Bukefalos 28 år!

Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Martina_m

Trådstartare
Hur är det egentligen att ha sin häst hemma? Alltså hemma på en liten gård i litet stall eller lösdrift? Typ 2-3 hästar.

Jag har väl i princip alltid haft min häst inhyrd i stall där fodring och utsläpp ingått och dessutom tillgång till ridhus.

Men tanken att ha hästen precis utanför dörren verkar ju underbar. Själv bestämma sina regler för när hästen ska in/ut. Hur allt ska vara och inte massa andra som lägger sig i.

Men kan det bli lite ensamt kanske? Kanske tråkigt att alltid rida ut själv eller behöva ta släpet till ridhuset för att "träna"? Blir det att man tröttnar och hästen får en vilodag (till)? Jobbigt med foderpass och in/utsläpp?

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig hur just ni kände/känner det? :-)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har alltid haft mina hästar hemma, och aldrig varit inhyrd. Älskar att bestämma allt själv. Men ibland saknar jag ryttarsällskap och någon att prata häst med. Så det är tur att bukefalos finns.

Att alltid vara den som släpper in /ut utfodrar mm blir ju en vana, jag VILL göra allt själv. På sommaren går de ju på bete så då har man i alla fall sovmorgon de dagar man är ledig :) Och på helgerna när jag är ledig brukar jag ge dem mat och släppa ut lite senare så det blir lite sovmorgon i alla fall och i gengäld får de vara ute längre på kvällen.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag vill inte ha hästar hemma. Dels för att vi jobbar knepigt men oxå för att jag skulle tröttna på allt ansvar, inte kunna vara ledig, strssen över att jag hö o strö. Nä, jag trivs mycket bättre installad i ett bra stall med trevligt folk.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Har erfarenhet och känner igen mig i tänket .
Blir som du säger oerhört ensamt snabbt om man är sociala typen . Visst man Gör som man vill och det är en fördel men man får väga det mot vad som är mest värt utifrån hur man själv fungerar .

Man blir oerhört låst .
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Fördelar;
Man lär känna sin häst på ett helt annat sätt.
Man har full kontroll.
Man bestämmer allt själv.

Nackdelar;
Alla saker man ska ta beslut om: vilket foder, vilket strö, vilket staket,vilken hage.. Osv,osv.
Aldrig sovmorgon
Aldrig åka bort spontant
Laga allt själv, staket, boxar, fruset vatten, fruset avlopp...

För mig är det värt det utan snack!!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Fördelar;
Man lär känna sin häst på ett helt annat sätt.
Man har full kontroll.
Man bestämmer allt själv.

Nackdelar;
Alla saker man ska ta beslut om: vilket foder, vilket strö, vilket staket,vilken hage.. Osv,osv.
Aldrig sovmorgon
Aldrig åka bort spontant
Laga allt själv, staket, boxar, fruset vatten, fruset avlopp...

För mig är det värt det utan snack!!

Måste bara få kommentera lite på nackdelar! :) Vilket foder, vilket strö etc har jag för min del tagit beslut om helt på andra stall också. Så det är ingen skillnad. Jag vill veta vad hästen äter och räknar foderstat efter analys etc även om de andra i stallet tyckt det varit onödigt.

Jag kan ta sovmorgon varje dag, hästarna går på lösdrift och väljer själva när de vill gå in och ut. Har man någon bekant man kan turas om med eller underbart snäll medryttare/skötare kan man åka bort spontant med. Eller som sagt med lösdriften, man kan åka iväg ena dagen och komma hem nästa, går fint det med.

Jag har också eget stall, och det väger klart upp alla stall jag någonsin varit uppstalld i! Finns grannar som har häst (några km bort) som går att rida med om jag vill. Det är mindre jobb nu nästan än när jag stod inackorderad. Allt är så mkt mer rationellt och inga tider att passa etc. Men det beror nog lite på vad man är van vid och hur man fungerar som person vad man tycker.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Hade dem hemma ett par år och det var det tråkigaste jag gjort. Inget rid/träningssällskap, ingen att dricka kaffe med i sadelkammaren och så grymt uppbunden hela tiden. Enda fördelen var att det var mysigt att ha dem precis utanför. Men nejtack, aldrig mer egen gård.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Vi har egentligen alltid haft hand om våra egna hästar innan. Först hyrde vi ett stall drygt en halvmil hemifrån, sedan bodde vi på en hästgård i 10 år. De senaste två åren har jag dock haft hästen inhyrd, och jag måste säga att det är riktigt skönt och jag vill nog aldrig ha eget stall igen. Det blev så mycket meck med det hela. Om man skulle iväg någonstans eller liknande var det alltid ett helvete att få ihop insläpp och allt sånt. Lösdrift kanske skulle funka (vi hade bara våra på lösdrift halva året ungefär) men skönast är det nog att vara inhyrd.

Jag tycker det är underbart att veta att min häst kommer in och ut som den ska även fast jag är iväg på annat. Det är otroligt skönt att bara behöva tänka på min häst och slippa tänka på allt praktiskt med stallet. Jag står i ett stall där det mesta fodret ingår och bara det är ju helt underbart. Jag behöver inte leta efter bra hö/halm utan det gör någon annan åt mig. Ingen höskörd att passa på så att man inte kan slappna av under det typ finaste vädret på hela sommaren osv. Ridbanan behöver inte jag tänka på utan det är någon annan som harvar den åt mig och dessutom behöver inte jag ha huvudansvaret om staket till hagar eller liknande går sönder klockan 8 en regnig kväll. Nu står jag i ett väldigt bra stall där det aldrig är något tjafs och vi inhyrda har möjlighet att ändra och diskutera saker, så det är väldigt skönt. Om det är en liten stallhitler som driver stallet (har varit med om sånt också) känner man ofta att det är skönare med eget : ).
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har haft hästarna hemme och jag har haft dem inhyrda. Just ni kan jag inte tänka mig något annat än att ha dem inackorderade. Jag varken kan eller vill sköta ett stall själv, det blir alldeles för bundet.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Hur är det egentligen att ha sin häst hemma? Alltså hemma på en liten gård i litet stall eller lösdrift? Typ 2-3 hästar.

Jag har väl i princip alltid haft min häst inhyrd i stall där fodring och utsläpp ingått och dessutom tillgång till ridhus.

Men tanken att ha hästen precis utanför dörren verkar ju underbar. Själv bestämma sina regler för när hästen ska in/ut. Hur allt ska vara och inte massa andra som lägger sig i.

Men kan det bli lite ensamt kanske? Kanske tråkigt att alltid rida ut själv eller behöva ta släpet till ridhuset för att "träna"? Blir det att man tröttnar och hästen får en vilodag (till)? Jobbigt med foderpass och in/utsläpp?

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig hur just ni kände/känner det? :-)

Mig passar det bast att ha egen gard, det var verkligen toppen fran forsta borjan nar jag plockade hem hastarna. Men sa ska jag ocksa namna att jag aldrig haft nagon vettig att rida ut med nar jag statt inackorderad, tyckte alltid att det var strul med hasthantering, utevistelse, fodring och jag vet inte allt sa darfor var det ju toppen att jag kunde ra om mina hastar helt sjalv.

Mycket gar att fixa sa att det ar hyfsat smidigt att halla hast, men visst ar det mycket jobb, det ska inte fornekas. Det ska fixas foder, stro, staket, man ska vara dar nar veterinar och hovslagare kommer, man kan aldrig aka pa semester utan att hitta stallvakt eller liknande. Men sjalv kan jag inte tanka mig att vara inackorderad nagonsin igen. :laugh:
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag kombinerade det bästa av två världar (typ). Hyr ett stall men bor i stan med bekvämligheter. Stallet sköts precis som vi som står där vill ha det, vi är 4 st som passar bra ihop. Fikar och rider ihop och har samma hästsyn. Man kan på så vis åka bort och få sovmorgon när det passar. Jag skulle inte vilja ha enbart eget, isf skulle jag ha några inhyrda för att få lite sällskap och skulle då behöva bo nära ett ridhus vilket man ju inte kanske har råd att skaffa.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har haft lite olika varianter på att ha hästarna hemma. På första stället hyrde jag en stuga på en gård med ett kollektivt stall och det var optimalt när rätt folk var inackorderade men för det mesta var det inte så. En tid skötte jag stallet där helt själv utan annat folk och jag tyckte det var väldigt tråkigt eftersom jag alltid fick träna själv. Jag struntade ofta i att träna eftersom jag hade unghäst och egentligen behövde lite hjälp från marken till exempel. Men jag tror jag hade tyckt att det hade varit för tråkigt i alla fall.

Nu har jag stallet hemma ihop med min mamma och det är suveränt. Vi har för det mesta samma åsikter och vi bollar idéer med varandra för att allt ska fungera optimalt. Hon är även den perfekt träningskompisen eftersom vi motiverar varandra. Men ändå är det som ett eget stall. Jag gillar att kunna gå till hästarna oavsett tid på dygnet.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Nackdelen är ju klart att man blir väldigt bunden, svårt att hitta någon person som snabbt kan hoppa in och ta hand om fodring, mockning och in- och utsläpp någon/några dagar.
Fördelarna är MÅNGA!
Härligt att ha hästarna precis utanför fönstret, ridningen kan ske mer "spontant", man kan klara av fodring eller något annat medan potatisen kokar på spisen m.m.
Man har en helt annan överblick på hästarna, och man lär sig enormt mycket bara av att iakta hästarna i hagen.
Och våran by är väldigt "häst-tät" så ska man ut och rida så ringer man någon av de andra hästägarna så kan man ta sällskap med den/de.
Och vi tar även hem ridinstruktör till byn som vi rider för på våran gemensamma ridbana, perfekt!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

jag har mina hästar hemma, men hyr också ut ett antal platser. Vilket gör att jag för nuvarande har 3-4 pass i veckan, det är väldigt skönt. De andra inackorderingarna täcker det mesta av mina hästars kostnader. För mig är det helt omöjligt att ha 4½ häst uppstallad i sthml. Inte ens på landet där jag bor skulle jag ha råd med det. Men det fanns en tid då jag bara hade en häst, hade den uppstallad och jag behövde bara mocka, fixa maten och rida. In o utsläpp samt fodring betalade jag en liten slant extra för o det var så skööönt! Så nångång i framtiden ska jag bara ha en häst, o den ska fan vara uppstallad! För att driva ett stall är en ständig stress.. Som nu hade jag beställt 100 hösilagebalar av en bonde, när jag beställer ett lass så framgår det att han bara fick ihop ihop 17 balar.. Men inte har han ringt o sagt nåt! Så nu ska jag jaga runt på ca 90 balar till.. Sen har ju alla olika viljor, några har viljor, men säger det bara till dem andra, inte till mig.. Osv.. Allt det där ger en sån jävla stress i vissa perioder så det hade jag gärna varit utan om jag hade haft 1 eller kanske 2 hästar! Men det är lika underbart att ha hästarna inom synhåll från köksfönstret som det är dumt.. För nu kan jag vara hela dagen i stallet.. o bara fördriva tiden, visst, det tar en stund o mocka, motionera hästar osv. Men om jag hade varit helt o hållet effektiv hade jag haft dubbelt så mkt tid över. Hade jag inte drivit stallet hade jag kunnat ta ett heltidsjobb istället för max 75%. Har man 1-2 hästar som man måste åka till o ta hand om så blir det en helt annan effektivitet på det hela!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag tycker det är underbart att ha mitt eget stall!!:love: Jag tror jag är bortskämd med det nu och tycker det är skönt att få bestämma allt själv, hur jag vill ha saker & ting och slippa kompromissa.

Visst kan det vara lite trist vissa dagar att man inte har stallkompisar, men inget som övervägande skulle få mig att hyra in mig i annat stall!

Nackdelsn skulle vara som någon skrev att man inte kan få någon annan att göra stallet med kort varsel och att man i vissa fall varit begräsad att resa bort längre tid (2 veckor typ) på semester.
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Tycker det är underbart att ha hästarna hemma.
Inget gnäl från andra eller pukat folk som man hör om här och irl.

Men jag hade inte klarat det om jag inte fick den sociala hästbiten när jag åker i väg och tränar, hoppas bara att jag får råd att börja tävla nästa år oxå :-).

Att vara låst ser jag inte som ett problem men så är jag oxå uppvuxen med djur på gården och har aldrig kunnat åka iväg hur som hälst möjligt att det kan vara ett problem för folk som inte är vana med det.

Kram
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Har hästarna hemma för första gången i mitt liv och det är helt underbart! Mer praktiskt när man har småbarn och kan dela upp stallsysslorna under dagen istället för att vara borta en längre tid vid ett tillfälle som man måste vara då man ska åka iväg till ett inackorderingsstall. Skönt att slippa tjafsa med massa okunniga människor...:p. Men sedan så har jag aldrig varit inhyrd på någon trevlig anläggning med ridhus och bra träningsmöjligheter så jag kan inte jämföra fördelarna med det och att ha hästen utanför köksfönstret. men mitt kontrollbehov är tillfredsställt:D!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Ja, det är som gissat, delade meningar om det där att ha hästen hemma i eget stall.

Det låter ju sååå mysigt! Men det jag är rädd för är att jag kommer sakna att ha någon att rida med. Och ingen paddock att rida i.

Det där med att man inte kan åka iväg på semester, det ser jag faktiskt inte som något större problem. Har varit iväg på en 2-veckor semester i hela mitt 26-åriga liv ;) Blir liksom aldrig att man åker på semester :grin:.

Men fortsätt gärna att berätta om vad ni har för inställning till att ha häst hemma!
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har hästarna hemma och kan inte tänka mig att stå inackorderad igen faktiskt.
Nu har jag det bra för jag bor väldigt hästtätt och dessutom med en stor anläggning med ridhus bara 600 meter bort. Jag har även egen ridbana på 20x60 meter. Det hade nog varit annorlunda om jag var tvungen att köra iväg hästarna och rida.
Jag har även en inackorderad och vi kommer superbra överens. Jag tar alla fodringar och in-utsläpp men om jag ska iväg så tar de det istället.
Sen har jag vänner som kan tänka sig att bo på gården om jag reser bort.
Fungerar utmärkt. :)
 
Sv: Bra eller dåligt att ha häst hemma i eget stall?

Jag har alltid haft eget stall, tills förra hösten. Sedan dess står jag inackorderad och även om jag bytt stall en gång och även om jag trivs bra nu så föredrar jag alla gånger eget stall.

Det är så skönt att kunna göra som man vill, köpa vilket foder man vill, strö med vad man vill, bestämma tider själv osv. Det är såklart en del slit och jobb, men det är kul!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 011
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp