Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Knapp
har inga problem med skavsår men däremot att jag har en j-a bullmuff och det ställer till problem i sadeln kan jag lova :o Satans vad ont det gör efter en långtur, så nu har jag gett upp. Rider i ridgjord och köpt en westernsadel för den ligger inte emot på berget så att säga.

Jag undrar hur männen har det eg när en annan skulle behöva en suspensoar för 17 :crazy:

När det gäller menseriet har jag bakåtliggande livmoder så tampong är bara att glömma så här är det binda som gäller och det brukar jag ha som stötdämpning när jag rider kurs oxå. mjukt o gött...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jo det där med att dra sig i baken på träningarnar känns ju igen! :D
Jag har ett par favorittrosor som förutom ger mig minst ridsår av alla trosor gör att jag slipper gräva mig där bak flera ggr. Det är ett par boxertrosor utan ben, alltså den mer fyrkantiga modellen, lite lika men inte lika låga som hipsters. De sitter som limmade på arslet! Har försökt hitta fler lika bra men inte lyckats, meeen jag söker vidare! :p
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Delvis kl

Jag rekommenderar starkt en sån lullullgrej att ha på sadeln. Rumpvärmare kan de nog heta om man ska vara duktig och skriva rätt ord. Det fungerar även när det är varmt och jobbigt ute förutsatt att man tar den i fårskinn. Dessutom har ridbyxorna gett mig rejäla skav på grund av massa sömmar. Därför har jag dissat dem och rider numer med exempelvis löpartights (eller riding tights fungerar med) eller alternativt mjukisbrallor. Rätt underkläder är också mycket viktigt. Jag har hittat ett par "tanttrosor" i mjuk bomull som jag tycker om. Halvstring kan också fungera har jag hört.

Med rumpvärmare, tights i stället för vanliga ridbyxor samt bra underkläder har jag helt och hållet blivit av med mina hemska skav som har känts av några dagar efter en tävling i distansridning. Skitbra!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Åh, jag känner igen mig! Jag kör på björn borg-trosor. Fast, jag har bara ett par så det blir till o tvätta. ;) Sen är de är inte så billiga heller :crazy:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

kl
har aldrig fått några skavsår..Tror ni det kan spela roll ifall man har skodda/Helsodda ridbyxor? :bump:

Jag rider oftast i helskodda, men bytte till oskodda för att se om det var det som var problemet. Att jag satt "för fast" i sadeln med byxorna så att jag gled runt i dem istället för i sadeln. Visst blir skaven lite mindre, men ridningen blir också sämre då jag numer är för van vid att få hjälp av byxorna att sitta still :grin:

Något som jag har upptäckt är bra när man redan drabbats är Aloe Vera Gelly. Det ska användas på sårskorpor egentligen, vilket jag inte visste då jag smetade på det på helt färska ridsår. Det resulterade i en otrolig sveda - men supersnabb läkning! Men som sagt, den är bra när man har kommit en bit i läkningen för att snabba på.

Har nu testat att frisera lite där nere, ska se om det hjälper något. Nästa steg blir väl ett par svindyra ridbyxor, det har tydligen hjälpt min kompis med skavsåren.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Hade problem med skav förut, tröttnade och kontaktade en plastikkirurg o snipp snipp.... problemet borta.
Inga mer problem med trosor som sitter fast i musen när man kommer hem från stallet längre.
Kanske låter radikalt men för mig var det såååå värt det. Tror att man kan söka via landstinget så att man slipper betala för ingreppet och att de utför de på sjukhuset som man tillhör. Men jag ville vara säker på att det blev snyggt o prydligt oxå, det är ju en ganska viktig del som man inte gärna vill få "förstörd".
Kan varmt rekomendera Kirurgicentrum i Jönköping och Ivan Letterfors. Betalade 11 300:- för ingreppet som utförs under lättnarkos och man kan åka hem samma dag.
Frågade och de gör i snitt en sådan operation i veckan där så de vet vad de håller på med och många av dem är hästtjejer :)
Inget man kanske går o basunerar ut på stan att man har gjort direkt men kan de hjälpa någon här till ett smärtfritt hästliv så...;)
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sorry nu kanske jag gjorde lite reklam, inte meningen.... men tror kanske ändå inte att de är en potentilell annonsör på de kommersiella sidorna i det har forumet, så hoppas på överseende....
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*KN*

Jag har köpt trosor som tävlingscyklisterna har. Dom är fodrade i grenen, typ binda, och jättemjuka.

Sen har jag en bomlös sadel som är helt underbart mjuk att sitta i. :bow:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Tidigare när jag tränade fick jag så ont där nere att jag tom blödde lite efter passen.
Numera är det mest skogsridning för min del och min gamla häst.

Visste inte att det var så vanligt nu när jag läser den här tråden. Jag har haft vissa pojkvänner genom åren som skämtar om att tjejer tycker att det är skönt att gnugga omkring i en sadel, vilket jag då inte har upplevt i alla fall. Efter en timmes pass i mestadels arbetstrav är det inte det minsta skönt!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Har också skavsår där nere till och från.
Men upptäckt att dom oftast kommer av för mkt nersittning i trav.
Eller djupa sadlar.
Och string..
Och stora sömmar.
haha en hel del alltså..
Även funderat på en operation..
Men vi får se när vi sätter igång med dressyren igen..
 

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
21
· Visningar
789
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
633
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 381
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp