig?

Självklart kan en BC vara lycklig även om den inte vallar.
Dom är hundar som älskar att göra saker, och vad man än hittar på med dom, så tycker dom allt är lika skojj! Dom vill verkligen använda huvudet, få uppgifter att uträtta, få tänka!

Men säger det sig inte själv, att en hund som är avlad flera hundra år för att valla, trivs allra bäst med det?
Det syns på hela hunden när den får gå ut till djuren. Den får en annan hållning, en annan koncentration, och framförallt, en annan lyster i ögonen! Hela hunden utstrålar lycka!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 176
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 025
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp