Bukefalos 28 år!

Boxar utan brunn, hur rengör ni?

M

MaLu

Jupp, svårare än så blir det inte ;) Hur gör ni för att rengöra boxarna när ni inte har brunn i boxen?

Jag har alltid använt högtryck och spolat ut hela stallet, med brunn i alla boxar blir det enkelt.

/Malu
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Det låter smidigt. När vi högtryckstvättar samlas allt vatten inne i boxarna och det tar cirka ett dygn innan de torkar, men det går.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Hum.. jag tyckte det tog ca ett dygn innan det var tort även om överskottsvattnet sopades ner i brunnarna.. :confused:
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

har för mig att sommarpersonalen tar ut all halm o.s.v ..
sen så går dom med högtryckstvätten i hela stallet.
Finns inga brunnar i vare sig spiltor eller boxar.

Inte riktigt säkert men det är vad jag tror.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

MaLu skrev:
Jupp, svårare än så blir det inte ;) Hur gör ni för att rengöra boxarna när ni inte har brunn i boxen?

Jag har alltid använt högtryck och spolat ut hela stallet, med brunn i alla boxar blir det enkelt.

/Malu
vad täcker du brunnen med när det är strö i den? eller packar du brunnen full med strö? om man sätter lock över, skruvar du fast ett metalllock, hur påverkas det av ammoniaken i urinen? och med plastlock, vilken försäkring täcker om hästen skulle trampa sönder locket och göra illa sig?

Vad man ska göra är att golvet ska ha en lutning in mot mitten av stallgången så att vatten rinner dit och sedan utåt mot utgången..
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Det är väl en enkel sak, tycker jag, man skurar alla väggar och kör med högtryckstvätt och sen sopar man ut vattnet genom stalldörren med en sopkvast. Lite blir ju kvar, men det torkar innan hästarna kommer tilbaka från betet.

Hade brunn i mitt egna stall, för att han som gjöt golvet sa att det är jättbra, och så la han ett galler av gjutjärn över. Jag påpekade att det aldrig skulle hålla, men han insisterade. Två dagar efter att jag släppt in hästarna i stallet första gången så var gallret trasigt, så jag fick ta bort det och packa hela brunnhålet med strö. Försökte sedan skrapa ur den så att brunnen skulle fungera när jag gjorde rent stallet, men icke. Alldeles för mycket strö. Så nästa gång jag gjuter stallgolv blir det minsann ingen brunn i boxen i alla fall - varför betala extra för någonting som i alla fall inte fungerar? Tror att man måste ha ett tätslutande lock helt i järn, och inte galler som min kära hantverkare satte dit...
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Gisburne skrev:
Hade brunn i mitt egna stall, för att han som gjöt golvet sa att det är jättbra, och så la han ett galler av gjutjärn över. Jag påpekade att det aldrig skulle hålla, men han insisterade. Två dagar efter att jag släppt in hästarna i stallet första gången så var gallret trasigt, så jag fick ta bort det och packa hela brunnhålet med strö. Försökte sedan skrapa ur den så att brunnen skulle fungera när jag gjorde rent stallet, men icke. Alldeles för mycket strö. Så nästa gång jag gjuter stallgolv blir det minsann ingen brunn i boxen i alla fall - varför betala extra för någonting som i alla fall inte fungerar? Tror att man måste ha ett tätslutande lock helt i järn, och inte galler som min kära hantverkare satte dit...

Här har jag en brunn i varje box, det funkar jättebra. Som galler har vi hemmagjorda tjocka järn-lock som vi borrat en massa hål i. Detta funkar bra och har hållt utan problem i ett par år nu. Det som kan hända är att hålen proppar igen men då är det bara att rensa hålen med en skruvmejsel tex. Men det är ingen skaderisk och det är huvudsaken, så testa det så du kan ha glädje av dina brunnar. :)
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Mockar ur, sopar rent, drar fram vattenslangen och spolar, sopar vattnet ut från stallet.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Vi brukar högtryckstvätta, men blöta och ha rengöringsmedel på de värsta smustställena först, så de hinner lösa upp sig. Efter det kan man högtryckstvätta med betydligt mindre vattenåtgång. Köp också en rejäl gummiskrapa för golv, modell simhall, så slipper du sopa som en galning med vanlig kvast! Funkar jättebra!
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

hopp_o_galopp skrev:
Mockar ur, sopar rent, drar fram vattenslangen och spolar, sopar vattnet ut från stallet.

Exaktamente - svårare än så är det inte!
Strör man med spån och håller rent och torrt under tiden som hästarna står uppstallade, så blir det faktiskt inte mycket skit att städa ut när det är dags för sommarrengöring.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Eller så har man inte gjutit i boxarna, utan ströet vilar på grus, som i sin tur ligger på 30 cm singel, som i sin tur ligger ovanpå självdränerande berg, med sprickor i.

Man spolar, vattnet försvinner ner i avgrunden, *svupp!* :)
Helt torrt efter ca 1 dygn.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

BeastieBabe skrev:
vad täcker du brunnen med när det är strö i den? eller packar du brunnen full med strö? om man sätter lock över, skruvar du fast ett metalllock, hur påverkas det av ammoniaken i urinen? och med plastlock, vilken försäkring täcker om hästen skulle trampa sönder locket och göra illa sig?

Vad man ska göra är att golvet ska ha en lutning in mot mitten av stallgången så att vatten rinner dit och sedan utåt mot utgången..

Dessa brunnar fanns ju i boxarna för att urinet skulle rinna dit :smirk: så det lutade hyfsat mot brunnen i varje box. (Det användes halm)

men lutning mot mitten låter bra, då kan man ju sopa vattnet ut ur stallet vid städningen :)
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

i stallet där jag hade häst fanns inga brunnar i boxarna men vi skrubbade väggarna, spolade sen av med högtryckstvätt och sen tog vi rejäla sopkvastar och drog ut så mycket vatten som möjligt till brunnarna i gången. man får se till att skura stall en varm dag så torkar kvarvarande vatten rätt fort.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Jag har aldrig sätt en box med brunn tror jag. ;)

Där jag hade min häst förut hade vi inga brunnar och vid boxdörrarna hade vi höga trösklar samt grusad gång OCH höga trösklar vid ytterdörrarna.

Vi hästägare tog bort allt spån och sen spolade stallägaren rent med högtrykstvätt om jag inte minns fel. Jag gissar att det fick självtorka. Golvet behövdes antagligen inte rengöras speciellt mycket utan det är främst väggarna. Tror inte att det blev så mycket vatten kvar på golvet i boxarna.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

jag tar och spolar av med slang el högtryckstvätt och sopar ut vattnet
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

Vi har alltid tagit högtryckstvätt och sen sopat ut överflödigt vatten. Efter 1-3 dagar någonting brukar det vara torrt, men jag har alltid stått på stora stall där hästarna flyttats runt lite under sommaren när rengöring pågår.
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

aha, jo halm är juh lite annorlunda att strö med.. fast det lär juh lukta rätt rejält ur brunnarna.. spolar ni dom varje dag?

minimal lutning är alltid bäst :) så slipper man gjuta in brunnar i betongen..
 
Sv: Boxar utan brunn, hur rengör ni?

men lutning mot mitten låter bra, då kan man ju sopa vattnet ut ur stallet vid städningen :)
Men även urinen kan då rinna ut mot mitten av stallgången, å det är ju inte så fräscht.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: sweep
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: BornAgain
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 257
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp