Bukefalos 28 år!

R

Rebby

Hej! Har nyss blivit fodervärd på en travare (eller fd, hon fyller 10 i år å har gått sitt sista lopp å så) och undrar om nån vet vars man kan få tag på nån billig travsele? Har hört att det är så "inne" med dom här nya klickselarna nu, så man tycker ju att det borde va många som säljer sina gamla "vanliga" travselar?

Har iofs bara kollat på blocket hittills, men hittar inget bra, och om det är bra så är det typ nere i skåne eller nått! :crazy:

Så om det är nån som vet nån bra sälj sida eller kanske till och med nån hästshop som har billiga selar så kan ni gärna skriva :)

PS. Tänkte bara säga att med billig så menar jag inte typ 3000 kr selar, utan typ.. högst 1500 (vilket jag egentligen också tycker är lite dyrt). Detta för att jag är inte säker hur länge jag ska ha hon, hon kanske ska tillbaka redan till våren, och för att jag egentligen inte har något traqv intresse utan tycker bara det skulle vara mysigt att vara ute å köra lite i skogen ibland. :smirk:
 
Sv: Travsele

Ett tag fanns det massor av travselar ute på annons, nya givetvis, med allt till för 1650 tror jag det var. Kan dock inte hitta dom nu, givetvis...

Jag hade turen att ärva sele av min syster då hennes nordis, som inte inte kört växt ur selet, eller som hon sa: - Mitt sele har krympt, det fattas 50-60 cm från att jag ska kunna stänga :angel: Konstigt om man inte kört på 3 år?!?

Hoppas i alla fall du hittar ett sele! Och att det går bra med totton!
 
Sv: Travsele

Du har en lågprissele på Börjes för den pengen du tänker lägga på en sele. Har hört att den är värd sitt pris sitt pris för träningssele hemma. Själv har jag en lågpris från Biderman, nu ung. 14 år gammal.
 
Sv: Travsele

Börjes travselar är superbra bruksselar! Min har hållit i många många år, och då har den använts varje dag på olika hästar.....:bow:

Annars finns ju mkt på annonser oxå då och då, får du tag i en billig kan du ju få den hemskickad istället, då gör det ju inget om det är i Skåne....Storlekarna brukar vara samma och passa på alla varmblod....
Tradera har ibland auktioner på billiga selar oxå!
 
Sv: Travsele

Jag skulle vilja komma med en pekpinne här. Alla selar passar inte på alla hästar per automatik. Jag har haft en billig i helt ok kvalitet som jag fick sälja efter ett tag då min häst musklade sig. Och jag har ett vbl modell liten och späd (knappt över ponnymåttet).

Så man får prova sig fram. Bättre med en som är lite för stor än tvärt om. Tärnsjö har jag förstått på sadelmakare är rätt så breda och i bra kvalitet.
 
Sv: Travsele

Det finns förstås alltid undantag men en storlek full är ju en storlek full. Jag har iaf haft Börjes stl full till alla mina vbl, men då hör de till medel - större ca 155-165 både pinnsmala och tjocka :smirk:
De mindra vbl drar såklart storlek cob, men det brukar vara svårt att hitta travselar i den stl......
 
Sv: Travsele

Bara för att du har haft din sele på alla dina hästar så betyder det inte att den faktiskt har passat. Folk jag träffat med din inställning har överlag haft selar som inte passar hästarna eftersom de inte har kunskap att prova ut dem el kontakta sadelmakare. Jag har oxå använt selar som inte passat med fysiska problem på hästarna som resultat. Nu vet jag bättre och tar hjälp av yrkesfolk när jag behöver nytt.

Dessutom skiljer det våldsamt mellan märken hur breda selarna faktiskt är. Det viktiga här är ju att däckeln är tillräckligt bred, övriga delar går ju lätt att byta/göra nya hål.

Tärnsjö är rätt breda, FinnTack har några bredare modeller. Sen är många selar tyvärr alldeles för smala. Är själv sugen på en FinnTack till ponnyn så att jag kan köra henne med Grafströmsrockarden men jag tror inte att de är tillräckligt breda för henne.
 
Sv: Travsele

Det är ju väldigt tråkigt att du utgår ifrån att jag inte har selen som passar. Dålig stil. :mad:
Selena är utprovade grundligt och av proffs! De är dessutom BRA bredd på dem för att fördela trycket väl, jag är MKT noga med att min utrstning ska passa mina hästar, så att du kommer och påstår något annat tycker jag är riktigt lågt!
 
Sv: Travsele

Jag ska ladda upp lite bilder som jag har på just detta Cilva belyser.
Hur samma sele kan ligga knas på en annan häst. Dom är kanske inte i bästa kvalité men det syns tydligt skillnaden. Ska försöka komma ihåg det till i morrn.

Tycker det är intressant och fler och fler (här i norr iaf) har blivit varse om "problemet" och faktiskt tänkt till och många har även bytt ut sina selar
 
Sv: Travsele

ska typ köpa börjes då kanske.. Men ska jag köpa cob då? För hon är ju ganska liten och nätt..
 
Sv: Travsele

Kolla denna sida: http://www.travinorr.se/ gå in på anslagstavlan så har du kanske någon sbeg. sele i Skellefteå rentav som du dessutom kan titta på innan köp.
 
Sv: Travsele

Jag tror att förändringen här uppe har åstadkommits mycket av "klinikteamet", är rätt säker på att du vet vilka jag menar.

Fler och fler borde inse hur mkt mindre problem de skulle ha om de hade passande grejer. Men en förändring är på väg, iaf här uppe som du säger.
 
Sv: Travsele

Jag fick tag på en begagnad på hästannonssidor. Kostade 1200 kr :D
 
Sv: Travsele

Jag har nu knåpat ihop en sida med bilder på olika selar på två olika hästar. Ta det som ni vill, högst ovetenskapligt utan mer som en grej vi fotade för några år sen som rann ut i sanden, tyvärr.

Bilderna är inte kanske de bästa men håll till godo:
Här finns dom.......
 
Sv: Travsele

En del bilder var rätt svåra att se på. Hade varit bättre med ljus häst och mörk sele el tvärt om. Spec den mörka hästen blev det väldigt svårt att se på. Men det visar ju på tydliga skillnader iaf. Men kanske inte alla ser vad som är bra resp dåligt? Fler bildtexter skulle nog varit bra.
 
Sv: Travsele

Tyvärr så har jag mörk häst ;) Man tager vad man haver....

Ska försöka fixa till det bättre. Kameran var heller inte den bästa och har tyvärr inte kvar orginalbilderna efter datorhaveri..... ska se vad jag kan fixa till.
Har du bra formulering till bildtexter får du gärna PM'a mig så får du mailadress :)
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
12 036
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
892
Senast: MiniLi
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 623
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp