Bukefalos 28 år!

bra att avla på?

Sv: bra att avla på?

Aliide skrev:
Folk säger nog inte allt som står i den här tråden för att vara elaka.
nej, men överkritiskhet är vanligt förekommande..
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Glömde fråga: Vilka nackdelar har din hund enligt dig?
för MIG som är aktiv är han lite lugn, dock tröttar jag ut rottweilers också.. men nu är detta en familjehund och kommer att stanna med mamma och pappa (mamma jobbar inte 100%, max 50% om hon orkar med arbetsträningen)..
mamma skulle inte orka med en aktivare hund, dock skulle säkert min hund med träning kunnat vara MER aktiv och framåt och lydig.. men när mamma bara klemar bort honom kan jag inte göra mycket..
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Nej det finns det inte.
Förvärvad rädsla kan inte nedärvas.
jasså.. så allt det ni sagt i tråden kan vara helt osanning om det skulle vara exakt såhär det gått till, för uppfödare hade ändå bara tiken på foder för att ta en kull på henne, hon kan ha blivit hunsad i ägarfamiljen..
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
som sagt, det finns inte något som helst bevis för att moden verkligen är en skygg krake som borde steriliserats på direkten..

vad är det som hindrar dig att träffa tiken på nytt för att bilda dig en uppfattning?

Jag föreslog det tidigare och jag tycker att du skall göra det innan du ens överväger avel.

Om du träffar hundens mamma igen så kan du ju få bekräftat om hon är allmänt skygg eller om det verkar ha varit en engångsföreteelse.

Vidare hoppas jag att du kontrollerar hundens hälsa för hans skull, oavsett avelsplaner eller ej.

Det är synd att du är så envis om att just avla på din hund. Det finns många möjligheter för dig att ringa runt och hitta den perfekta kombinationen (åh, vad jag upprepar mig! :crazy: ) och med engagemang och kunskap hitta en kull valpar som svarar mot din mammas önskemål.

Lägg nu din egoism åt sidan och ta dig en funderare på vilket slags liv du tycker att en hund är värd. Låt säga att bara en av valparna blir rädd av sig - det är ändå en för mycket (enligt min mening). För att vara räddhågsen och en liten hund måste vara riktigt plågsamt. För både matte och hund.

Jag kan berätta en liten historia om en dam som hade en liten yorkshireterrier. Hon köpte den som ensam och "överbliven" valp på 12 veckor. Hon fick inte träffa valpens mamma eftersom hon inte gillade främlingar.

Damen köpte sin hund och allt var frid och fröjd tills dess att valpen blev fyra, fem månader. Då visade det sig att hon var rädd för många olika saker - långa personer, mörka röster etc.

När nyår kom så brakade helvetet löst. hunden tuggade fradga och försökte krypa in i garderoben. Där grävde hon i hörnet så att tassarna blev skadade och hon var helt okontaktbar.

Den hunden hade ett långt och mycket plågsamt liv och fick medicineras varje gång det var dags fyrverkerier.
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
för MIG som är aktiv är han lite lugn, dock tröttar jag ut rottweilers också.. men nu är detta en familjehund och kommer att stanna med mamma och pappa (mamma jobbar inte 100%, max 50% om hon orkar med arbetsträningen)..
mamma skulle inte orka med en aktivare hund, dock skulle säkert min hund med träning kunnat vara MER aktiv och framåt och lydig.. men när mamma bara klemar bort honom kan jag inte göra mycket..


hahahah trötta ut en Rottweiler hur svårt är det :rofl:
de har ju lite andra smeknamn som stridsgrisar , fläskstövare o det är ju inte för skojs skull de namnen har kommit till..
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
så, mamman KANSKE har det, brodern har det inte och för det absolut inte vidare, varflör skulle det ligga dolt hos mig hund då? ligger det inte dolt hos brodern också? ALLA valpar får juh 50/50 från modern står det i denna tråd, och valpvalpar får kanske 5% från farfar och 95% från farmor..
ja det är siffror hämtade från denna tråden..

Alla: ni är så duktiga på att utbilda andra

Uppenbarligen är jag usel på att utbilda eftersom du fortfarande inte har snappat den grundläggande genetiken. Valpen får hälften av sina gener från tiken och resten från hanen. Om den sedan själv går vidare i avel ger den en gen från varje genpar vidare till sin avkomma. Om den genen kommer från tiken eller hanen ursprungligen är slumpvis. Det gör att även syskon skiljer sig genetiskt, även om de också har en hel del gemensamt.

En gång för alla: Tiken har ett taskigt temprament och skulle aldrig ha gått i avel. Jag skulle personligen ha vänt i dörren om jag kom för att titta på valp och tiken betedde sig som hon. Nu har det ju fungerat för den sällskapshund som ni har; var glad för det! Att sätta in honom i avel finns det dock ingen anledning till. Däremot finns det massor som talar mot det.

Nu har jag sagt mitt, och ser ingen vits att rapa samma sak i all oändlighet. Du har ju uppenbarligen bestämt dig redan från början, och lyssnar inte på sakskäl.
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
nej, men överkritiskhet är vanligt förekommande..

Du har delvis rätt - för det är lätt att vara kritisk ang. andras hundar. Därmed är det inte att vara överdrivet kritisk, utan bara en sund kritik.

Du tar åt dig och illa vid dig därför att vi talar om din hund som ju för dig är något alldeles extra.

Jag känner likadant för min hund och jag är inte lika kritisk mot min egen hund som jag är andras hundar. Så är det för de flesta människor.

Anledningen till att jag känner mig trygg i beslutet att låta avla på min hund om tillfälle ges är att jag har funderat igenom alla tänkbara aspekter med min hund.

Jag har dessutom hört mig för hos andra kunniga och fått bekräftat att han absolut skulle tillföra aveln någonting.

Detta trots att även han har nackdelar. Han är tex. inte så rastypisk i sitt temperament då han inte har den sedvanliga schnauzer-integriteten. Han är mer åt labradorhållet... (det är dock en nackdel jag kan leva med).
 
Senast ändrad:
Sv: bra att avla på?

Jaja, intala dig själv det men som sagt så gör du bara hunden en otjänst. Det är bara en brist hos hundföraren att inte kunna se både fördelar och nackdelar.
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Risken finns ju, men en väldigt rädd och osäker tik i hemmiljö finns det ju inte någon seriös uppfödare som avlar på hoppas jag, just pga risken att hon för över sin rädsla till sina valpar.

Där delar vi förhoppning men jag undrar det. Seriösa nej, men mindre nogaräknade som tycker att deras tik är såååå fiiin och gullig och har så fin färg, bla bla bla och faktiskt bara är rädd för främmlingar, det tror jag förekommer.
Tyvärr.
 
Sv: bra att avla på?

kristel skrev:
Där delar vi förhoppning men jag undrar det. Seriösa nej, men mindre nogaräknade som tycker att deras tik är såååå fiiin och gullig och har så fin färg, bla bla bla och faktiskt bara är rädd för främmlingar, det tror jag förekommer.
Tyvärr.

Hade Beastibabes hund varit en tik så hade det redan funnits en valpkull.

Många tikägare tänker inte längre än näsan räcker och "en kull är ju bara bra för tiken".

Det har man ju hört. :smirk:
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
jasså.. så allt det ni sagt i tråden kan vara helt osanning om det skulle vara exakt såhär det gått till, för uppfödare hade ändå bara tiken på foder för att ta en kull på henne, hon kan ha blivit hunsad i ägarfamiljen..

Vet man inte 100% säkert att rädslan är förvärvad genom ex grov misshandel/misskötsel, så bör man ta det säkra före det osäkra och inte avla på hunden.
 
Sv: bra att avla på?

Nu har jag inte läst de andra inläggen i den här tråden (det var ju så många :smirk: ), så jag vet inte vad som sagts. Men tyvärr är det så att beteende främst ärvs från tiken, så även om din hund har ett kanonpsyke är det inte så stor del av det som nedärvs till valparna.
 
Sv: bra att avla på?

Har en rysarhistoria på det..
Min förra hund var en foderhund av mindre ras. Hennes mor bodde i hundgård..rätt snäll.. ganska räddhågsen dock. särskilt för att vara en grythundsras. Hon omplacerades efter att ha varit valpfabrik & hann hugga ett par personer innan hon kom tillbaka. Min lilla tik var kelig & go men jättefeg & visade lite aggressiva tendenser. Detta bortförklarades dock av uppfödaren. För att göra en lång historia kort..efter att min tik huggit mig + nafsat/huggit några andra & oräkneliga besök hos hundtränare & hundpsykologer så lämnades tiken tillbaka. Nu är hon mor åt ett antal kullar. Hon är ju så vacker! :crazy:
Dessutom har hon inte huggit NÅGON sen hon flyttade från mig (enligt uppfödaren) tacka fan för det när hundj***ln bara bor i en hundgård! Hon högg ju "bara" i trängda situationer..
Man blir ju mörkrädd!

prinsessfeminist skrev:
Hade Beastibabes hund varit en tik så hade det redan funnits en valpkull.

Många tikägare tänker inte längre än näsan räcker och "en kull är ju bara bra för tiken".

Det har man ju hört. :smirk:
 
Sv: bra att avla på?

Jag har inte läst allt i tråden..Men svarar dock på första inlägget.
Bara för att en hund är sååå lugn och söt är det absolut ingen anledning till att para. Alla tycker ju att just sin hund är sötast, lugnast och såå mysig. Men för en seriös uppfödning är det mycket mer än så som spelar roll i aveln. Att avla på en hund bara för att få små söta valpar...är ingen anledning.

Det krävs otroligt mycket kunskap och noggranhet för att få fram en bra kull...som mycket möjligt också kan bli en skitdålig kull. Tyvärr så är ju avel lite av ett lotteri..man ska ha tur om kullen blir som man tänkt. Även om du avlar på två jättebra försäldrar så kan valparna bli pankaka. Jag tycker inte som det låter att du ska avla på din hane hur snäll och underbar han än är. Tycker istället att du ska söka upp en bra kennel och köpa en valp därifrån istället. Det är alldeles för mycket oseriös, ogenomtänkt avel nu för tiden. Jag menar inte att du är oseriös utan jag rekomenderar dig att inte avla bara. Så tänk efter noga före vad ditt beslut än blir. Jag kan bara säga min åsikt och vad jag skulle rekomendera.
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
jag VET INTE så mycket om modern har jag sagt.. bara att hon var skygg vid första mötet, vem vet, dom som var dit och hälsade på tidigare på dagen kanske också hade barn i yngre tonåren som kanske var jätteelaka mot henne..
Vilken uppfödare skulle tillåta valpköpare att vara elaka mot hennes hundar?
När jag hämtade lagotton hade de andra syskonen redan blivit hämtade (utom den uppfödaren skulle ha kvar då och ett halvsyskon som hämtades samtidigt). Tiken var lika glad och välkomnande för det - hon var hur trevlig och mysig som helst trots att det "sprungit" folk i hennes hus och tagit med sig hennes valpar sedan tre dagar.
Är mamman skygg så försök ta reda på varför, om det går. Annars är risken nog stor att det nedärvs till din hunds avkommor.
 
Sv: bra att avla på?

Hej.... med tanke på hur du beskriver din hund i en tidigare tråd, kallad: " För att vara totalt ärliga"

--------------------------------------------------------------------------------
jag ville vända i grinden när vi skulle kolla på valpar, uppfödaren pekar på en liten vit tik som känner sig uttittad och sticker bort runt husknuten med svansen mellan benen.. det var visst mamman till valparna..

men när vi ändå var där (15 mil hemifrån, måndag kväll, före skoldag) så kunde vi likagärna titta på valparna = STÖRSTA FÄLLAN!

så han är en mespropp, går inte fram till människor han inte känner, gömmer sig bakom mamma, det går inte att ta med honom på lydnadsträningar för är mamma med sitter han i henne knä och är hon inte med så vill han bara åka hem..

när folk tänker pudel tänker man sig en livlig hund som mer än gärna hoppar hinder, gör tricks och hoppar HÖGT..
min har hoppat 70 cm max (han är 36 cm i manken) och då lockade jag med rostbiff.. *suck*

dock är många ÖVERFÖRTJUSTA i honom för att han är "så lugn" och visst han passar jättebra till mamma som har Ms och tar det lugnt.. men jag då? det ÄR min hund, jag står som ägare, jag ville att vi skulle kolla nån annanstans efter valp.. men icke.. så nu har jag en mespropp, visst älskar jag honom högt över allt annat men hade jag kunnat få mina föräldrar att vända i grinden och titta på andra valpar så hade jag kanske varit mer nöjd med min hund..

......så tycker jag att du ska rannsaka dig själv när det handlar om
avel på din hund.
Varför inte bara vara glad över att du idag har en hund som du uppskattar betydligt mer än du gjorde förut?



*jaja......kanske lite gammal tråd, men, men....*
 
Sv: bra att avla på?

jag hade gärna varit intresserad att avla med han, letar efter en renrasig hane som är väldigt lugn eftersom min blandras tik har engergie.

men jag tror att du bort lite långt bort :S då vi bor i skåne. men skulle du vara intresserad mot hösten eller nästa vår så får du gärna höra av dig :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 432
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 803
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 561
Senast: Farao
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 281
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp