Broddar på eller av i hagen?

Broddad runt om 4 brodd i varje. Anpassar brodd efter underlag. Broddad dygnet runt.
En annan häst i hagen lite lätt i baken så den har bara skor och brodd fram och barfota bak.
Vi har dock snö så det är inte jättehalt i hagen som tur är.
 
Förresten nu tycker jag det är intressant, ser att några använder ordet "fläkskador" vad är det ni syftar med det?
För mig känns det fel när någon säger "hellre broddskador är fläkskador", för i mina öron så tänker jag på ett uppfläkt sår och det kan det bli av en broddspark, så då blir broddskador typ av fläkskador också... därför jag inte riktigt får ihop det här. Blir lite förvirrad av ert ordval. :(
 
De halkar ja.. de går ju inte sönder för att de halkar.. :confused: fläker är ett brutalt ord för mig i min hjärna och jag får det verkligen inte till något annat.
Jo om höger bakben åker UT åt höger och vänster UT åt vänster så att rumpan tar i backen så fläks det. /*\ så liksom.
 
Nä, ordet fläker för mig har en helt annan betydelse än att "halka". Jag ger upp det kommer inte bli någon ändring i mitt huvud..

Halkandet är det som leder till fläkningen. :)

Hästen halkar, som flera beskrivit, men ett eller flera ben ut från kroppen och med kroppsvikten ovanpå, vilket leder till att ligament, muskler och i värsta fall skelettet inte håller ihop längre.

Tänk att fläkning betyder delning eller öppnande, men istället för sårkanter så är det kroppsdelar som far isär.

En brutal, ofrivillig split eller spagat som leder till bristningar och/eller frakturer.
 
Broddar på alltid och dygnet runt. Har bara i trakten då jag hoppar mkt på vintern.. skulle aldrig hoppa med 4 brodd. Är som Bison inte speciellt orolig för vinkeln.
 
4 broddar och snösulor åker på vid skoningen som är i slutet Nov och är på fram till skoningen i slutet av mars.=)
Broddarna sitter på dygnet runt. orkar inte hålla på oc brdda av oh brodda på,, dessutom är de ju i hagen ho behöver brodden för att inte fläka sig och halka omking.
 
Utan brodd i hage vintertid är som att ge hästen en dödsdom. Fattar inte ens hur folk tänker, ta på er skridskor och gå en promenad på is och snö och se hur bra det går!!

Det är totalt livsfarligt! Vet en westernryttare som inte ville använda brodd pga att hästen kunde få sår (boots hade han tydligen inte hört talas om...) och få fula ärr, slutade med benbrott. :crazy:

Här är det broddat från första snö och is tills den försvinner igen på våren. Använder boots och benskydd i hagen om det behövs. Hästar som rutinmässigt sparkas får inte gå med andra oavsett brodd eller ej.

Min ena häst har haft en riktigt ful broddskada som han fick i boxen, men hade jag använt skydd så hade det inte hänt. Så när brodden åker på åker bandagen på.
 
Min gamle kallblodstravare var broddad runt om (4 i varje hov) på vintern. Min medispålle har 2st i trakterna runt om (dvs inga broddar i tån), och vi tar av innerbrodden i bak när han står inne (rek enligt hovslagare). Detta pga att han trampar lätt på sig själv och har haft mkt sår genom åren pga det. Sen han broddas på detta sätt så har han inte fått några broddtramp! *peppar peppar* Däremot kan man ju undra hur denna broddning påverkar hovställningen osv och huruvida det är bra eller inte. Det är ju ganska knepigt med brodd när han trampar sig själv så lätt. Givetvis får han inte alls samma "grepp" vid halka när han har tåbrodd så det får man ju tänka på.
 
De halkar ja.. de går ju inte sönder för att de halkar.. :confused: fläker är ett brutalt ord för mig i min hjärna och jag får det verkligen inte till något annat.
En fläkning är brutalt, inte ovanligt att det blir bäckenbrott och nödslakt som resultat. Har du aldrig sett Bambi på is i Walt Disneys version? Där hade han bara svårt att gå på is, en häst som fläker sig riskerar att aldrig någonsin gå ett steg till i sitt liv. En kompis fick nödslakta en häst i hagen när den fläkte sig en vinter, den fick bäckebrott.
 
Det är ju ute det är is och snö och det brukar det vara även i hagen och på vägen dit. Behöver jag brodda för ridning så behövs brodden lika mkt övrig utetid.
 
Förresten nu tycker jag det är intressant, ser att några använder ordet "fläkskador" vad är det ni syftar med det?
För mig känns det fel när någon säger "hellre broddskador är fläkskador", för i mina öron så tänker jag på ett uppfläkt sår och det kan det bli av en broddspark, så då blir broddskador typ av fläkskador också... därför jag inte riktigt får ihop det här. Blir lite förvirrad av ert ordval. :(
Har hästen skor ska den broddas v b. Har den inte skor så klarar den sig bättre, men man kan behöva sanda.

största problemet är när man har hästar som kastas in i en flock o alla är inte sams- inackorderingar. Då kan man använda 2 låga brodd i var sko.
 
Min har gått utan broddar bak i hagen en dag, resultat stel häst... Hon går och spänner sig när hon inte vet att hon får fäste. Att leda henne till o från hagen är inte roligt utan brodd det heller. Och då har det ändå varit snö, inte blankis på något ställe alls. Så för min del så är det enkelt, 4 broddar i varje hov under vintersäsong. Visst, hon får trampskador då och då, men det går ju att undvika med skydd och jag föredrar trampskador jämfört med stela och spända muskler, för att inte tala om de skador som blir om hon verkligen skulle halka...
 
Fyra broddar runt om. Bor i södra norrland med snötäcke och vinterväglag en lång period, ofta ishalka.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med...
2
Svar
26
· Visningar
2 149
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 501
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp