Bukefalos 28 år!

Brist på respekt?

Nej, det är klart, det är ju tränset som gör att det blir svettigt och kliar och det är vårt fel, det håller jag med om. Men hästar kan faktiskt klia sig själva med hjälp av sina framben. De klarar garanterat av det utan oss i alla fall! Men nu halkade vi av ämnet lite.
 
Visst kan dom klia sig på benen, men det är inte det det var frågan om, utan om man sjunker i rang för att det kliar på hästen.....samt att det är inte alla som tolererar att hästen kliar sig efter ett pass...vilket det är på frambenen eller på människan.
har man dessutom skydd på benen(knäkappor,senskydd) så är det ju inte så lämpligt att dom kliar sig med huvudlaget på...Det finns hästar som det kliar så fruktansvärt på efter ett pass att dom nästan blir galna, andra kliar det inte alls på....det är ju väldigt individuellt.
 
Skulle aldrig låta min häst få klia sig mot NÅGOT med huvudlaget på, då är det ju bättre att jag kliar hästen.
Och det är ju oftast direkt efter ridturen det kliar på dom, så varför inte hjälpa till.
Det kan väl vara ett fint ömhetsbevis och ett stort tack för ridturen! :)

Senare när huvudlaget kommit av så är det väl ok att de kliar sig mot t.e.x. benet, men inte innan.
 
Jag tror att det är såhär. Det är inte själva kliandet som är respektlöst. Utan på vilket sätt pålle närmar sig en. Dundrar den bara på och trycker upp en mot en vägg bara för att DEN har behov som måste tillfredställas omedelbart? Respektlöst som f*n!!
Frågar pålle snällt genom att kolla av med dig om den är välkommen in i din personliga sfär och kanske böjer ner pannan lite och puffar lite mjukt, helt annan sak.

Min egen gör inget av det. Hon väntar tills jag börjar klia henne, då hjälper hon gärna till;)
 
HEJ!
Man har ju sett att hästar är olika våldsamma med sitt kliande beroende på vilken ryttare de har att göra med...men jag tror inte heller det har med rang att göra...
En häst som jag red väldigt mycket för en tid sen brukade till en början vara våldsam men upptäckte rätt snart att jag inte tyckte om det...snart upptäckte jag att hon vände huvudet mot mina händer och liksom tittade ner i backen och ...hm...hur ska man säga...det såg ut som att hon "bjöd" in mig att klia henne...så då kliade jag henne och så har det varit sen dess...hon vet att om hon ber så kliar jag så då behöver hon inte bekymra sig om att slänga sig på mig o ta tillfället i akt så att säga...
Min egen häst är bara 7mån så hon har inte det behovet ännu men det kommer ju en dag för det också...men jag har annars mest känt mig hedrad när pållarna velat klia sig på mig...det är ju rätt utlämnande...tror jag..det känns bara så... :D
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 650
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp