Bukefalos 28 år!

Bråkig fyraårig shettis!

M

MissMandis

Han är helt omöjlig att leda, fattar inte hur man skall kunna rida honom. Försöker man trava med han rusar han iväg och bockar och sparkar bakut, samma sak med bilar; han stegrar sig och bråkar. Ibland kan han bara springa iväg och börja sparka bakut. Är sent kastrerad, kan det vara så att han fotfarande är lite hingstig?
Någon som har ngt förslag på vad man kan göra?
//jag
 
Syster till ovan!

Vad som hände idag med shettisen:
- Syrran gick ut med hästen som heter Hugo längs en liten bilväg... hon kom ner till en äng och tänkte låta honom beta, och det första han gjorde var att springa iväg och bocka... Han är ju så förbannat stark också... när hon fick kontakt med honom igen försökte hon gå hem och då kom det en bil... han stegrade sig och siktade med hovarna mot henne. Helt under kontroll!
 
Många shettisar är tyvärr så där när de är unga.
Vad du ska göra är att träna, träna och träna.
Håll dig i en inhägnad till en början ( så han inte kan springa iväg) och träna massor. Tänk på att beromma MASSOR så fort han gör någotsånär rätt.

Minns själv en shettis (sto) som stegrade så hon gick över samt försökte slita sig och sparka oss när vi ledde henne. Hon var nästan lika envis som mig men till slut "vann" jag.

Lycka till
/C
 
Många shettisar är tyvärr så där när de är unga

Inte bara shettisar... Shettisar är envisa men oftast beror det på dålig uppfostran! Folk tar dom inte på allvar eller låter barn hålla på med dem och då tar de kommandot. Ingen av mina shettisar är ouppfostrade och alla kan hanteras av barn eftersom dom är "grunduppfostrade" precis som vilken annan häst som helst.

Att han är sent kastrerad kan ju ha med saken att göra också. Jag har en unghingst som är väldigt hingstig men så pass lydig att det aldrig är några problem.

Men det är bara att fortsätta att träna och träna... :D Lycka till!
 
Shettisar är envisa men oftast beror det på dålig uppfostran! Folk tar dom inte på allvar eller låter barn hålla på med dem och då tar de kommandot.
PRECIS!!! :bow: Glöm inte att Shettisar är helt enkelt som en "vanlig" häst men mindre bara. Folk tror att de är som en hund.
 
Hehe... känner mig lite "agro" när jag försvarar shetlandsponnyn. :angel: Men jag tycker att dom har fått ett rykte som dom inte förtjänar. De är underbara SMÅ HÄSTAR som är duktiga på att arbeta och jättesnälla att pyssla med. :)
 
Ja det är de verkligen! Ska själv snart köpa en Shettis och det ser jag verkligen fram emot! :)
 
Håller helt med. Det var så jag menade men jag kunde inte uttrycka det lika bra som du :D
När jag skrev att många shettisar är så menade jag väl mest att de oftast är väldigt envisa och enligt mitt tycke därför lite svårare att träna. Känns det igen?
 
Shetlandsponnyn är en stor häst i en liten förpackning. Så det ska ha precis samma hantering som en stor häst. Håller precis med det hanna_shetland har skrivit.
Så det är bara att träna på, mkt. Var bestämd. Ha på träns och kedja om han inte lyssnar alls. Och det att han är sent kastrerad har väl också med saken att göra.
 
Envisa är dom så visst känner jag igen det. :) När man får dom lydiga och på "sin sida" är dom oftast jätteroliga och pigga att arbeta med. Mycket häst i liten förpackning. :D
 
Rusar han i väg fast du har bett och kedja? Han verkar vara rejält ouppfostrad! Var konsekvens och låt honom aldrig göra som han vill om du vill nåt annat. Man får upprepa allt miljoner gånger tills dom lyssnar. Tråkigt arbete men det lönar sig senare...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp