Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Vad är det du försöker säga? Att jag är en djurplågare därför att min häst inte går på lösdrift?:confused:

När det gäller yta så är allt relativt. Släpp ihop 20 hästar på 2 ha och, visst, det blir trångt. Men för en minishettis är 2 ha gigantiskt stort.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ridskolan vår familj rider på har mycket harmoniska hästar och dom som står i spilta/box är inte ute så länge varje dag som många privathästar troligtvis (ridskolan har även lösdrift). Dom hästar verkar överlag mycket nöjda så som sagt man måste som du säger väga in alla faktorer.


Ja, precis!

Sådana här diskussioner har en tendens att bli väldigt svartvita. Precis som när barfota/icke barfota diskuteras. Tyvärr generaliseras det stort på somliga håll. Och man glömmer bort att hästar har olika kynne och olika behov. Det finns alltid undantag. Jag funderar också på vad somliga utsätter sina hästar för för stall när det sägs att hästarna far så illa inne. Det låter i mina öron som riktigt dålig stallmiljö och överhuvudtaget brister i hästhållningen. Brister som inte har med box/inte box att göra.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Hur vanligt är det att hästar står 16 timmar i spilta/box?
Varför tog du just det exemplet?

Det ÄR faktiskt VÄLDIGT vanligt att MÅNGA hästar står på box/spilta så många timmar/dygn utan att röra sig speciellt mycket utöver hagvistelsen.
När folk anser att de har sina hästar ute mycket står de ofta ändå i boxen runt 12-16h/dygn alltså halva dygnet eller mer....

Hästarna "gillar" det pga det är så de är lärda...
Precis som att vi har lärt oss att regn = dåligt väder = då är man inomhus om det går.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Vad är det du försöker säga? Att jag är en djurplågare därför att min häst inte går på lösdrift?:confused:

När det gäller yta så är allt relativt. Släpp ihop 20 hästar på 2 ha och, visst, det blir trångt. Men för en minishettis är 2 ha gigantiskt stort.

Nej jag säger inte att du är en djurplågare jag ställde en enkel fråga och förväntade mig ett ärligt svar.

Skulle du vilja leva på de premisserna du ger din häst? Skulle du vilja vara instängd på en så liten yta och tvingas vara där tills någon behagar släppa ut dig? När både du och hästen har ett rörelsebehov som säger något helt annat än box 10h i sträck?

Jag undrar om du helt enkelt kan sätta dig in i hästens perspektiv och rörelsebehov?

Jag tror att du precis som oerhört många andra har hästen i box för att det är så vi är lärda att det ska vara för det har ju "alltid" varit så.
Hästen lider ju inte och verkar lugn och trevlig och trivs.

Du får gärna berätta för mig varför en bra boxplats är bättre än en bra lösdrift.
Hur man då ser till att hästen får det rörelsebehov den behöver och hur man gör för att inte se det som ett fängelse när man står i en box med galler och stängd dörr.
Jag vill gärna veta VAD det är som gör boxen så mycket bättre än lösdriften.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ridskolan vår familj rider på har mycket harmoniska hästar och dom som står i spilta/box är inte ute så länge varje dag som många privathästar troligtvis (ridskolan har även lösdrift). Dom hästar verkar överlag mycket nöjda så som sagt man måste som du säger väga in alla faktorer.

Lugna och harmoniska eller totalt uttråkade hästar som tappat gnistan som de flesta ridskolehästar?

Eller är det något helt speciellt med ridskolehästarna hos er som man inte finner på många ställen?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Innan du hetsar upp dig ännu så får du nog ta o läsa mer noggrant. Då kommer du att se att jag inte är någon motståndare till lösdrift. Däremot är det så, vare sig du vill inse det eller ej, att alla hästar passar inte där. Försök om du kan att sätta dig i en hästens situation om den t.ex. har ett stort kontrollbehov och därigenom inte riktigt kommer till vila ute. Är det humant, tycker du, att tvinga denna häst att vara ute i alla väder dygnet runt bara för att matte är "lösdriftstaliban"? Eller kan man behöva lösa denna hästs situation på ett annat sätt?

FYI så betyder inte hagvistelse i 10-12 timmar att hästen står stilla i sin box resten av dygnet. Jag vet inte hur du sköter din häst. Men min häst pysslas med och rids. Så dygnets timmar inne i boxen blir färre än så. Kvalitetstid, kan man kalla det.

DU får gärna tala om varför du anser att man ska dra alla hästar över en och samma kam. Jag undrar vem det är egentligen som har svårt för att sätta sig in i hästens behov... Och nu pratar jag om hästen som unik individ.

För övrigt, den häst som omtalades i tråden som att den tappat både muskler, hull och livsvilja, ja, den hade nog gjort det även om den gått på lösdrift. Det tyder på sjukdom eller allvarlig vanvård. Box eller lösdrift spelar ingen roll då.
 
Senast ändrad:
Sv: Box eller lösdrift?

Lugna och harmoniska eller totalt uttråkade hästar som tappat gnistan som de flesta ridskolehästar?

Eller är det något helt speciellt med ridskolehästarna hos er som man inte finner på många ställen?

Som jag skrev, lugna och harmoniska och dom mår väldigt bra, gnistan är levande:)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nej jag säger inte att du är en djurplågare jag ställde en enkel fråga och förväntade mig ett ärligt svar.

Skulle du vilja leva på de premisserna du ger din häst? Skulle du vilja vara instängd på en så liten yta och tvingas vara där tills någon behagar släppa ut dig? När både du och hästen har ett rörelsebehov som säger något helt annat än box 10h i sträck?

Jag undrar om du helt enkelt kan sätta dig in i hästens perspektiv och rörelsebehov?

Jag tror att du precis som oerhört många andra har hästen i box för att det är så vi är lärda att det ska vara för det har ju "alltid" varit så.
Hästen lider ju inte och verkar lugn och trevlig och trivs.

Du får gärna berätta för mig varför en bra boxplats är bättre än en bra lösdrift.
Hur man då ser till att hästen får det rörelsebehov den behöver och hur man gör för att inte se det som ett fängelse när man står i en box med galler och stängd dörr.
Jag vill gärna veta VAD det är som gör boxen så mycket bättre än lösdriften.

"Hästen lider ju inte och verkar lugn och trevlig och trivs." Slut citat
Vad är då problemet enligt dig?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Lugna och harmoniska eller totalt uttråkade hästar som tappat gnistan som de flesta ridskolehästar?

Eller är det något helt speciellt med ridskolehästarna hos er som man inte finner på många ställen?

Nu generaliserar du om ridskolehästar också:crazy:
Det finns nog ridskolor utifrån båda skalor bra dåligt men att ridskolehästar överlag skulle må dåligt?
 
Sv: Box eller lösdrift?

DU får gärna tala om varför du anser att man ska dra alla hästar över en och samma kam.

Jag har varit i en herrans massa stall och inte i ett enda stall där hästarna står på box/spilta varken där jag stått själv, jobbat eller besökt där det skiljer sig nämnvärt mycket vad gäller utevistelse.
Allt som oftast tas "kvalitetstiden" med hästen från hagvistelsen och inte från boxvistelsen.
Jag har ALDRIG stött på ett stall där hästarna endast är installade 8h/dygn som det är lag på om de inte har tillgång till ligghall i hagen.
Snarare tvärt om de är ute 8-10h/dag och då är det visst mycket utevistelse sen tänker man inte på att hästen då står 14-16 h instängd i en box.
Jag har ALDRIG träffat eller sett en häst som ser riktigt lycklig ut i en box.
Väldigt många både bits och sparkas, såklart inte alla men alldeles för många.
Sen kan man fundera varför många hästar som står inne mycket ofta har problem med benen och hovarna...

Jag har fortfarande inte fått en endaste bra anledning från någon varför boxen skulle vara bättre än lösdriften.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nu generaliserar du om ridskolehästar också:crazy:
Det finns nog ridskolor utifrån båda skalor bra dåligt men att ridskolehästar överlag skulle må dåligt?

Jag har inte träffat på speciellt många ridskolehästar som tycker att livet är toppen nej.
Då har jag ändå både jobbat på och besökt en hel del ridskolor.

De som inte är helt luttrade är ofta nya och det brukar inte ta speciellt lång tid innan de har tappat gnistan och blivit "robotoriserade".
 
Sv: Box eller lösdrift?

"Hästen lider ju inte och verkar lugn och trevlig och trivs." Slut citat
Vad är då problemet enligt dig?

Måste en häst regelrätt lida för att det ska finnas ett problem?
För mig innebär ordet lida typ vanvård och en häst behöver ju inte vara vanvårdad för att kunna ha det bättre?
Sen att en häst verkar lugn och trivas är väl inte direkt förenat med att det ÄR så?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har ALDRIG träffat eller sett en häst som ser riktigt lycklig ut i en box.
Väldigt många både bits och sparkas, såklart inte alla men alldeles för många.
Sen kan man fundera varför många hästar som står inne mycket ofta har problem med benen och hovarna...

Hej!

Du generaliserar vilt. Du är mycket välkommen att träffa min häst när hon står på box- minst lika lycklig som i lösdriften. Hon älskade sin box, men hennes ben och hosta gillade inte att vara inne.

Och hon har aldrig haft så mycket ben/hovproblem som nu på lösdriften, så jag tror inte det går att generalisera där heller.

Jag har träffat flera hästar som inte trivts i hage, även om de fått en stor gräsfylld hage.. Vissa har jagat alla andra hästar ur hagen och sen ändå själva velat gå in. Vissa har haft en kompis, men ändå velat komma in.

Angående ridskolehästar har jag sett många som trivts alldeles utmärkt både med sitt jobb och sina spiltor/boxar (tyvärr har jag sett flertalet som vantrivts nåt sjukt också- men det var mer pga situationen än brist på lösdrift).

Att generalisera är farligt.

Jag tror förvisso att de flesta hästar funkar alldeles utmärkt på en lösdrift anpassad för dom- kanske de mest olyckliga hästarna behöver en sån egen öppen box till mindre hage för att må bra. Ingen häst mår iaf bra när de aldrig får vara ute.

/Lavinia, som sett åtminstone ett par trevliga stall där utsläpp sker vid 6 och insläpp vid 22 och i boxen hade hästarna halm.. Det är inte alltför långt ifrån lösdriftsidealet..
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag är varken emot box eller lösdrift. Och har upplevt hästar som farit illa i både box och i lösdrift, likväl hästar som mått prima i både box och lösdrift.

Men att jämföra hästar och människor som du gör, det tycker jag ytterst sällan funkar! Just därför att hästar är hästar och människor är människor!

Och jag som människa kan säga att nej, du får inte spika fast skorna på fötterna på mig. Du får inte heller ge mig samma mat varje dag eller fodra mig med hö. Och jag tänker aldrig lägga mig i dynga eller pink som min häst gör ibland. Eller rulla i lera och käka gräs.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har inte haft häst installad på 6 år. Jag kommer aldrig att stalla in en häst igen om det inte blir absolut nödvändigt av någon anledning.

Jag anser att hästens naturliga behov försummas i onödan när de står i box/spilta, och jag ser ingen anledning att låta det ske när det finns alternativ. Rörelsebehov, flockbehov, tuggbehov, mm. Hästens psykiska välmående likväl som fysiska (leder, muskler, senor, ben, tarmar, mm).

Jag är osäker på om jag alls skulle hålla på med hästar på andra villkor igen. Precis som jag inte heller skulle ha hund om det innebar att han tvingades vara ensam hemma 8 timmar i sträck på vardagarna.

Däremot har jag inga åsikter kring hur andra väljer att hålla sina hästar.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har varit i en herrans massa stall och inte i ett enda stall där hästarna står på box/spilta varken där jag stått själv, jobbat eller besökt där det skiljer sig nämnvärt mycket vad gäller utevistelse.
Allt som oftast tas "kvalitetstiden" med hästen från hagvistelsen och inte från boxvistelsen.
Jag har ALDRIG stött på ett stall där hästarna endast är installade 8h/dygn som det är lag på om de inte har tillgång till ligghall i hagen.
Snarare tvärt om de är ute 8-10h/dag och då är det visst mycket utevistelse sen tänker man inte på att hästen då står 14-16 h instängd i en box.
Jag har ALDRIG träffat eller sett en häst som ser riktigt lycklig ut i en box.
Väldigt många både bits och sparkas, såklart inte alla men alldeles för många.
Sen kan man fundera varför många hästar som står inne mycket ofta har problem med benen och hovarna...

Jag har fortfarande inte fått en endaste bra anledning från någon varför boxen skulle vara bättre än lösdriften.

Du gör DIN sanning till den ENDA sanningen. När jag då säger att jag väldigt sällan sett "ledsna" boxhästar, men faktiskt lösdriftshästar som inte ser ut att ha det för muntert. Det måste ju då, med ditt sätt att resonera, betyda att lösdrift är riktigt illa?

Försök tänk i ett vidare persepktiv och gör inte DINA egna åsikter till HÄSTENS åsikter. Som det är nu så har du bestämt dig för att box = djurplågeri. Och då är det så, punkt. Du skulle förmodligen inte ens se att det finns välmående nöjda "boxhästar" helt enkelt därför att du har den inställning du har. Och då spelar det absolut ingen som helst roll att andra har andra erfarenheter, eller att det faktiskt finns hästar som inte kan gå på lösdrift. För i DIN värld kan de det och SKA göra det. Oavsett. En sådan inställning är väldigt tråkig och ingenting jag finner det lönt att ens försöka diskutera.
 
Sv: Box eller lösdrift?

*kl* typ iaf..

Hästar jag sett genom åren:
*ridskolehästar som stått inne i spilta 22 timmar/dygn, några mycket ledsna men många verkade tycka livet var helt ok.
*ridskolehästar med utevistelse i flock ca 7 h/dag. Nästan alla mådde jättebra och var pigga och glada.
*lösdriftshästar- några mår jättebra, andra mindre bra (vi har en som attackerar både folk och fä i sina sämre perioder).
*privathästar på box- dvs ingen hagvistelse- några jätteglada, andra mycket olyckliga.
*privathästar med utevistelse mellan 6-22, några mycket glada andra olyckliga.

Jag tycker att hästar ska vara ute så mycket det går, men, oavsett uppstallningsform måste man anpassa efter individen.

Min kompis köpte en häst som aldrig varit i hage- den blev panikslagen och mycket olycklig när den fick gå i hage med andra, eller för den delen själv. Att sätta den på lösdrift hade varit djurplågeri. Efter 2 år i Sverige hade den hästen lärt sej vara ute 4 timmar/dag, sen ville den in och sprang panikartat runt i hagen!

/Lavinia, som tycker att så länge hästen mår bra är de flesta formerna ok. Det är när hästarna inte längre mår bra som man får sätta sej ner och inse att den uppstallningsform man valt kanske inte passar sin egen häst.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har samma erfarenhet som dig av olika stall, lösdrifter, olika typ av häst och hur de trivs. Och det är det jag menar, världen är inte svartvit. Det som passar den ena perfekt är inte alls bra för den andra. Det går inte att, som några i tråden, påstå att ALLA hästar som bor i box på natten mår dåligt. Eller att precis ALLA hästar kan gå på lösdrift. Så enkelt är det inte.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag föredrar att stalla in hästarna på box, helt klart!

Dels är det svårt att lösa utfodringen på lösdrift ifall inte alla hästar kan ha fri tillgång till grovfoder som täcker alla behov. (= inget kraftfoder) Dels är det svårt att ha lösdrift när hästarna inte kan gå i större flock.

De hästar som rids vill jag ha inomhus på natten så att de får torka när de har svettats, kan få anpassad foderstat och en del kan behöva bandageras på natten, vila, ha tid att äta sitt foder i lugn och ro. Vissa hästar trivs inte med att vara ute dygnet runt eller är frusna. Det är dessutom lättare att hålla koll på hur mkt de äter och dricker när de står inne delar av dygnet.

Avelsstona vill jag också ha installade på vinterhalvåret eftersom de också har större behov av att vila och ligga ner, särskilt när de börjar bli tunga framåt våren. Då behöver de dessutom nästan alltid en hel del kraftfoder. Jag vill också kunna ha koll på brunster, tecken på fölning och annat som är väsentligt för ett dräktigt sto.

Unghästar däremot har jag gärna på lösdrift. Bete med mamman sin första sommar och en bit in på hösten. D.e. uppstallning och avvänjning och sedan släppa ut i lösdrift med jämngamla fram till inridningen.

En häst som inte tränas eller går med föl skulle jag också gärna ha på lösdrift förutsatt att det fungerar för just den hästen d.v.s. foder, frusenhet, trivsel, flockgemenskap och annat. För en sådan häst är det ju meningslöst att stå inne och glo om den ändå inte behöver det.

Mvh JV
 
Sv: Box eller lösdrift?

Dels är det svårt att lösa utfodringen på lösdrift ifall inte alla hästar kan ha fri tillgång till grovfoder som täcker alla behov. (= inget kraftfoder) Dels är det svårt att ha lösdrift när hästarna inte kan gå i större flock.

Det är inte alls svårt, särskilt inte om du har ett stall att ställa hästarna i vid fodring. Det är inte svårare än att släppa ut/in eller fodra boxhästar flera ggr om dan. Och lösdrift behöver inte betyda stor fock, vad har du fått det ifrån? De jag känner som har lösdrift har tre-fem hästar i sina flockar, inte direkt stort va?

De hästar som rids vill jag ha inomhus på natten så att de får torka när de har svettats, kan få anpassad foderstat och en del kan behöva bandageras på natten, vila, ha tid att äta sitt foder i lugn och ro. Vissa hästar trivs inte med att vara ute dygnet runt eller är frusna. Det är dessutom lättare att hålla koll på hur mkt de äter och dricker när de står inne delar av dygnet.

Har man ett stall är det inga problem att låta hästen stå inne nån timma efter ridning så att den kan torka och äta sin "anpassade foderstat". Jag har ingen egen erfarenhet av nattbandage men som jag förstått så har man det för att benen svullnar under natten pga brist på rörelse - behovet finns alltså inte vid lösdrift.

Avelsstona vill jag också ha installade på vinterhalvåret eftersom de också har större behov av att vila och ligga ner, särskilt när de börjar bli tunga framåt våren. Då behöver de dessutom nästan alltid en hel del kraftfoder. Jag vill också kunna ha koll på brunster, tecken på fölning och annat som är väsentligt för ett dräktigt sto.

Nog kan de ligga ner och vila också i en lösdrift, om hästarna känner sig trygga i den, och de behöver de ju göra i ett stall också. Och som jag nämt går det bra att fodra med kraftfoder även på lösdrift. Och hur har man bättre koll på hästen för att den står instängd hela natten?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 997
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 002
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp