Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Box medför ofta stress symtom för hästar, magsår, vävning, krubb bitning och andra olater.

Jag tror att alla hästar kan funka i lösdrift, det beror främst på flocken, lösdriftens utformande samt rutiner kring lösdriften. Och möjlighet till inviduell utfodring vid behov.
En välanpassad lösdrift passar alla.

Jag är starkt övertygad, lösdrift hästar mår bättre än box hästar, då lösdrift är betydligt mer naturligt än box...


Jösses, vad det generaliseras!

Jag kan tala om att vårt halvblod mår allra bäst som boxhäst med utevistelse i hage hela dagarna. Och hon varken krubbiter eller väver eller har någon annan ovana för sig heller. Trots att hon är en mycket intensiv och aktiv häst. Hon mår helt enkelt väldigt bra i sin box.

En väl fungerande lösdrift är säkert toppen för många hästar. Men det blir tröttsamt när det generaliseras så grovt som du gör här. För det är ju så att lösdrift inte alls passar alla hästar, precis som att boxvistelse inte passar alla.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nej, men jag vill mena på att det inte bara handlar om vart hästen sover, det är så mkt mer som ska in i sammanhanget. En koko ägare kan försämra det för hästen oavsett hur grandiöst hästen har det annars. En riktigt duktig hästmänniska kan få det naturligare för hästen i box än lösdrift, just för att andra saker stämmer. En riktig cowboy ex. som verkligen kan läsa hästarna, kan ju göra 'onaturliga' saker naturliga? Att stå uppbunden i en påle, att ridas etc. Så omvänt- hästen går i en helt fantastiskt bra lösdrift, men ägaren kan inget om hästhantering, hästen och människan förstår inte varandra, skapar oro och kanske t.o.m. olycka eller obehag. Just därför det inte går att säga att det ena eller det andra är bättre. Det är inte alltid det som är naturligast som är bäst.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag jämförde en bra lösdrift och en bra box/hag-uppstallning, inget annat, eftersom jag tycker det är ovidkommande.

I grund och botten är det så att boxvistelse inverkar negativt på det rörelsebehov hästen har, så är det helt enkelt. Sen kan man välja att bortse från det av olika orsaker, och det har jag inga synpunkter på. Däremot har jag väldigt svårt för att man försöker skylla sitt dåliga samvete på hästen. De som rätt ut tex säger att de inte har tid/lust/råd att passa ihop flocken så att man kan ha fri tillgång osv står åtminstone för det.

Hästar är oerhört anpassningsbara, annars skulle vi aldrig kunna hålla dem som vi gör, men de har fortfarande sina grundläggande behov kvar, även om vi väljer att tillgodose dem bättre eller sämre.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja, och jag gjorde detsamma? Med andra faktorer som spelar in, för det gör det. Lösdrift är inte lösningen till allt och alla (lika lite som box är det).

"att de inte har tid/lust/råd att passa ihop flocken så att man kan ha fri tillgång osv står åtminstone för det." Jaha, så dom som inte har en bra flock är tvungna att ställa sin häst i box med en microhage ensam? Och var kom det dåliga samvetet in?

Det finns inget som säger att hästar i box aldrig får sitt rörelsebehov täckta. Jag tycker det är mkt märkligt att det är så många som förutsätter att hästar i box har -minihage - inga kompisar i hagen - står inne 18h/dygn - får inte röra sig (osv). Bara för att det är så för några, så betyder inte det att det är så för alla (och då automatiskt att boxplats något dåligt). Jag förstår inte den anti-box grejen som finns, för jag tycker att det beror på mer än att hästen kan gå ut själv. Hästar mår inte dåligt av att stå i en box (varför skulle så många ha sin häst i box då?). Lika gärna kan den stå inne och äta som ute och äta? Om den står i box över natten betyder inte det att den går ut och deppar i hagen och inte rör sig. En häst som har boxplats kan ju för all del röra sig mkt mer än häst i lösdrift. Beroende på så många faktorer! Därför kan man inte säga att 'så här är det', det är bara naivt.
 
Sv: Box eller lösdrift?

yeez, här duggar det generaliseringar... Box medför ofta? stress symptom? Definiera ofta är du snäll.

"Jag tror alla kan funka i lösdrift, om .. om .. om." Ja, OM - då är det väl klart att man kan ha sin häst på lösdrift. Om OM så vore jag grand prix-ryttare.

"En välanpassad lösdrift passar alla". Ja och omvänt - en väl anpassad boxplats passar alla.

"Lösdrift hästar mår bättre än box hästar". JA OM .. om .. om. Bara för att hästen själv kan välja när den går in och ut ger inte det garanterat bättre hälsotillstånd/gladare/nöjdare häst.

"då lösdrift är betydligt mer naturligt än box..." Vad som är naturligare för hästen - bäst för hästen, är ungefär som debatten 'för tung ryttare?', det är alldeles för många omständigheter som gör att det inte är möjligt att säga att si och så är det.

Du kanske ska läsa mitt första inlägg IGEN, där finns svaren du söker.

En VÄLANPASSAD lösdrift som täcker hästens natruliga behov alltså de 3 F:en, Foder, Flock och Flykt kallas det. Det funkar för alla, inte en liten lerig hage med ett litet skjul.

samt om Box skrev jag också. läs inlägget igen...
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har för första gången som hästägare min häst på lösdrift just nu. Tycker det passar perfekt i nuläget, därför har jag valt lösdrift.
Min häst är dräktig och ska föla i vår. Då tyckte jag att det skulle passa henne bäst och dessutom bli mest praktiskt för mig med lösdrift!
Jag har under början av dräktigheten när min häst endast motionsreds några dagar/vecka sett att hon blivit rastlös och uttråkad när hon inte rids "ordentligt" som hon är van vid.
Då kände jag att lösdriften var perfekt, då slapp hon "stå och glo" i en box alldeles för länge varje dag!

Innan så var hon uppstallad i box hos min kompis där jag ansåg att hon som tävlingshäst hade idealiskt mycket utevistelse. De går ut runt 6.30 varje dag, sedan går de sommartid ute tills kvällsfodring (runt kl 20) om inte insekterna (finns sk stickmygg på hösten där) gör att de vill in redan vid 17.30 tiden.
Vintertid gick min häst ute till ca kl 18 (ibland längre) med fri tillgång på hö. Det är ett upplägg jag anser passar mig och min häst bäst när vi är igång och tävlar.

Jag kommer när min häst fölat och fölet är avvant att ta hem henne och stalla upp på box igen. Och jag kommer välja ett stall med utevistelse på minst 10 tim/dag, och måste jag välja något med mindre utevistelse så kommer jag fortsätta leta annan stallplats. För min åsikt är att med mindre utevistelse så blir hästarna rastlösa, tuggar trä i boxen, vankar osv.
Fölet ska gå kvar på lösdrift när det är avvant tänkte jag. Med utevistelse menar jag rejäla gräshagar, inte små rasthagar som är sisådär 10x10 meter.
 
Sv: Box eller lösdrift?

En grov generalisering som att alla hästar som står i box har det ungefär så här? Det är okunskap som gör att hästar far illa, inte vart den sover om natten...

Nu stod de i inlägget
"Jag kan ta ett prakt exempel på stress hästar som står i box/spilta, en häst som bara springer runt runt i hagen, dygn sur i svett, pga av den står ensam utan kompisar vinter/sommartid.
hästägaren tycker synd om hästen spärrar in den i spilta 16 h dygn. han vill inte vara ute...
givetvis kan inte hästen röra sig inomhus, utan då i stället lägger på dåliga ovanor, hästen blir otrevlig, gör utfall och sparkar mot människor. Hästen står lindad runt om för benen sväller av att stå still.

Men skulle människan i stället välja en hage vars hästen faktiskt kan röra sig naturligt, har möjlighet till en bra lösdrift med hästkompisar. Är jag övertygad om att denna häst skulle må mkt bättre."

Vars får du de till att alla box hästar dras över samma kam? Nu står de ETT betyder 1 st. för att förenkla. detta är ETT (1) exempel på vad EN(1) hästägare tycker och tänker om sin häst. Och denna typ av häst skulle säkert må bättre i en lösdrift

Detta exempel tog jag upp på en häst som INTE trivs inne i sin spilta 16 h/dygn. Detta gäller inte alla.

Läs inläggen lite nogrannare nästa gång.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jösses, vad det generaliseras!

Jag kan tala om att vårt halvblod mår allra bäst som boxhäst med utevistelse i hage hela dagarna. Och hon varken krubbiter eller väver eller har någon annan ovana för sig heller. Trots att hon är en mycket intensiv och aktiv häst. Hon mår helt enkelt väldigt bra i sin box.

En väl fungerande lösdrift är säkert toppen för många hästar. Men det blir tröttsamt när det generaliseras så grovt som du gör här. För det är ju så att lösdrift inte alls passar alla hästar, precis som att boxvistelse inte passar alla.

Men då får jag Gratta att din häst trivs på Box, det är ju bra.

Men som några verkar missa så skrev jag "en välanpassad lösdrift"... För hästens naturliga behov.

Folk verkar tro att lösdrift handlar om att kasta ut ett gäng hästar på en ler åker m litet skjul, o hästarna får klara sig bäst de vill....
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja, och jag gjorde detsamma? Med andra faktorer som spelar in, för det gör det. Lösdrift är inte lösningen till allt och alla (lika lite som box är det).

"att de inte har tid/lust/råd att passa ihop flocken så att man kan ha fri tillgång osv står åtminstone för det." Jaha, så dom som inte har en bra flock är tvungna att ställa sin häst i box med en microhage ensam? Och var kom det dåliga samvetet in?

Det finns inget som säger att hästar i box aldrig får sitt rörelsebehov täckta. Jag tycker det är mkt märkligt att det är så många som förutsätter att hästar i box har -minihage - inga kompisar i hagen - står inne 18h/dygn - får inte röra sig (osv). Bara för att det är så för några, så betyder inte det att det är så för alla (och då automatiskt att boxplats något dåligt). Jag förstår inte den anti-box grejen som finns, för jag tycker att det beror på mer än att hästen kan gå ut själv. Hästar mår inte dåligt av att stå i en box (varför skulle så många ha sin häst i box då?). Lika gärna kan den stå inne och äta som ute och äta? Om den står i box över natten betyder inte det att den går ut och deppar i hagen och inte rör sig. En häst som har boxplats kan ju för all del röra sig mkt mer än häst i lösdrift. Beroende på så många faktorer! Därför kan man inte säga att 'så här är det', det är bara naivt.


Några saker som jag inte kan låta bli att kommentera: :D


Hästar mår inte dåligt av att stå i en box (varför skulle så många ha sin häst i box då?).

Ett lite märkligt argument eftersom folk gör en hel massa märkliga saker med sina hästar trots att hästarna mår dåligt av dem... Tidigare stod "alla hästar" i spiltor, vilket vi frångått nu eftersom gemene kvinna anser att box är bättre - mer hästvänligt. För att inte tala om dagens alla skumma träningsmetoder/fodertillskott/hjälpmedel som "alla" ska ha, i alla fall "alla" här i Västeuropa.

Dessutom har ju många av trav- och galopptränarna, för att inte tala om flera stora stuterier på nere kontinenten (ex Bluehors) som har sina unghästar på lösdrift.

Lika gärna kan den stå inne och äta som ute och äta? Om den står i box över natten betyder inte det att den går ut och deppar i hagen och inte rör sig. En häst som har boxplats kan ju för all del röra sig mkt mer än häst i lösdrift. Beroende på så många faktorer! Därför kan man inte säga att 'så här är det', det är bara naivt.

Jag tror nog i och för sig att vi kan anta att om vi sätter stegräknare på två hästar (båda friska, tränas på samma sätt, och i ungefär samma ålderspann) -varav en häst går på lösdrift i flock 24 timmar om dygnet, och en häst står i box 8 timmar och är ute hage med flocken de resterande 16 timmarna - så kommer hästen på lösdriften röra sig mer. Helt enkelt eftersom den har mer tid på sig att vanka omkring i hagen med polarna. Hästen på box KAN ju inte röra sig på samma sätt.

Jag ser lösdriftshästarna varje dag, och nej - det är inget direkt röjande i hagen. Men de rör sig, i princip hela tiden. Går till vattnet, går till en matplats, snokar runt i skogen... De står verkligen inte och hänger på en ruta a 12 kvadratmeter 8 timmar i sträck.


Allmänt:
Nu är jag som sagt inget boxmotståndare direkt, jag kan se fördelarna med box. Men den där "anti"-inställningen går åt båda håll ibland. Det finns ju en orsak till att man ju gärna vill ha unghästar på lösdrift exempelvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Box eller lösdrift?

. Däremot har jag väldigt svårt för att man försöker skylla sitt dåliga samvete på hästen.

Hej!

Jag är helt övertygad om att vissa hästar inte funkar på lösdrift. Jag är också övertygad om att de allra flesta hästar funkar alldeles utmärkt i en väl anpassad lösdrift.

När jag köpte min häst var hon en typisk "innehäst". Hon ville komma in, speciellt vid regn och snö (men även vid kyla, blåst, sol och värme). Hon är en sån som ALDRIG lägger sej i lera- varken för att rulla eller för att sova (att jämföre med min förra och alltid sov i värsta lerpölarna).

Nu står hon på lösdrift, hon går ute dygnet runt och trivs vansinnigt bra! Hon kan själv välja när och om hon ska gå in och sova- hon går också in och sover när hon behöver och vill. Jag hittar henne jämt med spån i svansen och manen. Det var en enorm chansning att flytta henne till lösdriften och hon har haft problem att inse att hon är i en hästflock, men nu trivs hon och är sitt vanliga underbara jag:-).

Själv blir jag knäpp på lösdrift.. Spenderade 2 timmar med att mocka hagen för att en av de andra i hagen blivit sjuk och "inte orkar".. Då får man väl lära sin karl eller dotter... mummel mummel

/Lavinia och prinsesshäst
 
Sv: Box eller lösdrift?

"En välanpassad lösdrift passar alla". Ja och omvänt - en väl anpassad boxplats passar alla.

Det här lär jag väl få skit för, men jag tror inte på det. En lösdrift kan se ut precis hur som helst sålänge det innebär att hästen inte stängs in i ett stall. Den kan alltså anpassas helt efter individ. Jag säger inte att alla hästar kan trivas på alla lösdrifter, men alla hästar kan trivas med lösdrift.

Att stalla upp hästen däremot innebär alltid att hästen står instängd utan möjlighet till motion i minst 8-12 timmar. Det finns säkert hästar som står inne kortare tid men jag tror att det är det vanligaste. Det finns gott om hästar som inte trivs med det.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag tycker det ær onødigt att stælla hæsten i en box.
Sedan tycker jag det ær lite stressande med box ifall hæsten går ute bara några timmar och jag vill ta in och rykta och rider det kanske tar tre timmar så stjæl jag mycket av hæstens tid i det fria.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Egentligen är jag boxmänniska ut i fingerspetsarna. Jag älskar att få natta hästar, mocka och pyssla i stallet... Jag är mycket för rutiner. Dessutom gllar jag att veta precis vad min häst äter.

Men min häst fixar inte att stå på box hur som helst. När han blir stillastående för många timmar per dygn så blir han väldigt stel i bogarna. I höstas stod han på box på ett ställe där utevistelsen var under all kritik och han blev till och med diffust halt trots stretching och massage, endast pga att han inte kunde röra sig ordentligt. Dessutom blev han bångstyrig i ridningen, uttråkad och med för mycket överskottsenergi trots gott om grovfoder och inget kraftfoder. Nu går han på kuperad, tokbra lösdrift och det finns inte minsta tecken på problem. Han trivs jättebra med att skrutta i hagen dygnet runt med fri tillgång på mat och man märker på honom att han lever upp på ett annat sätt nu! Det märks att han har gått från att vara sällskapsdjur till att faktiskt vara häst.

Min islandshäst däremot älskade sin box, han gillade inte alls att stå på lösdrift.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Men då får jag Gratta att din häst trivs på Box, det är ju bra.

Men som några verkar missa så skrev jag "en välanpassad lösdrift"... För hästens naturliga behov.

Folk verkar tro att lösdrift handlar om att kasta ut ett gäng hästar på en ler åker m litet skjul, o hästarna får klara sig bäst de vill....

Jag vet inte varför du skriver till mig att "några" missat att du skrivit "välanpassad lösdrift". I synnerhet som jag nämnde det i mitt svar till dig, och tom understruket....

För övrigt blir jag fundersam över ditt svar till Ponnyryttaren där du skriver att du pratat om ETT exempel på häst som inte trivs i box. Om man betänker det inlägg jag svarade på i #101 där jag citerade det du skrev. Och där du påstår att ALLA hästar vantrivs i box och får diverse olater och magsår mm, samt att ALLA hästar trivs bäst i lösdrift.
Något som alltså inte alls är sant. Precis lika osant som det skulle vara att påstå att alla hästar trivs i box.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag vet inte varför du skriver till mig att "några" missat att du skrivit "välanpassad lösdrift". I synnerhet som jag nämnde det i mitt svar till dig, och tom understruket....

För övrigt blir jag fundersam över ditt svar till Ponnyryttaren där du skriver att du pratat om ETT exempel på häst som inte trivs i box. Om man betänker det inlägg jag svarade på i #101 där jag citerade det du skrev. Och där du påstår att ALLA hästar vantrivs i box och får diverse olater och magsår mm, samt att ALLA hästar trivs bäst i lösdrift.
Något som alltså inte alls är sant. Precis lika osant som det skulle vara att påstå att alla hästar trivs i box.

drar kopia rakt av på vad jag skrev i mitt första inlägg, OM box hästar kanske det ger dig ett svar.
"Box medför ofta stress symtom för hästar, magsår, vävning, krubb bitning och andra olater"
Ofta= betyder ej alla hästar, emn det medför OFTA.

samt jag skrev
"Detta är mkt vanligt bland olika stall, hästar står länge på box, pyttesmå fyrkants hagar, utan sällskap. För att människan anser att de är det bästa för hästen.

Men givetvis finns de ju bra stall med stora boxar, stora hagar och hästkompisar. Men hur många ex större stall i städer kan erbjuda detta?"

Alltså jag tog 2 relativt vanliga exempel på stall. många stall erbjuder utevistelse ca 12 tim/dygn. resten box. sedan - de som ägaren ännu sköter/pysslar om hästen.
Men sen finns ju ex ridskolor, hästarna går ute ca mellan 4-6 tim dag. resten box + lektion nån timme. Det är INTE mkt utevistelse.

Jag baserar detta på egna erfarenheter från olika stall jag besökt, arbetet vid samt praktiserat i. för att se skillnaden mellan box och lösdrift stallade hästar.

Många fler ridskolor, uppfödare, tävlings ryttare/kuskar, har gått över på lösdrift, för att de sett skillnaden i välmående hos hästen.

Men jag förstår fullt och helt. ex hingsthållare som ej väljer att ha sina avels hingstar på lösdrift. tänk om denna smiter, skadar sig el betäcker okända ston. Där är kostnaden en stor del att man väljer att hellre ha hästen på box.

El Grand prix ryttaren med sin 10 miljoners hopphäst, för mkt pengar handlar det om, tänk om hästen tar sig lös mitt i natten. I boxen har ägaren en trygghet, att hästen är instängd, och inte kan ta sig ut.

Men fortfarande så hävdar jag att baserat på mina erfarenheter, så trivs hästar bäst i en välanpassad lösdrift, en lösdrift som är utformad efter hästens villkor.

Kan ta ett ex. på en egen häst jag köpte flera år sedan, han ett halvblod, enbart stått på box, hållen som tävlingshäst, var svårhullad och överfodrad med krafft foder för att hålla hull.
Jag började med box uppstallning då han var van vid detta. Han var aldrig grinig el liknande utan väluppfostad och snäll, fin och rida.

Sedan gick jag över på lösdrift, fri tillgång höensilage, lite underhållsfoder, hästen blev som en gödgris... gick knappt längre på fritillgång, pälsen blev blank o fin, o humöret på hästen vansinnign trevligt, och vilken ridbar häst sedan! det blev enorm skillnad, fast jag inte trodde hästen hade "problem" innan. men de var nog de bästa jag gjort. efter detta så har alla hästar jag köpt gått över på lösdrift. och detta enbart med gott resultat.

El när jag lånade ut min andra häst, som först var box häst, samma där svårhullad, gick över på lösdrift, mkt fin i hull och muskler. Lånades ut 6 mån på box, samma foder, samma motion, mkt trevlig häst, Men han tappa ALLA muskler och hull. han visade inget på humöret att han ej trivdes i box, märktes på hullet, åter i lösdrift efter börjar man se skillnad i åter hull och muskler på tillbaka väg.

Detta är nu endast 2 ex. på häst jag tog, som gått från box till lösdrift. Har fler ex. om någon är intresserad.

Men baserat på mina erfarenheter så så finns de så små tecken på att hästen inte trivs i sin vardag att de små tecknen kanske man inte lägger märke till heller.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag vet vad ”ofta” är så du behöver inte vara spydig.

Att det skulle vara ”mycket vanligt” att folk har sina hästar i box och pyttesmå 4-kantshagar håller jag faktiskt inte med dig om. Det är ytterligare än fördom att box automatiskt hänger ihop med ”pyttesmå 4-kantshagar”. Om det nu inte är så att man räknar allt under 2 ha som ”pyttesmått”, förstås….
Jag har för övrigt hållit på med hästar i 30 år och mestadels kommit i kontakt med "box-och-hage"-hästar. Väldigt väldigt väldigt få av dessa har haft de ovanor och åkommor som du beskriver som ofta förekommande. Så våra erfarenheter skiljer sig åt ganska ordentligt.

När det gäller ridskolor så, ja, ofta vistas hästarna kortare tid ute i hage än privathästen. MEN, ridskolehästarna får mer tid till rörelse än de flesta privathästar, de får ofta betydligt mer motion av regelbunden art och är ofta mindre skadedrabbade pga det än vad privathästarna är. Visst är det önskvärt med många timmar i hage, men man måste som sagt också se till rörelsebehovet och behovet av stimulans.

För att också nämna motsatsen till dina 2 exempel så är t.ex. min häst välmusklad, välmående och spegelblank. Hon bor i box och tillbringar 10-12 timmar i hage per dag. Hon trivs ypperligt så och jag lovar dig att känner henne mycket väl och kan tolka hennes signaler. I närheten finns också lösdriftshästar som är allt annat än pigga och blanka…

Hästar är individer och det som passar den ena passar inte den andra. Enligt min erfarenhet.
Det är vår f-e skyldighet att lära oss tolka våra hästar och ta hand om dem på det sätt som passar bäst. Har man möjlighet att hålla en väldigt bra lösdrift och hästen trivs med det så är det förmodligen det allra bästa. Men man ska inte generalisera som du gör och påstå att ALLA hästar passar i lösdrift. För det gör de inte.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Skulle du kunna tänka dig att sitta i din hästs box 12-14h i sträck?
Så gott som varje dag? Du får bara sova ca 4h och övrig tid vaken precis så som en häst lever. Inte ha möjligheten att gå ut förrän någon behagar komma och släppa ut dig.

Eller egentligen skulle du sitta/stå/ligga i en ponnybox så att du har ungefär lika mkt utrymme som en häst har i boxen..

Sen ta i beaktning att det finns bevis för att det INTE är bra för hästen att vara stillastående såpass länge som det blir i en box..

Enda skillnaden mellan en box eller lösdrift är ju att hästen själv väljer när den vill gå in i "boxen" eller vara ute i hagen.

BTW hage på 2 ha är faktiskt litet.. Våran vinterhage till 4 hästar är 2ha och det är minsta laget för att de ska kunna röra sig ordentligt.
Var på en föreläsning där de förespråkade hagar på 16ha!!!
För att hästarna ska röra sig så mycket som de behöver och att en häst på lösdrift med den ytan vandrar ca 80km/dygn då vilket även skulle vara någon typ av sträcka som hästen behöver röra sig per dygn för att må riktigt bra..

Sen att det inte är praktiskt möjligt för många att ge hästarna sådana förhållanden är en annan sak, men ändock tänkvärt och något man kan eftersträva om man vill.

Sen behöver väl inte en häst som är uppstallad vara vanvårdad eller må dåligt av det, men i en BRA lösdrift skulle det kunna bli ÄNNU BÄTTRE.
De glanslösa hästarna på lösdrift hos dig hade nog varit det även om de stått i en box så det handlar nog om andra problem än just att de kan röra sig hur mycket/lite de vill...
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja, och jag gjorde detsamma? Med andra faktorer som spelar in, för det gör det. Lösdrift är inte lösningen till allt och alla (lika lite som box är det).

"att de inte har tid/lust/råd att passa ihop flocken så att man kan ha fri tillgång osv står åtminstone för det." Jaha, så dom som inte har en bra flock är tvungna att ställa sin häst i box med en microhage ensam? Och var kom det dåliga samvetet in?

Det finns inget som säger att hästar i box aldrig får sitt rörelsebehov täckta. Jag tycker det är mkt märkligt att det är så många som förutsätter att hästar i box har -minihage - inga kompisar i hagen - står inne 18h/dygn - får inte röra sig (osv). Bara för att det är så för några, så betyder inte det att det är så för alla (och då automatiskt att boxplats något dåligt). Jag förstår inte den anti-box grejen som finns, för jag tycker att det beror på mer än att hästen kan gå ut själv. Hästar mår inte dåligt av att stå i en box (varför skulle så många ha sin häst i box då?). Lika gärna kan den stå inne och äta som ute och äta? Om den står i box över natten betyder inte det att den går ut och deppar i hagen och inte rör sig. En häst som har boxplats kan ju för all del röra sig mkt mer än häst i lösdrift. Beroende på så många faktorer! Därför kan man inte säga att 'så här är det', det är bara naivt.

Ja det är väldigt svart och vitt tänkande när "lösdriftarna!:) får tycka om box:p
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nu stod de i inlägget
"Jag kan ta ett prakt exempel på stress hästar som står i box/spilta, en häst som bara springer runt runt i hagen, dygn sur i svett, pga av den står ensam utan kompisar vinter/sommartid.
hästägaren tycker synd om hästen spärrar in den i spilta 16 h dygn. han vill inte vara ute...
givetvis kan inte hästen röra sig inomhus, utan då i stället lägger på dåliga ovanor, hästen blir otrevlig, gör utfall och sparkar mot människor. Hästen står lindad runt om för benen sväller av att stå still.

Men skulle människan i stället välja en hage vars hästen faktiskt kan röra sig naturligt, har möjlighet till en bra lösdrift med hästkompisar. Är jag övertygad om att denna häst skulle må mkt bättre."

Vars får du de till att alla box hästar dras över samma kam? Nu står de ETT betyder 1 st. för att förenkla. detta är ETT (1) exempel på vad EN(1) hästägare tycker och tänker om sin häst. Och denna typ av häst skulle säkert må bättre i en lösdrift

Detta exempel tog jag upp på en häst som INTE trivs inne i sin spilta 16 h/dygn. Detta gäller inte alla.

Läs inläggen lite nogrannare nästa gång.

Hur vanligt är det att hästar står 16 timmar i spilta/box?
Varför tog du just det exemplet?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag vet vad ”ofta” är så du behöver inte vara spydig.

Att det skulle vara ”mycket vanligt” att folk har sina hästar i box och pyttesmå 4-kantshagar håller jag faktiskt inte med dig om. Det är ytterligare än fördom att box automatiskt hänger ihop med ”pyttesmå 4-kantshagar”. Om det nu inte är så att man räknar allt under 2 ha som ”pyttesmått”, förstås….
Jag har för övrigt hållit på med hästar i 30 år och mestadels kommit i kontakt med "box-och-hage"-hästar. Väldigt väldigt väldigt få av dessa har haft de ovanor och åkommor som du beskriver som ofta förekommande. Så våra erfarenheter skiljer sig åt ganska ordentligt.

När det gäller ridskolor så, ja, ofta vistas hästarna kortare tid ute i hage än privathästen. MEN, ridskolehästarna får mer tid till rörelse än de flesta privathästar, de får ofta betydligt mer motion av regelbunden art och är ofta mindre skadedrabbade pga det än vad privathästarna är. Visst är det önskvärt med många timmar i hage, men man måste som sagt också se till rörelsebehovet och behovet av stimulans.

För att också nämna motsatsen till dina 2 exempel så är t.ex. min häst välmusklad, välmående och spegelblank. Hon bor i box och tillbringar 10-12 timmar i hage per dag. Hon trivs ypperligt så och jag lovar dig att känner henne mycket väl och kan tolka hennes signaler. I närheten finns också lösdriftshästar som är allt annat än pigga och blanka…

Hästar är individer och det som passar den ena passar inte den andra. Enligt min erfarenhet.
Det är vår f-e skyldighet att lära oss tolka våra hästar och ta hand om dem på det sätt som passar bäst. Har man möjlighet att hålla en väldigt bra lösdrift och hästen trivs med det så är det förmodligen det allra bästa. Men man ska inte generalisera som du gör och påstå att ALLA hästar passar i lösdrift. För det gör de inte.

Ridskolan vår familj rider på har mycket harmoniska hästar och dom som står i spilta/box är inte ute så länge varje dag som många privathästar troligtvis (ridskolan har även lösdrift). Dom hästar verkar överlag mycket nöjda så som sagt man måste som du säger väga in alla faktorer.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 996
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 002
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp