Bukefalos 28 år!

Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag hade häst hemma medan jag var yngre och själv bodde med mina föräldrar. Min pappa jobbade inte, så han var hästvakt om dagarna, fixade med täcken, matade, bar vatten och så.

Det bästa var att kunna ha häste ute länge. Oftast 12 timmar, längre ifall hästen hade vilodag.

Det som var jobbigt var nog att vara ensam. Om jag skaffar häst igen kommer jag att stalla upp den, främst för att det är så roligt att hänga i stallet med alla stallkompisar. Det är liksom inte bara ridningen som är roligt.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Nu, när det bara regnar och regnar, DÅ är det bekvämt att ha hästen uppstallad på en anläggning med två ridhus i direkt anslutning till stallet. Man behöver inte ens gå ut för att komma in i dem.

Men sen att det bara finns lite stigar att skritta på. Inga grusvägar, inte ens en liten travsnutt kan man trycka in i ridturen. Känns ganska trist.

Jag har i princip inget att säga till om när det gäller hästarnas rutiner. Om det inte är "stallet" som har sina regler så är det min hästkompis ägare som har sina ideer. Och att hon vill ha in sin häst tidigt, kan jag inte säga emot. Men MIN vill ju oxå in då. Så han får följa med. Och han är så nöjd med att stå i sin box, titta ut genom fönstret (se på alla hästar som går ut och in), eller titta ut i gången, eller bara stå och sova. Vad ska jag göra liksom?
Han som alltid velat vara ute länge innan. Kan iof bero på en ganska lerig hage... :o.



Jag och sambon har kollat på ett hus, med en lada till och en stor äng (åkermark eller betesmark eller nåt sånt, men som inte används) vid sidan om som ev också är till salu. Inget är bestämt men man drömmer ju sig bort och fantiserar ;) Men en sommarhage är ju alltid en bra början iaf.


Men till en annan sak. Kostnaden. Är det ungefär samma att ha häst hemma som uppstallad? Om man bortser från "engångskostnader" som att stängsla upp hela hagen (så klart att det kan behöavas lagas/bytas ut ibland oxå), eller bygga/renovera stallet. Jag menar, man kanske får lite extra kostnader med att köra till och från träningar, vad kan el och vatten kosta? Beroende om det är kommunalt/eget? Eller vad är det mer för kostnader som tillkommer med att ha hästen hemma?

Jag förstår att du börjar fundera och snegla på eget!
Det är inte alls kul när det blir sådär...

När jag har haft häst hemma har det alltid varit dyrare än att ha hästen uppstallad.
När man slår ut alla kostnader per månad så springer det iväg mer än man tror.
Men det har ju andra fördelar även om det kan komma att kosta lite mer.

När vi hade hästarna hemma sparade vi minst 1000:- i mån oftast mer för att ha en "reparationsfond" till stallet och den gick åt.
En varmvattenberedare som dog, lysrör som behöver bytas, ett par plankor till boxväggen behövde bytas, färg för att fräscha upp stallet med, belysning till ridbanan osv osv osv.

För att inte tala om all tid som går åt för att hålla allting i bra skick och fräscht och försöka föregå problem.

Men jag tycker ändå det är värt att ha eget stall ;)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Det är drömmen jag hela tiden närt. Så här 8 år senare, och jag förstod det ganska snart, så går all hästtid till stängsling, fix med hagar och vatten. Funderar fortfarande på om vi ska bygga stall i befintlig byggnad eller helt nytt. När det kommer igång så kommer all ledig tid att ligga där. Vi tar eget hö så där går mkt tid men andra åker ju och köper och det är lika tidskrävande.

Har sambo och barn och hästarna ligger ju på mitt fritidskonto. Hus och gård drar ju med sig många andra göromål som är gemensamma som ibland måste gå först. Jag rider nu nästan aldrig eller ägnar hästarna tid. Annat var det när man åkte iväg ett par timmar.

Hade varit skönt med färdigt stall och ridbana men det ska också underhållas...
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Ja, det glömde jag tillägga att det på intet sätt är billigare. Första hösten lade vi drygt 100´på stängsel, nedgrävning av vatten/el till hagar och lösdrift samt duk och grus till lösdriften. Sedan har det stängslats varje år, fyllts på grus och hela maskinparken vi har för höhanteringen, utfoderingshäck. Men det är inget som syns eller ser piffigt ut.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Delvis Kl
Innan man skaffar eget stall bör man tänka över hur man är som människa o hur livet prioriteras.

Kommer man att fortsätta rida hästen fast det mest sker solo, åka o träna vb o kan stå ut med att bli bunden så är svaret- JA!, självklart för hästarnas skull. Äntligen fick hästarna ett sådant liv som jag har drömt om:banana:

Att flytta ut till landet o göra lösdrift bara för att man är bekväm leder ofta till att man till slut ej heller orkar rida den eller de andra man skaffar bara för att man kan hålla fler.

En fördel är att man inte behöver vara i stallet så många timmar i stöten. Behöver inte rida ut i kylan när man redan innan fryser....

Jag kan välja om jag vill vara social eller inte. Käringar kan jag vara utan....Huvudsaken är att jag kan göra som jag vill med mina hästar o att de kan få medinflytande.

Jag har förr ofta känt att jag inte äger rätten över mina hästars leverne.
Har trivts mkt bättre i stall med hoppinriktning än dressyrtanter:cool:

Jag trivs bäst med folk som är lika upptagna som jag- likasinnade som oxå har hästarna hemma. De som inte bara vet en typ av hästhållning. Jag har reviderat min egen i detalj ett antal gånger.

För mig överväger fördelarna helt klart.
Vill heller inte ha en andra som kladdar på mina grejer eller hästar. Jag slipper ta hänsyn:cool: Jag rår mig själv.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag trivs utmärkt ensam i mitt eget stall med 2 hästar. Jag är lite ego när jag tränar och vill hålla mitt tempo etc. Dock händer det ju att jag har sällskap någon gång men inte ofta. Så, det är inget problem...

Blir jag sjuk tar maken och fixar markservice om jag är så dålig att jag inte fixar det men som sann hästmänniska ska jag troligen vara halvdöd då :p ...jag trivs rätt bra med att pula på för mig själv...

Lägger till det här med kostnader...det är egentligen högst marginellt med skillnaden beroende på var man bor. Många gånger ingår ju foder i hyran...jag har egna vallar som jag tar hö på och då kostar det med tiden, dieseln, balsnören...i övrigt kostar det ju lika mycket här som om jag har hästen inackorderad om man bortser från kallhyran. Men, jag står ju ensam med uppbyggnad och underhåll...
 
Senast ändrad:
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag älskade att ha hästarna hemma! Min man är väldigt hjälpsam och morgonpigg så han tog alla morgonfodringar utom nyårsdan och midsommardan också :D Det som är hopplöst här är att det jämt är så dåligt väder så det blir väldigt svårt att komma till en vettig träning. HUR kul är det när det bara blåser och regnar på en jämt? Inge kul alls om man vill rida och komma till en vettig träning. Vi hade ingen manege inom räckhåll så det blev till att köra när det var som värst. Tröttnade på det till slut (och en del annat också), så numera står jag inackorderad istället och älskar varje sekund! Jag rider dressyr och står på en hoppanläggning, det passar mig utmärkt, håller med Axel! Hoppmänniskor is da shit! Enkla att ha att göra med och alltid trevliga!
Nackdelen med att ha eget var att man var tvungen att ha två hästar med, i långa perioder fick vi stå med hästar som vi egentligen inte hade något intresse av att ha, men vi var tvungna för att den andra hästen skulle få sällskap. Det var inte så att vi inte tyckte om sällskapshästarna för det gjorde vi, men är man inackorderad så behöver man inte tänka så. Och att ha någon annan människa inackorderad i sitt eget stall har man ju inget större intresse av. Antingen kommer de kl 5 på morgonen för att de skall iväg och tävla och väcker jyckarna så att de börjar skälla, eller så kommer de inte alls och begär att stallägaren skall fixa allt. Att betala för service är ju ingen häromkring speciellt intresserad av heller. Så har mina vänner det som har små stall, själva valde vi att ta in konvalescenter ifrån ridskolor och liknande istället.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Det är drömmen jag hela tiden närt. Så här 8 år senare, och jag förstod det ganska snart, så går all hästtid till stängsling, fix med hagar och vatten. Funderar fortfarande på om vi ska bygga stall i befintlig byggnad eller helt nytt. När det kommer igång så kommer all ledig tid att ligga där. Vi tar eget hö så där går mkt tid men andra åker ju och köper och det är lika tidskrävande.

Har sambo och barn och hästarna ligger ju på mitt fritidskonto. Hus och gård drar ju med sig många andra göromål som är gemensamma som ibland måste gå först. Jag rider nu nästan aldrig eller ägnar hästarna tid. Annat var det när man åkte iväg ett par timmar.

Hade varit skönt med färdigt stall och ridbana men det ska också underhållas...

Delvis KL

Jag tror nog också att fler borde fundera innan vad man vill ha och göra. Tex köper många gård på mark som inte lämpar sig för hästar och får lägga tonvis med pengar på att preparera mot lera. Eller just det att det lätt blir att man samlar på sig många fler hästar än vad man egentligen har tid till. Eller inte har något ljus så att man kan rida kvällstid...

Jag har alltid haft eget, men är nu inackorderad eftersom jag flyttade från mitt stall. Jag vill tvunget tillbaka! Jag tycker inte om att behöva prioritera bort hur jag vill sköta om min häst eftersom stallägare eller andra inackorderingar inte vill ha som jag.
I mitt stall har jag stängslat 2 gånger sedan -99, sommarhagen ser jag såklart över varje år, det brukar ta en dag.
Jag gav mig ut och red i mörker, visste ju ändå hur alla vägar såg ut, eller så lastade jag och körde 10 minuter till ridhuset. Betalade lite extra för att få hö och halm hemkört, hade 1 eller 2 till hjälp med fodringar, osv.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Om jag skulle ha häst hemma så skulle jag ha lösdrift, utan tvekan. Man blir inte lika bunden vissa tider, däremot innebär det inte att man blir mindre bunden totalt sett. ;) Största nackdelen med att ha häst hemma, enligt mig, är just att man blir mer bunden. Största fördelen är såklart närheten. :love:

Nu har inte jag någon häst längre, men under sista tiden jag hade häst så flyttade jag hit på landet och helt plötsligt var stallet bara 200m bort. Underbart! Jag hjälpte till mkt mer i stallet och kände aldrig att det var jobbigt att gå upp tidigt på morgonen o fodra mm, insläpp på kvällen, mocka varje dag o fixa. Hur man vill stalla upp sin häst är ytterst personligt o det beror ju mkt på jobbtider, familj, barn osv. När jag skaffar häst i framtiden skulle jag vilja testa på att stalla upp hästen på ett inackorderingsstall innan jag bestämmer mig för att ha häst hemma. :)

Det är bara att ställa fördelarna mot nackdelarna. Tycker du det är värt det att ha pållarna hemma? Kör på! :D
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har bytt från eget stall till inackordering med full service. Jo, det kostar mer....eller? Jag behöver inte köra till ridhus, inte hämta foder, inte stå och passa hovslagaren.... all tid är pengar. Ett tag hann jag inte med ridningen för underhåll och skötsel av egen anläggning tar ju jättemycket tid, och det är en massa småsaker som kostar, som man lätt glömmer att räkna med. Plus det här med att vara ensam. Ibland är det ju skönt, men det är ju också en säkerhetsfaktor, att alltid rida ensam. Vad händer om jag ramlar av? Plus att det är svårt med ersättare om man blir sjuk eller måste vara borta ett par dagar. Då får man betala en avbytare - fler utgifter....
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

kl

Jag har under en tid nu funderat i precis samma banor som TS. Jag kommer ha stora möjligheter att ha hästar hemma efter att jag studerat klart, eftersom vi har ett stall på gården (i bra skick). Först tänkte jag YES! Perfekt! Jag kan ha det precis som jag vill! Sen började jag fundera. Nog för att jag trivs med att vara ensam, men inte hela tiden! Jag vill ha stallkompisar att umgås med, kunna prata om hästarna och ridningen, ha någon att träna med, man kanske ställer upp några hinder och hoppar tillsammans, rider ut! Har man hästarna hemma blir det ett himla projekt så fort man vill rida tillsammans med någon. (Om man inte har inackorderingar då, men det vill jag nog inte utsätta mig för).
Sen det här med att vara uppbunden. Först tänkte jag nää men jag åker ju aldrig någonstans ändå! Men, bara jag vill åka bort över en natt så blir det väldiga problem. Och så allt med att fixa staket, foder, strö, gödselhanteringen (!) mm. Vem ska jag bolla med om hästen är lite halt? med mera med mera.

Nä, jag har nog kommit fram till att det bästa för mig är att ha hästen inackorderad! För tillfället är jag ju medryttare, men jag älskar att komma till stallet och prata med andra hästägare och medryttare, ha någon att rida med och inte minst någon att bolla idéer och tankar med. Nackdelen är att man är borta hemifrån mycket, beroende på vilka jobbtider man har förstås. Jag tänker mig att det kan bli lite jobbigt om man har barn, jobbar heltid och har häst.

Det handlar ju om att väga för- och nackdelar mot varandra, vad tycker JAG är värt att offra? Och det är ju aldrig för sent att ångra sig om man valt fel :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Haha, jag hatar när det kommer folk till stallet och babblar upp min hästtid:angel:
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Inte för att vara otrevlig mot någon, men jag måste bara få poängtera en sak.
Det låter nästan som att vissa inte vill ha hästen i eget stall för att det blir för jobbigt med foder, ut och insläpp och liknande grejor, men enligt mig är poängen med att ha häst att man vill jobba och ha roligt ihop med sin häst, att ha den i närheten. Det bästa för en häst är att leva ett konsekvent liv och det blir det väldigt sällan i ett stall där olika personer hyr. Som sagt, inte för att vara otrevlig på något sätt men det jag menar är att om man inte vill ha ett huvudansvar är inte häst det rätta djuret att äga.

Jag håller inte alls med dig.
Jag vill ha huvudansvaret för min häst. Däremot vill jag inte lägga tid på att fodra och fixa staket. Tiden vill jag lägga på kvalitetstid med min häst. Mera tid med hästen får jag definitivt när jag är innakorderad. Jag tror knappast hästen har det sämmre för att det är någon annan än jag som tar ut och in honom.

Dessutom älskar jag att resa(terränghoppning på irland är bland det roligaste jag vet!) nu är det lätt att åka bort och sedan kan jag koma hem och vara en mera engagerad hästägare igen:laugh:
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Tankarna går ju fram och tillbaka hela tiden.
Vi har ju inte ens köpt huset som jag suktar efter ;)

Men OM det blir så att vi köper stället och marken vid sidan om.

Jag tror inte att jag hade flyttat dit hästen permanent. Men istället för att ha hästen på sommarbete 1 juni - 1 sep. Så kanske det kan bli 1 maj till 1 okt istället, om man kan ha hästen hemma och där ha tillgång att stalla in eller lösdrift.

Eller kanske bara "åka hem" med hästen och den får beta på våren när solen gassar och gräset växer överallt utom i hagen där hästen är inackorderad. Ha den hemma hela dagen och köra tillbaka den till kvällen igen. ;)

Och helt enkelt känna sig fram, fungerar det att ha de hemma? Eller kommer jag att sakna det sociala för mycket.

Har kommit på mig själv att jag pratar otroligt mkt med folket i stallet. Med alla har jag något att prata om. Den ena med träning, den andra om sadlar den tredje med foder och någon annan om alla tankar och funderingar om beslut som ska fattas ang hästen.
Står ändå i ett stall med 30 hästar och 30 lektionshästar, så det finns många hästmänniskor att prata med ;)

Jag ser verkligen både drömmen i att ha hästen hemma, men även fördelarna med att ha hästen inackorderad.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

KL

Jag är själv kluven till hur jag vill ha det i framtiden. Nu när vi tänker köpa vårt första hus så är det i alla fall inte med hästmöjlighet, min man undrar om jag inte vill ha hästen hemma men; nej tack. Då skulle jag vilja ha ett sparkapital på några hundratusen (förutom kontantinsatsen) för att känna att jag skulle ha råd att få det bra.

I det stallet där jag är inackorderad nu klagar min stallägare på att hon aldrig hinner rida. Hon har 30 hästar och är sällan uppe före kl 8 på morgonen, och för mig går det hela inte ihop. Självklart hinner man ju då inte rida. Så jag tror också som många av er redan så klokt har skrivit, att man måste tänka igenom vad som är realistiska drömmar och vad som verkligen bara är drömmar. Att ha eget stuteri (som min stallägare) utan att lägga ner många många timmars jobb (eller anställa någon) går helt enkelt inte ihop.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har funderat på detta också, hur det skulle vara att ha hästaren hemma. Just nu står jag inackorderad i ett stall nära ridhuset. Jättebra vid dåligt väder osv. Men jag har märkt att på en vecka när det är dåligt väder är jag i ridhuset MAX 2 gånger, på sommaren i princip aldrig. Rider gärna ut, och framförallt ensam. Jag stör mig på in och utsläppstider som medför mycket lite utetid.. Jag vill att min häst ska ha fri tillgång på hö i hagen vilket inte är ett alternativ nu. Störrehagar hade varit mycket bättre.

Jag har svårt att tro att det ska vara dyrare att ha hästen hemma när man har en stallhyra på 3000:- med andra kostnader utöver som för bensin till och från (1 mil enkel resa). Även alla dessa fodringar som ska göras av 16 hästar. Tycker att jag alltid har ett pass med in eller uttag, fodring eller så att anpassa mig efter. Min sambo har alla maskiner, lastbilar osv för att underlätta hämtning av spån/hö och gräva till hagarna eller för att anlägga paddock. De har även grustag och allt sådant själva. Jag tänker mig att man kanske har två inackorderade som betalar 2000:- per månad för stallplats, hö och spån. Och att de hoppar in och tar ut/in OM jag skulle vara borta, vilket aldrig händer :P

Tänker jag fel? :) 7000 per månad borde väl, utslaget på ett år, räcka för att täcka kostnaderna för detta...? Eller? :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har mina två hästar hemma och jag håller med om att det är skönt att skjälv kunna bestämma hur man vill ha det i sitt stall och med sin hästhållning. Inga kompromisser som när man stod uppstallad :) dock ska sägas att det försvinner mycket tid och pengar på hagar, boxar, foder. T ex så ska du köpa hö så har jag den erfarenheten att man generellt sett måste boka upp hur mycket man ska förbruka fram till nästa sommar och då alt 1 betala handpenning för alltihopa al 2 köpa ett stort lass åt gången vilket blir betydligt mer i utlägg än när det ingick eller lades på månatligen på ens stallhyra. Krafftfoder har jag alltid köpt själv så det blevingen skillnad.
Visst är det skönt att ha hästarna på gården för jag var innerligt trött på att åka mot slutet även om det bara tog en kvart dit. Jag skulle aldrig rekommendera att ha hästarna hemma om man inte kostar på sig en paddock eller har skittavstånd till paddock/ridhus, dvs om man har tränings och tävlingsambitioner. :) Jag har inte detta och tvingas åka för att träna igenom mina hästar varje dag. Detta gör att jag inte kan rida på samma dag för tiden finns inte, även om det inte är långt att åka.
Sen det sociala, jag saknar det något grymt och känslan av att när man är i stallet har man inte bråttom. Av någon anledning tycker jag det är lättare att latmasken kommer fram när man har dem hemma och höstmörkret kryper på och man väljer tv-soffan istället för att rida. Står man uppstallad så finns det alltid någon som ska rida och man peppar varandra. tack och lov har jag medryttare så jag får lite sällskap i veckan :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag skulle aldrig rekommendera att ha hästarna hemma om man inte kostar på sig en paddock eller har skittavstånd till paddock/ridhus, dvs om man har tränings och tävlingsambitioner. :) :)

Fast jag har aldrig haft paddock hemma, inte heller inom skrittavstånd. Det gick alldeles utmärkt att ha en häst i tävlingskondis, hon var mer genomriden än vad många andra hästar. Dock hade jag världens bästa skogsområden och är inte mörkrädd, dessutom egen transport om jag ville köra till ridhuset.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Fast jag har aldrig haft paddock hemma, inte heller inom skrittavstånd. Det gick alldeles utmärkt att ha en häst i tävlingskondis, hon var mer genomriden än vad många andra hästar. Dock hade jag världens bästa skogsområden och är inte mörkrädd, dessutom egen transport om jag ville köra till ridhuset.

Självklart går det alldeles utmärkt om man har bra vägar/jämn åker att rida ut på och en bra pannlampa, jag är inte välsignad med detta i min omgivning. Jag har mer "rida ut i skogen på ojämn mark som inte är gjord för att rida i mörkret på om man inte vill ha benbrott" :) Under sommarperioden brukar jag kunna rida hemma på en jämn bit åkermark, men inte i år pga av att regnet gjort marken alldeles för mjuk och hästen sjunker ner i jorden.

Min poäng var mest att är man van vid bekvämligheter så är det svårt att helt plötsligt inte ha dem och en häst till :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 012
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp