Bukefalos 28 år!

Bra sidor!

M

martina

Jag skulle vilja veta lite mer om utrusningen vad gällande trav.
Kom gärna med bra hemsidor.
Jag har nämligen tänkt å köpa mig en sele samt sulky till bla (tro det eller ej,) min fjordhäst (har en gammal trav maddam oxå så det kan ju vara bra om dem kan dela på utrustningen.!)
Berätta gärna lite om utrustningen oxså!
Vad är bäst: Långbrösta eller kort, vad har man spärrgrimman till. Vad ska man ha för sulky för "hemmabruk",
ja allt........ bara "prata" på :)

-skratta inte åt mina ideer! :smirk:
 
hmm, jag vet inga direkta sidor om travutrustning. En sulky ska du inte ha. Det är en tävlingvagn som bara används på bana. Ifall du skulle köra med en sådan hemma i skogen och efter vägarna skulle den gå sönder. Du ska ha en speedcart eller en lättare rockard.

sedan måste du också ha ett huvudlag fast det går bra med vilket träns som helst-alltså ditt ridträns. Och så behöver du ett par tömmar också fast det brukar ju följa med selen. Köp en riktig travsele, det finns billiga för under 2000 i börjes som duger mer än väl att använda.

Vilken brösta man använder beror lite på vilken vagn man har. Ifall jag kör i rockard eller en tyngre speedcart så vill jag ha en långbrösta för att minska slitaget på selen.
En spärrgrimma är en sorts nosgrimma för att stänga munnen på dem så de inte gapar och tjorvar med munnen. I spärrgrimman finns också oftast ringar att fästa en eventuell springrem eller huvudstång. En huvudstång har man för att hästen ska hålla huvudet rakt och en springrem för att de inte ska köra upp huvudet.
mvh jesse
 
Jesse har gett bra svar på dina frågor, ser ofta att många som inte är inne i travets värd kallar träningsvagnen (speedcart) för sulky

här är en sulky som används på tävlingsbanor Kostar kring 15 000 :- (NY pris)


speedcart En lätt modell av träningsvagn. Kostar ny från ca 8000:-


Rockard Dock en "ensitsmodell" Ligger runt 10 000:-


rockard den modell som ofta kallas rockard. Ligger kring 10 000

Ofta följer det med tömmar och huvudlag när man köper sele men ofta ser huvudlagen ut så här och "grejjerna" som är "extra" mot ett vanligt huvudlag/träns är det som kallas käk, och det är onödigt om man bara ska köra hemma utan det används vid fortkörning och i löp. och som jesse sa finns dom från ca 2000:- och funkar bra att ha hemma.


spärrgrimman

Hoppas du fick lite klarhet i dina funderingar och återkom om du har fler funderingar

Vi står alltid till förfogande med våra samlade kunskaper ;)
 
Kan ju tillägga att spärrgrimman inte medföljer selen utan är ett extra tillbehör som man kan utrusta sin häst men vid behov.
På travhuvudlagen sitter det en nosrem i stolparna.

/// Ghost
 
Tack!

Skönt att man kan ställa sina dumma frågor hursom helst :smirk:

Vilken tur att ni berättade om "sulkyn" Här ska det köpas Speedcar!!!!
Har ni fler tips så berätta gärna. Föressten finns det några bra böcker om trav, utrustning, selning osv?
Jag provade på att köra travhästar för ett par år sedan men minnet har börjat rosta. Så jag kan behöva lite hjälp

Ha det bra
 
Re: Tack!

Tyvärr finns det väldigt lite fakta (böcker,hemsidor) om trav, utrustning mm. Inte alls som på ridsidan. På nåt vis så forusätts det liksom att man kan. Om det finns ett travstall i närheten så hälsa på där och fråga om du kanske kunde få ställa några frågor och få se hur man selar och annat du undrar över.

Om jag var du så skulle jag köpa en rockard. Det är nästintill omöjligt att hitta en speedcart som är bekbäm att sitta i. Fast nånstans lär de ju finnas, och kosta därefter. Och om du inte ska köra på bana så är det bättre med en rockard efter skogsvägarna. De är tyngre och därmed stabilare. Och dessutom finns det bekväma sådana!
 
Angående sköna vagnar..

Grafströms vagnar är bara bäst :love: . Alla deras vagnar är så bra, sköna och bäst på alla sätt.
mvh jesse
 
Här finns ju massor av Både Kunskap och grejor. har lärt mig mycket genom att "Plöja" igenom forumet här!!
Mer grejor finns på Hästnet.com
Böcker och sånt finns på travsport.se
 
Hej!

Det finns en bok som jag varmt kan rekomendera som heter "Nya Champion"...Den tar upp absolut ALLT man behöver veta, 'r typ 500 sidor oxå=) Så det finns mkt att läsa=)
Den kostar 400 och finns att beställa på nätet!
Sen kan jag säga att en speedcar inte alls behöver vara så dyr som 8000 ny. Jag köpte en för 5000 NY och den är kanon!
Lycka till!!1 MVH Sandrah :bump:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år För en tid sedan flyttade jag upp till Norrland och en helt ny värld. Träffade min nuvarande genom jobb resa och efter en tids sms mail...
2
Svar
25
· Visningar
3 742
Senast: Inte_Ung
·
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: evis
·
R
Trav Hej! Har nyss blivit fodervärd på en travare (eller fd, hon fyller 10 i år å har gått sitt sista lopp å så) och undrar om nån vet vars...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Cilva
·
S
Träning Hej! Skulle bara vilja berätta om min 21 åriga travare och kanske få lite ideer från andra i samma suítuation;) Det är så att jag har...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp