Bukefalos 28 år!

bra att avla på?

Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
duvan säger att det är en chans på 50/50 att avkommorna blir väldigt skygga och rädda..
det bör juh betyda att 50% av alla avkommorna faktiskt blir väldigt skygga, oavsett om det faktiskt finns 3 andra hundar som inte är skygga i tredje generationen..

Träning kan göra väldigt mycket. Många fattar dessutom inte att det finns rädsla i hunden, precis som att du inte gör det. De ser dessa knepiga beteenden som något normalt när det i själva verket är varningsignaler att något är fel.
 
Sv: bra att avla på?

*kl*
Jag ska ju skaffa mig hund nu och det är en sak jag funderar över så jag passar på att sno till mig lite expertisutlåtande om det är ok?

Han är efter välmeriterade föräldrar, bra linjer, noll inavel (eller vad det kallas).

Om han gör bra ifrån sig i sitt liv och i sin karriär som jakthund finns ju tanken på att använda honom i avel. Min fråga är då gällande hans mamma. Hon föddes trevlig och stabil, hamnade i fel familj och blev väldigt illa behandlad, följden blev en osäker och skygg hund.

Hon har nu hamnat hos uppfödaren igen då dom köpte tillbaka henne och hon har nu blivit en stabil, lugn hund igen, inga konstigheter och känns trygg som tusan.

Finns det risk att den typen av rädsla skulle kunna "nedärvas"? Jag ha rinte tänkt på det innan och fick mig en tankeställare nu genom det som skrivits i denna tråden.
 
Sv: bra att avla på?

Om hunden har en förvärvad rädsla så behöver man inte väga in det. Det går att förstöra de flesta hundar genom tillräckligt taskig behandling och har mycket lite med nedärvbara egenskaper att göra. Om tiken föddes orädd, glad och trevlig så är det det som räknas. Den förvärvade rädslan kommer inte att föras vidare, annat än genom härmning hos valpen. Dock känns den risken liten i och med att tiken återigen är lugn och trygg.

Att urskilja förvärvad rädsla från genetisk kan ibland vara svårt, men ren misshandel ger en skygg och otrevlig hund oavsett hur stabil den är var från början.
 
Sv: bra att avla på?

Tack Jadzia, då var jag inte helt ute och seglade i tanken.

Bara att hoppas att moderns och faderns näsa har nedärvts så man kan få sig en liten Svch även i detta ledet:D.
 
Sv: bra att avla på?

kristel skrev:
Min fråga är då gällande hans mamma. Hon föddes trevlig och stabil, hamnade i fel familj och blev väldigt illa behandlad, följden blev en osäker och skygg hund.

Hon har nu hamnat hos uppfödaren igen då dom köpte tillbaka henne och hon har nu blivit en stabil, lugn hund igen, inga konstigheter och känns trygg som tusan.

Finns det risk att den typen av rädsla skulle kunna "nedärvas"?
Jag ha rinte tänkt på det innan och fick mig en tankeställare nu genom det som skrivits i denna tråden.

Nej det finns det inte.
Förvärvad rädsla kan inte nedärvas.
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Nej det finns det inte.
Förvärvad rädsla kan inte nedärvas.
Men en tik som är skygg och rädd, även om den är förvärvad, borde kunna lära sina valpar att var det eller hur? Dvs prägla dom?

Nu är ju inte "min" tik sån, utan det var en fundering.
 
Sv: bra att avla på?

kristel skrev:
Men en tik som är skygg och rädd, även om den är förvärvad, borde kunna lära sina valpar att var det eller hur? Dvs prägla dom?

Nu är ju inte "min" tik sån, utan det var en fundering.

Klart. Valparna präglas otroligt mkt i valplådan.
 
Sv: bra att avla på?

Ja, det är detta som sker genom härmning och liknande. Jag har ju tidigare talat om referensramar över vad som är farligt och här spelar tiken en mycket stor roll. Det tiken är rädd för blir valparna i allmänhet rädda för också. Därför ska man inte heller avla på en tik med förvärvad rädsla som man inte kunnat fixa till. Vad gäller hanhund spelar det mindre roll eftersom han inte präglar valparna på samma sätt.
 
Sv: bra att avla på?

Risken finns ju, men en väldigt rädd och osäker tik i hemmiljö finns det ju inte någon seriös uppfödare som avlar på hoppas jag, just pga risken att hon för över sin rädsla till sina valpar.
 
Sv: bra att avla på?

Ofta så träffar man inte så mycket folk när valparna är små och ligger i lådan. När valparna blivit så stora att det börjar komma folk så är de så pass stora så man behöver inte ha med mamman. Då kan valparna träffa folk utan att hon berättar hur farligt det är. Mamman kan man träffa separat.

Har tiken dessutom blivit "sig själv" igen så är det ju lugnt! Jag tycker att det är bra att en hund som farit illa repar sig!
 
Sv: bra att avla på?

Duvan skrev:
Nyfiken som jag är måste jag fråga; varför? Du verkar ju inte ha mycket till övers för pudelns särdrag.
allergi, det har jag redan nämnt i tråden..
 
Sv: bra att avla på?

ja, är 10 kullar jättejobbigt för en hanhund som idag är 9 år?
 
Sv: bra att avla på?

Duvan skrev:
För det första säg inte chans om en negativ konsekvens, säg risk.

Kanske har championhanen haft den stora turen att inte ärva ett dåligt temprament av sin mor. Då kan han få massor med avkommor utan att föra den defekten vidare. Men det är hans resultat - inte din hanes. Kanske skulle det gå lika bra för honom, men det vet man inte förrän efteråt. Hade det gällt något trivialt som kohasighet, ögonfärg eller annat som varken hund eller ägare lider av kan man chansa. Du frågade om han var "bra att avla på?" svaret är fortfarande Nej.
så, mamman KANSKE har det, brodern har det inte och för det absolut inte vidare, varflör skulle det ligga dolt hos mig hund då? ligger det inte dolt hos brodern också? ALLA valpar får juh 50/50 från modern står det i denna tråd, och valpvalpar får kanske 5% från farfar och 95% från farmor..
ja det är siffror hämtade från denna tråden..

Alla: ni är så duktiga på att utbilda andra
 
Sv: bra att avla på?

Jadzia skrev:
Nu har du för höga tankar om hunden. Hur skulle han kunna veta att någon ville gå just där?

Jag håller fortfarande på att hunden mindes tasstrampet och det är inget önskvärt. Sluta bortförklara hundens beteende. Du gör honom bara en otjänst.
han kanske är väldigt smart? han kanske läser kroppsspråk?
 
Sv: bra att avla på?

Jadzia skrev:
Nej, den skygga modern hade fortafrande gjort din hund olämplig för avel och jag kan inte alls förstår att hon ens användes. Att helbrodern går i avel beror nog just på att han är snygg och man blundar för allt annat. Hunden i sig kanske är trevlig och då skiter man i vad som finns bakom. Det vore ju inte den första eller enda uppfödare som gjort det. Många är blinda som sagt.
som sagt, det finns inte något som helst bevis för att moden verkligen är en skygg krake som borde steriliserats på direkten..
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Men om vi säger så här:

*Vad gör din hund värd att avla på förutom att han är ovanligt lugn för att vara en dvärgpudel?
*Vilka kvaliteér har han som gör honom värd att avla på?
*Vad kan just Han tillföra rasen?

Vad blir då ditt svar?
ja han är just lugn, har ett bra temperament, tålmodig, bra pälskvalitet och intensiv färg (går i arv)..

de som träffar honom och uttryckligen sagt att dom kanske vill ha honom till sina valpar är några stycken, och det är ändå trots att jag inte varit ute på en enda utställning eller hudnträff sedan hunden var under året gammal..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 803
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 540
Senast: Farao
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 271
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp