Broddar på eller av i hagen?

Mina är fulldroddade dygnet runt, annars skulle de slå ihjäl sig.

Skodde alla tre när de inte ens kunde röra sig barfota :crazy:

Minst 4 brodd.
 
Dygnet runt på vintern om hästen har skor på sig just då. Här kan det bli glashalt i flera dagar + under snön och man kan inte direkt be utsläpparen att brodda.
 
4 brodd i varje hov på stora hästen, två i varje på lilla. De tas av om det är barmark och sätts i om det är snö/is och de har dom då dygnet runt. Ingen av dom är "lätta i bak" så jag är räddare för fläk än sparkskador.
 
Mina går broddade dygnet runt vid vinterväder.
Traktbrodd, Fille trivs inte alls med fyra. Är inte orolig för vinkeln.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Så hur ser ni på saken och vad är självklart för er? :)

Fullbroddat dygnet runt. Finns inget annat alternativ. Jag vill inte ha en häst som går och spänner sig och dessutom riskerar fläkskador. Det kommer som ett brev på posten utan brodd, vilket sparkskador inte gör med brodd om man har vettiga ytor, vettiga flockar och undviker att introducera nya hästar för varandra den årstiden brodd är nödvändigt att ha.

Bor längst uppe i norr. Här har vi både snö och is ända till våren.
 
Broddat, givetvis, och de tas inte av när hästen går in. Anpassar däremot broddtyp efter underlag. Skulle aldrig släppa ut min häst på snö/is utan brodd.
 
Min häst hade 4 brodd/hov när det var "vinterväglag" han spände sig så otroligt mkt med bara traktbrodd så det gick inte att rida honom då han blev så fruktansvärt stel. Sen på äldre dar så började han trampa sig med brodd så då åkte det på neoprenboots runt om när han hade brodd.
 
Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor.
Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör som ni gör.

Jag har hört lite olika och började därför fundera vad den generella massan tycker.

Det finns dom som har broddar på i hagen för att de är rädda att hästen ska halka i hagen, och att de kanske inte alltid vill plocka ur is och brodda på och av varje gång de ska ut.
Andra har bara broddar på fram i hagen pga skaderisken vid eventuella sparkar.

Har även hört att en broddar alltid av när hästarna ska gå ut, dels för att denne ansåg att det blir fel benställning för hästarna (lite som om de går i klackskor) och att det kunde bli väldigt svårt att få av broddarna om de satt i för länge. Oroade sig inte att hästarna skulle halka i hagen utan brodd.

Vet en annan som hade broddar fram och blindbrodd bak för att undvika sparkskador av brodd och att det skulle bli lättare att brodda på riktiga broddar när de skulle ut och rida.

Så hur ser ni på saken och vad är självklart för er? :)

Alltid brodd runtom, dygnet runt vintertid.
Föredrar helt klart en sårskada framför en fläkskada.
Helt riskfritt blir det ju aldrig med något, men för att minimera skaderisken gäller det ju att man såklart har fungerande flockar eller så får man ha sparkande individer frånskilda.
 
Broddad runt om så länge det är halt. Tar gärna ur om vädret slår om. Jag har inga problem att få rent hålen med hjälp av en gammal söm, mycket liten skruvmejsel och gängtapp så jag gör mig gärna det besväret. Dessutom tar jag av broddarna när jag tränar riktigt (rider reining och det är ingen bra kombo ihop med broddar). Så det är ett fasligt i och ur med broddar just nu. :p
Är mer rädd för fläkskador än sparkskador. Nu går min med 2 andra och de är en välfungerande grupp tack och lov.
 
broddar på! mina hästar har minst fyra broddar, helst sex broddar per sko. ALDRIG att jag skulle släppa ut en skodd häst utan brodd då det är snö/is ute.
 
Brodd på dygnet runt om hästen är skodd pga fläkskador och spänningar de kan få när de är som bambi på hal is
Nu är inte min skodd alls bak men hade hon varit det hade jag haft brodd där också. Hon går i en flock där rangordningen redan är klar
 
Jag är mer rädd för fläkskador än broddskador men alla delar inte åsikt här så tidigare har vi kompromissat genom att jag har broddat vanligt i fram och haft blindbrodd bak.
I år är alla barfota istället :)
 
Precis som de flesta andra, alltid brodd, minst 4 runtom. Föredrar absolut broddskador framför fläkskador och skulle aldrig släppa ut hästen i hagen utan brodd när det är halt.
 
Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor.
Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör som ni gör.

Jag har hört lite olika och började därför fundera vad den generella massan tycker.

Det finns dom som har broddar på i hagen för att de är rädda att hästen ska halka i hagen, och att de kanske inte alltid vill plocka ur is och brodda på och av varje gång de ska ut.
Andra har bara broddar på fram i hagen pga skaderisken vid eventuella sparkar.

Har även hört att en broddar alltid av när hästarna ska gå ut, dels för att denne ansåg att det blir fel benställning för hästarna (lite som om de går i klackskor) och att det kunde bli väldigt svårt att få av broddarna om de satt i för länge. Oroade sig inte att hästarna skulle halka i hagen utan brodd.

Vet en annan som hade broddar fram och blindbrodd bak för att undvika sparkskador av brodd och att det skulle bli lättare att brodda på riktiga broddar när de skulle ut och rida.

Så hur ser ni på saken och vad är självklart för er? :)

Jag brukar brodda runt om med 4 broddar och ha så dygnet runt om det är halt och hästen skodd.
Givetvis får man ta hänsyn till rörelsemönster ev gamla skador etc i hur broddarna påverkar.
Men mina har varit sunda och rört sig normalt.
Jag är noga med hur det är i ev flock i hagen. Det ska vara harmoniskt.
Så IOM det oroar jag mig inte nämnvärt för sparkskador.
Jag är mer rädd för fläkskador.
Enligt försäkringsbolags undersökningar så ger fläkskador mer och större problem. Det tänker jag på i mitt val.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med...
2
Svar
26
· Visningar
2 149
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 501
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp