Broddar på eller av i hagen?

Mina har traktbrodd och snösulor dygnet runt hela vintern. Men jag har två snälla märrar som går i stor hage och är ganska goda vänner (alltså slåss inte).
 
Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor.
Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör som ni gör.

Jag har hört lite olika och började därför fundera vad den generella massan tycker.

Det finns dom som har broddar på i hagen för att de är rädda att hästen ska halka i hagen, och att de kanske inte alltid vill plocka ur is och brodda på och av varje gång de ska ut.
Andra har bara broddar på fram i hagen pga skaderisken vid eventuella sparkar.

Har även hört att en broddar alltid av när hästarna ska gå ut, dels för att denne ansåg att det blir fel benställning för hästarna (lite som om de går i klackskor) och att det kunde bli väldigt svårt att få av broddarna om de satt i för länge. Oroade sig inte att hästarna skulle halka i hagen utan brodd.

Vet en annan som hade broddar fram och blindbrodd bak för att undvika sparkskador av brodd och att det skulle bli lättare att brodda på riktiga broddar när de skulle ut och rida.

Så hur ser ni på saken och vad är självklart för er? :)

Hellre en broddspark än en fläkskada :) Alltid brodd på skodd häst i hagen.
 
De halkar ja.. de går ju inte sönder för att de halkar.. :confused: fläker är ett brutalt ord för mig i min hjärna och jag får det verkligen inte till något annat.

Hästen halkar och det leder till att den sträcker sig eller tom får frakturer.
Fläkskador är ett vedertaget begrepp inom hästvärlden, att du inte får ihop det i din hjärna förändrar inte betydelsen för oss övriga. Vill du fortsätta att inte förstå/acceptera betydelsen är det helt upp till dig, det är ett fritt land.
 
Mina har broddar när det är halt ute vilket gör att jag ibland från brodda i och ur ett par eller 3 gånger år.
antalet varierar mellan 2 och 6 i varje sko beroende på.
 
Har träffat några hästar där ägaren har gripit efter sista halmstrået för att få sin häst frisk efter att halkat i hagen, många av dom hästarna har avlivas eller skrotar i hagen.

Har bara hört talats om en häst som blivit sparkad och där brodden var anledningen till att hästen inte blev bra (hade hästn blivit sparkad på samma ställe och kraft fast utan broddar hade den fortsatt tävla).
 
Köpte en 4 åring från min före detta chef i Holland, han har precis kommit upp hit till Sverige nu, har aldrig gått i hage (bara grusruta i princip) som aldrig frusit och varit hal/slaskig/lerig etc. Så han fick igår broddar och snösulor, han går för övrigt ensam i hagen idag medans jag letar efter en egen gård. Men har vänner över staketet. :)
 
Mina hästar går på lösdrift så de har fyra broddar runt om nu så de slipper gå och halka. De är snälla mot varandra så jag är inte så orolig för sparkar, men jag broddar ur på en gång när det blir barmark för att undvika onödigt slitage. :)
 
Alltid 4 brodd i varje + snösulor på vintern. Finns inte mycket alternativ i min värld. Jag bodde i Göteborg en vinter (bor 60 mil norrut vanligtvis) och hade häst inackorderad i ett större stall. Eftersom hästägarna var rädda för broddskador gick alla hästar i stallet utan brodd hela dygnet, förutom på ridturen, då broddades de med traktbrodd. Vansinne tyckte jag, och tycker fortfarande. Vi hade blankis i hagar och på stallplan. Det är klart att det är en risk, men för mig är risken för fläkskador än värre...
 
Där jag haft häst - alltid brodd som sitter på 24/7 från det att det fryser till dess att all is är borta på vårkanten. Risken för att hästen trillade och bröt alla 4 är avsevärt större här än broddskador av ex sparkar

Skulle vägra t o m att leda hästar utan brodd för min egen säkerhetsskull. Det blir tillfälligt glasgata då snön poleras bort och förstår mig inte på hur man ens kan ha tex barfota häst här vintertid.
 
När pållarna hade skor runt om så broddade jag fram och hade blindbroddar bak. Finns blindbroddar som har en hård kärna och en liten dubb som sticker ut. Fäster hyfsat på halka, lätt att skruva ur och byta till vanliga dubb vid ridning och eftersom de är ganska låga så borde inte ev sparkar lämna djupa jack heller.
Man får vara lite vaksam så de inte slits ner för mycket för då är det svårt att få bort dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med...
2
Svar
26
· Visningar
2 152
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 504
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp