Bukefalos 28 år!

Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

.....
Sen det sociala, jag saknar det något grymt och känslan av att när man är i stallet har man inte bråttom. Av någon anledning tycker jag det är lättare att latmasken kommer fram när man har dem hemma och höstmörkret kryper på och man väljer tv-soffan istället för att rida. Står man uppstallad så finns det alltid någon som ska rida och man peppar varandra. tack och lov har jag medryttare så jag får lite sällskap i veckan :)

Har man stått i ett stall med mycket krångel, många viljor och mycket skitsnack, så kan det vara riktigt skönt att vara själv i sitt eget stall. Men den sociala biten är för många inte oviktig. Det är skönt att ha ridsällskap när man rider ut, peppning när det känns motigt (mörka kvällar) ibland nån som följer med till tävling, man kan hjälpas åt att bära hö och vatten etc. Och inte minst en fikastund i sadelkammaren med lite hästsnack osv. Har man bra stallkamrater, så saknar man dom.
Skillnaderna i kostnad är oftast inte så stora, men väl tidsåtgången att sköta en egen anläggning. En massa saker som man inte tänker på, som att harva, vattna, salta ridbanor, tömma gödselstacken, underhåll av byggnader och stängsel. Det tar massor av tid, och heller inte kul när man är ensam.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag tänker som så att vad ska man med en häst till om någon annan tar hand om den? Då kan man ju likaväl bli medryttare o slippa alla kostnader med:-S.

Jag har haft både inackorderad o eget stall.

Det värsta som fanns var när min häst flyttades runt utan att jag fick veta det kändes inte som min häst. Gillar nog inget med att vara inackorderad faktiskt. Även om man kan åka bort är ju hästen ditt ansvar så händer det något måste man ju hem o ta ut veterinär osv den ständiga oron.

Just nu bor jag på egen underbar liten gård med mina två islandshästar och en inackorderad islandshäst. Helt perfekt.
Har roligt stall o rid sällskap o hjälp om vi åker bort.
Hästarna går på lösdrift så slipper utsläpp men de fodras 3 gånger om dagen.

Jag har huvudansvaret precis som jag vill ha det.

Älskar att kunna springa ut o pussa mule precis när jag vill och älskar att ta hand om dem det är en enormt stor del i detta för mig det ger sån energi o glädje ridningen är ju sån liten del det är en bonus.

Man mår så bra av att se dem må bra o njuta av allt slit man gjort för dem:heart
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

KL

Igår, när mamma+dotter hade värsta bråket i stallet när jag var där, då kände jag att eget stall är värt ALLT extra jobb. För jag kan ju faktiskt inte välja de andra inackorderade när jag själv är inackorderad. Har jag eget stall kan jag faktiskt säga upp folk jag inte trivs med.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag skulle aldrig rekommendera att ha hästarna hemma om man inte kostar på sig en paddock eller har skittavstånd till paddock/ridhus, dvs om man har tränings och tävlingsambitioner. :)

Jag håller inte med! Det beror helt på hur man är som ryttare. Har flyttat hästen till ett ställe med inga/tråååkiga ridvägar vad jag hört innan och vad jag hittat på kartan. Men de är ju inte alls så farligt! Visst, där hästen stod innan hade vi backar hela tiden, det saknar jag. Men jag har hittat grus/gräsvägar och kanter på asfaltsvägen där man kan trava. Jag o lilla hästen är vana att leta ridvägar :p

Jag vill INTE rida min häst en massa på bana, föredrar att rida på bana för tränare enbart. Hade gärna haft en liten paddock att ställa upp lite cavaletti o liknande dock. Men det är inte hög prio alls.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Ja det är underbart att ha hästen hemma!! Slippa stressa med körningar, massa regler som ska följas till punkt och prickar m.m. Dock finns det även nackdelar och därför har jag börjat fundera på att stalla in mina ialla fall vintertid

Nackdelar
Du får ingen hjälp med in/utsläpp, utfodringar och andra sysslor som erbjuds vid inackodering.

Man kan lätt tappa gnistan genom att rida själv, sköta allt själv, ingen hjälpande hand om det behövs osv.

Oftast närmare till ridhus och träningsmöjligheter om du är inackoderad


Fördelar med eget stall

Sköter allt själv(både för och nackdel)

Oftast lugnare i stallet hemma både för dig själv och hästarna

Du slipper lägga bensinpengar och stress på bilkörningar

Du bestämmer tider och regler m.m.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag håller inte med! Det beror helt på hur man är som ryttare. Har flyttat hästen till ett ställe med inga/tråååkiga ridvägar vad jag hört innan och vad jag hittat på kartan. Men de är ju inte alls så farligt! Visst, där hästen stod innan hade vi backar hela tiden, det saknar jag. Men jag har hittat grus/gräsvägar och kanter på asfaltsvägen där man kan trava. Jag o lilla hästen är vana att leta ridvägar :p

Jag vill INTE rida min häst en massa på bana, föredrar att rida på bana för tränare enbart. Hade gärna haft en liten paddock att ställa upp lite cavaletti o liknande dock. Men det är inte hög prio alls.

Allt jag sa var att det är min personliga åsikt och om man läser hela inlägget så står det att det är mycket åkande med trailern, vilket kan vara tröttsamt vintermånader. Därav att jag tycker att det är fördelaktigt med paddock eller ridhus på skrittavstånd.

Vi rider alla olika och jag rider ut och rider på bana. Men jag har stora hästar som kräver mycket värmning och då jag ska "trimma" på diverse övningar i dressyren så gör jag det gärna där jag kan lägga en volt, sepentiner m.m för det underlättar med att få dem lösgjorda. Som jag skrev har jag inte möjlighet när det är mörkt att rida ut för har inga ridvägar utan bara skog som kräver dagsljus. :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

*kl*

Ena stunden hade jag gjort vad som helst för att få ha ett eget stall :mad:
Men andra stunden så är det riktigt skönt att ha hästen inackorderad.

Just nu hade jag förmodligen varit mkt lyckligare med ett eget stall....
Kan inte folk bara låta bli att göra livet jobbigare? Vissa saker är kanske inte så bra just nu, men något som jobbas på. Kan de inte bara ha lite tålamod och komma med nya bekymmer när de gamla är lösta?? Eller iaf sluta bekymra sig för det som inte ens är aktuellt. Kan de inte bara ta det lite lugnt så det som fungerar bra, kan få vara bra?! :grin:

Jag tror, att jag gärna vill testa på det där med eget stall. Det finns ju inget som säger att man inte kan ångra sig?!

Nu blir det inget av det där huset med möjlighet till en liiiten gård. För mkt "gör om gör rätt" för att det ska passa oss. Men det kan ju dyka upp annat :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har eget stall (driver det ihop med min mor) sedan 1,5 år, innan dess hade jag dåvarande hästen inhyrd i ett antal olika stall.
Min mamma bor vid stallet, jag bor i stan och har 20min resväg dit.

Eget stall är härligt av de anledningar du anger, man har frihet och kan ha det precis som man vill. Iaf nu när vi bara har våra egna hästar i stallet. Jag har ju som sagt en bit att åka och det är lite tråkigt, jag sover över hos mamma ibland och det är obeskrivligt mysigt att kunna gå in och ut och pyssla med hästarna, gå ut och pussa på dem innan man går och lägger sig. För att inte nämna egen ridbana, gott om plats! :love:

Nu är vi ju alltid minst två, jag tror inte jag hade stått ut med att ha helt eget stall och vara där själv varje dag. Jag behöver någon att diskutera med, rida tillsammans, hjälpas åt. För det är mer jobb än man tror. Allt pyssel med stängsel, markarbeten, renovering av stall, bygga/köpa foderhäckar m.m., det tar mycket tid. Dyrt är det också, iaf för oss som började med en tom bit mark.

Stängselmaterial, bara den ena hagen kostade runt 10' i material tror jag. Sedan ska man planera alla inköp så att man får bra flöde på hö och sådant, när gödselstacken behöver tömmas, hålla koll på att el-aggregatet fungerar, sådana saker som man inte behöver bry sig om när man har sn häst i någon annans stall.

Dock tycker jag det är så värt det, jag hade aldrig kunnat stå inackorderad igen efter att ha haft eget. Jag vill ha kontrollen ;) Ännu bättre hade det såklart varit om jag bott närmare.

Summa summarum: Det är härligt men var beredd på att det kan vara dyrt och ta mycket tid.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

För mig är det helt underbart att ha hästarna hemma under sommartid och borta på lösdrift vintertid. På så sätt så tappar man aldrig gnistan, det är ju då både kul att flytta dem till lösdriften med härliga ridvägar, men samtidigt uppskattar man tiden som man har dem hemma.

Även hästarna verkar trivas med detta.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Låter som en drömtillvaro!!

Själv har jag insett att för mig är inackordering det enda alternativet. Jag har inte ork att ta hand om häst 4 ggr/dag (eller tid för den delen). Även om jag kunde automata 2 ggr/dag (lunch och em) hade jag ändå inte hunnit/orkat med allt annat runtomkring.

Jag testade att ha min fröken i helkollektiv och det var många timmar som gick åt till lassa in foder, fixa fram strö, laga och underhålla hagar och byggnader. Många timmar jag hade kunnat spendera med min fröken häst.

Så för mig är inackorderad helt rätt. Sen är det naturligtvis skitsvårt att hitta ett riktigt bra stall med vettiga människor i. Men när man hittar det är det sååå skönt!

/Lavinia, som funderar på att försöka få hem pållan i sommar och därmed slippa 2 mil åktur/dag. Häst måste ju jobbas ordentligt om hon ska fixa betet och då är 35 min enkel väg (om man har tur) lite för mycket.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har eget stall med två hästar.. Det är både för och nackdelar som jag ser det. Fördelarna är att man kan bestämma rutinerna själv och att man har dom nära.. det är inte lika mycket jobb, känns det som, när man inte behöver åka någonstans för att mocka och greja, dessutom är det mysigt och man får en helt annan kontakt med hästarna än när man står inackorderad. Det är iaf min erfarenhet.
På minuskanten kommer ju att man är rätt låst, spelar ingen roll om man ligger i vinterkräksjukan (som jag gjort tills idag), man får glatt bege sig ut till stallet arla morgon och fodra och släppa ut dom och mocka och dona. Nu har jag en väldigt snäll sambo som hjälper mig väldigt mycket men jag är ändå för pedantisk för att kunna släppa mockningen till honom så den tar jag själv ändå.
Jag ser alltid till att mocka och göra klart allt på morgonen innan jag åker till jobbet, sen jobbar min sambo hemifrån oftast då han är musiker så han sitter mestadels i sin studio där han har utsikt över hagen. Det är väldigt skönt! Jag har småmaskiga hönät i både box och hage så han behöver inte fodra något under dagen.
Den enda nackdelen är som jag ser det att man är rätt låst under vintern. Sommaren är det ju lättare när de går på bete, jag har mina på bete uppe hos grannen och de ställer gärna upp och kikar till dom om vi ska åka iväg på nån semester.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har fyra hästar hemma, och jag hade nog inte haft häst om jag inte haft dem hemma nu när jag vet hur det är.
Efter att ha stått inackorderad i alla år, läs ca 25 år, så köpte vi en gård, något jag inte ångrar.
Hästarna har under de år vi bott här blivit flera, inackorderad hade jag som mest två hästar. Nu har jag bra grannar, dvs de har också hästar, så vi hjälper varandra om någon ska bort. Visst är man mer låst på ett vis, men jag bestämmer själv när och hur jag ska göra saker och ting. I de stallen jag stått inackorderad i hade man t ex fodring en gång/helg, så då fick man passa den tiden, och folk blev sura om man inte tog in deras hästar när man tog in sina, om man inte bytte täcken på deras hästar osv. Jag saknar ibland någon att prata häst med i stallet, men sedan tänker jag på de gånger då folk har blivit osams i stall och det skitsnack som ofta förekommer i större inackorderingsstall.
Jag hade 2 mil enkel resa på det sista stället jag stod på, vissa dagar var jag där 3 gånger på en dag. Bara att betala till sig själv istället för att betala bensin och till en hyrevärd känns bra tycker jag.
Ibland rider jag med grannarna, men för det mesta rider jag ensam, men det gjorde jag även som inackorderad. Det finns inget skönare än att komma hem efter en tuff jobbdag och gå ut och pyssla i stallet ensam i lugn och ro tycker jag, bättre sätt att varva ner finns inte.
Kontakten med hästarna blir också annorlunda när man har dem så nära. Man ser dem och umgås mer med dem på ett mer spontant vis tycker jag då man kan gå ut till dem närsomhelst.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

KL

Fortsätter på det här med eget/inakodering, hoppas det är okej.

Jag sitter i en sits där jag inte vet hur jag ska göra.
Jag bor 2,5mil från stallet enkel resa. Hästarna står hos min mamma så jag slipper stallhyra. Förr hade mamma och jag hästarna ihop men i somras sålde hon sin så nu har jag varit själv sista halvåret.
Och jag tror jag kreverar, fy vad trist det är!

Jag har haft sällskap på två ridturer det sista halvåret, rider alltid själv. Stallet är alltid tomt, ingen att prata med. Om jag ska träna vilket jag gör 1-2ggr i veckan måste jag åka totalt 10mil den dagen. Vilket i slutändan gör att det nästintill blir billigare att behålla en häst och stalla upp henne närmare mig.

Hur hade ni tänkt?

Och om man ska leta lite mer efter en stallplats, vad ska man fråga om?
Jag har alltid haft det så smidigt och haft hästarna "hemma".
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har stallet ca 50 meter från sängen. Tycker det är as skönt ! Har hästarna på lösdrift och sköter mockning och fodring själv. Tycker det är underbart. Ibland saknar jag att ha lite sovmorgon men brukar kunna fodra lite extra kvällen innan.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

För mig är det rena drömmen att ha hästarna hemma. Jag får det som jag vill. Ensamheten är inget som påverkar mig. Jag tycker om att rida själv. Bra grannar som kan hjälpa till ibland underlättar förstås. :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Mycket av det som är tjusningen med eget stall är ju också att det oftast är nära hemmet, och så är det ju inte i ditt fall! Jag hade nog valt att ha hästarna/hästen nära, inackorderad. Restider kan verkligen ta lusten ur en! & det kostar mycket att köra/åka också!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har funderat på detta också, hur det skulle vara att ha hästaren hemma. Just nu står jag inackorderad i ett stall nära ridhuset. Jättebra vid dåligt väder osv. Men jag har märkt att på en vecka när det är dåligt väder är jag i ridhuset MAX 2 gånger, på sommaren i princip aldrig. Rider gärna ut, och framförallt ensam. Jag stör mig på in och utsläppstider som medför mycket lite utetid.. Jag vill att min häst ska ha fri tillgång på hö i hagen vilket inte är ett alternativ nu. Störrehagar hade varit mycket bättre.

Exakt mina åsikter också!

*kl*
I vårt stall (jag är inackorderad o vi delar på stallpassen) släpps hästarna ut ibland så sent som 8.30. Då kan man ju tycka att hästarna kan få vara ute längre som kompensation, men i vårt stall så är hästarna såååå mörkrädda, de måste gå in innan det blir mörkt, de blir så stimmiga desto senare de går in :grin: Lättlösta problem i mina ögon; tänd utelampan på gaveln till att börja med. Hästarna vill in för att de vet att de får mat inne, så om de får en fodring på eftermiddagen så kommer de lugna sig betydligt. Suck, jag vill ha ett eget stall med mina egna regler, tills dess så är det ju bara att gilla läget tyvärr...
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag håller med axel och halvt KL

Jag tycker lätt såna här diskussioner blir så kategoriska . Som flera sagt beror det ju jättemycket på hur man är som person, vad man har för krav i fråga om faciliteter för sig och sin häst , om man gillar socialt umgänge , om man har ett fungerande inack stall osv osv . Personligen tycker jag inte att faktumet att man har en strulig stall situation motiverar att man nödvändigtvis trivs med att ha häst uppstallad hemma hos sig själv - det beror på allt ovan och mer !

Jag står inackad men har stallchef ansvar i vårt stall . Det är litet - 8 hästar och 2 inackar från samma familj har just nu 3 hästar så vi är totalt 7 personer på 8 hästar inkl mig själv . Vi har långa utetider, fina stora hagar, fasta rutiner, eget ridhus och alla inackar är fantastiska . Jag har mandat att säga upp folk som inte funkar och det är även jag som väljer vem vi tar in . Har behövts 2 ggr under alla år.
För mig är det perfekt . Vi delar på passen så alla har ca 2 pass/vecka . Det är precis lagom socialt - ibland är det mkt folk , lika ofta är man där själv . Finns ridsällskap när man är sugen och utrymme samtidigt att vara själv . Vi har trevligt och hittar på lite aktiviteter tillsammans osv när folk blir sugna .
Haft detta upplägg nu i dryga 6 år .

Jag har haft häst hemma också och tyckte det var jätte ensamt . Beror ju som sagt inte På att ngt skulle vara bättre eller sämre som alternativ utan på omständigheterna som jag skrev ovan .
 
Senast ändrad:
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

För min del överväger fördelarna nackdelarna med att ha dem hemma. Just nu står de dock inackorderade.. Men de ska hem snart igen..:laugh: Och sen blir de hemma!

Fördelen med att kunna bestämma allting själv, alltid veta vad som är gjort och vad som behöver göras är underbart. Visst blir det lite tråkigt att aldrig ha ridsällskap, men har med mej hunden i skogen och det är ju sällskap bara det. Sen tycker jag att det ibland är en fördel att prata med hästen istället för en människa, får mycket bättre svar och odelad uppmärksamhet vad gäller lyssnandet..;)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 012
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp