Bukefalos 28 år!

Bröstförstoring

Det blir lite tråkigt när det enbart handlar om kvinnors kroppsuppfattning när man talar ideal, även om det förstås är naturligt att samtalet drar däråt pga. TS som man kan anta är en kvinna. Men det är ju inte BARA kvinnor som har en extrem press på sig att se ut på ett visst sätt. Det antar jag att de flesta vet, men de manliga skönhetsidealen är ju lika skoningslösa. Kan ta upp några exempel för sakens skull, det senaste året har jag blivit medveten om manliga bekanta som börjat tappa sitt hår, och ångesten som hör till det. För en av dem står det mellan att ta sitt liv, eller åka utomlands och göra en transplantation. Någon annan gjorde mig uppmärksam på att skådespelare med högt hårfäste, ofta få någon slags tupé eller peruk i filmer. Det är få män som ska "spela" attraktiva, som har tunnare hår. Vidare så har Bigorexia, med den mer korrekta termen muscle dysmorphiam ökat drastiskt. För det upplevs som ett krav att vara "buff".

Om man sedan ska se det ur min egen synvinkel, där jag kommer ur en "alternativ" miljö, med syntare och gothare så är manlighetskraven litet annorlunda. Där ska man vara skinny, sakna kroppsbehåring och vara androgyn. Även här är håret en väldigt viktig del, och tja... tappar du det så är det väldigt deprimerade. Även fått frågan "Är du en sån där som kräver att man ska raka hela kroppen? För så var mitt ex".

Ursäkta för trådkap, men jag tyckte att det var viktigt att även lyfta detta. Det innebär inte att jag tycker att de frågor som berör kvinnor är mindre viktiga, jag önskar bara att man kunde komma ifrån det här med att tala om "kvinnofrågor" eller "mansfrågor" och istället tala om människofrågor. Jag är medveten om att vi historiskt sett styrts/och styrs av ett patriarkat, men genom att dela upp frågorna och att lägga större vikt vid den ena, det ökar ju bara glappet. Vidare så verkar det överlag som att det inte är lika socialt accepterat att män är depressiva pga. håravfall, medan kvinnor åtminstone inte anses som underliga när de luftar sin ångest.
Det är fortfarande väldigt stor skillnad på pressen från samhället på killar och tjejer. Män tillåts ha andra egenskaper och det finns hur många alldagliga eller till och med oattraktiva manliga karaktärer från tv och film som helst medan kvinnor fortfarande oftast ska vara snygga för att överhuvudtaget få synas.
 
@EmmaBovary

Som svar på ditt senaste inlägg. Jag tycker inte att det är så märkligt att fokus hamnar på kvinnors kroppsuppfattning i en tråd om bröstoperationer, ett nästan uteslutande kvinnligt fenomen. Plastikoperationer utförs ju överhuvudtaget nästan uteslutande på kvinnors kroppar, till 85-90 procent ungefär tror jag. Att skönhetsideal blir allt viktigare att leva upp till också för män är olyckligt förstås, här finns ju mycket pengar att hämta så de lär tyvärr ta en allt större plats också i mäns liv framöver. Däremot skulle jag inte säga att manliga skönhetsideal är lika skoningslösa som kvinnliga. Män förväntas helt enkelt inte bry sig lika mycket om sitt utseende som kvinnor, generellt, och det anses inte heller lika betydelsefullt hur en man ser ut.

Och helt OT förresten, men jag älskar ditt nick! Emma är en av mina absoluta favoritgestalter i litteraturen, även om det kan bli lite tröttsamt att behöva försvara henne vareviga gång boken ska diskuteras. :meh:
 
Att skönhetsideal blir allt viktigare att leva upp till också för män är olyckligt förstås, här finns ju mycket pengar att hämta så de lär tyvärr ta en allt större plats också i mäns liv framöver. Däremot skulle jag inte säga att manliga skönhetsideal är lika skoningslösa som kvinnliga. Män förväntas helt enkelt inte bry sig lika mycket om sitt utseende som kvinnor, generellt, och det anses inte heller lika betydelsefullt hur en man ser ut.
Bara parantes, men du kan inte mena att manliga skönhetsideal är en ny företeelse?
 
Hej. Jag är en tjej på 18 år och jag har verkligen INGA bröst. Jag har funderat på att förstora brösten väldigt länge, för dom verkar inte växa. Jag är väldigt smal så det spelar nog in mycket. Problemet är att jag inte har råd för tillfället. Min mamma vet hur mycket jag vill det här och hon står bakom mitt beslut till 100%. Är det osmart att låna pengar av sina föräldrar för att senare betala 1000 kr i månaden i cirka 2,5 år när jag har fått heltidsjobb? För jag vill ju inte vänta. Det är inte så kul att inte ha några bröst alls. Hur hade ni gjort? Hur har ni gjort? Någon som har erfarenheter ifrån bellakliniken i Stockholm?

Tänkte som du när jag var 18, nu 6 år senare är jag så glad att jag INTE opererat mig. Älskar mina små bröst. Tycker det är jätte vackert och har lrt mig uppskatta min kropp på ett helt annat vis :) Mycket härligare att vara bekväm i sig själv.
Sen skrämde det mig lite att min mamma fått opererat sig 3 gånger (hon har inlägg) pga läckande inlägg, giftiga inlägg och nu sist för att de behövdes bytas (för tänk på att de måste bytas efter 10 år typ resten av ditt liv)
Min mamma blev dödsjuk när det ena började läcka. Sen klarade hon knappt narkosen ena gången, då var hon 35 och fullt frisk och hade väldigt bra fysik. Så nej FY FAN att göra så mot sin kropp istället för att bara jobba med att älska sig själv som man är skapt. Min mamma har ångrat sig så många gånger att hon ens gjorde det från första början.
Min väninna som är i ålder med mig har fått massa hårda knutor runt inläggen,så ja visst hon har mer "bröst" än innan man de är knöliga så hon vill ändå inte visa dem. (det har blivit kapslar eller vad det heter runt inläggen)
 
Tänkte som du när jag var 18, nu 6 år senare är jag så glad att jag INTE opererat mig. Älskar mina små bröst. Tycker det är jätte vackert och har lrt mig uppskatta min kropp på ett helt annat vis :) Mycket härligare att vara bekväm i sig själv.
Sen skrämde det mig lite att min mamma fått opererat sig 3 gånger (hon har inlägg) pga läckande inlägg, giftiga inlägg och nu sist för att de behövdes bytas (för tänk på att de måste bytas efter 10 år typ resten av ditt liv)
Min mamma blev dödsjuk när det ena började läcka. Sen klarade hon knappt narkosen ena gången, då var hon 35 och fullt frisk och hade väldigt bra fysik. Så nej FY FAN att göra så mot sin kropp istället för att bara jobba med att älska sig själv som man är skapt. Min mamma har ångrat sig så många gånger att hon ens gjorde det från första början.
Min väninna som är i ålder med mig har fått massa hårda knutor runt inläggen,så ja visst hon har mer "bröst" än innan man de är knöliga så hon vill ändå inte visa dem. (det har blivit kapslar eller vad det heter runt inläggen)

Fast kapslar ska det ju inte bli. Då ska man få hjälp från sin kirurg/klinik att korrigera. Sen kan det ju såklart vara så att din vän inte vill korrigera, det vet ju inte jag. Jag har aldrig haft problem med mina implantat. Kommer dock efter denna graviditet (+ efter typ de sex månader brösten ska få återhämta sig efter graviditeten) operera om mig, jag vill lägga in lite mindre implantat då mina 400cc är lite stort, annars nöjd :) iofs vet jag ju inte hur jag hade känt om jag skitit i att opa mig, kanske hade varit lika nöjd då, antagligen. Opererade mig mest för att jag kunde.
 
Fast nä, Han skriver ju om vad killar tycker om.

Dvs. Även om hon inte har bröst eller om hon har bröst så finns det ju en kille som går igång på det i alla fall. :wtf:
Spelar det egentligen någon roll? Det finns dom som går i gång på vad som helst. Så jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?
 
Hej. Jag är en tjej på 18 år och jag har verkligen INGA bröst. Jag har funderat på att förstora brösten väldigt länge, för dom verkar inte växa. Jag är väldigt smal så det spelar nog in mycket. Problemet är att jag inte har råd för tillfället. Min mamma vet hur mycket jag vill det här och hon står bakom mitt beslut till 100%. Är det osmart att låna pengar av sina föräldrar för att senare betala 1000 kr i månaden i cirka 2,5 år när jag har fått heltidsjobb? För jag vill ju inte vänta. Det är inte så kul att inte ha några bröst alls. Hur hade ni gjort? Hur har ni gjort? Någon som har erfarenheter ifrån bellakliniken i Stockholm?

Vill du ha tuttar, köp tuttar. Men se till att den som gör dem är ett proffs, kolla upp kliniken, omdömen och att det är en riktigt duktig plastikkirurg som genomför operationen. Det kan ju vara värt några tusen extra för att få fina tuttar som inte ger problem.
 
När jag var i den åldern så var jag också väldigt skamsen över mina små bröst som knappt fyllde AA-kupor. Nu när jag är 24 har dom växt lite, men jag har fortfarande AA och A i bh-storlek. Dock så har jag märkt att jag är mycket mindre bekymrad över mina små bröst än jag var då. När man är väldigt ung finns det en stark drift att passa in, att vara omtyckt av alla, att se bra ut, att vara "rätt" på alla sätt och vis. När man sedan blir äldre så märker man ofta att man är rätt bra som man är och man lär sig att det finns viktigare saker att fundera på än sånt som inte riktigt spelar någon roll för de flesta.

Tycker du ska lägga ned tankarna på bröstförstoring några år. När du fyllt 25, då kan du kolla dig i spegeln igen och ta dig en till funderare på om det är något du vill eller inte. Tills dess tycker jag du ska låta kroppen utvecklas som den vill och se vart du hamnar.
 
Plötsligt tycker jag inte alls det är konstigt att vi "inte har några killar på forumet"..

Dom finns faktiskt :D, men de som har några 5-10 år i ryggsäcken aktar sig noga för att kommentera i en sån här tråd ;).
Då kastar sig hela skocken över den kraken som har synpunkter, Q.E.D.
 
Fast kapslar ska det ju inte bli. Då ska man få hjälp från sin kirurg/klinik att korrigera. Sen kan det ju såklart vara så att din vän inte vill korrigera, det vet ju inte jag. Jag har aldrig haft problem med mina implantat. Kommer dock efter denna graviditet (+ efter typ de sex månader brösten ska få återhämta sig efter graviditeten) operera om mig, jag vill lägga in lite mindre implantat då mina 400cc är lite stort, annars nöjd :) iofs vet jag ju inte hur jag hade känt om jag skitit i att opa mig, kanske hade varit lika nöjd då, antagligen. Opererade mig mest för att jag kunde.

Ska inte nej men det är inte helt ovanligt, ibland får man det flera gånger. Just personen som jag nämnde i mitt inlägg vill inte just nu lägga sig under kniven igen pga hälsan inte är 100%
Men visst det är många det blir bra för (iaf enligt dom själva och det är ju det som är viktigast) men jag personligen är glad att jag inte gjort det :) för som 18 åring var jag inte mogen nog att ta ett beslut om att ändra något för alltid (ja man kan ta ut inläggen, men huden tänjs ju och ärr blir det)
 
Dom finns faktiskt :D, men de som har några 5-10 år i ryggsäcken aktar sig noga för att kommentera i en sån här tråd ;).
Då kastar sig hela skocken över den kraken som har synpunkter, Q.E.D.
Hero vill jag minnas finns här sedan läänge? :)
Jag tycker det är väldigt tråkigt att killar inte ska "få" svara i en sån här tråd.
Ja, ja. Jag vet att de "får", bara de svarar "rätt". Men det tycker jag inte känns ok.
 
Hero vill jag minnas finns här sedan läänge? :)
Jag tycker det är väldigt tråkigt att killar inte ska "få" svara i en sån här tråd.
Ja, ja. Jag vet att de "får", bara de svarar "rätt". Men det tycker jag inte känns ok.

Om en tjej hade sagt det som många utläser ur Heros svar, dvs "Behåll dina naturliga bröst eftersom killar gillar det bäst." så hade nog vederbörande fått sin beskärda del av sleven, vågar jag lova.
 
Om en tjej hade sagt det som många utläser ur Heros svar, dvs "Behåll dina naturliga bröst eftersom killar gillar det bäst." så hade nog vederbörande fått sin beskärda del av sleven, vågar jag lova.
Jo, fast så skrev han ju inte, det är en tolkning.
Frågan är ju hur mycket man kan såga andra för att man själv tolkat annorlunda. Vi är ju uppenbarligen många som inte tolkade texten som stötande, och Hero har ju vid flera tillfällen skrivit att han inte menat så som ni tolkat.
 
Jo, fast så skrev han ju inte, det är en tolkning.
Frågan är ju hur mycket man kan såga andra för att man själv tolkat annorlunda. Vi är ju uppenbarligen många som inte tolkade texten som stötande, och Hero har ju vid flera tillfällen skrivit att han inte menat så som ni tolkat.

Hur man tolkar och hur mycket man får tolka ur någon annans svar, det är ju en helt annan fråga än att killar inte får säga vissa saker.

Men okej, om jag skriver om Heros inlägg så här:

"Ja, det undrar jag också? Varför är det inte kul med små bröst?
Om du vill ha en killes perspektiv på saken så har jag diskuterat det här med min kille. Han har aldrig lagt någon stor vikt på brösten? Han har alla haft tjejer med olika storlekar på brösten och en av dom hade nästan inga bröst alls. Jag tror dom flesta killar håller med honom om det. Naturligt är bäst"

Den tjej som skrivit så hade definitivt fått mothugg av samma sort som Hero fick.

Jag är fullt medveten om att jag drar saken till sin spets här, och syftet är inte att jag är ute efter Hero på något sätt, utan jag vill belysa att det finns problematiska strukturer som vi alla är mer eller mindre bidragande till att upprätthålla.
 
Senast ändrad:
Det är slibbigt att sexualisera frågan sådär även bortsett från könsaspekten.

"Ja, det undrar jag också? Varför är det inte kul med små bröst?
Om du vill ha input från en bi-tjej. Jag har aldrig lagt någon stor vikt på brösten? De jag har träffat har haft olika storlekar och en av dom hade nästan inga bröst alls. Jag tror dom flesta håller med mig om det. Naturligt är bäst."

Lite väl tonårsflåsigt tycker jag.
 
Den tjej som skrivit så hade definitivt fått mothugg av samma sort som Hero fick.

Och jag är ganska övertygad om att många inte ens hade reagerar på det! Här inne får jag ibland känslan att när en (stackars) man får skit för något han skrivit så är många där och försvarar honom men när en kvinna får en liknande reaktion är det sällan någon som reagerar (framförallt inte utav dem som ofta verkar känna ett behov av att ursäkta mäns beteende).

Det här är alltså inte riktat mot dig Tassen, utan mer en allmän reflektion.
 
Och jag är ganska övertygad om att många inte ens hade reagerar på det! Här inne får jag ibland känslan att när en (stackars) man får skit för något han skrivit så är många där och försvarar honom men när en kvinna får en liknande reaktion är det sällan någon som reagerar (framförallt inte utav dem som ofta verkar känna ett behov av att ursäkta mäns beteende).
Ja så är det. Jag har argumenterat emot MÅNGA tjejer här inne när de gått in i liknande trådar och sagt att minsann deras killar tänder på större tjejer så varför skulle man vilja banta etc. INGEN har någonsin blivit arg på mig då, förutom den jag skrivit det till. Aldrig någonsin att flera bukefalister stått på barrikaderna för att försvara den stackars tjejens rätt att uppmuntra nån att anpassa sin kropp efter någon snubbes preferenser.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 572
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 407
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp