Bukefalos 28 år!

Bråkande marsvin

S

Silferhjelm

Jag har två marsvin som aldrig har bråkat förr, men nu har de börjat bråka. De var bästa vänner förr och följde efter varandra hela tiden, inget bråk eller något sådant alls. Men nu kan man knappt ha dem tillsammans utan att det bråkar, det går ett tag, men sedan börjar de igen. Jag har dem i två olika burar, men de är nära varandra så de kan se varandra. När jag sedan tar ut en av dem börjar den som är kvar i buren leta efter den andre. Jag har försökt få ihop dem igen, men det fungerar inte. De har båda haft sellnic och misstänker att de började bråka om vem som skall vara boss då han som var det fick sellnic och mådde dåligt, men nu mår de bra igen och de fungerar fortfarande inte tillsammans. Jag har försökt ha dem på neutral mark, förvirra dem med lukter och sådant, men det har ändå inte fungerat. De har ätit ur samma matskål men det slutar ändå med att de hackar tänder och fnyser åt varandra. Vad skall jag göra? :confused:
 
Sv: Bråkande marsvin

Testa att ha dom i samma bur igen men av en stooor modell. Har de fungerat ihop tidigare kommer de att göra det igen, det tvivlar jag inte en sekund på. Dock kan dom, som du skriver, ha "tappat" randordningen medan dom var sjuka och helt enkelt måste hitta den igen. Det kan ta sin tid. Kom ihåg att med marsvin är det mer snack än verkstad också. Det låter illa när dom bråkar men det är sällan dom faktiskt gör slag i saken och det blir allvarligt.

Skaffa fram två matskålar/två hus/två vattenflaskor, ja två av allt dom kan tänkas bråka om. Låt dom också springa ute så mycket som möjligt så de gör av med all överskottsenergi och helt enkelt inte orkar tjafsa. Sen är det bara för dig att stå ut tills dom lös det.

Jag har själv två kräk av hankön här hemma som bråkar för minsta lilla, men de saker jag nämnt har underlättat för oss i alla fall. Hoppas det löser sig :laugh:
 
Sv: Bråkande marsvin

Men när de har varit ute och "försökt" så har de ändå kunnat dela matskål. Jag brukar ha två matskålar och två vattenflaskor, men de bråkar så pass att det inte går att ha dem i samma bur alls. De äter upp varandra så fort de får chansen.
 
Sv: Bråkande marsvin

Äter de verkligen upp varandra? Oftast är det bara spel för gallerierna, det låter mycket och dom "rumlar runt" mycket, men det är sällan skador på dem.
 
Sv: Bråkande marsvin

De äter upp varandra så fort de får chansen.


Är det verkligen så illa? Har dom faktiskt tillfogat varandra riktiga skador? Mina grabbar slogs (alltså flög på varandra och tumlade runt i spånet) mycket i början men de värsta "skador" som tillfogades var ändå bara några avslitna pälstussar. Det såg/lät värre ut än det var.

Jag tycker fortfarande att du ska ge det tid. Hur länge har det gått sedan de var sjuka och bråken började?
 
Sv: Bråkande marsvin

Det har gått kanske en eller två månader då de inte har kunnat vara tillsammans. Men är det verkligen "ok" att de hackar tänder åt varandra?
 
Sv: Bråkande marsvin

Är det verkligen så illa? Har dom faktiskt tillfogat varandra riktiga skador? Mina grabbar slogs (alltså flög på varandra och tumlade runt i spånet) mycket i början men de värsta "skador" som tillfogades var ändå bara några avslitna pälstussar. Det såg/lät värre ut än det var.

Jag tycker fortfarande att du ska ge det tid. Hur länge har det gått sedan de var sjuka och bråken började?

De har inte tillfogat varandra några skador, men jag har varit snabb på att sära på dem då de hackar tänder.
 
Sv: Bråkande marsvin

De har inte tillfogat varandra några skador, men jag har varit snabb på att sära på dem då de hackar tänder.

Tandhackning behöver ju inte leda till värre bråk. Mina hackar tänder flera gånger per dygn mot varandra men det får man stå ut med. Marsvin är ju generellt sätt väldigt ljudliga av sig i alla situationer och kommunicerar på olika sätt.
 
Sv: Bråkande marsvin

Jag har testat ett ha dem i samma bur, de tumlar inte runt, de kastar sig runt i buren och spån flyger.
 
Sv: Bråkande marsvin

Mina hackar också tänder rätt ofta, exakt hur ofta är lite olika, ibland mycket, ibland sällan. Om du är snabb på att sära på dem varje gång de hackar lite tänder så får de ju aldrig göra upp, vilket kan leda till att de bråkar oftare eftersom de inte vet vart de har varandra!

Det händer ganska ofta att den store jagar runt den lille (mest för att den lille är uppkäftig), då flyger det lite hö o papperspellets.. blir det mer än något varv så går jag dit o skäller lite på dom och försöker ge dem något som distraherar dem, mest för att jag inte står ut med att höra på dem...

Riktigt illa har det bara varit en gång, då vaknade jag av att de bråkade (bor i en etta) o sen satt den lilla i hängmattan o skrek.. inte en enda skada på honom men jag satte upp honom på en hylla i buren som dom inte fattat att dom kunde hoppa upp på än, med lite extra hö och så extra hö till den stora på golvet i buren också sen hörde jag dem inte mer den natten..

Sen var det en herrans massa liv på dem när den store vart sjuk i somras och varit på klinik i ett par dagar, men vi introducerade dem långsamt o blev kompisar rätt smärtfritt när vi väl kommit på hur vi skulle göra.
 
Sv: Bråkande marsvin

Alltså, jag funderar på om det verligen är så bra att syoppa dem i samma bur då de flyger på varandra. Är det verkligenn ok att de gör såhär?
 
Sv: Bråkande marsvin

Alla djur som lever i flock med rangordning får ju hävda sin rang då och då. Hur ofta beror ju på just den flocksammansättningen. Om du dessutom aldrig låter dem göra om upp rangen utan särar på dem så fort de hackar tänder så får de ju aldrig någon stabil ordning och kommer bråka oftare. Se på en hästflock- de ranghöga får sätta de som står lägre i rang på plats ibland (tex om de får hö i hagen).

Jag ser det inte som ett problem att mina marsvin hackar tänder och att de behöver "göra upp" då och då. Det har hittills aldrig blivit några skador på någon av dem så. Om de bråkar mer än vad de brukar göra så får jag ju fundera över VARFÖR, får de för dålig mat, har de för tråkigt, är någon av dem sjuk? Sen hade jag ändrat- mer mat, möblera om lite i buren, kanske någon ny mat som de behöver "jobba" för, kollat så att bägge verkar friska såklart. Om det inte hade hjälpt och de fortsatt bråka eller om det började bli skador på dem (någon enstaka gång hade jag dock inte brytt mig så mycket om) så hade jag börjat fundera på lösningar att hålla isär dem.
 
Sv: Bråkande marsvin

De har varit sjuka båda två, men jag skall testa igen. Men ha dem under uppsikt.
 
Sv: Bråkande marsvin

Nu har jag testat igen, jag lät dem flyga runt vilket slutade med att ett av marsvinen blev av med en tand. Han skrek inte av smärta eller något utan de bara tumlade runt. Nu är de i olika burar, men skall jag låta dem försöka igen?
 
Sv: Bråkande marsvin

Hur gjorde du när du släppte ihop dem?

Vi kan ju inte bestämma åt dig hur du ska göra, det är ju extra svårt när man inte ser dem osv.
 
Sv: Bråkande marsvin

De fick komma på neutral mark där ingen hade varit förut (en nytvättad handduk) och så hade jag tagit lite parfym på händerna och klappat dem för att förvirra deras lukter (läste någonstans att det kan vara bra) och haft två matskålar, det hela gick ändå inte.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 243
Däggdjur Vi har tre kaniner, en hona och hennes två kastrerade söner. Innan de blev könsmogna bodde alla tre tillsammans, den 1/3 kastrerades...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Lycan
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 396
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp