Bukefalos 28 år!

Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Fast jag har aldrig haft paddock hemma, inte heller inom skrittavstånd. Det gick alldeles utmärkt att ha en häst i tävlingskondis, hon var mer genomriden än vad många andra hästar. Dock hade jag världens bästa skogsområden och är inte mörkrädd, dessutom egen transport om jag ville köra till ridhuset.

det här en sak som jag funderat mkt på också. många gårdar som ligger ute i mina trakter har ingen ridbana och heller inte ridavstånd till varken ridbana eller ridhus. skulle det funka att ha häst som tävlas fullt i dressyr/hoppning då? i många av fallen är det ju bara 5-10 minuters körväg till ridhus/ridbana. men blir det av att man kör? eller får man rida dressyr etc på skogsvägarna istället och åka 1 gång/vecka för att hoppa (och däremellan kanske hoppa hinder i skogen när det inte är isigt/oridbart)??
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag tyckte att det var hemskt.
Vi bodde väldigt avsesidigt och det var sjukt svårt att få passning vid ev. åka bort. Jobbigt och stökigt att åka iväg med transporten för träningar (hade varit lättare om vi bott lite mer centralt, ca 1 mil till samhället men ca 4 km. lång, snirklig grusväg) ... ingen som passade/kunde rycka ut om nåt hände (rymlingar te.x)
Mycket handlar väl också om hur närverk/omgivning ser ut.
Ensamt och tungrott. Så kände jag det. ser mycket fram emot att ha hästen inackorderad i framtiden....
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Handlar ju som sagt om dig som person och hur du fungerar och hur villig du är i fråga om engagemang /hur mkt det upplevs vara en extra börda eller ej .
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Handlar ju som sagt om dig som person och hur du fungerar och hur villig du är i fråga om engagemang /hur mkt det upplevs vara en extra börda eller ej .

jo så mycket förstår ju jag med :p men ville att andra skulle dela sina erfarenheter; om någon nu då har stall men inte kan rida till ridbana/ridhus!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

När min bäbismara är lite mer vuxen så ska hon hållas i tävlingsskick och det blir minst 2 resor till ridhus varje vecka, ca 4mil bort. Under vintern, jag får ridbana till sommaren/hösten.
Det är nog mest en fråga om inställning.
Jag har förmånen att ha lediga vardagar, så även om vi rider i ridskolans ridhus kan jag vara där på "tomma" tider.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

det här en sak som jag funderat mkt på också. många gårdar som ligger ute i mina trakter har ingen ridbana och heller inte ridavstånd till varken ridbana eller ridhus. skulle det funka att ha häst som tävlas fullt i dressyr/hoppning då? i många av fallen är det ju bara 5-10 minuters körväg till ridhus/ridbana. men blir det av att man kör? eller får man rida dressyr etc på skogsvägarna istället och åka 1 gång/vecka för att hoppa (och däremellan kanske hoppa hinder i skogen när det inte är isigt/oridbart)??

För mig funkade det bra. Jag red för tränare 2 ggr/veckan, den ena gången för min dressyrtränare och andra då hoppning. Utöver den hoppningen och ev tävlingar hoppade jag ganska lite.
Min häst skrittades eller vilade en dag i veckan, max två. Sedan var det ju 3 skogspass utöver detta där jag tränade där jag kunde. Var det väldigt blött kunde jag tex inte rida på en stubbåker utan fick ge mig upp i skogen. Var det fruset fick jag köra till ridhuset någon gång extra.

Jag skrittade tex min häst dagen efter hoppträningen, det var ofta ganska skönt för det inföll ofta en fredag. Då skrittade vi upp till byn och skrittade genom villaområdena och titta på folk som fredagsstressade:D

Som jag lever nu har jag inte riktigt ork att hålla igång hästen fullt ut vintertid, eftersom jag jobbar ganska mycket. Jag rider när det finns möjlighet vädermässigt och kör sen igång lite mer ordentligt i mars, trappar ner i december. Men jag tävlar inte nu och rider knappt ens för tränare. Var sak har sin tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

okej, kul att läsa om någon det funkade för.
jag vill så gärna ha eget stall :banana: :banana:
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Ridbana hemma är nödvändigt för mig. Utan den skulle det i te bli bra. För mig är det höjden av lyx att ha hästarna hemma och kunna ge dem ett så bra hästliv som möjligt, men vi hästägare värdesätter ju olika saker. Mina grannar som tävlar dressyr har haft hästarna hemma och använt min ridbana, men de har ställt sina hästar i ett stall 2,5 mil härifrån, vilket de trivs bättre med. Där har de manege och sin tränare. Vi prioriterar ju olika saker. Huvudsaken är väl att man hittar det som känns rätt för en själv.:)
Min tränare kommer hem till mig när jag rider för henne och ett par ggr per år åker jag på kurs med hästen. Gymnastikhoppar hemma och har hela skogen att rida ut i. Hästarna kan gå ute från tidig morgon till sen kväll eller dygnet runt. Jag känner mig inte låst. Det är idealiskt för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag känner en tjej som kör sina hästar till ridhuset flera gånger i veckan. Hon tävlar MSV dressyr och brukade åka till ridhuset med en häst, sen åka hem och hämta nästa. Nu vet jag inte om hon har en eller två hästar, men många resor till ridhuset blir det. Det är förvisso nära, tar nog bara 5 min att köra. Hon körde alltid själv med hästar som lastar sig själva - för mig vore det nog en nödvändighet om jag skulle göra något liknande.

Det som känns avigt för mig är att det känns som världens projekt att åka iväg till ridhuset. Det var ju en annan grej när jag hade en lättlastad häst och vi tränade varje vecka, då var det ju bara att lasta och åka. Nu när jag inte gjort det på flera år så känns det genast som ett stort projekt att åka flera gånger i veckan om hästen bara strular lite, lite med lastningen. Dessutom ogillar jag att åka själv med transport ifall något skulle hända...

Angående det här med eget stall; jag är uppvuxen med det men vi har alltid hyrt ut boxar. Jag och pappa har delat på många sysslor och hyresgästerna tar vissa stallpass. I dagsläget bor jag inte där och då släpper pappa ut på morgonen på vardagar, alla andra pass får hyresgästerna fixa.
För mig skulle det kännas supertråkigt att ha stallet helt själv! Det är så skönt när det kommer folk varje dag, dessutom trevligt folk som har haft hästarna där i många, många år nu. Det är också en trygghet då eventuella då tjuvar eller liknande aldrig kan veta på vilka tider gården är öde, och vi har alltid kunna lösa semester, högtider och akuta händelser tillsammans. Vissa vintrar har vi bara haft en hyresgäst och pga olika schema såg vi nästan aldrig varandra i stallet. Det var tråkigt att bara gå där själv och inte kunna prata med någon.

Vi har en liten ridbanan på gården och hyresgästerna red tidigare till ridhus ca 4 km bort varje vecka förr. Även i vintermörkret alltså. De har transport men lastningen strulade lite så det var smidigare att rida. Det tycker jag är imponerande att orka med hela vintern. :) Nu har vi 4 km till två stora anläggningar med var sitt ridhus, ridbana och galoppslingor och alldeles toppen ridvägar runt gården. Jag skulle aldrig klara av att bo många mil från samhälle och större anläggningar, det skulle kännas ödsligt, mörkt (!) och ensamt.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag är uppvuxen i skogen utan ridbana eller ridhus. Jag har saknat ridhus en kort period en vinter för något år sedan. Då var verkligen ALLT is i typ 2 månader. Då saknade jag mest ridhus för hästens skull - den kunde aldrig röra sig helt fritt trots sulor o brodd mer än vissa delar av hagen.

Nu bor jag typ 1 km från ett ridhus men jag har inte ens bemödat mig med att fråga om jag skulle få rida där ännu (min granne gör det) för jag har inte känt något behov.

Jag är en sådan typ som helst inte rider på bana utan tränare, så kass som jag rider är det lika bra att jag håller mig till raka spår :angel:

Det jag saknar nu är kuperad terräng, DET vill jag skaffa släp för att köra till!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Vill bara säga att egen gård är bland det bästa som hänt mig nånsin! Nackdelen är uppbundheten. Men å andra sidan är det ingen större skillnad med just det än att jag måste ta in-och utsläpp 7 dagar/veckan. Sommaren blir nog lite mer sovmorgonar iaf. Vissa lediga dagar när jag tagit ut dem och fixat allt går jag in igen och gosar och sover vidare. Men rätt så sällan.

Och jag älskar att få vara själv tillsammans med mina djur. Ingen som säger hur jag sopar osv. Har inackorderade men de är hur gulliga som helst så inget tjafs.

Har stått på en del riktigt psyko ställen. Och några bra men eget är ÖVERLÄGSET bäst!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

okej, kul att läsa om någon det funkade för.
jag vill så gärna ha eget stall :banana: :banana:

För mig är det ultimat, jag tycker det är skönt att ha hästen där jag vet exakt hur den behandlas. Men så har jag också stort kontrollbehov;)

När vi får helt egen gård kommer jag faktiskt undersöka möjligheten till enkelt ridhus, men det är lite av en utopi.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Min sambos långsiktiga plan är ridhus, jag tycker det är storhetsvansinne.
Men å andra sidan ska ridbanan göras enligt konstens alla regler och då kan man ju gjuta plintar när grävmaskinen är där. Sen blir det "bara" materialkostnader eftersom sambon kan bygga själv.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag trivs jättebra med att ha min häst uppstallad som jag har det nu :love: men skulle jag ha möjlighet till en gård med ridhus & trevliga ridvägar och dessutom få bestämma allt själv skulle det ju vara drömmen!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Precis som du skriver, både och.

Helt underbart att ha eget, att själv bestämma tider för fodring och in/ut.

Och ibland lite ensamt. Men vi åker iväg minst två gånger i veckan och tränar, så då träffar vi lite folk.

Och sen ibland när vi varit där, är det så skönt att komma hem, inget tjafs. Vårt stall, våra saker.

I våra trakter verkar alla stora inackorderingsstall ta in hästarna så tidigt, vilket vi inte gillar. Så jätteskönt att kunna fodra i hagen och sen ha dem ute till åtta-nio på kvällarna.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

lånar sista!

har eventuellt hittat en lämplig gård. närmsta ridbana är 3,6 km bort "körväg". men jag troooor att det finns en närmare ridväg. känns ganska rimligt i mina öron men jag är så dålig på avstånd :D
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Låter helt underbart att ha ridavstånd till ridhus, kolla bara så att de säljer ridhuskort till utomstående, inte alla som gör det.

Sen klarar vi oss alldeles utmärkt med en upplyst ridbana. Är ju kanske krav med ngn slags traktor då, för vi behöver ploga och sanda på vintern, men gör vi det är den alltid ridbar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 106
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp