Bra att veta/ha inför första valpen?

ii-ssa

Trådstartare
Vad är bra att ha hemma inför sin första valp?
Hur valpsäkrar man ett hem på bästa sätt?
Och annan allmän information som ni tycker man bör veta?
 
Koppel, halsband/sele, klotång, eventuella borstar, matskålar, hundbädd (av billig, tålig modell), hundbajspåsar, en miljard tuggben och leksaker.

Hur väl man behöver valpsäkra beror mycket på valpen i fråga. Min första valp tuggade sönder allt(!) förutom skor. Hon rörde aldrig skor. Min senaste valp, hon har istället aldrig förstört något, men tar gärna skor och springer runt med. För den första gällde det att plocka undan alla värdesaker, alla pennor, böcker, sätta kompostgaller i dörröppningar så att hon åtminstone bara förstörde ett rum i taget... Med den sista så behövde jag bara sätta kompostgaller framför skohyllan så var det klart. Jag kunde t.o.m. ha mobilladdare liggandes på golvet bredvid hennes hundbädd utan att hon rörde den, utan att jag någonsin behövde lära henne att inte ta den.

Med det i åtanke så säger jag väl mest: ta undan sådant som kan vara direkt farligt för valpen, eller värdefulla saker som absolut inte får gå sönder. Ha något i beredskap för att kunna avgränsa utrymme (tex en valphage eller kompostgaller). Sedan får man plocka undan, fixa och dona i takt med att man lär känna sin valp :) Har man svårtvättade mattor kan det vara klokt att ha dem undanplockade en tid också.
 
Jag tycker att en valpkurs är en bra investering oavsett om det första valpen eller tjugonde, eftersomjag tränar och kursar mycketmed mina hundar så tycker jag det bra att utsätta dem för den miljön tidigt. Som förstagångs valpägare så lär det nog vara väldigt matnyttigt och har man fått funderingar eller eventuella problem så kan man ta upp dem med instruktören och få hjälp eller få tips om vem man ska vända sig till.
 
Tre mycket bra grejer från Ikea:

Kabelsamlaren Rabalder för att säkra alla sladdar.

Kisskyddet Grusnarv som finns i flera sängbredder. Jag hade ett i sängen på 140 cm och ett i soffan på 90 cm redan från start. Guld värt.

Halkskyddet Stopp filt, alltså det grå. Hade det i flera månader i stället för mattor som jag inte ville ha kiss på, sen började hon tyvärr tugga på det. Med lite otur gör valpen det redan från start.

En miljard kompostgaller, att använda både inne och ute.

Selar, täcken m m finns i mängder på marketplace och blocket. jag googlade fram vad jag ville ha i nätbutikerna och väntade sedan tills det dök upp.

En lösning för biltransport behöver du, jag har bur (från marketplace)
 
Jag tycker att en valpkurs är en bra investering oavsett om det första valpen eller tjugonde, eftersomjag tränar och kursar mycketmed mina hundar så tycker jag det bra att utsätta dem för den miljön tidigt. Som förstagångs valpägare så lär det nog vara väldigt matnyttigt och har man fått funderingar eller eventuella problem så kan man ta upp dem med instruktören och få hjälp eller få tips om vem man ska vända sig till.
Jo valpkurser osv är tanken, eftersom jag ändå vill testa på de mesta inom hund beroende på såklart vad hunden tycker är roligt :)
 
Vad är bra att ha hemma inför sin första valp?
Hur valpsäkrar man ett hem på bästa sätt?
Och annan allmän information som ni tycker man bör veta?
Hanna & Lilly har pratat om valpar och valptiden hela hösten. Två hundbeteendevetare med ett schysst (men skönt avslappnat) förhållningssätt till hundar, som driver en väldigt mysig och lättlyssnat podd. Utan tvekan värt en lyssning om man ska skaffa valp! :love:

https://open.spotify.com/show/2aE59oAQtzIt5pI1iDZvH4?si=qSTypeUXT4O1aOuQxTbh6A
 
Tre mycket bra grejer från Ikea:

Kabelsamlaren Rabalder för att säkra alla sladdar.

Kisskyddet Grusnarv som finns i flera sängbredder. Jag hade ett i sängen på 140 cm och ett i soffan på 90 cm redan från start. Guld värt.

Halkskyddet Stopp filt, alltså det grå. Hade det i flera månader i stället för mattor som jag inte ville ha kiss på, sen började hon tyvärr tugga på det. Med lite otur gör valpen det redan från start.

En miljard kompostgaller, att använda både inne och ute.

Selar, täcken m m finns i mängder på marketplace och blocket. jag googlade fram vad jag ville ha i nätbutikerna och väntade sedan tills det dök upp.

En lösning för biltransport behöver du, jag har bur (från marketplace)
Lagt Ikea grejorna i en lista i Ikea appen så har man de sparat :) smart med madrasskyddet :)
En del grejor så som jag en bädd, några leksaker och täcken, skålar o så har jag köpt. En ett halsband och koppel. Hittade även ett billigt litet sele på Hööks som kan duga precis i början :)
Sen hade kompisen ett täcke eller två som jag kunde få :)
 
Kompostgaller som några redan skrivit, men också något som håller valpen sysselsatt medan du håller på med annat kan vara väldigt tacksamt.
Jag tänker på ben den kan tugga på (gärna något som tar tiiiiiid) eller kong med något gott fryst i.
Beroende på ras kanske du behöver förbereda för borstar osv, men det mesta kan köpas efterhand.
Sen tycker jag att första hjälpen är bra att ha och något för att stoppa en dålig mage.
 
Satsa på en BRA klotång och ingen billig skräptång. Många billiga klämmer klon innan klippset och ger ifrån sig ett lite högre klickljud. En del valpar tycker det är jobbigt.
Rekommenderar tex Miller. Vass och tystare.
 
Vad är bra att ha hemma inför sin första valp?
Hur valpsäkrar man ett hem på bästa sätt?
Och annan allmän information som ni tycker man bör veta?

Mitt bästa tips är att köpa prylar efterhand som behov uppstår. Jag köpte mycket bra-att-ha-saker innan valpis kom hem som jag inte haft glädje av.

Med det sagt, är bästa valptipset redan nämnt i tråden: KOMPOSTGALLER. Alltså, herregud vad vi hade kompostgaller överallt. Det är ett relativt enkelt sätt att valpsäkra sådant som annars är svårt att valpsäkra, typ hallen. Det är också SUPERBRA att förebygga beteenden som man inte vill ha senare, istället för att försöka springa och brandsläcka när valpen hittar på en massa dumt - typ snor skor och leker jage och tuggar sönder (:cautious:).
Instämmer också i klotång från Miller.
Köper du trimras så klarar du dig långt på en helt vanlig karda med gummiploppar på ändarna. Köp resterande verktyg efterhand som behov uppstår.
En lätt/tunn långlina är något som jag använde mycket utöver vanligt koppel & halsband. Min valp gick mycket i långlina det första året och det gjorde jättemycket gott för vår relation och kontakt (där man annars lätt liksom tar valpen med sig i kopplet istället för att kommunicera med varandra, när situationer uppstår).
Leksaker som är sköna att tugga på är bra att ha. Den som var mest poppis här hemma var typ en gummiring med taggar på. Skön att tugga på när tänderna kliade. Även något mjukt att tugga på, för de perioder när munnen gör ont. Vi använde en löst hopknuten gammal strumpa men det finns ju fräckare alternativ :D
Bädd köpte vi innan valpis kom och vi hade inte en tuggig valp, så vi har kvar dem fortfarande. Det var dock inte så att bädden användes i någon större utsträckning den första tiden ändå, så en sådan tycker jag nog att man kan vänta lite med - alternativt köpa en billig som kan bli söndertuggad och/eller nerkissad utan att det gör något.

Utöver detta och typ mat- och vattenskål behöver man typ ingenting mer än varandra, skulle jag säga :D

Vad är det för en valp du ska få hem?
 
Mitt bästa tips är att köpa prylar efterhand som behov uppstår. Jag köpte mycket bra-att-ha-saker innan valpis kom hem som jag inte haft glädje av.

Med det sagt, är bästa valptipset redan nämnt i tråden: KOMPOSTGALLER. Alltså, herregud vad vi hade kompostgaller överallt. Det är ett relativt enkelt sätt att valpsäkra sådant som annars är svårt att valpsäkra, typ hallen. Det är också SUPERBRA att förebygga beteenden som man inte vill ha senare, istället för att försöka springa och brandsläcka när valpen hittar på en massa dumt - typ snor skor och leker jage och tuggar sönder (:cautious:).
Instämmer också i klotång från Miller.
Köper du trimras så klarar du dig långt på en helt vanlig karda med gummiploppar på ändarna. Köp resterande verktyg efterhand som behov uppstår.
En lätt/tunn långlina är något som jag använde mycket utöver vanligt koppel & halsband. Min valp gick mycket i långlina det första året och det gjorde jättemycket gott för vår relation och kontakt (där man annars lätt liksom tar valpen med sig i kopplet istället för att kommunicera med varandra, när situationer uppstår).
Leksaker som är sköna att tugga på är bra att ha. Den som var mest poppis här hemma var typ en gummiring med taggar på. Skön att tugga på när tänderna kliade. Även något mjukt att tugga på, för de perioder när munnen gör ont. Vi använde en löst hopknuten gammal strumpa men det finns ju fräckare alternativ :D
Bädd köpte vi innan valpis kom och vi hade inte en tuggig valp, så vi har kvar dem fortfarande. Det var dock inte så att bädden användes i någon större utsträckning den första tiden ändå, så en sådan tycker jag nog att man kan vänta lite med - alternativt köpa en billig som kan bli söndertuggad och/eller nerkissad utan att det gör något.

Utöver detta och typ mat- och vattenskål behöver man typ ingenting mer än varandra, skulle jag säga :D

Vad är det för en valp du ska få hem?
Förhoppningsvis blir det en dsg, så ingen trimras.
Så hoppas på en till juni/juli beroende på ifall tiken tar sig.
Långlina har jag tänkt och köpa, plus hyr ju en stuga på hästgård så kommer ha tillgång till ridhus vid dåligt väder :p
En leksak på snöre ska skaffas och även klicker bla.
 
Lagt Ikea grejorna i en lista i Ikea appen så har man de sparat :) smart med madrasskyddet :)
En del grejor så som jag en bädd, några leksaker och täcken, skålar o så har jag köpt. En ett halsband och koppel. Hittade även ett billigt litet sele på Hööks som kan duga precis i början :)
Sen hade kompisen ett täcke eller två som jag kunde få :)
Selen ska ju passa också, det kan hända att du behöver prova ut en ny för att den du har inte funkar på din valp. Vanligt koppel använde jag bara precis i början, sedan gick jag över på linor på 4 resp 5 meter. Den som är 4 meter är egentligen ett nosework-koppel, superlätt och utan ögla. Det är min favorit.

Klotången Miller som de andra nämner är den här: https://www.doggie.se/katt/katt-spa..._4mRC6d7r3asXCa0OLUpIZA-KncPoQcxoCCekQAvD_BwE Finns lite överallt. Jag hade två andra innan jag kom på denna, den är överlägset bäst.
 
Selen ska ju passa också, det kan hända att du behöver prova ut en ny för att den du har inte funkar på din valp. Vanligt koppel använde jag bara precis i början, sedan gick jag över på linor på 4 resp 5 meter. Den som är 4 meter är egentligen ett nosework-koppel, superlätt och utan ögla. Det är min favorit.

Klotången Miller som de andra nämner är den här: https://www.doggie.se/katt/katt-spa..._4mRC6d7r3asXCa0OLUpIZA-KncPoQcxoCCekQAvD_BwE Finns lite överallt. Jag hade två andra innan jag kom på denna, den är överlägset bäst.
Ja absolut att selen ska passa, men den kostade 45kr på rea så tänkte då är de värt och chansa :)
 
Undra hur många meter vi har! 6 st inne. Säkert 30 meter ute och så till husvagnen och några strögaller. 🫣
Jag har köpt 10 eller 11 4-packar. 🙈 En del inne eftersom jag har öppen planlösning och vill begränsa lite, och har några stående framför bokhyllor eller liknande. Men de flesta är ute eftersom jag inte har staket, de är ju klart billigaste sättet att stängsla in så att hunden kan vara ute. På framsidan har jag häck och där nöjde jag mig först med hönsnät längs häcken, det kravlade hon under 🙈
 
Jag har köpt 10 eller 11 4-packar. 🙈 En del inne eftersom jag har öppen planlösning och vill begränsa lite, och har några stående framför bokhyllor eller liknande. Men de flesta är ute eftersom jag inte har staket, de är ju klart billigaste sättet att stängsla in så att hunden kan vara ute. På framsidan har jag häck och där nöjde jag mig först med hönsnät längs häcken, det kravlade hon under 🙈
Haha, du vinner 🥇 :laugh:
Vi har dem också som staket. Vi bor på ett berg och det är betydligt billigare att ställa upp kompostgaller än borra ner järnstolpar i berget plus att vi vill inte ”förstöra” berget.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 467
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 517
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: tanten
·
Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
2 908
Senast: pocreator
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp